Research Article
BibTex RIS Cite

Kurumsal Yönetim Amaçlarına Ulaşmak İçin Yönetim Modeli: Kurumsal Öğrenmeyi Destekleyen İç Denetim

Year 2017, Volume: 4 Issue: 3, 64 - 80, 28.12.2017
https://doi.org/10.30803/adusobed.317960

Abstract

Yönetişim
alanındaki küresel otoritelerin (IIA, OECD, ICGN, ECGI) yazına katkıları
incelenmiş ve kamu ve özel sektörü kapsayacak genellikte üç yönetişim amacı
tespit edilmiştir. Bunlar, karar mekanizmalarında etik çerçevenin
içselleştirilmesi; performansın etkin izlenmesi; karar organlarınca şeffaflık
ve hesap verebilirlik prensiplerine uygun ve risk ve kontrol bilgileriyle
beslenen sorumlu kararlar verilmesidir.



Makalede,
kurul kompozisyonları, yönetici tazminatları gibi nispeten statik tedbirler
nedeniyle bu amaçlara ulaşılamaması sorununa, bağımsız ve tarafsız iç denetim
faaliyetinin kolaylaştırıcılığı (danışmanlık) ile desteklenen etkin bir bilgi
yönetimiyle cevap verilmektedir. Bu bilgi yönetimi, ilave yönetim maliyetleri oluşturmaksızın, iç denetim birimlerinde yapısal
değişim ve yeni süreçler gerektiren proaktif bir iç denetim modeli ile gerçekleştirilmektedir.
Örgütte ilkeli bir ortak anlayışa neden olacak model, Örgütsel Bilgi Yaratımının Dinamik Teorisi (Nonaka, 1994) ve Kurumsal
Öğrenmede Durumsallık Yaklaşımından (Gnyawali ve Stewart, 2003) oluşan iki
aşamalı bir öğrenme perspektifi ile biçimlenmektedir. 

