Research Article
BibTex RIS Cite

THE RELATIONSHIP BETWEEN ORGANIZATIONAL COMMITMENT AND DEMOGRAPHICS: A RESEARCH IN KAHRAMANMARAS HOTEL SECTOR

Year 2021, Issue: 49, 254 - 272, 30.03.2021
https://doi.org/10.17498/kdeniz.867726

Abstract

This paper focuses on the relationships between organizational commitment and employee demographics. The research was carried out on three, four and five star hotel employees in Kahramanmaraş province in Turkey. Frequency, factor, t-test and one-way anova analysis were applied to the obtained data via SPSS. According to the results; Organizational commitment perceptions were higher among women than men. Organizational commitment decreases after a certain age. There is an inverse relationship between education and income level and organizational commitment. Organizational commitment perceptions are higher in the food&beverage and housekeeping department.

References

  • Ağca, V., & Ertan, H. (2008). Çalışanların Örgütsel Bağlılıklarının Demografik Özelliklerine Bağlı Olarak Değişmesi: Antalya’da Beş Yıldızlı Otellerde Bir İnceleme. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (22).
  • Aguiar-Quintana, T., Araujo-Cabrera, Y., & Park, S. (2020). The sequential relationships of hotel employees’ perceived justice, commitment, and organizational citizenship behaviour in a high unemployment context. Tourism Management Perspectives, 35(December 2018). https://doi.org/10.1016/j.tmp.2020.100676
  • Aksu, A. A., & Aktaş, A. (2005). Job satisfaction of managers in tourism: Cases in the Antalya region of Turkey. Managerial Auditing Journal, 20(5), 479–488. https://doi.org/10.1108/02686900510598830
  • Allen, N. J., & Meyer, J. P. (1990). The measurement and antecedents of affective, continuance and normative commitment to the organization. Journal of Occupational Psychology, 63(1), 1–18. https://doi.org/10.1111/j.2044-8325.1990.tb00506.x
  • Babadağ, M. (2015). Demografik Faktörlerin Örgütsel Bağlılığa Etkisi: Bir Uygulama. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 313–332.
  • Bıyık, Y. (2016). Örgütsel Bağlılık, Örgütsel Özdeşleşme, Kişi-Örgüt Uyumu ve İş Tatmini İlişkisi: Bilişim Uzmanlarına Yönelik Bir Araştırma. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 9(2), 221–227. https://doi.org/10.17671/btd.99671
  • Bolat, O. İ., & Bolat, T. (2008). Otel İşletmelerinde Örgütsel Bağlılık Ve Örgütsel Vatandaşlık Davranışı İlişkisi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(19), 75–94.
  • Brody, C. J., & Rubin, B. A. (2011). Generational differences in the effects of insecurity, restructured workplace temporalities, and technology on organizational loyalty. Sociological Spectrum, 31(2), 163–192. https://doi.org/10.1080/02732173.2011.541341
  • Çarıkçı, İ., & Küçükeşmen, E. (2017). Kamu Çalışanlarının Örgütsel Bağlılık Düzeylerinin Demografik Özelliklere Göre Analizi: Isparta Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(3), 745–756.
  • Çekmecelioğlu, H. (2006). Örgüt İklimi, Duygusal Bağlılık Ve Yaratıcılık Arasındaki İlişkilerin Değerlendirilmesi: Bir Araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 20(2), 295–310. https://doi.org/10.16951/iibd.10726
  • Çolakoğlu, Ü., Ayyıldız, T., & Cengiz, S. (2009). Çalışanların Demografik Özelliklerine Göre Örgütsel Bağlılık Boyutlarında Algılama Farklılıkları : Kuşadası ’ ndaki Beş Yıldızlı Konaklama İşletmeleri Örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 20(1), 77–89.
  • Dağlı, A., Elçiçek, Z., & Han, B. (2018). Örgütsel Bağlılık Ölçeği̇ni̇n Türkçeye Uyarlanması: Geçerli̇k Ve Güveni̇rli̇k Çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(68), 1765–1777. https://doi.org/10.17755/esosder.445932
  • Doğan, İ., Bakan, İ., & Oğuz, M. (2017). Çalışanların motivasyonları üzerinde örgütsel bağlılık mı mesleki bağlılık mı daha etkili? Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 9(2), 71–86.
  • Dusek, G. A., Ruppel, C. P., Yurova, Y., & Clarke, R. (2014). The role of employee service orientation in turnover in the U.S. hotel industry. Journal of Organizational Culture, Communications and Conflict, 18(2), 87–104.
  • Gunlu, E., Aksarayli, M., & Perçin, N. Ş. (2010). Job satisfaction and organizational commitment of hotel managers in Turkey. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 22(5), 693–717. https://doi.org/10.1108/09596111011053819
  • Ineson, E.M., Langlois, S.M., Makinson, A. (2000). No Title. Employee loyalty in international hotel consortia. In: Council on Hotel, Restaurant and Institutional Education Conference Proceedings. New Orleans.
  • Ineson, E. M., Benke, E., & László, J. (2013). Employee loyalty in Hungarian hotels. International Journal of Hospitality Management, 32(1), 31–39. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2012.04.001
