BibTex RIS Cite

Yolsuzlukla Mücadelede e-Devlet ve Türkiye'deki Durum

Year 2010, Volume: 13 Issue: 13, - , 01.12.2010

Abstract

Yolsuzluk birçok ülkede görülmesine rağmen, gelişmekte olan ülkelerde çok daha yüksek ve yaygındır. Yolsuzluğu etkileyen birçok faktör bulunmaktadır. Ancak “saydamsızlık”, “hesap verebilmenin olmaması” ve “takdir yetkisi” kamuda yolsuzluğun artmasında temel faktörlerdir. Bu nedenle e-devlet karmaşık bir sorun olan yolsuzlukla mücadelede kısmi ama önemli bir araç olarak düşünülmektedir. Bu çalışmanın amacı, yolsuzluğu azaltmanın bir yolu olarak e-devletin etkinliğini incelemektedir. Bu çalışma, e-devlet ile yolsuzlukla mücadeleye hem teorik hem de uygulama açısından katkısı sağlamaktadır. Çalışmadan elde edilen bulgular e-devletin yolsuzluğu azaltmaya önemli katkısı olduğu hipotezini desteklemektedir.

References

  • …………. (2009), Accountability Report: Implementation Review of G8 Anti-Corruption Commitments, <http://www.g8summit.it/static/G8_Allegato/2009_Accountability_Report_Final%5B1%5D,0.pdf>, 13.10.2009.
  • …………. E-Dönüşüm Türkiye Projesi, <http://www.bilgitoplumu.gov.tr/edtr.asp#2>, 04.10.2009.
  • Aktan, C.C. (1998), “Yolsuzluklar Üzerine Bazı Gerçekler ve Yolsuzluklarla Mücadele Yolları”, Banka ve Ekonomik Yorumlar, Aralık, 1–5, <http://www.canaktan.org/canaktan_personel/canaktan-arastirmalari>, 22.02.2010.
  • Andersen, T.B. (2009), “E-Government as an Anti-Corruption Strategy”, Information Economics and Policy, 21, 201–210.
  • Anechiarico, F. and J. Jacob (1994), “Vision of Corruption Control and the Evolution of American Public Administration”, Public Administration Review, 54 (5), 463–473.
  • Bağdigen, M. ve G. Dökmen (2006), “Yolsuzluklarla Kamu Harcamaları Arasındaki İlişkinin Ampirik Bir Analizi: Türkiye Örneği”, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (4), 23–38.
  • Bhatnagar, S. (2003), “Transparency and Corruption: Does E-Government Help?”, DRAFT Paper, 1–9, <http://www.iimahd.ernet.in/~subhash/pdfs/CHRIDraftPaper2003.pdf>, 12.09.2009.
  • Bhatnagar, S. (2004), E-Government: From Vision to Implementation: A Practical Guide with Case, California: Sage Publications Inc.
  • Boswell, N. (2007), “Enlisting Information Technology in the Fight against Corruption”, World Bank e-Development Seminar, <http://www.worldbank.org/EXTEDEVELOPMENT/Resou>, 22.02.2010.
  • Çelen, M. (2007), Yolsuzluk Ekonomisi Kamusal Bir Kötülük Olarak Yolsuzluğun Ekonomik Analizi, İstanbul: İSMMMO Yayını No:77.
  • D.P.T. (2004), E-Devlet Proje ve Uygulamaları, Ankara: DPT.
  • D.P.T. (2007), OECD e-Devlet Çalışmaları Türkiye, Ankara: DPT Yayın No:2726.
  • Demirbaş, T. (Haziran, 2006), “Yolsuzlukla Mücadelede Ulusal Dürüstlük Sisteminin Temel Direği: Yüksek Denetleme Kurumları”, Amme İdaresi Dergisi, 39 (2), 71–95.
  • Devarajan, S., vd. (1996), ‘The Composition of Public Expenditure and Economic Growth’, Journal of Monetary Economics, 37, 313-344.
  • Dye, K.M. and R. Stapenhurst (1998), “Pillars on Integrity: The Importance of Supreme Audit Institutions in Curbing Corruption”, The Economic Development, Institute of the World Bank.
  • Erdal, M. (2004), Elektronik Devlet E-Türkiye ve Kurumsal Dönüşüm, İstanbul: Filiz Kitabevi.
  • Eren, V., U. Durna (Mart, 2005), “Kamu Hizmetlerinin Daha İyi Görülebilmesi İçin Alternatif Bir Yönetim Yaklaşımı: Elektronik Devlet”, İstanbul Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, No:32, 139-166.
  • Eurostat (2009), Europe in Figures Eurostat Yearbook 2009, European Commission.
  • Göktan, A. (2009), “Yolsuzluğun Büyüme Üzerindeki Etkileri ve Yolsuzluğu Önleme Stratejileri”, Çimento İşveren, Temmuz, 20–27.
  • I.M.F. (2007), Code Of Good Practices On Fiscal Transparency (2007).