References

  • 5018 sy. Kamu Mali Yönetim ve Kontrol Kanunu (Madde 55). (2017, 05). e.mevzuat. Başbakanlık Mevzuat Bilgi Sistemi: http://mevzuat.basbakanlik.gov.tr/Metin1.Aspx?MevzuatKod=1.5.5018&MevzuatIliski=0&sourceXmlSearch=&Tur=1&Tertip=5&No=5018 adresinden alınmıştır.
  • AKGÜN, A. E., LYNN, G. S., & BYRNE, J. C. (2003). Organizational Learning: A Socio-Cognitive Framework. Human Relations, 56(7), s. 839-868.
  • ARGOTE, L., & MIRON-SPEKTOR, E. (2011). Organizational Learning: From Experience to Learning. Organization Science, 22(5), s. 1123-1137.
  • BLACKA, B., & KIM, W. (2011). The Effect of Board Structure on Firm Value: A Multiple Identification Strategies Approach Using Korean Data. www.ecgi.org: http://ssm.com/abstract=968287 adresinden alınmıştır.
  • CASEY, A. (2005). Enhancing Individual and Organizational Learning: A Social Model. Management Learning, 36(2), s. 131-147.
  • CHADWICK, I. C., & RAVER, J. L. (2015). Motivating Organizations to Learn: Goal Orientation and Its Influence on Organizational Learning. Journal of Management, 41(3), s. 957-986.
  • CHIVA, R., & ALEGRE, J. (2005). Organizational Learning and Organizational Knowledge Towards The Integration of Two Approaches. Managemant Learning, 36(1), s. 49-68.
  • COMMON, R. (2004). Organizational Learning in a Political Environment. Policy Studies, 25(1), s. 35-49.
  • ÇELİK, S., & ISAKSSON, M. (2013). Institutional Investors as Owners: Who Are They and What Do They Do? www.oecd.org: http://dx.doi.org/10.1787/5k3v1dvmfk42-en adresinden alınmıştır (s. 6).
  • DEKKER, S., & HANSEN, D. (2004). Learning Under Pressure: The Effects of Politicization on Organizational Learning in Public Bureaucracies. Journal of Public Administation, 14(2), s. 211-230.
  • ECGI Financial Reporting Council. (2003). The Combined Code on Corporate Governance. Nisan 2017 tarihinde www.ecgi.org: http://www.frc.org.uk/combined.cfm adresinden alındı.
  • ELKJAER, B. (2004). Organizational Learning The 'Third Way'. Management Learning, 35(4), s. 419-434.
  • ELST, C. V. (2016). Empowering The Audit Committee and The Auditor in Related Party Transactions. www.ecgi/wp: http://ssrn.com/abstract_id=2801585 adresinden alınmıştır (s.1).
  • Experis Finance Manpowergroup. (2014). Auditing Strategic Risks: Turning Risk into Oppurtunity. 05 2017 tarihinde http://www.manpowergroup.com: http://www.experis.us/Website-File-Pile/Articles/Experis/FIN_Auditing-Strategic-Risks_020112.pdf adresinden alındı (s. 1).
  • GNYAWALI, D. R., & STEWART, A. C. (2003). A Contingency Perspective on Organizational Learning: Integrating Environmental Context, Organizational Learning Processes, and Types of Learning. Management Learning, 34(1), s. 64.
  • GNYAWALI, D. R., & STEWART, A. C. (2003). A Contingency Perspective on Organizational Learning: Integrating Environmental Context, Organizational Learning Processes, and Types of Learning. Management Learning, 34(1), s. 66-80.
  • GOMPERS, P., ISHI, J., & METRICK, A. (2003, February). Corporate Governance and Equity Prices. The Quarterly Journal of Economics, 118(1), s. 107-155.
  • GUO, B. (2016). Manager Replacement, Employee Protest, and Corporate Control. Economics of Gonernance, 17, s. 265-294.
  • HEWITT, P. (2011). The Exercise of Shareholders Rights: Country Comparison of Turnout and Dissent. www.oecd.org: http://dx.doi.org/10.1787/5kg54d0I1Ivf-en adresinden alınmıştır (s. 17).
  • ICGN. (2014). ICGN Global Governance Principles (4th edition). www.icgn.org: http://www.icgn.org adresinden alınmıştır (s. 16-21).
  • IIA. (2017a). Standards & Guidance (IPPF-Standards-2017). The Institude of Auditors: https://na.theiia.org/standards-guidance/Public%20Documents/IPPF-Standards-2017.pdf adresinden alınmıştır (s.23).