  • Iverson, R. D., & Buttigieg, D. M. (1999). Affective, normative and continuance commitment: Can the “right kind” of commitment be managed? Journal of Management Studies, 36(3), 307–333. https://doi.org/10.1111/1467-6486.00138
  • Kaya, İ. (2012). Örgütsel Bağlılık İle Demografik Özellikler Arasındaki İlişkinin İncelenmesi : Bir Uygulama Çalışması. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(27), 319–338.
  • Koçel, T. (2015). İşletme Yöneticiliği. İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Konu, H., Murphy, J., Komppula, R., & Mikkonen, T. (2020). Investigating emotional commitment towards a region and a hotel brand. International Journal of Hospitality Management, 87(May 2019), 102467. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2020.102467
  • Kusluvan, S., & Kusluvan, Z. (2004). Turizm İş letmelerinde İş gören Devri : Anlamı , Türleri ve Nedenleri. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 1(1), 28–37.
  • Lam, T., Zhang, H., & Baum, T. (2001). An investigation of employees’ job satisfaction: the case of hotels in Hong Kong. Tourism Management, 22(2), 157–165. https://doi.org/10.1016/s0261-5177(00)00039-x
  • Meyer, J. P., Allen, N. J., & Smith, C. A. (1993). Commitment to Organizations and Occupations: Extension and Test of a Three-Component Conceptualization. Journal of Applied Psychology, 78(4), 538–551. https://doi.org/10.1037/0021-9010.78.4.538
  • Özdevecioğlu, M. (2003). Algılanan Örgütsel Destek İle Örgütsel Bağlılık Arasındaki İli̇şki̇leri̇n Beli̇rlenmesi̇ne Yöneli̇k Bi̇r Araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(2), 113–130.
  • Özutku, H. (2008). Örgüte duygusal, devamlılık ve normatif bağlılık ile iş performansı arasındaki ilişkinin incelenmesi. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 37(2), 79–97.
  • Qiao, K., Khilji, S., & Wang, X. (2009). High-performance work systems, organizational commitment, and the role of demographic features in the People’s Republic of China. International Journal of Human Resource Management, 20(11), 2311–2330. https://doi.org/10.1080/09585190903239682
  • Ruiz-Palomo, D., León-Gómez, A., & García-Lopera, F. (2020). Disentangling organizational commitment in hospitality industry: The roles of empowerment, enrichment, satisfaction and gender. International Journal of Hospitality Management, 90(August), 102637. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2020.102637
  • Singh, A., & Rangnekar, S. (2019). Employee Loyalty in Indian Private Hospitals: The Role of Demographic and Employment Factors. Journal of Health Management, 21(1), 128–140. https://doi.org/10.1177/0972063418822568
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics (6. baskı). Boston, New York: MA: Allyn & Bacon/Pearson Education.
  • Taşkın, F., & Dilek, R. (2010). Örgütsel Güven Ve Örgütsel Bağlılık Üzeri̇ne Bi̇r Alan Araştırması. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(1), 37–46.
  • Taşlıyan, M., & Pekkan, N. Ü. (2017). Çalışanların Demografik Özellikleri Ile Örgütsel Bağlılık Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma: Beş Yıldızlı Oteller Örneği. Organizasyon Ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 9(1), 30–41.
  • Tayfun, A., Palavar, K., & Çöp, S. (2010). İşgörenlerin Eğitim ve Örgütsel Bağlılık Düzeyleri Arasındaki İlişki : Belek Bölgesindeki Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma. 2(4), 3–18.
  • Tuna, M. (2007). Personel Devir Oranı Analizi: Ankara’da Yer Alan Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Uygulama. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 18(1), 45–52. https://doi.org/10.17123/atad.98484
  • Yalçın, A., & İplik, F. N. (2005). Beş Yıldızlı Otellerde Çalışanların Demografik Özellikleri ile Örgütsel Bağlılıkları Arasındaki İlişkiyi Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma: Adana İli Örneği. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 395–412.
  • Yao, T., Qiu, Q., & Wei, Y. (2019). Retaining hotel employees as internal customers: Effect of organizational commitment on attitudinal and behavioral loyalty of employees. International Journal of Hospitality Management, 76(September 2017), 1–8. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2018.03.018
  • Yazıcıoğlu, İ., & Topaloğlu, I. G. (2009). Örgütsel Adalet ve Bağlilik İlişkisi: Konaklama İşletmelerinde Bir Uygulama. İşletme Araştırmaları Dergisi, 1(1), 3–16.
  • Zhao, X., Ghiselli, R., Law, R., & Ma, J. (2016). Motivating frontline employees: Role of job characteristics in work and life satisfaction. Journal of Hospitality and Tourism Management, 27, 27–38. https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2016.01.010

