Research Article
BibTex RIS Cite

The Effect of Instagram Addiction on Holiday Purchasing Intention: Case of ESOGU Tourism Faculty Students

Year 2020, Volume: 3 Issue: 1, 39 - 55, 30.04.2020

Abstract

It can be said that Instagram is one of the most widely used social media applications in recent years. The sharing of holiday photos takes an important place in Instagram, which is a visual sharing based application. In addition, it is known that tourism enterprises use this platform for advertising purposes. In this study, it is aimed to investigate the effect of Instagram addiction on holiday purchasing intention. The population of the research is the students of Eskişehir Osmangazi University Tourism Faculty. In this context, the survey was applied to 283 participants. In the first part of the study, the related literature has been searched and in the second part of the study, the relationships have been tried to be examined through conducting structural equation modeling. As a result of the research, it was determined that Instagram dependency variable which consists of communication and addiction dimensions had a statistically significant positive effect on holiday purchase intent.

References

  • Andreassen, C.S., ve Pallesen, S. (2014). Social Network Site Addiction – An Overview. Current Pharmaceutical Design, 20(25): 4053–4061 Arısoy, Ö. (2009). İnternet Bağımlılığı ve Tedavisi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 1(1): 55-67. Aymankuy, Y., Soydaş, M.E. ve Saçlı, Ç. (2013). Sosyal Medya Kullanımının Turistlerin Tatil Kararlarına Etkisi: Akademik Personel Üzerinde Bir Uygulama. International Journal of Human Sciences. 10(1): 376-397. Başarangil, İ. (2019). Sosyal Medyanın Tatil Tercihlerine Etkisi: Kırklareli Üniversitesi Turizm Fakültesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Journal of Tourism And Gastronomy Studies, 7(2): 839-852. Batman, O. ve İbiş, S. (2016). Sağlık Çalışanlarının Turistik Ürün Tercihinde Sosyal Medyanın Rolü: Sakarya Örneği. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(36): 383-397. Buhalis, D. (1998). Strategic Use of Information Technologies in the Tourism Industry. Tourism Management, 19(5): 409-421. Cengiz, E. ve Aslan, Z.(2014). Sosyal Forum Sitelerinde Paylaşılan Öneri ve Yorumların Satın Alma Davranışı Üzerine Etkisi: Facebook Örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi, 9: 76-89. Cinnioğlu, H. ve Boz, M.(2015). Sosyal Medya Araçlarından Facebook Sitesinin Otel İşletmeleri Açısından Kullanımının İncelenmesi: Çanakkale Örneği. Akademik Bakış Dergisi, 51: 249-264. Çalışkan, M. ve Mencik, Y. (2015). Değişen Dünyanın Yeni Yüzü: Sosyal Medya. Akademik Bakış Dergisi, 50: 254-277. Çelik, H.E. ve Yılmaz, V. (2016). Lisrel 9.1 ile Yapısal Eşitlik Modellemesi (3. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık. Çıngı, H. (2009). Örnekleme Kuramı (3.Baskı). Ankara: Bizim Büro. Çiftçi, G. ve Küçükaltan, D. (2012). Sosyal Medyanın Konaklama İşletmelerinin Pazarlamasındaki Rolü ve Örnek Uygulamaları. 13. Ulusal Turizm Kongresi, 6-9 Aralık, Antalya: 1227-1242. Dağıtmaç, M. (2015). Sosyal Medya Tercihlerinde Kullanıcıyı Etkileyen Faktörler. (Yayımlanmamış Doktora Tezi) Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. De Bruyn, A. ve Lilien, G.L. (2008). A Multi-Stage Model of Word of Mouth Influence through Viral Marketing. International Journal of Research in Marketing, 25(3): 151–163. Dirik,N.(2012). Sosyal Medyada Destinasyon Tanıtımı. (Yayımlanmamış Uzmanlık Tezi) Kültür ve Turizm Bakanlığı Tanıtma Genel Müdürlüğü, Ankara. Dülgaroğlu, O., Atay, L. Ve Yıldırım, H.M.(2019). Lisans Düzeyinde Turizm Eğitimi Alan Öğrencilerin Sosyal Medya Kullanımları Üzerine Bir Araştırma: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Örneği, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(4):864-881. Eşitti, Ş. ve Işık, M. (2015). Sosyal Medyanın Yabancı Turistlerin Türkiye’yi Tatil Destinasyonu Olarak Tercih Etmelerine Etkisi. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, 1(27):11-33. Erol, G. ve Hassan, A. (2013). Gençlerin Sosyal Medya Kullanımı ve Sosyal Medya Kullanımının Tatil Tercihlerine Etkisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(31): 804-812. Fatanti, M.N. ve Suyadnya, I.W. (2015). Beyond User Gaze: How Instagram Creates Tourism Des-Tination Brand?.Procedia - Social And Behavioral Sciences, 211: 1089–1095. Holden, C. (2001). Behavioral’ Addictions: Do They Exist?. Science, 294(5544):980-982. Kaplan, A.M. ve Michael, H. (2010). Users of the World, Unite! The Challenges and Opportunities of Social Media. Business Horizons, 53: 59-68. Kircaburun, K. ve Griffiths, M.D. (2018). Instagram Addiction and the Big Five of Personality: The Mediating Role of Self-Liking. Journal of Behavioral Addictions, 7(1): 158–170. Mukherjeel, A. ve Nagabhushanam, M. (2013). Role of Social Media in Tourism Marketing. International Journal of Science and Research, 5(6): 2026-2033. Ravindran D., Nagamalar M. ve Rani, D.U. (2018). Social Media Sources (SMS) Influence on Tourism Choice Decisions. Eurasian Journal of Analytical Chemistry, 13: 177-182. Sayımer,İ. (2008). Sanal Ortamda Halkla İlişkiler. İstanbul: Beta Yayınları. Solmaz, B., Tekin, G., Herzem, Z. ve Demir, M. (2013). İnternet ve Sosyal Medya Kullanımı Üzerine Bir Uygulama. Selçuk İletişim, 7(4): 23-32. Şahin, C. ve Yağcı, M. (2017). Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği Yetişkin Formu: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14(1): 523-538. Ünal, A.T. (2015). Sosyal Medya Bağımlılığı: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. (Yayımlanmamış Doktora Tezi) Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. Yaylı, A. ve Bayram, M. (2010). Otel İşletmelerine İlişkin Sosyal Ağlardaki Kullanıcı Yorumlarının Değerlendirilmesi. 11. Ulusal Turizm Kongresi, 2-5 Aralık, Aydın: 517-527. Yazgan, Ş. ve Sevinç, F. (2015). Sosyal Medya Kullanımının Turistik Destinasyon Seçimine Etkisi. I. Eurasia International Tourism Congress: Current Issues, Trends and Indicators. 28-30 Mayıs, Konya: 26-39. Yıldız, A.A. ve Demir, F. M. (2016). Üniversite Öğrencilerinin İnternet ve Sosyal Medya Kullanım Amaçlarının Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Örneği. Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 17(37): 18-36.
  • İnternet Kaynakçası https://wearesocial.Com/Global-Digital-Report-2019. http://yigm.kulturturizm.gov.tr/TR,201114/yillik-bultenler.html.

