Research Article
BibTex RIS Cite

Bireysel Müşterilerin Kredi Kullanımlarında Katılım Bankalarını Tercih Etme Sebepleri Üzerine Bir Araştırma: Bolu Örneği

Year 2021, Volume: 12 Issue: 24, 467 - 492, 30.11.2021
https://doi.org/10.47129/bartiniibf.892744

Abstract

Faizsiz Bankacılık, İslami Bankacılık olarak da anılan Katılım Bankacılığının dünya piyasasındaki yeri ve önemi giderek artmaktadır. Türkiye'de Katılım Bankacılığı ile ilgili çalışmalar son dönemde yapılmasına rağmen bireylerin katılım bankacılığından kredi talebi tercihine ilişkin çalışmalara rastlanmamaktadır. Kredi kullanımında katılım bankalarının bireysel müşteriler tarafından neden tercih edildiklerinin bilinmesi önem arz etmektedir.
Çalışmada, bireysel müşterilerin kredi kullanımlarında katılım bankalarını tercih etme nedenlerinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Ayrıca kredi kullanımında katılım bankası tercihini etkileyen faktörlerin demografik değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediği tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırma Bolu ilinde yaşayan bireysel müşterilere anket uygulanmış, verilerin analiz edilmesinde SPSS programından yararlanılmıştır. İstatistiksel veriler elde edilirken örneklemin bilgilerini sayısal olarak özetleyebilmek için betimleyici analiz, ölçeğin güvenilirliği ve geçerliliğini tespit etmek için faktör analizi, değişkenlerin orta değerden farklı olup olmadığını ölçmek için t testi uygulanmıştır. Kredi kullanımında katılım bankası tercihini etkileyen faktörlerin demografik değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediğini tespit etmek için varyans analizi yapılmıştır. Çalışmadan elde edilen bulgulara göre bireysel müşterilerin kredi kullanımlarında katılım bankalarını tercih etmesini etkileyen en önemli değişken; faizsiz bankacılık uygulamasıdır. Araştırmada, kredi kullanımlarında bireysel müşterilerin, katılım bankalarını tercih etmesinde demografik özelliklerinin etkilediği bulgusuna ulaşılmıştır.