ВЗАИМОСВЯЗЬ МЕЖДУ ОРГАНИЗАЦИОННЫМИ ОБЯЗАТЕЛЬСТВАМИ И ДЕМОГРАФИЕЙ: ИССЛЕДОВАНИЕ В СЕКТОРЕ ГОСТИНИЦЫ КАХРАМАНМАРАС

Year 2021, Issue: 49, 254 - 272, 30.03.2021
https://doi.org/10.17498/kdeniz.867726

Abstract

В этом документе основное внимание уделяется взаимосвязи между приверженностью организации и демографическими характеристиками сотрудников. Исследование проводилось с участием сотрудников трех, четырех и пятизвездочных отелей в провинции Кахраманмараш в Турции. К полученным данным с помощью SPSS были применены частотный, факторный, t-критерий и однонаправленный анализ анионов. По результатам; Восприятие организационной приверженности среди женщин было выше, чем среди мужчин. Приверженность организации снижается после достижения определенного возраста. Существует обратная зависимость между образованием и уровнем дохода и приверженностью организации. Восприятие организационной приверженности выше в отделе продуктов питания и напитков и домашнего хозяйства.

References

  • Ağca, V., & Ertan, H. (2008). Çalışanların Örgütsel Bağlılıklarının Demografik Özelliklerine Bağlı Olarak Değişmesi: Antalya’da Beş Yıldızlı Otellerde Bir İnceleme. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (22).
  • Aguiar-Quintana, T., Araujo-Cabrera, Y., & Park, S. (2020). The sequential relationships of hotel employees’ perceived justice, commitment, and organizational citizenship behaviour in a high unemployment context. Tourism Management Perspectives, 35(December 2018). https://doi.org/10.1016/j.tmp.2020.100676
  • Aksu, A. A., & Aktaş, A. (2005). Job satisfaction of managers in tourism: Cases in the Antalya region of Turkey. Managerial Auditing Journal, 20(5), 479–488. https://doi.org/10.1108/02686900510598830
  • Allen, N. J., & Meyer, J. P. (1990). The measurement and antecedents of affective, continuance and normative commitment to the organization. Journal of Occupational Psychology, 63(1), 1–18. https://doi.org/10.1111/j.2044-8325.1990.tb00506.x
  • Babadağ, M. (2015). Demografik Faktörlerin Örgütsel Bağlılığa Etkisi: Bir Uygulama. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 313–332.
  • Bıyık, Y. (2016). Örgütsel Bağlılık, Örgütsel Özdeşleşme, Kişi-Örgüt Uyumu ve İş Tatmini İlişkisi: Bilişim Uzmanlarına Yönelik Bir Araştırma. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 9(2), 221–227. https://doi.org/10.17671/btd.99671
  • Bolat, O. İ., & Bolat, T. (2008). Otel İşletmelerinde Örgütsel Bağlılık Ve Örgütsel Vatandaşlık Davranışı İlişkisi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(19), 75–94.
  • Brody, C. J., & Rubin, B. A. (2011). Generational differences in the effects of insecurity, restructured workplace temporalities, and technology on organizational loyalty. Sociological Spectrum, 31(2), 163–192. https://doi.org/10.1080/02732173.2011.541341
  • Çarıkçı, İ., & Küçükeşmen, E. (2017). Kamu Çalışanlarının Örgütsel Bağlılık Düzeylerinin Demografik Özelliklere Göre Analizi: Isparta Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(3), 745–756.
  • Çekmecelioğlu, H. (2006). Örgüt İklimi, Duygusal Bağlılık Ve Yaratıcılık Arasındaki İlişkilerin Değerlendirilmesi: Bir Araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 20(2), 295–310. https://doi.org/10.16951/iibd.10726