  • IIA. (2017b). Definition of Internal Auditing. 05 11, 2017 tarihinde www.theiia.org: https://na.theiia.org/standards-guidance/mandatory-guidance/Pages/Definition-of-Internal-Auditing.aspx adresinden alındı.
  • IIA. (2017a). Standards & Guidance (IPPF-Standards-2017). The Institude of Auditors: https://na.theiia.org/standards-guidance/Public%20Documents/IPPF-Standards-2017.pdf adresinden alınmıştır (s. 12-13, Standart 2110).
  • IIA. (2017c). Standards & Guidance. 05 14, 2017 tarihinde The Institude of Internal Auditors: https://na.theiia.org/standards-guidance/Pages/Mission-of-Internal-Audit.aspx adresinden alındı.
  • IIA. (2017d). Standards & Guidance. 05 14, 2017 tarihinde The Institude of Internal Auditors: https://na.theiia.org/standards-guidance/mandatory-guidance/Pages/Core-Principles-for-the-Professional-Practice-of-Internal-Auditing.aspx adresinden alındı.
  • IIA. (2017e). Standards & Guidance. 05 14, 2017 tarihinde The Institude of Internal Auditors: https://na.theiia.org/standards-guidance/mandatory-guidance/Pages/Code-of-Ethics.aspx adresinden alındı.
  • IIA. (2017a). Standards & Guidance (IPPF-Standards-2017). The Institude of Auditors: https://na.theiia.org/standards-guidance/Public%20Documents/IPPF-Standards-2017.pdf adresinden alınmıştır (s. 11-16, Standart 2110, 2060 ve 2240.C1).
  • KOÇEL, T. (2015). İşletme Yöneticiliği. İstanbul: BETA. s. 36
  • NONAKA, I. (1994). A Dynamic Theory of Organizational Knowledge Creation. Organization Science, 5(1), s. 14-37.
  • NONAKA, I. (1994). A Dynamic Theory of Organizational Knowledge Creation. Organization Science, 5(1), s. 14-23.
  • NONAKA, I. (1994). A Dynamic Theory of Organizational Knowledge Creation. Organization Science, 5(1), s. 19.
  • OECD. (2015a). G20/ OECD Principles of Corporate Governance. (P. OECD Publishing, Dü.) 05 2017 tarihinde www.oecd.org: http://dx.doi.org/10.1787/9789264236882-en adresinden alındı (s.7).
  • OECD. (2015b, 11 19). OECD Guidelines on Corporate Governance of State-Owned Enterprices, 2015 Edition. 05 2017 tarihinde www.oecd-ilibrary.org: http://www.oecd-ilibrary.org/governance/directrices-de-la-ocde-sobre-el-gobierno-corporativo-de-las-empresas-publicas-edicion-2015_9789264258167-es adresinden alındı (s.18-19).
  • OECD. (2015a). G20/ OECD Principles of Corporate Governance. (P. OECD Publishing, Dü.) 05 2017 tarihinde www.oecd.org: http://dx.doi.org/10.1787/9789264236882-en adresinden alındı.
  • OECD. (2015a). G20/ OECD Principles of Corporate Governance. (P. OECD Publishing, Dü.) 05 2017 tarihinde www.oecd.org: http://dx.doi.org/10.1787/9789264236882-en adresinden alındı (s. 3-7).
  • PETRA, S. T. (2007). The Effects of Corporate Governance on the Informativeness of Earnings. Economics of Governance, 8, s. 129-152.
  • TİDE-Deloitte. (2008). UMUÇ. İstanbul: Türkiye İç Denetim Enstitüsü Yayınları No:3, s. 249-253.
  • Türkiye İç Denetim Enstitüsü. (2012). İç Denetçiler İçin Rehber. L. Sawyer, A. K. Uzun, & G. Yurtsever (Dü) içinde, Sawyer's İç Denetçiler İçin Rehber (Ç. Özbek, Çev., 6 b., Cilt 3, s. 40). İstanbul: Caretta Reklam ve Halkla İlişkiler.
  • VERMEULEN, E. (2013). Beneficial Ownership and Control: A Comparative Study - Disclosure, Information and Enforcement. www.oecd.org: http://dx.doi.org/10.1787/5k4dkhwckbzv-en adresinden alınmıştır (s. 3).
  • VISSER, M., & TOGT, K. V. (2016). Learning in Public Sector Organizations: A Theory of Action Approach. Public Organization Review, 16, s. 235-249.
Year 2017, Volume: 4 Issue: 3, 64 - 80, 28.12.2017
https://doi.org/10.30803/adusobed.317960

