This study, which has been carried out to identify the level of the relationship between the organised culture and organised cynicism, was prepared according to the descriptive and correlational scanning model. The universe of the research was made up by the teachers who work in the centre of Sanliurfa. The resarch was experimented on 330 people from the universe ‘Organisational Culture Scale ‘ developed by Ipek (1999) and ‘Organisational Cynicism Scale ‘ developed by Brandes (1997) and translated into Turkish by Tokgoz and Yilmaz (2008) were used in this study. In the end of the study, it was ascertained that teachers’ perception of organisational culture and organisational cynicism are at medium – level in general and there is a positively low correlation between between the perception of organisational culture and organisational cynicism.
Örgütsel kültür ve örgütsel sinizm arasındaki ilişkinin düzeyini belirlemek amacıyla yapılan bu çalışma, betimsel ve ilişkisel tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini Şanlıurfa il merkezinde görev yapan öğretmenler oluşturmuştur. Araştırma evrenden alınan ve 330 kişiden oluşan örneklem üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada İpek (1999) tarafından geliştirilen ‘Örgüt Kültürü Ölçeği’ ve Brandes (1997) tarafından geliştirilen, Tokgöz ve Yımaz (2008) tarafından Türkçeye uyarlanan ‘Örgütsel Sinizm Ölçeği’ kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, öğretmenlerinin örgüt kültürü algılarının genel olarak orta düzeyde olduğu, örgütsel sinizm algılarının orta düzeyde olduğu ve öğretmenlerin örgüt kültürü algısı ile örgütsel sinizm algısı arasında pozitif yönde düşük düzeyde bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Kültür, Örgüt Kültürü, Sinizm ve Örgütsel Sinizm
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2013 |
Submission Date | September 30, 2013 |
Published in Issue | Year 2013Volume: 14 Issue: 2 |
Cumhuriyet University Journal of Economics and Administrative Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).