  • Çolakoğlu, Ü., Ayyıldız, T., & Cengiz, S. (2009). Çalışanların Demografik Özelliklerine Göre Örgütsel Bağlılık Boyutlarında Algılama Farklılıkları : Kuşadası ’ ndaki Beş Yıldızlı Konaklama İşletmeleri Örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 20(1), 77–89.
  • Dağlı, A., Elçiçek, Z., & Han, B. (2018). Örgütsel Bağlılık Ölçeği̇ni̇n Türkçeye Uyarlanması: Geçerli̇k Ve Güveni̇rli̇k Çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(68), 1765–1777. https://doi.org/10.17755/esosder.445932
  • Doğan, İ., Bakan, İ., & Oğuz, M. (2017). Çalışanların motivasyonları üzerinde örgütsel bağlılık mı mesleki bağlılık mı daha etkili? Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 9(2), 71–86.
  • Dusek, G. A., Ruppel, C. P., Yurova, Y., & Clarke, R. (2014). The role of employee service orientation in turnover in the U.S. hotel industry. Journal of Organizational Culture, Communications and Conflict, 18(2), 87–104.
  • Gunlu, E., Aksarayli, M., & Perçin, N. Ş. (2010). Job satisfaction and organizational commitment of hotel managers in Turkey. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 22(5), 693–717. https://doi.org/10.1108/09596111011053819
  • Ineson, E.M., Langlois, S.M., Makinson, A. (2000). No Title. Employee loyalty in international hotel consortia. In: Council on Hotel, Restaurant and Institutional Education Conference Proceedings. New Orleans.
  • Ineson, E. M., Benke, E., & László, J. (2013). Employee loyalty in Hungarian hotels. International Journal of Hospitality Management, 32(1), 31–39. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2012.04.001
  • Iverson, R. D., & Buttigieg, D. M. (1999). Affective, normative and continuance commitment: Can the “right kind” of commitment be managed? Journal of Management Studies, 36(3), 307–333. https://doi.org/10.1111/1467-6486.00138
  • Kaya, İ. (2012). Örgütsel Bağlılık İle Demografik Özellikler Arasındaki İlişkinin İncelenmesi : Bir Uygulama Çalışması. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(27), 319–338.
  • Koçel, T. (2015). İşletme Yöneticiliği. İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Konu, H., Murphy, J., Komppula, R., & Mikkonen, T. (2020). Investigating emotional commitment towards a region and a hotel brand. International Journal of Hospitality Management, 87(May 2019), 102467. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2020.102467
  • Kusluvan, S., & Kusluvan, Z. (2004). Turizm İş letmelerinde İş gören Devri : Anlamı , Türleri ve Nedenleri. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 1(1), 28–37.
  • Lam, T., Zhang, H., & Baum, T. (2001). An investigation of employees’ job satisfaction: the case of hotels in Hong Kong. Tourism Management, 22(2), 157–165. https://doi.org/10.1016/s0261-5177(00)00039-x
  • Meyer, J. P., Allen, N. J., & Smith, C. A. (1993). Commitment to Organizations and Occupations: Extension and Test of a Three-Component Conceptualization. Journal of Applied Psychology, 78(4), 538–551. https://doi.org/10.1037/0021-9010.78.4.538