Abstract

References

  • 5018 sy. Kamu Mali Yönetim ve Kontrol Kanunu (Madde 55). (2017, 05). e.mevzuat. Başbakanlık Mevzuat Bilgi Sistemi: http://mevzuat.basbakanlik.gov.tr/Metin1.Aspx?MevzuatKod=1.5.5018&MevzuatIliski=0&sourceXmlSearch=&Tur=1&Tertip=5&No=5018 adresinden alınmıştır.
  • AKGÜN, A. E., LYNN, G. S., & BYRNE, J. C. (2003). Organizational Learning: A Socio-Cognitive Framework. Human Relations, 56(7), s. 839-868.
  • ARGOTE, L., & MIRON-SPEKTOR, E. (2011). Organizational Learning: From Experience to Learning. Organization Science, 22(5), s. 1123-1137.
  • BLACKA, B., & KIM, W. (2011). The Effect of Board Structure on Firm Value: A Multiple Identification Strategies Approach Using Korean Data. www.ecgi.org: http://ssm.com/abstract=968287 adresinden alınmıştır.
  • CASEY, A. (2005). Enhancing Individual and Organizational Learning: A Social Model. Management Learning, 36(2), s. 131-147.
  • CHADWICK, I. C., & RAVER, J. L. (2015). Motivating Organizations to Learn: Goal Orientation and Its Influence on Organizational Learning. Journal of Management, 41(3), s. 957-986.
  • CHIVA, R., & ALEGRE, J. (2005). Organizational Learning and Organizational Knowledge Towards The Integration of Two Approaches. Managemant Learning, 36(1), s. 49-68.
  • COMMON, R. (2004). Organizational Learning in a Political Environment. Policy Studies, 25(1), s. 35-49.
  • ÇELİK, S., & ISAKSSON, M. (2013). Institutional Investors as Owners: Who Are They and What Do They Do? www.oecd.org: http://dx.doi.org/10.1787/5k3v1dvmfk42-en adresinden alınmıştır (s. 6).
  • DEKKER, S., & HANSEN, D. (2004). Learning Under Pressure: The Effects of Politicization on Organizational Learning in Public Bureaucracies. Journal of Public Administation, 14(2), s. 211-230.
  • ECGI Financial Reporting Council. (2003). The Combined Code on Corporate Governance. Nisan 2017 tarihinde www.ecgi.org: http://www.frc.org.uk/combined.cfm adresinden alındı.
  • ELKJAER, B. (2004). Organizational Learning The 'Third Way'. Management Learning, 35(4), s. 419-434.
  • ELST, C. V. (2016). Empowering The Audit Committee and The Auditor in Related Party Transactions. www.ecgi/wp: http://ssrn.com/abstract_id=2801585 adresinden alınmıştır (s.1).
  • Experis Finance Manpowergroup. (2014). Auditing Strategic Risks: Turning Risk into Oppurtunity. 05 2017 tarihinde http://www.manpowergroup.com: http://www.experis.us/Website-File-Pile/Articles/Experis/FIN_Auditing-Strategic-Risks_020112.pdf adresinden alındı (s. 1).
  • GNYAWALI, D. R., & STEWART, A. C. (2003). A Contingency Perspective on Organizational Learning: Integrating Environmental Context, Organizational Learning Processes, and Types of Learning. Management Learning, 34(1), s. 64.
  • GNYAWALI, D. R., & STEWART, A. C. (2003). A Contingency Perspective on Organizational Learning: Integrating Environmental Context, Organizational Learning Processes, and Types of Learning. Management Learning, 34(1), s. 66-80.
  • GOMPERS, P., ISHI, J., & METRICK, A. (2003, February). Corporate Governance and Equity Prices. The Quarterly Journal of Economics, 118(1), s. 107-155.
  • GUO, B. (2016). Manager Replacement, Employee Protest, and Corporate Control. Economics of Gonernance, 17, s. 265-294.
  • HEWITT, P. (2011). The Exercise of Shareholders Rights: Country Comparison of Turnout and Dissent. www.oecd.org: http://dx.doi.org/10.1787/5kg54d0I1Ivf-en adresinden alınmıştır (s. 17).
  • ICGN. (2014). ICGN Global Governance Principles (4th edition). www.icgn.org: http://www.icgn.org adresinden alınmıştır (s. 16-21).