  • Internet World Stats Database (2009), <http://www.internetworldstats.com/pr/edi038.htm>, 26.09.2009.
  • İnce, M. (2001), Elektronik Devlet Kamu Hizmetlerinin Sunulmasında Yeni İmkânlar, Ankara: DPT Yayınları.
  • Khan, M. (1996), ‘The Efficiency Implications of Corruption”, Journal of International Development, 8(5), 683–696.
  • Kırçova, İ. (2003), E-Devlet Uygulamaları ve Ekonomiye Etkileri, İstanbul: İstanbul Ticaret Odası Yayın No: 2003–38.
  • Kim, S., vd. (2009), “An Institutional Analysis of An E-Government System for Anti-Corruption: The Case of OPEN”, Government Information Quarterly, 26, 42-50.
  • Klitgaar, R. (1998), Controlling Corruption, Berkeley: CA: University of California Press.
  • Kobrak, P. (2002), Cozy Politics: Political Parties, Campaign Finance, and Compromised Governance, London: Lynne Rienner.
  • Lau, T., vd. (2008), “Adoption of E-government in Three Latin American Countries”, Telecommunication Policy, 32, 88-100.
  • Leff, N.H. (1964), “Economic Development through Bureaucratic Corruption”, American Behavioural Scientist, 8, 3, 8–14.
  • Mauro, P. (1998), “Corruption and Composition of Government Expenditure”, Journal of Public Economics, 69, 269–280.
  • Monte, A.D. and E. Papagni (2001), “Public Expenditures, Corruption, and Economic Growth: The Case of Italy”, European Journal of Political Economy, 17, 1–16.
  • O.E.C.D. (1997), “Corruption and Good Governance”, Discussion Paper, 3, New York.
  • Pathak, R.D., vd. (2007), “E-Governance and Corruption-Developments and Issues in Ethiopia”, Public Organization Review, 7, 195-208.
  • Rose-Ackerman, S. (2004), “The Challenge of Poor Governance and Corruption”, Copenhagen Consensus Challenge Paper, <http://www.copenhagenconsensus.com/Files/Filer/CC/Papers/Governance_and_Corruption_300404_(0.7MB_version).pdf>, 18.09.2009.
  • Salinas-Jiménez, M.D., J. Salinas-Jiménez (2007), “Corruption, efficiency and productivity in OECD countries”, Journal of Policy Modeling, 29, 903–915.
  • Sanjeev, G., vd. (2002), “Does Corruption Affect Income Inequality and Poverty?”, Economics of Governance, 3(1), 23-45.
  • Shahkooh, K.A., vd. (2008), “A proposal for Corruption Reducation in Developing Countries Based on E-Government”, World Applied Sciences Journal, 4, 1-7.
  • Shim, D.C., T.H. Eom (2008), “E-Government and Anti-Corruption: Empirical Analysis of International Data”, International Journal of Public Administration, 31, 298-316.
  • Tanzi V. and H. Davoodi (2000), “Corruption, Growth, and Public Finances”, IMF Working Paper, WP/00/182.
  • Tarhan, R.B., vd. (2003), Bir Olgu Olarak Yolsuzluk: Nedenler, Etkiler ve Çözüm Önerileri, <http://www.tedmer.org.tr>>, 22.02.2010.
  • Tosun, M.U. (2003), “Yolsuzluğun Nedenleri Üzerine Ampirik Bir Çalışma”, Akdeniz Üniversitesi İ.İ.B. F. Dergisi, (5), 125–146.
  • Transparency International (2008), Global Corruption Report 2008, <http://www.transparency.org/policy_research/surveys_indices/cpi/2008>, 09.09.2009.
  • Transparency International (2009), Transparency International Database, <http://www.transparency.org/policy_research/surveys_indices/cpi/2008>, 25.09.2009.
  • UNDP (2004), Anti-Corruption Practice Note, <http://www.undp.org/governance/docs/AC_PN_English.pdf>, 22.02.2010.
  • United Nations, (2008), “From E-Government to Connected Governance”, United Nations E-Government Survey 2008, , New York: United Nations.
  • Wescott, C. (2003), “E-Government to Combat Corruption in Asian Pacific Region”, 11th International Anti-Corruption Conference Seoul, 1–7, <http://www.adb.org/Governance/egovernment_corruption.pdf>, 22.02.2010.
  • World Bank (2000), Controlling Corruption: A Parliamentarian’s Handbook (2000), Second Edition, World Bank Institute and Canadian International Development Agency.

