Vatandaşların gereksinim duyduğu kamu hizmetlerini onlara sunan devlet kurumlarına ‘kamu yönetimi’ denilmektedir. Kamu yönetimi zamanla değişimler yaşamıştır. Bu değişim süreci; esası merkeziyetçi bürokrasi olan ‘klasik kamu yönetimi anlayışı’ ve esası özel sektörde uygulanan yönetim yaklaşımının kamu yönetiminde de uygulanabilmesi olan ‘yeni kamu yönetimi anlayışından oluşmaktadır. Son dönemde gelişmiş ülkelerde kamu yönetimi alanında yeni yönetim yaklaşımları dikkat çekmektedir.  Dijital çağ yaklaşımı bu anlamda öne çıkan bir yaklaşım olarak görülmektedir. Dijital çağ yaklaşımından vatandaşlara sunulan kamu hizmetlerinin önemli derecede etkilediği bilinen bir gerçektir. Bu anlamda vatandaşlara kamu hizmetleri sunulurken kalite, etkinlik ve verimlilik artışı anlamında yapay zekanın kullanılması ön plana çıkmaktadır. Çalışmanın odak noktası; yapay zekanın kamu yönetimi alanına etkilerinin bir analizini gerçekleştirebilmektir. Çalışmada ilk olarak ilgili disiplinde yer alan kitaplar, araştırma tezleri, makaleler ve konu uzman fikirleri temelli geniş literatür taraması gerçekleştirilmiştir Bu bağlamda dijital çağın önemli olgusu olan yapay zekanın günümüz kamu yönetim anlayışı açısından önemi, hangi kamu yönetimi alanlarında etkili olabileceği, kamu hizmetlerinde doğuracağı sonuçlar ve kamu yönetimi alanında yapay zeka uygulama örnekleri ele alınmaktadır.
Çalışma neticesinde yapay zekanın uzun vadede güvenlik anlamında sorun yaratabileceği düşünülse de dünya da teknolojinin sürekli değişmesi hasebi ile bilhassa hizmet kalitesi, verimlilik, etkinlik artışı anlamında avantajlar sağlayabileceği de görülmektedir. Ayrıca yapay zeka alanındaki gelişmelerin süratle devam ettiği göz önüne alınırsa da teknolojiyi takip eden tüm ülkelerin kamu yönetimlerinde yapay zekadan yararlanma gerekliliği yine çalışma neticesinde görülmektedir. Çalışmanın ilgili kesimin bilgi düzeyini artırarak kamu yönetimi alanındaki yapay zeka uygulamalarının etkin bir şekilde yürütülmesine de katkı sağlaması beklenilmektedir.
State institutions that provide public services needed by citizens are called 'public administration'. The understanding of public administration has changed over time. This process of change consists of the 'classical public administration approach', the essence of which is centralized bureaucracy, and the 'new public administration approach', the essence of which is that the management approach applied in the private sector can also be applied in public administration. Recently, new management approaches in public administration in developed countries have also attracted attention. The digital age approach is seen as a prominent approach in this sense. It is a known fact that public services provided to citizens are significantly affected by the digital age approach. In this sense, the use of artificial intelligence in terms of increasing quality, effectiveness and productivity while providing public services to citizens comes to the forefront. The focus of the study is to conduct a analysis of the effects of artificial intelligence on public administration. First of all, an extensive literature review was conducted based on books, research theses, articles and expert opinions in the relevant discipline. In this context, the importance of artificial intelligence, which is an important phenomenon of the digital age, in terms of today's public administration understanding, in which areas of public administration it can be effective, the results it will have in public services and examples of artificial intelligence applications in public administration are discussed.
As a result of the study, although it is thought that artificial intelligence may create problems in terms of security in the long term, it is also seen that it can provide advantages especially in terms of service quality, productivity and effectiveness increase due to the continuous change in technology in the world. In addition, considering that the developments in the field of artificial intelligence continue rapidly, the necessity of utilizing artificial intelligence in public administrations of all countries following the technology is also seen as a result of the study. The study is expected to contribute to the effective implementation of artificial intelligence applications in the field of public administration by increasing the level of knowledge of the relevant segment
Public Administration Digital Age Publlic Administration Artificial Intelligence Productivity Efficiency
| Primary Language | English | 
|---|---|
| Subjects | Public Administration | 
| Journal Section | Makaleler | 
| Authors | |
| Early Pub Date | October 28, 2025 | 
| Publication Date | October 29, 2025 | 
| Submission Date | July 26, 2025 | 
| Acceptance Date | October 26, 2025 | 
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 26 Issue: 4 | 
Cumhuriyet University Journal of Economics and Administrative Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).