  • IIA. (2017a). Standards & Guidance (IPPF-Standards-2017). The Institude of Auditors: https://na.theiia.org/standards-guidance/Public%20Documents/IPPF-Standards-2017.pdf adresinden alınmıştır (s.23).
  • IIA. (2017b). Definition of Internal Auditing. 05 11, 2017 tarihinde www.theiia.org: https://na.theiia.org/standards-guidance/mandatory-guidance/Pages/Definition-of-Internal-Auditing.aspx adresinden alındı.
  • IIA. (2017a). Standards & Guidance (IPPF-Standards-2017). The Institude of Auditors: https://na.theiia.org/standards-guidance/Public%20Documents/IPPF-Standards-2017.pdf adresinden alınmıştır (s. 12-13, Standart 2110).
  • IIA. (2017c). Standards & Guidance. 05 14, 2017 tarihinde The Institude of Internal Auditors: https://na.theiia.org/standards-guidance/Pages/Mission-of-Internal-Audit.aspx adresinden alındı.
  • IIA. (2017d). Standards & Guidance. 05 14, 2017 tarihinde The Institude of Internal Auditors: https://na.theiia.org/standards-guidance/mandatory-guidance/Pages/Core-Principles-for-the-Professional-Practice-of-Internal-Auditing.aspx adresinden alındı.
  • IIA. (2017e). Standards & Guidance. 05 14, 2017 tarihinde The Institude of Internal Auditors: https://na.theiia.org/standards-guidance/mandatory-guidance/Pages/Code-of-Ethics.aspx adresinden alındı.
  • IIA. (2017a). Standards & Guidance (IPPF-Standards-2017). The Institude of Auditors: https://na.theiia.org/standards-guidance/Public%20Documents/IPPF-Standards-2017.pdf adresinden alınmıştır (s. 11-16, Standart 2110, 2060 ve 2240.C1).
  • KOÇEL, T. (2015). İşletme Yöneticiliği. İstanbul: BETA. s. 36
  • NONAKA, I. (1994). A Dynamic Theory of Organizational Knowledge Creation. Organization Science, 5(1), s. 14-37.
  • NONAKA, I. (1994). A Dynamic Theory of Organizational Knowledge Creation. Organization Science, 5(1), s. 14-23.
  • NONAKA, I. (1994). A Dynamic Theory of Organizational Knowledge Creation. Organization Science, 5(1), s. 19.
  • OECD. (2015a). G20/ OECD Principles of Corporate Governance. (P. OECD Publishing, Dü.) 05 2017 tarihinde www.oecd.org: http://dx.doi.org/10.1787/9789264236882-en adresinden alındı (s.7).
  • OECD. (2015b, 11 19). OECD Guidelines on Corporate Governance of State-Owned Enterprices, 2015 Edition. 05 2017 tarihinde www.oecd-ilibrary.org: http://www.oecd-ilibrary.org/governance/directrices-de-la-ocde-sobre-el-gobierno-corporativo-de-las-empresas-publicas-edicion-2015_9789264258167-es adresinden alındı (s.18-19).
  • OECD. (2015a). G20/ OECD Principles of Corporate Governance. (P. OECD Publishing, Dü.) 05 2017 tarihinde www.oecd.org: http://dx.doi.org/10.1787/9789264236882-en adresinden alındı.
  • OECD. (2015a). G20/ OECD Principles of Corporate Governance. (P. OECD Publishing, Dü.) 05 2017 tarihinde www.oecd.org: http://dx.doi.org/10.1787/9789264236882-en adresinden alındı (s. 3-7).
  • PETRA, S. T. (2007). The Effects of Corporate Governance on the Informativeness of Earnings. Economics of Governance, 8, s. 129-152.
  • TİDE-Deloitte. (2008). UMUÇ. İstanbul: Türkiye İç Denetim Enstitüsü Yayınları No:3, s. 249-253.
  • Türkiye İç Denetim Enstitüsü. (2012). İç Denetçiler İçin Rehber. L. Sawyer, A. K. Uzun, & G. Yurtsever (Dü) içinde, Sawyer's İç Denetçiler İçin Rehber (Ç. Özbek, Çev., 6 b., Cilt 3, s. 40). İstanbul: Caretta Reklam ve Halkla İlişkiler.
  • VERMEULEN, E. (2013). Beneficial Ownership and Control: A Comparative Study - Disclosure, Information and Enforcement. www.oecd.org: http://dx.doi.org/10.1787/5k4dkhwckbzv-en adresinden alınmıştır (s. 3).
  • VISSER, M., & TOGT, K. V. (2016). Learning in Public Sector Organizations: A Theory of Action Approach. Public Organization Review, 16, s. 235-249.
There are 40 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Özcan Yetiş