Yolsuzlukla Mücadelede e-Devlet ve Türkiye'deki Durum

Year 2010, Volume: 13 Issue: 13, - , 01.12.2010

Abstract

Yolsuzluk birçok ülkede görülmesine rağmen, gelişmekte olan ülkelerde çok daha yüksek ve yaygındır. Yolsuzluğu etkileyen birçok faktör bulunmaktadır. Ancak “saydamsızlık”, “hesap verebilmenin olmaması” ve “takdir yetkisi” kamuda yolsuzluğun artmasında temel faktörlerdir. Bu nedenle e-devlet karmaşık bir sorun olan yolsuzlukla mücadelede kısmi ama önemli bir araç olarak düşünülmektedir. Bu çalışmanın amacı, yolsuzluğu azaltmanın bir yolu olarak e-devletin etkinliğini incelemektedir. Bu çalışma, e-devlet ile yolsuzlukla mücadeleye hem teorik hem de uygulama açısından katkısı sağlamaktadır. Çalışmadan elde edilen bulgular e-devletin yolsuzluğu azaltmaya önemli katkısı olduğu hipotezini desteklemektedir.

References

  • …………. (2009), Accountability Report: Implementation Review of G8 Anti-Corruption Commitments, <http://www.g8summit.it/static/G8_Allegato/2009_Accountability_Report_Final%5B1%5D,0.pdf>, 13.10.2009.
  • …………. E-Dönüşüm Türkiye Projesi, <http://www.bilgitoplumu.gov.tr/edtr.asp#2>, 04.10.2009.
  • Aktan, C.C. (1998), “Yolsuzluklar Üzerine Bazı Gerçekler ve Yolsuzluklarla Mücadele Yolları”, Banka ve Ekonomik Yorumlar, Aralık, 1–5, <http://www.canaktan.org/canaktan_personel/canaktan-arastirmalari>, 22.02.2010.
  • Andersen, T.B. (2009), “E-Government as an Anti-Corruption Strategy”, Information Economics and Policy, 21, 201–210.
  • Anechiarico, F. and J. Jacob (1994), “Vision of Corruption Control and the Evolution of American Public Administration”, Public Administration Review, 54 (5), 463–473.
  • Bağdigen, M. ve G. Dökmen (2006), “Yolsuzluklarla Kamu Harcamaları Arasındaki İlişkinin Ampirik Bir Analizi: Türkiye Örneği”, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (4), 23–38.
  • Bhatnagar, S. (2003), “Transparency and Corruption: Does E-Government Help?”, DRAFT Paper, 1–9, <http://www.iimahd.ernet.in/~subhash/pdfs/CHRIDraftPaper2003.pdf>, 12.09.2009.
  • Bhatnagar, S. (2004), E-Government: From Vision to Implementation: A Practical Guide with Case, California: Sage Publications Inc.
  • Boswell, N. (2007), “Enlisting Information Technology in the Fight against Corruption”, World Bank e-Development Seminar, <http://www.worldbank.org/EXTEDEVELOPMENT/Resou>, 22.02.2010.
  • Çelen, M. (2007), Yolsuzluk Ekonomisi Kamusal Bir Kötülük Olarak Yolsuzluğun Ekonomik Analizi, İstanbul: İSMMMO Yayını No:77.
  • D.P.T. (2004), E-Devlet Proje ve Uygulamaları, Ankara: DPT.
  • D.P.T. (2007), OECD e-Devlet Çalışmaları Türkiye, Ankara: DPT Yayın No:2726.
  • Demirbaş, T. (Haziran, 2006), “Yolsuzlukla Mücadelede Ulusal Dürüstlük Sisteminin Temel Direği: Yüksek Denetleme Kurumları”, Amme İdaresi Dergisi, 39 (2), 71–95.
  • Devarajan, S., vd. (1996), ‘The Composition of Public Expenditure and Economic Growth’, Journal of Monetary Economics, 37, 313-344.
  • Dye, K.M. and R. Stapenhurst (1998), “Pillars on Integrity: The Importance of Supreme Audit Institutions in Curbing Corruption”, The Economic Development, Institute of the World Bank.
  • Erdal, M. (2004), Elektronik Devlet E-Türkiye ve Kurumsal Dönüşüm, İstanbul: Filiz Kitabevi.
  • Eren, V., U. Durna (Mart, 2005), “Kamu Hizmetlerinin Daha İyi Görülebilmesi İçin Alternatif Bir Yönetim Yaklaşımı: Elektronik Devlet”, İstanbul Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, No:32, 139-166.
  • Eurostat (2009), Europe in Figures Eurostat Yearbook 2009, European Commission.
