Research Article
BibTex RIS Cite

Tüketim Kültürünün Yaşam Tarzlarına Etkileri: Küreselleşme, Medya ve Tüketim Kültürünün “Bir Lokma Bir Hırka Felsefesi” Bağlamında İrdelenmesi...

Year 2020, Volume: 15 Issue: 23, 2178 - 2199, 31.03.2020
https://doi.org/10.26466/opus.683093

Abstract

The spread of the media, the penetration of the lives of individuals in our globalized world, and the effective role of individuals in changing and shaping perception patterns, rhythms of everyday life, social, cultural, political and many leading elements such as mass society, cultural theory and popular culture have led to discussion. We observe that the concept of Culture, which is defended from the perspective of the people, and which is the source of cultural transformation and standardization on the world, which is homogenized, which is made copies of each other except for very small differences, is changing and transforming between the countries of the world, as well as in our Country. Communication technologies have made it as fast and easy as possible to produce, receive and send/shared information. As mass media, radio, television, newspapers and internet tools spread Daily, the communication process accelerated with the Transfiguration. In any part of the world through mass media to be aware of events that occur within a very short period, and events with virtual realities-goer the possibility of being provided, on the one hand, participation in virtual events has increased while individuals can survive and find a living space to get away from the streets and started coming up on the agenda about the natural environment in time it is basically on the level of a problem. With globalization, the borders are rapidly eliminated, internet technology is becoming more and more widespread, making communication much easier and more common, while shrinking our world and bringing continents closer to each other by bringing uniform individual and uniform culture claims to the agenda. The life of the individual who is bombarded with information by the mass media is pacified and the ability to criticize and question is minimized. The concept of "a bite and a cardigan" in Sufi life and mystical thought, which we can perceive as an attitude towards the world order and structure, system, means not to fall under the charm of the world's blessings, not to be fooled. Human beings are bound and enslaved by the blessings and materialities of the world due to the qualities they possess in their structure. As long as some weaknesses of human beings are not prevented, he will dedicate himself to the world's goods with his ambition and his own self which he cannot blunt and will shape his life according to the compass of these blessings. The philosophy of a bite and a cardigan, which is examined in the context of the phenomenon of globalization, is the starting point of the study.

References

  • Adorno, W. T., (2003). Kültür endüstrisini yeniden düşünürken. Cogito, 36.
  • Baudrillard, J. (1995). Bir tüketim kuramı üzerine. (Çev. O. O. Kunal), Cogito.
  • Baudrillard, J. (2004). Tüketim toplumu. (Çev: H. Deliceçaylı, F. ve Keskin), İstanbul:Ayrıntı Yayınları,
  • Baudrillard, J., (2003).Sessiz yığınların gölgesinde toplumsalın sonu. (Çev. O. Adanır), Ankara:Doğu Batı Yayınları.
  • Bauman, Z. (1999). Çalışma, tüketicilik ve yeni yoksullar. (Çev. Ü. Öktem), İstanbul:Sarmal Yayınları.
  • Bauman, Z. (1999). Küreselleşme: Toplumsal sonuçları. (Çev. A. Yılmaz), (1. Basım.), İstanbul:Ayrıntı Yayınları.
  • Chaney, D., (1999). Yaşam tarzları. (Çev. İ. Kutluk), (1. Basım.), Ankara:Dost Kitabevi.
  • Çubukçu, İ., (1999). Küreselleşme süreci içinde tüketim toplumu ve tüketim kültürü. Yüksek Lisans Tezi Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Erzurum.
  • Dağtaş, B. ve Dağtaş, E., (2009). Medya, tüketim kültürü ve yaşam tarzları. İstanbul:Ütopya Yayınevi,
  • Dellaloğlu, B. F., (2003). Adorno: Kitle, melankoli, felsefe. Cogito, 36, İstanbul:Yapı Kredi Yayınları: Üç Aylık Düşünce Dergisi.
  • Featherstone, M., (2005). Postmodernizm ve tüketim kültürü. (Çev. M. Küçük) , (2. Basım). İstanbul:Ayrıntı Yayınları.
  • Featherstone, M., (2006). Postmodernizm ve tüketim kültürü. Çev. M. Küçük, İstanbul:Ayrıntı Yayınları.
  • Güvenç, B. (2003). İnsan ve kültür. İstanbul: Remzi Kitabevi,
  • Illıch, I. (2006). Tüketim köleliği. (Çev.M. Karaşahan), İstanbul:Pınar Yayınları
  • Kahraman, H. B. (2005).Sanatsal gerçeklikler, olgular ve öteleri. (3. Bsm), İstanbul:Agora Kitaplığı.
  • Karakaş, M. (2001)., Tüketim kültürü ve tüketimin yeniden üretimi. AKÜ İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, III(1),
  • Karakaş, M. (2004). Yeni yoksulluk bağlamında sosyal kimlik ve tüketimde eşitsizlik. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(1).
  • Odabaşı, Y., (2006).Tüketim kültürü: Yetinen toplumun tüketen topluma dönüşümü. (2. Basım), Sistem Yayınları.
  • Özcan, B., (2007). Sosyolojik olarak tüketim ve boş zaman: İstanbul Olivium Outlet Center Ve Galleria Alışveriş merkezi örnekleri. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Yapı Sosyal Değişme Bilim Dalı, İstanbul.
  • Robert Bocock, R. (2005). Tüketim. (Çev. İ. Kutluk), (2. Bsm), Ankara:Dost Yayınları.
  • Tomlinson, J. (2004). Küreselleşme ve kültür. (Çev. A. Eker), İstanbul:Ayrıntı Yayınları
  • Yanıklar, C., (2006). Tüketimin sosyolojisi. İstanbul:Birey Yayıncılık,
  • Yılmaz, H. K., (2011). Bir lokma, bir hırka [Blog]. 24.12.2019 tarihinde http://hasankamilyilmaz.com adresinden erişilmiştir.
  • Yılmaz, Ş. (1994)., Prof. Dr. Umay Günay, ilk halkbilim çalışmaları üzerine bir konuşma, Milli Folklor, 22.
  • Zorlu, A. (2006). Tüketim sosyolojisi. İstanbul.Glocal Yayınları,
  • Zorlu, A., (2011)., Batılı bir yaşam tarzı olarak tüketim: Türkiye’de tüketim ürünlerinin ve kültürünün tarihi gelişimi. Sosyolojik araştırmalar dergisi. 01.12.2019 http://www.sdergi.hacettepe.edu.tr adresinden erişilmiştir.