References

  • [1] Anaç, Turhan (2015). Bireysel Müşterilerin Katılım Bankacılığını Tercih Etmesini Etkileyen Faktörler. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Türk Hava Kurumu Üniversitesi İşletme Anabilim Dalı.
  • [2] BDDK (2001). “Bankacılık Sektörü Yeniden Yapılandırma Programı”. http://www.bddk.org.tr/WebSitesi/turkce/Raporlar/Diger_Raporlar/15279C8914BD.pdf, 4 Şubat 2019’da erişildi.
  • [3] Canbaz, Mustafa (2014). “Katılım Bankacılığı ve Türkiye’deki Gelişimi”. Bankacılık Giriş ve İlkeleri. Ed. Ferudun Kaya. İstanbul: Beta Yayınevi. 149-241.
  • [4] Canbaz, Mustafa (2016). Katılım Bankacılığı. İstanbul: Beta Yayınevi.
  • [5] Dikkaya, Mehmet ve Kutval, Yunus (2014). Katılım Bankacılığı Türkiye Örneği. Ankara: Savaş Yayınevi.
  • [6] Ekren, Nazım ve Emiral, Fatih (2002). “Türk Bankacılık Sistemindeki Etkinlik Analizi (Veri Zarflama Analizi Uygulaması)”. Active Bankacılık ve Finans Dergisi 24: 6-27.
  • [7] Erdem, Ekrem (2006). Para Banka ve Finansal Sistem. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • [8] https://www.nufusu.com.tr, 17 Mart 2019’da erişildi.
  • [9] https://www.nufusu.com/il/bolu-nufusu, 18 Mart 2019’da erişildi.
  • [10] Karagülle, Süleyman (1993). Alternatif Faizsiz Banka Selem ve Kredileşme. İstanbul: İz Yayıncılık.
  • [11] Karakaş İşcan, H. ve Kaya, F. (2019). Bireysel Müşterilerin Kredi Kullanımlarında Katılım Bankalarını Tercih Etme Sebepleri. Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bankacılık ve Finans Anabilim Dalı.
  • [12] Karakaş İşcan, H. ve Kaya, F. (2019, Ekim). Bireysel Müşterilerin Kredi Kullanımlarında Katılım Bankalarını Tercih Etme Sebepleri. 2nd International Conference on Data Science and Applications (ICONDATA’19), Balıkesir, 3-6 Ekim, 275-281.
  • [13] Karakaş İşcan, H. ve Kaya, F. (2019, Aralık). Bireysel Müşterilerin Kredi Kullanımlarında Katılım Bankalarını Tercih Etme Sebepleri: Bolu Örneği. Uluslararası İslam Ekonomisi, Finans ve Etik Kongresi, İstanbul, 7-8 Aralık, 92-108.
  • [14] Kaya, Ferudun (2008). Kredi Kartları ve Bireysel Müşterilerin Kredi Kartı Tercihine Etki Eden Faktörlerin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma. Doktora Tezi. İstanbul: Kadir Has Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • [15] Kaya, Raci (2013). Türk Bankacılık Sisteminde Katılım Bankalarının Tercih Nedenleri ve Bir Araştırma. Doktora Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Bankacılık ve Sigortacılık Enstitüsü.
  • [16] Özcan, M. Emin ve Hazıroğlu, Temel (2000). “Bankacılıkta Yeni Bir Boyut: Katılım Bankacılığı”, Türkiye’de Özel Finans Kurumları Teori ve Uygulama. İstanbul: Al Baraka Türk Yayınları.
  • [17] Tunç, Hüseyin (2016). Katılım Bankacılığı Felsefesi, Teorisi ve Türkiye Uygulaması. İstanbul: Nesil Yayınları.
  • [18] Türkiye Bankalar Birliği (2008). “50.Yılında Türkiye Bankalar Birliği ve Türkiye’de Bankacılık Sistemi 1958-2007”. TBB Bankacılar Dergisi 262:3.
  • [19] Ustaoğlu, Didar (2014). Türkiye’de Katılım Bankacılığı Sektördeki Yeri ve Önemi. Yüksek Lisans Tezi. Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • [20] Vurucu, Mehmet ve Arı, M. Ufuk (2017). Güncel Gelişmeler Işığında Bankacılıkta Kredi Bilgisi. Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • [21] Yazıcı, Mehmet (2018). Bankacılıkta Kredi Tahsisi. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • [22] Zarakolu, Avni (2003). Bankacılar İçin Para ve Kredi Bilgisi. Ankara: Bankacılık ve Ticaret Hukuku Araştırma Enstitüsü.
Year 2021, Volume: 12 Issue: 24, 467 - 492, 30.11.2021
https://doi.org/10.47129/bartiniibf.892744

