Research Article
BibTex RIS Cite

ARAÇ ROTALAMA PROBLEMİNİN TASARRUF ALGORİTMASI İLE ÇÖZÜMÜ: SİVAS’TA BİR EKMEK FIRINI İÇİN UYGULAMA

Year 2017, Volume: 18 Issue: 1, 185 - 197, 31.05.2017

Abstract

Ticari mal taşımacılığı, ürünün toplam maliyetini etkileyen önemli bir maliyet unsurudur. Araç rotalama problemi 60 yıl önce ticari mal taşımacılığının maliyetini azaltmak hedefiyle ortaya çıktı. Literatürde bu sorunu çözmek için önerilen birçok yaklaşım ve model vardır. Bu çalışmada, Sivas'ta bir fırının araç rotalama problemini çözmek için tasarruf algoritması önerildi. Tasarruf algoritmasının kullanılma amacı, gerçek hayat problemleri için basit ve pratik olmasındandır. Bu çalışmada örnek olarak kullanılan fırın 15 Markete ekmek tedarik ediyor. Bu sorunu çözmek için öncelikle mesafeler matrisi elde edildi ve sonra bu matristen tasarruf miktarı değerleri hesaplandı. Sonuç olarak, tasarruf algoritması sayesinde günlük 10 Türk Lirası yakıt maliyeti tasarruf edilmiştir. Tasarruf algoritması işlemlerini hesaplarken, herhangi bir özel yazılım kullanılmamış; hesaplamalar MS Excel ile yapılmıştır.

References

  • PICHPIBUL, T., & Kawtummachai, R. (2012a). An improved Clarke and Wright savings algorithm for the capacitated vehicle routing problem. ScienceAsia, 38(3), 307-318. PICHPIBUL, T., & KAWTUMMACHAI, R. (2012b). New enhancement for Clarke-Wright savings algorithm to optimize the capacitated vehicle routing problem. European Journal of Scientific Research, 78(1), 119-134. POLAT, O., KALAYCI, C. B., KULAK, O., & GUNTHER, H. O. (2015). A perturbation based variable neighborhood search heuristic for solving the vehicle routing problem with simultaneous pickup and delivery with time limit. European Journal of Operational Research, 242(2), 369-382. REED, M., YIANNAKOU, A., & EVERING, R. (2014). An ant colony algorithm for the multi-compartment vehicle routing problem. Applied Soft Computing, 15, 169-176. REIMANN, M., DOERNER, K., & HARTL, R. F. (2004). D-ants: Savings based ants divide and conquer the vehicle routing problem. Computers & Operations Research, 31(4), 563-591. SZETO, W. Y., WU, Y., & HO, S. C. (2011). An artificial bee colony algorithm for the capacitated vehicle routing problem. European Journal of Operational Research, 215(1), 126-135.
Year 2017, Volume: 18 Issue: 1, 185 - 197, 31.05.2017

Abstract

References

  • PICHPIBUL, T., & Kawtummachai, R. (2012a). An improved Clarke and Wright savings algorithm for the capacitated vehicle routing problem. ScienceAsia, 38(3), 307-318. PICHPIBUL, T., & KAWTUMMACHAI, R. (2012b). New enhancement for Clarke-Wright savings algorithm to optimize the capacitated vehicle routing problem. European Journal of Scientific Research, 78(1), 119-134. POLAT, O., KALAYCI, C. B., KULAK, O., & GUNTHER, H. O. (2015). A perturbation based variable neighborhood search heuristic for solving the vehicle routing problem with simultaneous pickup and delivery with time limit. European Journal of Operational Research, 242(2), 369-382. REED, M., YIANNAKOU, A., & EVERING, R. (2014). An ant colony algorithm for the multi-compartment vehicle routing problem. Applied Soft Computing, 15, 169-176. REIMANN, M., DOERNER, K., & HARTL, R. F. (2004). D-ants: Savings based ants divide and conquer the vehicle routing problem. Computers & Operations Research, 31(4), 563-591. SZETO, W. Y., WU, Y., & HO, S. C. (2011). An artificial bee colony algorithm for the capacitated vehicle routing problem. European Journal of Operational Research, 215(1), 126-135.
There are 1 citations in total.

Details

Journal Section Makaleler
Authors

Alptekin Ulutaş

Ali Oğuz Bayrakçıl

Bilgehan Kutlu

Publication Date May 31, 2017
Submission Date November 15, 2016
Published in Issue Year 2017Volume: 18 Issue: 1

Cite

APA Ulutaş, A., Bayrakçıl, A. O., & Kutlu, B. (2017). ARAÇ ROTALAMA PROBLEMİNİN TASARRUF ALGORİTMASI İLE ÇÖZÜMÜ: SİVAS’TA BİR EKMEK FIRINI İÇİN UYGULAMA. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 18(1), 185-197.

Cumhuriyet University Journal of Economics and Administrative Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).