Effects of Consumption Culture on Lifestyles: Globalization, Media and Consumption Culture in The Context of “A Bite and A Cardigan Philosophy

Year 2020, Volume: 15 Issue: 23, 2178 - 2199, 31.03.2020
https://doi.org/10.26466/opus.683093

Abstract

The spread of the media, the penetration of the lives of individuals in our globalized world, and the effective role of individuals in changing and shaping perception patterns, rhythms of everyday life, social, cultural, political and many leading elements such as mass society, cultural theory and popular culture have led to discussion. We observe that the concept of Culture, which is defended from the perspective of the people, and which is the source of cultural transformation and standardization on the world, which is homogenized, which is made copies of each other except for very small differences, is changing and transforming between the countries of the world, as well as in our Country. Communication technologies have made it as fast and easy as possible to produce, receive and send/shared information. As mass media, radio, television, newspapers and internet tools spread Daily, the communication process accelerated with the Transfiguration. In any part of the world through mass media to be aware of events that occur within a very short period, and events with virtual realities-goer the possibility of being provided, on the one hand, participation in virtual events has increased while individuals can survive and find a living space to get away from the streets and started coming up on the agenda about the natural environment in time it is basically on the level of a problem. With globalization, the borders are rapidly eliminated, internet technology is becoming more and more widespread, making communication much easier and more common, while shrinking our world and bringing continents closer to each other by bringing uniform individual and uniform culture claims to the agenda. The life of the individual who is bombarded with information by the mass media is pacified and the ability to criticize and question is minimized. The concept of "a bite and a cardigan" in Sufi life and mystical thought, which we can perceive as an attitude towards the world order and structure, system, means not to fall under the charm of the world's blessings, not to be fooled. Human beings are bound and enslaved by the blessings and materialities of the world due to the qualities they possess in their structure. As long as some weaknesses of human beings are not prevented, he will dedicate himself to the world's goods with his ambition and his own self which he cannot blunt and will shape his life according to the compass of these blessings. The philosophy of a bite and a cardigan, which is examined in the context of the phenomenon of globalization, is the starting point of the study.