İsmail Gökdeniz

Cihat Kartal

Publication Date December 28, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 4 Issue: 3

Cite

APA Yetiş, Ö., Gökdeniz, İ., & Kartal, C. (2017). Kurumsal Yönetim Amaçlarına Ulaşmak İçin Yönetim Modeli: Kurumsal Öğrenmeyi Destekleyen İç Denetim. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(3), 64-80. https://doi.org/10.30803/adusobed.317960
AMA Yetiş Ö, Gökdeniz İ, Kartal C. Kurumsal Yönetim Amaçlarına Ulaşmak İçin Yönetim Modeli: Kurumsal Öğrenmeyi Destekleyen İç Denetim. ADUSOBIED. December 2017;4(3):64-80. doi:10.30803/adusobed.317960
Chicago Yetiş, Özcan, İsmail Gökdeniz, and Cihat Kartal. “Kurumsal Yönetim Amaçlarına Ulaşmak İçin Yönetim Modeli: Kurumsal Öğrenmeyi Destekleyen İç Denetim”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 4, no. 3 (December 2017): 64-80. https://doi.org/10.30803/adusobed.317960.
EndNote Yetiş Ö, Gökdeniz İ, Kartal C (December 1, 2017) Kurumsal Yönetim Amaçlarına Ulaşmak İçin Yönetim Modeli: Kurumsal Öğrenmeyi Destekleyen İç Denetim. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 4 3 64–80.
IEEE Ö. Yetiş, İ. Gökdeniz, and C. Kartal, “Kurumsal Yönetim Amaçlarına Ulaşmak İçin Yönetim Modeli: Kurumsal Öğrenmeyi Destekleyen İç Denetim”, ADUSOBIED, vol. 4, no. 3, pp. 64–80, 2017, doi: 10.30803/adusobed.317960.
ISNAD Yetiş, Özcan et al. “Kurumsal Yönetim Amaçlarına Ulaşmak İçin Yönetim Modeli: Kurumsal Öğrenmeyi Destekleyen İç Denetim”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 4/3 (December 2017), 64-80. https://doi.org/10.30803/adusobed.317960.
JAMA Yetiş Ö, Gökdeniz İ, Kartal C. Kurumsal Yönetim Amaçlarına Ulaşmak İçin Yönetim Modeli: Kurumsal Öğrenmeyi Destekleyen İç Denetim. ADUSOBIED. 2017;4:64–80.
MLA Yetiş, Özcan et al. “Kurumsal Yönetim Amaçlarına Ulaşmak İçin Yönetim Modeli: Kurumsal Öğrenmeyi Destekleyen İç Denetim”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol. 4, no. 3, 2017, pp. 64-80, doi:10.30803/adusobed.317960.
Vancouver Yetiş Ö, Gökdeniz İ, Kartal C. Kurumsal Yönetim Amaçlarına Ulaşmak İçin Yönetim Modeli: Kurumsal Öğrenmeyi Destekleyen İç Denetim. ADUSOBIED. 2017;4(3):64-80.

Adnan Menderes University Institute of Social Sciences Journal’s main purpose is to contribute to the social sciences at national and international level, to create a respected academic ground where scientists working in dis field can share the unique and remarkable works.