INSTAGRAM BAĞIMLILIĞININ TATİL SATIN ALMA NİYETİNE ETKİSİ: ESOGÜ TURİZM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİ ÖRNEĞİ

Year 2020, Volume: 3 Issue: 1, 39 - 55, 30.04.2020

Abstract

IInstagram son dönemlerde en fazla kullanılan sosyal medya uygulamalarının başında gelmektedir. Görsel paylaşım tabanlı bir uygulama olan Instagram'da tatil fotoğraflarının paylaşımı önemli bir yer tutmaktadır. Bunun yanında turizm işletmelerinin bu platformu reklam yapmak amacıyla kullandığı bilinmektedir. Bu çalışmada Instagram bağımlılığının tatil satın alma niyeti üzerindeki etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Turizm Fakültesi öğrencileri oluşturmaktadır. Bu kapsamda 283 katılımcıya anket uygulanmıştır. Araştırmanın ilk bölümünde ilgili alanyazın taranmış ikinci bölümünde ise yapısal eşitlik modellemesi kurularak ilişkiler incelenmeye çalışılmıştır. Araştırma sonucunda iletişim ve bağımlılık boyutlarından oluşan Instagram bağımlılığı değişkeninin tatil satın alma niyeti üzerinde istatistiksel olarak anlamlı düzeyde pozitif yönde etkisinin olduğu tespit edilmiştir.