References

  • Adorno, W. T., (2003). Kültür endüstrisini yeniden düşünürken. Cogito, 36.
  • Baudrillard, J. (1995). Bir tüketim kuramı üzerine. (Çev. O. O. Kunal), Cogito.
  • Baudrillard, J. (2004). Tüketim toplumu. (Çev: H. Deliceçaylı, F. ve Keskin), İstanbul:Ayrıntı Yayınları,
  • Baudrillard, J., (2003).Sessiz yığınların gölgesinde toplumsalın sonu. (Çev. O. Adanır), Ankara:Doğu Batı Yayınları.
  • Bauman, Z. (1999). Çalışma, tüketicilik ve yeni yoksullar. (Çev. Ü. Öktem), İstanbul:Sarmal Yayınları.
  • Bauman, Z. (1999). Küreselleşme: Toplumsal sonuçları. (Çev. A. Yılmaz), (1. Basım.), İstanbul:Ayrıntı Yayınları.
  • Chaney, D., (1999). Yaşam tarzları. (Çev. İ. Kutluk), (1. Basım.), Ankara:Dost Kitabevi.
  • Çubukçu, İ., (1999). Küreselleşme süreci içinde tüketim toplumu ve tüketim kültürü. Yüksek Lisans Tezi Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Erzurum.
  • Dağtaş, B. ve Dağtaş, E., (2009). Medya, tüketim kültürü ve yaşam tarzları. İstanbul:Ütopya Yayınevi,
  • Dellaloğlu, B. F., (2003). Adorno: Kitle, melankoli, felsefe. Cogito, 36, İstanbul:Yapı Kredi Yayınları: Üç Aylık Düşünce Dergisi.
  • Featherstone, M., (2005). Postmodernizm ve tüketim kültürü. (Çev. M. Küçük) , (2. Basım). İstanbul:Ayrıntı Yayınları.
  • Featherstone, M., (2006). Postmodernizm ve tüketim kültürü. Çev. M. Küçük, İstanbul:Ayrıntı Yayınları.
  • Güvenç, B. (2003). İnsan ve kültür. İstanbul: Remzi Kitabevi,
  • Illıch, I. (2006). Tüketim köleliği. (Çev.M. Karaşahan), İstanbul:Pınar Yayınları
  • Kahraman, H. B. (2005).Sanatsal gerçeklikler, olgular ve öteleri. (3. Bsm), İstanbul:Agora Kitaplığı.
  • Karakaş, M. (2001)., Tüketim kültürü ve tüketimin yeniden üretimi. AKÜ İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, III(1),
  • Karakaş, M. (2004). Yeni yoksulluk bağlamında sosyal kimlik ve tüketimde eşitsizlik. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(1).
  • Odabaşı, Y., (2006).Tüketim kültürü: Yetinen toplumun tüketen topluma dönüşümü. (2. Basım), Sistem Yayınları.
  • Özcan, B., (2007). Sosyolojik olarak tüketim ve boş zaman: İstanbul Olivium Outlet Center Ve Galleria Alışveriş merkezi örnekleri. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Yapı Sosyal Değişme Bilim Dalı, İstanbul.
  • Robert Bocock, R. (2005). Tüketim. (Çev. İ. Kutluk), (2. Bsm), Ankara:Dost Yayınları.
  • Tomlinson, J. (2004). Küreselleşme ve kültür. (Çev. A. Eker), İstanbul:Ayrıntı Yayınları
  • Yanıklar, C., (2006). Tüketimin sosyolojisi. İstanbul:Birey Yayıncılık,
  • Yılmaz, H. K., (2011). Bir lokma, bir hırka [Blog]. 24.12.2019 tarihinde http://hasankamilyilmaz.com adresinden erişilmiştir.
  • Yılmaz, Ş. (1994)., Prof. Dr. Umay Günay, ilk halkbilim çalışmaları üzerine bir konuşma, Milli Folklor, 22.
  • Zorlu, A. (2006). Tüketim sosyolojisi. İstanbul.Glocal Yayınları,
  • Zorlu, A., (2011)., Batılı bir yaşam tarzı olarak tüketim: Türkiye’de tüketim ürünlerinin ve kültürünün tarihi gelişimi. Sosyolojik araştırmalar dergisi. 01.12.2019 http://www.sdergi.hacettepe.edu.tr adresinden erişilmiştir.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Gökmen Kantar 0000-0001-5120-110X

Publication Date March 31, 2020
Acceptance Date March 11, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 15 Issue: 23

Cite

APA Kantar, G. (2020). Effects of Consumption Culture on Lifestyles: Globalization, Media and Consumption Culture in The Context of “A Bite and A Cardigan Philosophy. OPUS International Journal of Society Researches, 15(23), 2178-2199. https://doi.org/10.26466/opus.683093