  • Özdevecioğlu, M. (2003). Algılanan Örgütsel Destek İle Örgütsel Bağlılık Arasındaki İli̇şki̇leri̇n Beli̇rlenmesi̇ne Yöneli̇k Bi̇r Araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(2), 113–130.
  • Özutku, H. (2008). Örgüte duygusal, devamlılık ve normatif bağlılık ile iş performansı arasındaki ilişkinin incelenmesi. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 37(2), 79–97.
  • Qiao, K., Khilji, S., & Wang, X. (2009). High-performance work systems, organizational commitment, and the role of demographic features in the People’s Republic of China. International Journal of Human Resource Management, 20(11), 2311–2330. https://doi.org/10.1080/09585190903239682
  • Ruiz-Palomo, D., León-Gómez, A., & García-Lopera, F. (2020). Disentangling organizational commitment in hospitality industry: The roles of empowerment, enrichment, satisfaction and gender. International Journal of Hospitality Management, 90(August), 102637. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2020.102637
  • Singh, A., & Rangnekar, S. (2019). Employee Loyalty in Indian Private Hospitals: The Role of Demographic and Employment Factors. Journal of Health Management, 21(1), 128–140. https://doi.org/10.1177/0972063418822568
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics (6. baskı). Boston, New York: MA: Allyn & Bacon/Pearson Education.
  • Taşkın, F., & Dilek, R. (2010). Örgütsel Güven Ve Örgütsel Bağlılık Üzeri̇ne Bi̇r Alan Araştırması. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(1), 37–46.
  • Taşlıyan, M., & Pekkan, N. Ü. (2017). Çalışanların Demografik Özellikleri Ile Örgütsel Bağlılık Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma: Beş Yıldızlı Oteller Örneği. Organizasyon Ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 9(1), 30–41.
  • Tayfun, A., Palavar, K., & Çöp, S. (2010). İşgörenlerin Eğitim ve Örgütsel Bağlılık Düzeyleri Arasındaki İlişki : Belek Bölgesindeki Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma. 2(4), 3–18.
  • Tuna, M. (2007). Personel Devir Oranı Analizi: Ankara’da Yer Alan Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Uygulama. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 18(1), 45–52. https://doi.org/10.17123/atad.98484
  • Yalçın, A., & İplik, F. N. (2005). Beş Yıldızlı Otellerde Çalışanların Demografik Özellikleri ile Örgütsel Bağlılıkları Arasındaki İlişkiyi Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma: Adana İli Örneği. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 395–412.
  • Yao, T., Qiu, Q., & Wei, Y. (2019). Retaining hotel employees as internal customers: Effect of organizational commitment on attitudinal and behavioral loyalty of employees. International Journal of Hospitality Management, 76(September 2017), 1–8. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2018.03.018
  • Yazıcıoğlu, İ., & Topaloğlu, I. G. (2009). Örgütsel Adalet ve Bağlilik İlişkisi: Konaklama İşletmelerinde Bir Uygulama. İşletme Araştırmaları Dergisi, 1(1), 3–16.
  • Zhao, X., Ghiselli, R., Law, R., & Ma, J. (2016). Motivating frontline employees: Role of job characteristics in work and life satisfaction. Journal of Hospitality and Tourism Management, 27, 27–38. https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2016.01.010