References

  • Andreassen, C.S., ve Pallesen, S. (2014). Social Network Site Addiction – An Overview. Current Pharmaceutical Design, 20(25): 4053–4061 Arısoy, Ö. (2009). İnternet Bağımlılığı ve Tedavisi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 1(1): 55-67. Aymankuy, Y., Soydaş, M.E. ve Saçlı, Ç. (2013). Sosyal Medya Kullanımının Turistlerin Tatil Kararlarına Etkisi: Akademik Personel Üzerinde Bir Uygulama. International Journal of Human Sciences. 10(1): 376-397. Başarangil, İ. (2019). Sosyal Medyanın Tatil Tercihlerine Etkisi: Kırklareli Üniversitesi Turizm Fakültesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Journal of Tourism And Gastronomy Studies, 7(2): 839-852. Batman, O. ve İbiş, S. (2016). Sağlık Çalışanlarının Turistik Ürün Tercihinde Sosyal Medyanın Rolü: Sakarya Örneği. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(36): 383-397. Buhalis, D. (1998). Strategic Use of Information Technologies in the Tourism Industry. Tourism Management, 19(5): 409-421. Cengiz, E. ve Aslan, Z.(2014). Sosyal Forum Sitelerinde Paylaşılan Öneri ve Yorumların Satın Alma Davranışı Üzerine Etkisi: Facebook Örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi, 9: 76-89. Cinnioğlu, H. ve Boz, M.(2015). Sosyal Medya Araçlarından Facebook Sitesinin Otel İşletmeleri Açısından Kullanımının İncelenmesi: Çanakkale Örneği. Akademik Bakış Dergisi, 51: 249-264. Çalışkan, M. ve Mencik, Y. (2015). Değişen Dünyanın Yeni Yüzü: Sosyal Medya. Akademik Bakış Dergisi, 50: 254-277. Çelik, H.E. ve Yılmaz, V. (2016). Lisrel 9.1 ile Yapısal Eşitlik Modellemesi (3. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık. Çıngı, H. (2009). Örnekleme Kuramı (3.Baskı). Ankara: Bizim Büro. Çiftçi, G. ve Küçükaltan, D. (2012). Sosyal Medyanın Konaklama İşletmelerinin Pazarlamasındaki Rolü ve Örnek Uygulamaları. 13. Ulusal Turizm Kongresi, 6-9 Aralık, Antalya: 1227-1242. Dağıtmaç, M. (2015). Sosyal Medya Tercihlerinde Kullanıcıyı Etkileyen Faktörler. (Yayımlanmamış Doktora Tezi) Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. De Bruyn, A. ve Lilien, G.L. (2008). A Multi-Stage Model of Word of Mouth Influence through Viral Marketing. International Journal of Research in Marketing, 25(3): 151–163. Dirik,N.(2012). Sosyal Medyada Destinasyon Tanıtımı. (Yayımlanmamış Uzmanlık Tezi) Kültür ve Turizm Bakanlığı Tanıtma Genel Müdürlüğü, Ankara. Dülgaroğlu, O., Atay, L. Ve Yıldırım, H.M.(2019). Lisans Düzeyinde Turizm Eğitimi Alan Öğrencilerin Sosyal Medya Kullanımları Üzerine Bir Araştırma: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Örneği, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(4):864-881. Eşitti, Ş. ve Işık, M. (2015). Sosyal Medyanın Yabancı Turistlerin Türkiye’yi Tatil Destinasyonu Olarak Tercih Etmelerine Etkisi. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, 1(27):11-33. Erol, G. ve Hassan, A. (2013). Gençlerin Sosyal Medya Kullanımı ve Sosyal Medya Kullanımının Tatil Tercihlerine Etkisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(31): 804-812. Fatanti, M.N. ve Suyadnya, I.W. (2015). Beyond User Gaze: How Instagram Creates Tourism Des-Tination Brand?.Procedia - Social And Behavioral Sciences, 211: 1089–1095. Holden, C. (2001). Behavioral’ Addictions: Do They Exist?. Science, 294(5544):980-982. Kaplan, A.M. ve Michael, H. (2010). Users of the World, Unite! The Challenges and Opportunities of Social Media. Business Horizons, 53: 59-68. Kircaburun, K. ve Griffiths, M.D. (2018). Instagram Addiction and the Big Five of Personality: The Mediating Role of Self-Liking. Journal of Behavioral Addictions, 7(1): 158–170. Mukherjeel, A. ve Nagabhushanam, M. (2013). Role of Social Media in Tourism Marketing. International Journal of Science and Research, 5(6): 2026-2033. Ravindran D., Nagamalar M. ve Rani, D.U. (2018). Social Media Sources (SMS) Influence on Tourism Choice Decisions. Eurasian Journal of Analytical Chemistry, 13: 177-182. Sayımer,İ. (2008). Sanal Ortamda Halkla İlişkiler. İstanbul: Beta Yayınları. Solmaz, B., Tekin, G., Herzem, Z. ve Demir, M. (2013). İnternet ve Sosyal Medya Kullanımı Üzerine Bir Uygulama. Selçuk İletişim, 7(4): 23-32. Şahin, C. ve Yağcı, M. (2017). Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği Yetişkin Formu: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14(1): 523-538. Ünal, A.T. (2015). Sosyal Medya Bağımlılığı: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. (Yayımlanmamış Doktora Tezi) Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. Yaylı, A. ve Bayram, M. (2010). Otel İşletmelerine İlişkin Sosyal Ağlardaki Kullanıcı Yorumlarının Değerlendirilmesi. 11. Ulusal Turizm Kongresi, 2-5 Aralık, Aydın: 517-527. Yazgan, Ş. ve Sevinç, F. (2015). Sosyal Medya Kullanımının Turistik Destinasyon Seçimine Etkisi. I. Eurasia International Tourism Congress: Current Issues, Trends and Indicators. 28-30 Mayıs, Konya: 26-39. Yıldız, A.A. ve Demir, F. M. (2016). Üniversite Öğrencilerinin İnternet ve Sosyal Medya Kullanım Amaçlarının Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Örneği. Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 17(37): 18-36.
  • İnternet Kaynakçası https://wearesocial.Com/Global-Digital-Report-2019. http://yigm.kulturturizm.gov.tr/TR,201114/yillik-bultenler.html.
There are 2 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Tourism (Other)
Journal Section Articles
Authors

