BibTex RIS Cite

The Effect of Perceived Service Quality on Participation and Conventional Banks’ Customer Satisfaction and Customer Loyalty

Year 2016, Issue: 5, 45 - 59, 01.12.2016

Abstract

The purpose of this paper is to determine the levels of service quality perceptions, customer satisfaction and customer loyalty and interrelationships between these variables differ between participation banks and conventional banks. For this purpose, the data was collected through a survey. As a result of the analysis, customer satisfaction level of the participation banks are higher but there is no differences in customer loyalty with conventional banks. There is a high positive correlation between customer loyalty and customer satisfaction. According to our findings, the service quality perception’s has a positive effect on customer satisfaction and customer loyalty and this effect is same in both type of banks and the conventional banks customers’ both satisfaction and loyalty level primarily affecting by the factor of tangibility. This situation differs in participation banks. While the primary factor affecting the satisfaction level of participation banks customer is reliability, for the customer loyalty is empathy. Another important finding is that there is no significant effect of the participation banks customers’ have another accounts except for participation banks on customer loyalty levels.

Algılanan Hizmet Kalitesinin Katılım ve Mevduat Bankalarında Müşteri Memnuniyeti ve Müşteri Sadakati Üzerine Etkisi

Year 2016, Issue: 5, 45 - 59, 01.12.2016

Abstract

Çalışmanın amacı, algılanan hizmet kalitesi, müşteri memnuniyeti ve müşteri sadakati düzeylerinin ve bu değişkenlerin kendi aralarındaki ilişkisinin katılım ve mevduat banka müşterileri arasında farklılık arz edip etmediğini tespit etmektir. Bu doğrultuda, veri toplama yöntemi olarak anket uygulaması yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda, katılım banka müşterilerinin, müşteri memnuniyet düzeylerinin daha yüksek olduğu görülürken, müşteri sadakati anlamında banka türüne göre bir farklılık bulunamamıştır. Müşteri sadakati ile müşteri memnuniyeti arasında pozitif yönlü yüksek bir korelasyona rastlanmıştır. Hizmet kalitesinin, müşteri memnuniyeti ve müşteri sadakati üzerinde pozitif bir etkisinin olduğu, bu etkinin her iki banka türünde de geçerli olduğu ve mevduat bankası müşterilerinin hem memnuniyet hem de sadakat düzeylerine etki eden birincil faktörün maddi değerler faktörü olduğu görülmüştür. Bu durum katılım bankaları açısından farklılık arz etmektedir. Katılım banka müşterilerinin memnuniyet düzeyine etki eden birincil faktör güvenilirlik iken sadakat düzeyleri için empati faktörü olmuştur. Araştırmada elde edilen bir diğer önemli bulgu da katılım banka müşterilerinin, katılım bankaları dışında diğer bankalarda da hesabının bulunmasının, müşteri sadakati düzeyleri üzerinde anlamlı bir etkisinin bulunmaması olmuştur.

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA22ES47MD
Journal Section Articles
Authors

Ahmet Tan This is me

Medet İğde This is me

Tarık Ziyad Çelik This is me

Mehmet Fatih Buğan

Publication Date December 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Issue: 5

Cite

APA Tan, A., İğde, M., Çelik, T. Z., Buğan, M. F. (2016). Algılanan Hizmet Kalitesinin Katılım ve Mevduat Bankalarında Müşteri Memnuniyeti ve Müşteri Sadakati Üzerine Etkisi. International Journal of Academic Values Studies(5), 45-59.
AMA Tan A, İğde M, Çelik TZ, Buğan MF. Algılanan Hizmet Kalitesinin Katılım ve Mevduat Bankalarında Müşteri Memnuniyeti ve Müşteri Sadakati Üzerine Etkisi. International Journal of Academic Values Studies. December 2016;(5):45-59.
Chicago Tan, Ahmet, Medet İğde, Tarık Ziyad Çelik, and Mehmet Fatih Buğan. “Algılanan Hizmet Kalitesinin Katılım Ve Mevduat Bankalarında Müşteri Memnuniyeti Ve Müşteri Sadakati Üzerine Etkisi”. International Journal of Academic Values Studies, no. 5 (December 2016): 45-59.
EndNote Tan A, İğde M, Çelik TZ, Buğan MF (December 1, 2016) Algılanan Hizmet Kalitesinin Katılım ve Mevduat Bankalarında Müşteri Memnuniyeti ve Müşteri Sadakati Üzerine Etkisi. International Journal of Academic Values Studies 5 45–59.
IEEE A. Tan, M. İğde, T. Z. Çelik, and M. F. Buğan, “Algılanan Hizmet Kalitesinin Katılım ve Mevduat Bankalarında Müşteri Memnuniyeti ve Müşteri Sadakati Üzerine Etkisi”, International Journal of Academic Values Studies, no. 5, pp. 45–59, December 2016.
ISNAD Tan, Ahmet et al. “Algılanan Hizmet Kalitesinin Katılım Ve Mevduat Bankalarında Müşteri Memnuniyeti Ve Müşteri Sadakati Üzerine Etkisi”. International Journal of Academic Values Studies 5 (December 2016), 45-59.
JAMA Tan A, İğde M, Çelik TZ, Buğan MF. Algılanan Hizmet Kalitesinin Katılım ve Mevduat Bankalarında Müşteri Memnuniyeti ve Müşteri Sadakati Üzerine Etkisi. International Journal of Academic Values Studies. 2016;:45–59.
MLA Tan, Ahmet et al. “Algılanan Hizmet Kalitesinin Katılım Ve Mevduat Bankalarında Müşteri Memnuniyeti Ve Müşteri Sadakati Üzerine Etkisi”. International Journal of Academic Values Studies, no. 5, 2016, pp. 45-59.
Vancouver Tan A, İğde M, Çelik TZ, Buğan MF. Algılanan Hizmet Kalitesinin Katılım ve Mevduat Bankalarında Müşteri Memnuniyeti ve Müşteri Sadakati Üzerine Etkisi. International Journal of Academic Values Studies. 2016(5):45-59.