Erken çocukluk döneminde çocuklarda gelişimsel gecikme ve gerilikler pediatri alanının sıklıkla karşılaştıkları durumlardan biridir. Bu nedenle erken müdahale sürecinin en önemli profesyonellerinden biri de pediatristlerdir. Bu çalışmada da pediatristlerin erken müdahale sürecindeki rollerine yönelik görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim çalışması ve veri toplama aracı olarak da yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Katılımcılara erken müdahale konusunda 8 adet açık uçlu soru sorulmuştur. Araştırmanın çalışma grubunu 8 pediatrist oluşturmuştur. Çalışmada pediatristlerin erken çocuklukta erken müdahalenin ne olduğu ve erken müdahaledeki rollerine ilişkin bilgi eksiklikleri olduğu, çocuklardaki gelişimsel gecikme ve geriliklere çok az vurgu yaptıkları, çok azının gelişimsel tarama araçlarını kullandığı, daha çok fiziksel sağlığa ilişkin rutin takipler gerçekleştirdikleri ancak gelişimsel izleme yönelik çalışmalarının çok yetersiz kaldığı tespit edilmiştir. Bununla birlikte erken müdahale uygulamalarında iş birliği konusunda çocuk gelişimcilerle çok az iletişimde oldukları görülmüştür. Pediatristler sağlık kontrolü için başvuran çocuklarda sıklıkla dil gelişimi ve sosyal-duygusal gelişim alanlarında gecikmeler olduğunu gözlemlediklerini ifade etmişlerdir. Ayrıca günümüz modern ebeveynlerinde yoğun endişe gözlemlediklerini belirtmişlerdir. Gelişimin en kritik dönemi olan ilk üç yılda pediatristlerin çocukların gelişimsel değerlendirme ve izlemlerini yapmaları ve ailelere bilgi vermeleri, gerekli yönlendirmelerde bulunmaları, ailelerin ruhsal durumlarını göz önüne almaları ve gerekli desteklerde bulunmaları çok önemlidir. Bu çalışma sonucunda pediatristlerin erken müdahale sürecindeki rol ve sorumluluklarına yönelik bilgi ve farkındalıklarının artırılması ve özellikle gelişimsel değerlendirme ve izlemlerde çocuk gelişimi disiplin alanından uzmanlarla iş birliği içinde olmaları önerilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 3, 2023 |
Submission Date | April 2, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 7 Issue: 24 |