ÖRGÜTSEL BAĞLILIĞIN DEMOGRAFİK ÖZELLİKLER AÇISINDAN İNCELENMESİ: KAHRAMANMARAŞ OTELCİLİK SEKTÖRÜNDE BİR ARAŞTIRMA

Year 2021, Issue: 49, 254 - 272, 30.03.2021
https://doi.org/10.17498/kdeniz.867726

Abstract

Örgütsel bağlılık kavramı, tüm sektörlerde önemli olmakla birlikte, hizmet üreten işletmelerde daha fazla öneme sahiptir. Özellikle turizm ve konaklama işletmelerinde işgören ve müşteri arasındaki doğrudan iletişim örgütsel bağlılığın önemini ortaya koymaktadır. Turizm işletmeleri çalışanlarının örgütsel bağlılık seviyeleri, işletmelerin başarısını olumlu ya da olumsuz olarak etkilemektedir. Bu nedenle, çalışanların örgütsel bağlılık seviyelerinin bilinmesi işletmeler açısından yararlıdır.
Bu çalışma örgütsel bağlılık ve çalışanların demografik özellikleri arasındaki ilişkilere odaklanmaktadır. Araştırma, Kahramanmaraş şehrinde bulunan üç, dört ve beş yıldızlı otellerin 334 çalışanı üzerinde yapılmıştır. Veriler, 15.11.2020-25.12.2020 tarihleri arasında anket yöntemi kullanılarak elde edilmiştir. Elde edilen verilere, frekans, faktör, t-testi ve tek yönlü varyans analizi SPSS aracılığıyla uygulanmıştır. Sonuçlara göre; örgütsel bağlılık algıları, kadınlarda erkeklere göre daha yüksek bulunmuştur. 48 yaşından sonra örgütsel bağlılık azalmaktadır. Eğitim ve gelir seviyesi ile örgütsel bağlılık arasında zıt yönlü bir ilişki vardır. Yiyecek içecek ve kat hizmetleri departmanında örgütsel bağlılık algıları daha yüksektir.
Bu araştırmadan elde edilen veriler gösteriyor ki; örgütsel bağlılık ve çalışanların demografik özellikleri arasında anlamlı ilişkiler bulunmaktadır. Buna ek olarak bazı gruplar arasında örgütsel bağlılık algıları diğer gruplara göre daha yüksek ya da daha düşük bulunmuştur. Öncelikle bu farlılıklar en aza indirilmelidir. Özellikle turizm ve konaklama işletmeleri sürdürülebilir bir rekabet avantajı kazanmak için tüm personelinin örgütsel bağlılık seviyelerini artırmaya odaklanmalıdır. Bu sayede hizmet kalitesi artırılarak hedeflenen başarıya ulaşılabilir.

