Research Article
BibTex RIS Cite

Kırgızistan’da Öğrenci Adaylarının Üniversite Tercih Etme Nedenleri Üzerine Bir Araştırma

Year 2021, Issue: 23, 266 - 282, 01.06.2021

Abstract

Bu araştırmanın amacı, Kırgızistan’da öğrenci adaylarının üniversite tercih etme nedenlerinin tespit edilmesidir. Tarama modelindeki araştırmada örneklem seçilmemiş, evrenin tamamına ulaşılmaya çalışılmıştır. Ancak bazı anketlerde işaretlemeler eksik yapıldığından sadece tam işaretleme yapılan 7839 anket ile analizler yapılmıştır. Veriler, Öğrenci Adayı Görüşleri Anketi ile toplanmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre öğrenci adaylarının tercihlerini en çok etkileyen faktörler, öğretim kalitesi ve akademik kadro, imkânlar ve üniversitenin itibarıdır. Bu durum aday öğrencilerin genel ulusal sınav puanlarına ve geldikleri bölgelere göre değişiklik göstermemektedir. Aday öğrenciler üniversite hakkındaki bilgileri en çok, arkadaşlarından (öğrenciler ve mezunlar), TV, gazete, radyo, internet gibi ortamlardan ve aile üyelerinden edinmişlerdir. Aday öğrencilerin bilgi kaynakları ile ilgili görüşleri, yıllara, genel ulusal sınav puanına ve bölgelere göre çok büyük değişiklikler göstermemektedir.