Yunus Özhasar 0000-0003-1892-321X

Yasin Emre Oğuz 0000-0002-2139-4278

Veysel Yılmaz 0000-0001-5147-5047

Publication Date April 30, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Özhasar, Y., Oğuz, Y. E., & Yılmaz, V. (2020). INSTAGRAM BAĞIMLILIĞININ TATİL SATIN ALMA NİYETİNE ETKİSİ: ESOGÜ TURİZM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİ ÖRNEĞİ. Safran Kültür Ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(1), 39-55.
AMA Özhasar Y, Oğuz YE, Yılmaz V. INSTAGRAM BAĞIMLILIĞININ TATİL SATIN ALMA NİYETİNE ETKİSİ: ESOGÜ TURİZM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİ ÖRNEĞİ. saktad. April 2020;3(1):39-55.
Chicago Özhasar, Yunus, Yasin Emre Oğuz, and Veysel Yılmaz. “INSTAGRAM BAĞIMLILIĞININ TATİL SATIN ALMA NİYETİNE ETKİSİ: ESOGÜ TURİZM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİ ÖRNEĞİ”. Safran Kültür Ve Turizm Araştırmaları Dergisi 3, no. 1 (April 2020): 39-55.
EndNote Özhasar Y, Oğuz YE, Yılmaz V (April 1, 2020) INSTAGRAM BAĞIMLILIĞININ TATİL SATIN ALMA NİYETİNE ETKİSİ: ESOGÜ TURİZM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİ ÖRNEĞİ. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi 3 1 39–55.
IEEE Y. Özhasar, Y. E. Oğuz, and V. Yılmaz, “INSTAGRAM BAĞIMLILIĞININ TATİL SATIN ALMA NİYETİNE ETKİSİ: ESOGÜ TURİZM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİ ÖRNEĞİ”, saktad, vol. 3, no. 1, pp. 39–55, 2020.
ISNAD Özhasar, Yunus et al. “INSTAGRAM BAĞIMLILIĞININ TATİL SATIN ALMA NİYETİNE ETKİSİ: ESOGÜ TURİZM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİ ÖRNEĞİ”. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi 3/1 (April 2020), 39-55.
JAMA Özhasar Y, Oğuz YE, Yılmaz V. INSTAGRAM BAĞIMLILIĞININ TATİL SATIN ALMA NİYETİNE ETKİSİ: ESOGÜ TURİZM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİ ÖRNEĞİ. saktad. 2020;3:39–55.
MLA Özhasar, Yunus et al. “INSTAGRAM BAĞIMLILIĞININ TATİL SATIN ALMA NİYETİNE ETKİSİ: ESOGÜ TURİZM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİ ÖRNEĞİ”. Safran Kültür Ve Turizm Araştırmaları Dergisi, vol. 3, no. 1, 2020, pp. 39-55.
Vancouver Özhasar Y, Oğuz YE, Yılmaz V. INSTAGRAM BAĞIMLILIĞININ TATİL SATIN ALMA NİYETİNE ETKİSİ: ESOGÜ TURİZM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİ ÖRNEĞİ. saktad. 2020;3(1):39-55.