References

  • Ağca, V., & Ertan, H. (2008). Çalışanların Örgütsel Bağlılıklarının Demografik Özelliklerine Bağlı Olarak Değişmesi: Antalya’da Beş Yıldızlı Otellerde Bir İnceleme. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (22).
  • Aguiar-Quintana, T., Araujo-Cabrera, Y., & Park, S. (2020). The sequential relationships of hotel employees’ perceived justice, commitment, and organizational citizenship behaviour in a high unemployment context. Tourism Management Perspectives, 35(December 2018). https://doi.org/10.1016/j.tmp.2020.100676
  • Aksu, A. A., & Aktaş, A. (2005). Job satisfaction of managers in tourism: Cases in the Antalya region of Turkey. Managerial Auditing Journal, 20(5), 479–488. https://doi.org/10.1108/02686900510598830
  • Allen, N. J., & Meyer, J. P. (1990). The measurement and antecedents of affective, continuance and normative commitment to the organization. Journal of Occupational Psychology, 63(1), 1–18. https://doi.org/10.1111/j.2044-8325.1990.tb00506.x
  • Babadağ, M. (2015). Demografik Faktörlerin Örgütsel Bağlılığa Etkisi: Bir Uygulama. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 313–332.
  • Bıyık, Y. (2016). Örgütsel Bağlılık, Örgütsel Özdeşleşme, Kişi-Örgüt Uyumu ve İş Tatmini İlişkisi: Bilişim Uzmanlarına Yönelik Bir Araştırma. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 9(2), 221–227. https://doi.org/10.17671/btd.99671
  • Bolat, O. İ., & Bolat, T. (2008). Otel İşletmelerinde Örgütsel Bağlılık Ve Örgütsel Vatandaşlık Davranışı İlişkisi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(19), 75–94.
  • Brody, C. J., & Rubin, B. A. (2011). Generational differences in the effects of insecurity, restructured workplace temporalities, and technology on organizational loyalty. Sociological Spectrum, 31(2), 163–192. https://doi.org/10.1080/02732173.2011.541341
  • Çarıkçı, İ., & Küçükeşmen, E. (2017). Kamu Çalışanlarının Örgütsel Bağlılık Düzeylerinin Demografik Özelliklere Göre Analizi: Isparta Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(3), 745–756.
  • Çekmecelioğlu, H. (2006). Örgüt İklimi, Duygusal Bağlılık Ve Yaratıcılık Arasındaki İlişkilerin Değerlendirilmesi: Bir Araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 20(2), 295–310. https://doi.org/10.16951/iibd.10726
  • Çolakoğlu, Ü., Ayyıldız, T., & Cengiz, S. (2009). Çalışanların Demografik Özelliklerine Göre Örgütsel Bağlılık Boyutlarında Algılama Farklılıkları : Kuşadası ’ ndaki Beş Yıldızlı Konaklama İşletmeleri Örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 20(1), 77–89.
  • Dağlı, A., Elçiçek, Z., & Han, B. (2018). Örgütsel Bağlılık Ölçeği̇ni̇n Türkçeye Uyarlanması: Geçerli̇k Ve Güveni̇rli̇k Çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(68), 1765–1777. https://doi.org/10.17755/esosder.445932
  • Doğan, İ., Bakan, İ., & Oğuz, M. (2017). Çalışanların motivasyonları üzerinde örgütsel bağlılık mı mesleki bağlılık mı daha etkili? Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 9(2), 71–86.
  • Dusek, G. A., Ruppel, C. P., Yurova, Y., & Clarke, R. (2014). The role of employee service orientation in turnover in the U.S. hotel industry. Journal of Organizational Culture, Communications and Conflict, 18(2), 87–104.
  • Gunlu, E., Aksarayli, M., & Perçin, N. Ş. (2010). Job satisfaction and organizational commitment of hotel managers in Turkey. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 22(5), 693–717. https://doi.org/10.1108/09596111011053819
  • Ineson, E.M., Langlois, S.M., Makinson, A. (2000). No Title. Employee loyalty in international hotel consortia. In: Council on Hotel, Restaurant and Institutional Education Conference Proceedings. New Orleans.
  • Ineson, E. M., Benke, E., & László, J. (2013). Employee loyalty in Hungarian hotels. International Journal of Hospitality Management, 32(1), 31–39. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2012.04.001
  • Iverson, R. D., & Buttigieg, D. M. (1999). Affective, normative and continuance commitment: Can the “right kind” of commitment be managed? Journal of Management Studies, 36(3), 307–333. https://doi.org/10.1111/1467-6486.00138
  • Kaya, İ. (2012). Örgütsel Bağlılık İle Demografik Özellikler Arasındaki İlişkinin İncelenmesi : Bir Uygulama Çalışması. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(27), 319–338.
  • Koçel, T. (2015). İşletme Yöneticiliği. İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Konu, H., Murphy, J., Komppula, R., & Mikkonen, T. (2020). Investigating emotional commitment towards a region and a hotel brand. International Journal of Hospitality Management, 87(May 2019), 102467. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2020.102467