References

  • Akar, C. (2012). Üniversite seçimini etkileyen faktörler: İktisadi ve idari bilimler öğrencileri üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 7(1), ss. 97-120.
  • Ali-Choudhury, R., Bennett, R., and Savani, S. (2009). University marketing directors’ views on the components of a university brand. International Review on Public and Nonprofit Marketing, 6(1), Article number:11.
  • Alkan, N. (2014). Üniversite adaylarının bölüm tercihleri: Bir kariyer araştırma yöntemi olarak bölüm tanıtımları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 5(41), ss. 61-74.
  • Aydın, O. T. (2015). University choice process: A literature review on models and factors affecting the process. Journal of Higher Education, 5(2), ss. 103-111.
  • Białoń, L. (2015). Creating marketing strategies for higher education institutions. Marketing Instytucji Naukowych i Badawczych, 18(4), pp. 129-146.
  • Cerit, Y., Yıldız, K. ve Akgün, N. (2007). Üniversite seçiminde etkili olan faktörlere ilişkin eğitim fakültesi öğrencilerinin görüşleri. Milli Eğitim, 173, ss. 314-330.
  • Çatı, K., İştar, E. ve Özcan, H. (2016). Üniversite tercihlerine etki eden faktörlerin incelenmesi: Türkiye genelinde bir alan araştırması. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 6(2), ss. 163-177.
  • Dao, M. T. N., and Thorpe, A. (2015). What factors influence Vietnamese students’ choice of university? International Journal of Educational Management, 29(5), pp. 666-681.
  • Demirtaş, M. (2012). Vakıf üniversitelerinin tanıtım faaliyetlerinin öğrenci tercihleri üzerindeki etkileri: İstanbul Aydın Üniversitesi öğrencilerine yönelik bir araştırma. e-Journal of New World Sciences Academy NWSA-Humanities, 7(4), ss. 212-231.
  • Doğan, S. ve Türkmen, H. H. (2018). Üniversite tanıtım araçlarının adayların tercihlerine etkisini ölçmeye yönelik bir araştırma: Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi örneği. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(1), ss. 49-64.
  • Doğan, S. ve Türkmen, H. H. (2019). Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi örneğinde öğrencilerin üniversite tercih nedenlerinin tespitine yönelik bir araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(30), ss. 848-866.
  • EDÖYM (2018). Результаты Общереспубликанского тестирования и зачисления на грантовые и контрактные места вузов Кыргызской Республики в 2018 году. http://testing.kg/media/uploads/ files/ORT_Report_2018_Russ_Text.pdf.
  • Gümüş, N., Türkel, E. ve Şen, G. (2015). Üniversite tercihlerinde öğrencilerin yararlandıkları bilgi kaynaklarının belirlenmesine yönelik Kastamonu üniversitesi öğrencileri üzerinde bir araştırma. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), ss. 43-67.
  • Gür, B. S., Çelik, Z. ve Yurdakul, S. (2019). Yükseköğretime bakış 2019: İzleme ve değerlendirme raporu. Ankara: Eğitim-Bir-Sen Stratejik Araştırmalar Merkezi.
  • Işık, M. (2020). Üniversite itibarı ve imajının öğrenci memnuniyetine etkisi: Bitlis Eren Üniversitesi örneği. Kırklareli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1), ss. 65-80.
  • Kalimullin, A. M., and Dobrotvorskaya, S. G. (2016). Higher education marketing strategies based on factors impacting the enrollees’ choice of a university and an academic program. International Journal of Environmental & Science Education, 11(13), pp. 6025-6040.
  • Karakaya, A., Kılıç, İ. ve Uçar, M. (2016). Üniversite öğrencilerinin öğretim kalitesi algısı üzerine bir araştırma. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Özel Sayı 2, ss. 40-55.
  • Karasar, N. (1995). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd.
  • Kavak, Y. (2011). Türkiye’de yükseköğretimin görünümü ve geleceğe bakış. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(2), ss. 55-58.
  • Köse, İ. A. (2012). Yükseköğretim kurumlarında öğrenci sadakati. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2(2), ss. 114-118.
  • Manoku, E. (2015). Factors that influence university choice of Albanian students. European Scientific Journal, 11(16), pp. 253-270.
  • Maringe, F. (2006). University and course choice: Implications for positioning, recruitment and marketing. International Journal of Educational Management, 20(6), pp. 466-479.
  • Mehboob, F., Shah, S. M. M., and Bhutto, N. A. (2012). Factors influencing student’s enrollment decisions in selection of higher education institutions (HEI’s). Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 4(5), pp. 558-568.
  • Misran, N., Abd.Aziz, N., Arsad, N., Hussaina, H, Zaki, W. M. D. W., and Sahuri, S. N. S. (2012). Influencing factors for matriculation students in selecting university and program of study. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 60, pp. 567-574.
  • National Statistical Committee of the Kyrgyz Republic (2021). Main Macroeconomic Indicators In January 2021. http://www.stat.kg/
  • Nguyen, N., and LeBlanc, G. (1998). The mediating role of corporate image on customers’ retention decisions: An investigation in financial services. International Journal of Bank Marketing, 16(2), pp. 52-65.
  • Obermeit, K. (2012). Students’ choice of universities in Germany: Structure, factors and information sources used. Journal of Marketing for Higher Education, 22(2), pp. 206-230.
  • Pero, M., Soriano, P. P., Capilla, R., Olmos, J. G., and Hervás, A. (2015). Questionnaire for the assessment of factors related to university degree choice in Spanish public system: A psychometric study. Computers in Human Behavior, 47, pp. 128-138.
  • Plank, R. E., and Chiagouris, L. (1997). Perceptions of quality of higher education: an exploratory study of high school guidance counselors. Journal of Marketing for Higher Education, 8(1), 55-67.
  • Polat, S. ve Arslan, Y. (2017). Uluslararası öğrencilerin üniversite seçimini etkileyen etmenler. Yükseköğretim Dergisi, 7(2), ss. 94-104.
  • Price, I., Matzdorf, L., and H. Agahi, (2003). The impact of facilities on student choice of university. International Journal of Educational Management, 21(10), 212-222.
  • Ramasubramanian, S., Gyure, J. F., and Mursi, N. M. (2003). Impact of internet images: Impression-formation effects of university web site images. Journal of Marketing for Higher Education, 12(2), pp. 49-68.
  • Raposo, M., and Alves, H. (2007). A model of university choice: An exploratory approach. MPRA Paper. No: 5523, October 31, 2007. Retrieved from http://mpra.ub.uni-muenchen.
  • Rika, N., Roze, J., and Sennikova, I. (2016). Factors affecting the choice of higher education institutions by prospective students in Latvia. CBU International Conference on Innovations in Science and Education. March 23-25, 2016, Prague. pp. 422-430.
  • Soutar, G., and Turner, J. (2002). Students’ preferences for university: A conjoint analysis. The International Journal of Educational Management, 16(1), 40-45.
  • Tural, N. (2002). Eğitim finansmanı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ündey-Kalpaklıoğlu, N. ve Türemez, Y. (2010). Üniversite adaylarının vakıf üniversitesi tercihlerinde halkla ilişkiler çalışmalarının etkisi. İstanbul Aydın Üniversitesi Anadolu Bil Meslek Yüksekokulu Dergisi, 17, ss. 47-58.
  • Veloutsou, C., Lewis, J. W., and Paton, R. A. (2004). University selection: Information requirements and importance. International Journal of Educational Management, 18(3), pp. 160-171.
  • Yamamoto, G. T. (2006). University evaluation - selection: A Turkish case. International Journal of Educational Management, 20(7), 559-569
Year 2021, Issue: 23, 266 - 282, 01.06.2021