Abstract

References

  • [1] Anaç, Turhan (2015). Bireysel Müşterilerin Katılım Bankacılığını Tercih Etmesini Etkileyen Faktörler. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Türk Hava Kurumu Üniversitesi İşletme Anabilim Dalı.
  • [2] BDDK (2001). “Bankacılık Sektörü Yeniden Yapılandırma Programı”. http://www.bddk.org.tr/WebSitesi/turkce/Raporlar/Diger_Raporlar/15279C8914BD.pdf, 4 Şubat 2019’da erişildi.
  • [3] Canbaz, Mustafa (2014). “Katılım Bankacılığı ve Türkiye’deki Gelişimi”. Bankacılık Giriş ve İlkeleri. Ed. Ferudun Kaya. İstanbul: Beta Yayınevi. 149-241.
  • [4] Canbaz, Mustafa (2016). Katılım Bankacılığı. İstanbul: Beta Yayınevi.
  • [5] Dikkaya, Mehmet ve Kutval, Yunus (2014). Katılım Bankacılığı Türkiye Örneği. Ankara: Savaş Yayınevi.
  • [6] Ekren, Nazım ve Emiral, Fatih (2002). “Türk Bankacılık Sistemindeki Etkinlik Analizi (Veri Zarflama Analizi Uygulaması)”. Active Bankacılık ve Finans Dergisi 24: 6-27.
  • [7] Erdem, Ekrem (2006). Para Banka ve Finansal Sistem. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • [8] https://www.nufusu.com.tr, 17 Mart 2019’da erişildi.
  • [9] https://www.nufusu.com/il/bolu-nufusu, 18 Mart 2019’da erişildi.
  • [10] Karagülle, Süleyman (1993). Alternatif Faizsiz Banka Selem ve Kredileşme. İstanbul: İz Yayıncılık.
  • [11] Karakaş İşcan, H. ve Kaya, F. (2019). Bireysel Müşterilerin Kredi Kullanımlarında Katılım Bankalarını Tercih Etme Sebepleri. Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bankacılık ve Finans Anabilim Dalı.
  • [12] Karakaş İşcan, H. ve Kaya, F. (2019, Ekim). Bireysel Müşterilerin Kredi Kullanımlarında Katılım Bankalarını Tercih Etme Sebepleri. 2nd International Conference on Data Science and Applications (ICONDATA’19), Balıkesir, 3-6 Ekim, 275-281.
  • [13] Karakaş İşcan, H. ve Kaya, F. (2019, Aralık). Bireysel Müşterilerin Kredi Kullanımlarında Katılım Bankalarını Tercih Etme Sebepleri: Bolu Örneği. Uluslararası İslam Ekonomisi, Finans ve Etik Kongresi, İstanbul, 7-8 Aralık, 92-108.
  • [14] Kaya, Ferudun (2008). Kredi Kartları ve Bireysel Müşterilerin Kredi Kartı Tercihine Etki Eden Faktörlerin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma. Doktora Tezi. İstanbul: Kadir Has Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • [15] Kaya, Raci (2013). Türk Bankacılık Sisteminde Katılım Bankalarının Tercih Nedenleri ve Bir Araştırma. Doktora Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Bankacılık ve Sigortacılık Enstitüsü.
  • [16] Özcan, M. Emin ve Hazıroğlu, Temel (2000). “Bankacılıkta Yeni Bir Boyut: Katılım Bankacılığı”, Türkiye’de Özel Finans Kurumları Teori ve Uygulama. İstanbul: Al Baraka Türk Yayınları.
  • [17] Tunç, Hüseyin (2016). Katılım Bankacılığı Felsefesi, Teorisi ve Türkiye Uygulaması. İstanbul: Nesil Yayınları.
  • [18] Türkiye Bankalar Birliği (2008). “50.Yılında Türkiye Bankalar Birliği ve Türkiye’de Bankacılık Sistemi 1958-2007”. TBB Bankacılar Dergisi 262:3.
  • [19] Ustaoğlu, Didar (2014). Türkiye’de Katılım Bankacılığı Sektördeki Yeri ve Önemi. Yüksek Lisans Tezi. Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • [20] Vurucu, Mehmet ve Arı, M. Ufuk (2017). Güncel Gelişmeler Işığında Bankacılıkta Kredi Bilgisi. Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • [21] Yazıcı, Mehmet (2018). Bankacılıkta Kredi Tahsisi. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • [22] Zarakolu, Avni (2003). Bankacılar İçin Para ve Kredi Bilgisi. Ankara: Bankacılık ve Ticaret Hukuku Araştırma Enstitüsü.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Finance
Journal Section Makaleler
Authors

Hacer Karakaş İşcan 0000-0001-5994-1348

Ferudun Kaya 0000-0002-8930-9711

Publication Date November 30, 2021
Submission Date June 15, 2021
Acceptance Date November 23, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 12 Issue: 24

Cite

APA Karakaş İşcan, H., & Kaya, F. (2021). Bireysel Müşterilerin Kredi Kullanımlarında Katılım Bankalarını Tercih Etme Sebepleri Üzerine Bir Araştırma: Bolu Örneği. Bartın Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 12(24), 467-492. https://doi.org/10.47129/bartiniibf.892744

Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Mayıs ve Kasım aylarında olmak üzere yılda iki defa yayımlanan, beş yılını doldurmuş çift kör hakemli uluslararası bir dergidir. Dergimiz 06.04.2015 tarihinden itibaren EBSCO Host’ta, Akademia Sosyal Bilimler İndeksi (ASOS), SOBIAD ve Google akademik indeksinde taranmaktadır. TR Dizin indeksinde taranması için de girişimlerde bulunulmuş olup değerlendirilme süreci devam etmektedir. 

This work is licensed under CC BY-NC-SA 4.0