  • Kusluvan, S., & Kusluvan, Z. (2004). Turizm İş letmelerinde İş gören Devri : Anlamı , Türleri ve Nedenleri. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 1(1), 28–37.
  • Lam, T., Zhang, H., & Baum, T. (2001). An investigation of employees’ job satisfaction: the case of hotels in Hong Kong. Tourism Management, 22(2), 157–165. https://doi.org/10.1016/s0261-5177(00)00039-x
  • Meyer, J. P., Allen, N. J., & Smith, C. A. (1993). Commitment to Organizations and Occupations: Extension and Test of a Three-Component Conceptualization. Journal of Applied Psychology, 78(4), 538–551. https://doi.org/10.1037/0021-9010.78.4.538
  • Özdevecioğlu, M. (2003). Algılanan Örgütsel Destek İle Örgütsel Bağlılık Arasındaki İli̇şki̇leri̇n Beli̇rlenmesi̇ne Yöneli̇k Bi̇r Araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(2), 113–130.
  • Özutku, H. (2008). Örgüte duygusal, devamlılık ve normatif bağlılık ile iş performansı arasındaki ilişkinin incelenmesi. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 37(2), 79–97.
  • Qiao, K., Khilji, S., & Wang, X. (2009). High-performance work systems, organizational commitment, and the role of demographic features in the People’s Republic of China. International Journal of Human Resource Management, 20(11), 2311–2330. https://doi.org/10.1080/09585190903239682
  • Ruiz-Palomo, D., León-Gómez, A., & García-Lopera, F. (2020). Disentangling organizational commitment in hospitality industry: The roles of empowerment, enrichment, satisfaction and gender. International Journal of Hospitality Management, 90(August), 102637. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2020.102637
  • Singh, A., & Rangnekar, S. (2019). Employee Loyalty in Indian Private Hospitals: The Role of Demographic and Employment Factors. Journal of Health Management, 21(1), 128–140. https://doi.org/10.1177/0972063418822568
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics (6. baskı). Boston, New York: MA: Allyn & Bacon/Pearson Education.
  • Taşkın, F., & Dilek, R. (2010). Örgütsel Güven Ve Örgütsel Bağlılık Üzeri̇ne Bi̇r Alan Araştırması. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(1), 37–46.
  • Taşlıyan, M., & Pekkan, N. Ü. (2017). Çalışanların Demografik Özellikleri Ile Örgütsel Bağlılık Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma: Beş Yıldızlı Oteller Örneği. Organizasyon Ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 9(1), 30–41.
  • Tayfun, A., Palavar, K., & Çöp, S. (2010). İşgörenlerin Eğitim ve Örgütsel Bağlılık Düzeyleri Arasındaki İlişki : Belek Bölgesindeki Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma. 2(4), 3–18.
  • Tuna, M. (2007). Personel Devir Oranı Analizi: Ankara’da Yer Alan Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Uygulama. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 18(1), 45–52. https://doi.org/10.17123/atad.98484
  • Yalçın, A., & İplik, F. N. (2005). Beş Yıldızlı Otellerde Çalışanların Demografik Özellikleri ile Örgütsel Bağlılıkları Arasındaki İlişkiyi Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma: Adana İli Örneği. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 395–412.
  • Yao, T., Qiu, Q., & Wei, Y. (2019). Retaining hotel employees as internal customers: Effect of organizational commitment on attitudinal and behavioral loyalty of employees. International Journal of Hospitality Management, 76(September 2017), 1–8. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2018.03.018
  • Yazıcıoğlu, İ., & Topaloğlu, I. G. (2009). Örgütsel Adalet ve Bağlilik İlişkisi: Konaklama İşletmelerinde Bir Uygulama. İşletme Araştırmaları Dergisi, 1(1), 3–16.
  • Zhao, X., Ghiselli, R., Law, R., & Ma, J. (2016). Motivating frontline employees: Role of job characteristics in work and life satisfaction. Journal of Hospitality and Tourism Management, 27, 27–38. https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2016.01.010
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration, Tourism (Other)
Journal Section Articles
Authors

Mehmet Polat 0000-0002-5591-5422

Publication Date March 30, 2021
Submission Date January 25, 2021
Published in Issue Year 2021 Issue: 49

Cite

APA Polat, M. (2021). ÖRGÜTSEL BAĞLILIĞIN DEMOGRAFİK ÖZELLİKLER AÇISINDAN İNCELENMESİ: KAHRAMANMARAŞ OTELCİLİK SEKTÖRÜNDE BİR ARAŞTIRMA. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, 1(49), 254-272. https://doi.org/10.17498/kdeniz.867726