Abstract

References

  • Akar, C. (2012). Üniversite seçimini etkileyen faktörler: İktisadi ve idari bilimler öğrencileri üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 7(1), ss. 97-120.
  • Ali-Choudhury, R., Bennett, R., and Savani, S. (2009). University marketing directors’ views on the components of a university brand. International Review on Public and Nonprofit Marketing, 6(1), Article number:11.
  • Alkan, N. (2014). Üniversite adaylarının bölüm tercihleri: Bir kariyer araştırma yöntemi olarak bölüm tanıtımları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 5(41), ss. 61-74.
  • Aydın, O. T. (2015). University choice process: A literature review on models and factors affecting the process. Journal of Higher Education, 5(2), ss. 103-111.
  • Białoń, L. (2015). Creating marketing strategies for higher education institutions. Marketing Instytucji Naukowych i Badawczych, 18(4), pp. 129-146.
  • Cerit, Y., Yıldız, K. ve Akgün, N. (2007). Üniversite seçiminde etkili olan faktörlere ilişkin eğitim fakültesi öğrencilerinin görüşleri. Milli Eğitim, 173, ss. 314-330.
  • Çatı, K., İştar, E. ve Özcan, H. (2016). Üniversite tercihlerine etki eden faktörlerin incelenmesi: Türkiye genelinde bir alan araştırması. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 6(2), ss. 163-177.
  • Dao, M. T. N., and Thorpe, A. (2015). What factors influence Vietnamese students’ choice of university? International Journal of Educational Management, 29(5), pp. 666-681.
  • Demirtaş, M. (2012). Vakıf üniversitelerinin tanıtım faaliyetlerinin öğrenci tercihleri üzerindeki etkileri: İstanbul Aydın Üniversitesi öğrencilerine yönelik bir araştırma. e-Journal of New World Sciences Academy NWSA-Humanities, 7(4), ss. 212-231.
  • Doğan, S. ve Türkmen, H. H. (2018). Üniversite tanıtım araçlarının adayların tercihlerine etkisini ölçmeye yönelik bir araştırma: Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi örneği. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(1), ss. 49-64.
  • Doğan, S. ve Türkmen, H. H. (2019). Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi örneğinde öğrencilerin üniversite tercih nedenlerinin tespitine yönelik bir araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(30), ss. 848-866.
  • EDÖYM (2018). Результаты Общереспубликанского тестирования и зачисления на грантовые и контрактные места вузов Кыргызской Республики в 2018 году. http://testing.kg/media/uploads/ files/ORT_Report_2018_Russ_Text.pdf.
  • Gümüş, N., Türkel, E. ve Şen, G. (2015). Üniversite tercihlerinde öğrencilerin yararlandıkları bilgi kaynaklarının belirlenmesine yönelik Kastamonu üniversitesi öğrencileri üzerinde bir araştırma. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), ss. 43-67.
  • Gür, B. S., Çelik, Z. ve Yurdakul, S. (2019). Yükseköğretime bakış 2019: İzleme ve değerlendirme raporu. Ankara: Eğitim-Bir-Sen Stratejik Araştırmalar Merkezi.
  • Işık, M. (2020). Üniversite itibarı ve imajının öğrenci memnuniyetine etkisi: Bitlis Eren Üniversitesi örneği. Kırklareli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1), ss. 65-80.
  • Kalimullin, A. M., and Dobrotvorskaya, S. G. (2016). Higher education marketing strategies based on factors impacting the enrollees’ choice of a university and an academic program. International Journal of Environmental & Science Education, 11(13), pp. 6025-6040.
  • Karakaya, A., Kılıç, İ. ve Uçar, M. (2016). Üniversite öğrencilerinin öğretim kalitesi algısı üzerine bir araştırma. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Özel Sayı 2, ss. 40-55.
  • Karasar, N. (1995). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd.
  • Kavak, Y. (2011). Türkiye’de yükseköğretimin görünümü ve geleceğe bakış. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(2), ss. 55-58.
  • Köse, İ. A. (2012). Yükseköğretim kurumlarında öğrenci sadakati. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2(2), ss. 114-118.
  • Manoku, E. (2015). Factors that influence university choice of Albanian students. European Scientific Journal, 11(16), pp. 253-270.
  • Maringe, F. (2006). University and course choice: Implications for positioning, recruitment and marketing. International Journal of Educational Management, 20(6), pp. 466-479.
  • Mehboob, F., Shah, S. M. M., and Bhutto, N. A. (2012). Factors influencing student’s enrollment decisions in selection of higher education institutions (HEI’s). Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 4(5), pp. 558-568.
  • Misran, N., Abd.Aziz, N., Arsad, N., Hussaina, H, Zaki, W. M. D. W., and Sahuri, S. N. S. (2012). Influencing factors for matriculation students in selecting university and program of study. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 60, pp. 567-574.
  • National Statistical Committee of the Kyrgyz Republic (2021). Main Macroeconomic Indicators In January 2021. http://www.stat.kg/
  • Nguyen, N., and LeBlanc, G. (1998). The mediating role of corporate image on customers’ retention decisions: An investigation in financial services. International Journal of Bank Marketing, 16(2), pp. 52-65.
  • Obermeit, K. (2012). Students’ choice of universities in Germany: Structure, factors and information sources used. Journal of Marketing for Higher Education, 22(2), pp. 206-230.
  • Pero, M., Soriano, P. P., Capilla, R., Olmos, J. G., and Hervás, A. (2015). Questionnaire for the assessment of factors related to university degree choice in Spanish public system: A psychometric study. Computers in Human Behavior, 47, pp. 128-138.
  • Plank, R. E., and Chiagouris, L. (1997). Perceptions of quality of higher education: an exploratory study of high school guidance counselors. Journal of Marketing for Higher Education, 8(1), 55-67.
  • Polat, S. ve Arslan, Y. (2017). Uluslararası öğrencilerin üniversite seçimini etkileyen etmenler. Yükseköğretim Dergisi, 7(2), ss. 94-104.
  • Price, I., Matzdorf, L., and H. Agahi, (2003). The impact of facilities on student choice of university. International Journal of Educational Management, 21(10), 212-222.
  • Ramasubramanian, S., Gyure, J. F., and Mursi, N. M. (2003). Impact of internet images: Impression-formation effects of university web site images. Journal of Marketing for Higher Education, 12(2), pp. 49-68.
  • Raposo, M., and Alves, H. (2007). A model of university choice: An exploratory approach. MPRA Paper. No: 5523, October 31, 2007. Retrieved from http://mpra.ub.uni-muenchen.
  • Rika, N., Roze, J., and Sennikova, I. (2016). Factors affecting the choice of higher education institutions by prospective students in Latvia. CBU International Conference on Innovations in Science and Education. March 23-25, 2016, Prague. pp. 422-430.
  • Soutar, G., and Turner, J. (2002). Students’ preferences for university: A conjoint analysis. The International Journal of Educational Management, 16(1), 40-45.
  • Tural, N. (2002). Eğitim finansmanı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ündey-Kalpaklıoğlu, N. ve Türemez, Y. (2010). Üniversite adaylarının vakıf üniversitesi tercihlerinde halkla ilişkiler çalışmalarının etkisi. İstanbul Aydın Üniversitesi Anadolu Bil Meslek Yüksekokulu Dergisi, 17, ss. 47-58.
  • Veloutsou, C., Lewis, J. W., and Paton, R. A. (2004). University selection: Information requirements and importance. International Journal of Educational Management, 18(3), pp. 160-171.
  • Yamamoto, G. T. (2006). University evaluation - selection: A Turkish case. International Journal of Educational Management, 20(7), 559-569
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Mirzat Rakımbek Uulu This is me

Dağıstan Şimşek This is me

Zamira Öskönbayeva This is me 0000-0002-3711-6918

Kürşad Yılmaz This is me 0000-0002-3705-5094

Rita İsmailova This is me 0000-0003-0308-2315

Seyil Najımudınova 0000-0003-3848-6635

Early Pub Date April 25, 2022
Publication Date June 1, 2021
Submission Date February 23, 2021
Published in Issue Year 2021 Issue: 23

Cite

APA Rakımbek Uulu, M., Şimşek, D., Öskönbayeva, Z., Yılmaz, K., et al. (2021). Kırgızistan’da Öğrenci Adaylarının Üniversite Tercih Etme Nedenleri Üzerine Bir Araştırma. MSGSÜ Sosyal Bilimler, 1(23), 266-282.