  • Göktan, A. (2009), “Yolsuzluğun Büyüme Üzerindeki Etkileri ve Yolsuzluğu Önleme Stratejileri”, Çimento İşveren, Temmuz, 20–27.
  • I.M.F. (2007), Code Of Good Practices On Fiscal Transparency (2007).
  • Internet World Stats Database (2009), <http://www.internetworldstats.com/pr/edi038.htm>, 26.09.2009.
  • İnce, M. (2001), Elektronik Devlet Kamu Hizmetlerinin Sunulmasında Yeni İmkânlar, Ankara: DPT Yayınları.
  • Khan, M. (1996), ‘The Efficiency Implications of Corruption”, Journal of International Development, 8(5), 683–696.
  • Kırçova, İ. (2003), E-Devlet Uygulamaları ve Ekonomiye Etkileri, İstanbul: İstanbul Ticaret Odası Yayın No: 2003–38.
  • Kim, S., vd. (2009), “An Institutional Analysis of An E-Government System for Anti-Corruption: The Case of OPEN”, Government Information Quarterly, 26, 42-50.
  • Klitgaar, R. (1998), Controlling Corruption, Berkeley: CA: University of California Press.
  • Kobrak, P. (2002), Cozy Politics: Political Parties, Campaign Finance, and Compromised Governance, London: Lynne Rienner.
  • Lau, T., vd. (2008), “Adoption of E-government in Three Latin American Countries”, Telecommunication Policy, 32, 88-100.
  • Leff, N.H. (1964), “Economic Development through Bureaucratic Corruption”, American Behavioural Scientist, 8, 3, 8–14.
  • Mauro, P. (1998), “Corruption and Composition of Government Expenditure”, Journal of Public Economics, 69, 269–280.
  • Monte, A.D. and E. Papagni (2001), “Public Expenditures, Corruption, and Economic Growth: The Case of Italy”, European Journal of Political Economy, 17, 1–16.
  • O.E.C.D. (1997), “Corruption and Good Governance”, Discussion Paper, 3, New York.
  • Pathak, R.D., vd. (2007), “E-Governance and Corruption-Developments and Issues in Ethiopia”, Public Organization Review, 7, 195-208.
  • Rose-Ackerman, S. (2004), “The Challenge of Poor Governance and Corruption”, Copenhagen Consensus Challenge Paper, <http://www.copenhagenconsensus.com/Files/Filer/CC/Papers/Governance_and_Corruption_300404_(0.7MB_version).pdf>, 18.09.2009.
  • Salinas-Jiménez, M.D., J. Salinas-Jiménez (2007), “Corruption, efficiency and productivity in OECD countries”, Journal of Policy Modeling, 29, 903–915.
  • Sanjeev, G., vd. (2002), “Does Corruption Affect Income Inequality and Poverty?”, Economics of Governance, 3(1), 23-45.
  • Shahkooh, K.A., vd. (2008), “A proposal for Corruption Reducation in Developing Countries Based on E-Government”, World Applied Sciences Journal, 4, 1-7.
  • Shim, D.C., T.H. Eom (2008), “E-Government and Anti-Corruption: Empirical Analysis of International Data”, International Journal of Public Administration, 31, 298-316.
  • Tanzi V. and H. Davoodi (2000), “Corruption, Growth, and Public Finances”, IMF Working Paper, WP/00/182.
  • Tarhan, R.B., vd. (2003), Bir Olgu Olarak Yolsuzluk: Nedenler, Etkiler ve Çözüm Önerileri, <http://www.tedmer.org.tr>>, 22.02.2010.
  • Tosun, M.U. (2003), “Yolsuzluğun Nedenleri Üzerine Ampirik Bir Çalışma”, Akdeniz Üniversitesi İ.İ.B. F. Dergisi, (5), 125–146.
  • Transparency International (2008), Global Corruption Report 2008, <http://www.transparency.org/policy_research/surveys_indices/cpi/2008>, 09.09.2009.
  • Transparency International (2009), Transparency International Database, <http://www.transparency.org/policy_research/surveys_indices/cpi/2008>, 25.09.2009.
  • UNDP (2004), Anti-Corruption Practice Note, <http://www.undp.org/governance/docs/AC_PN_English.pdf>, 22.02.2010.
  • United Nations, (2008), “From E-Government to Connected Governance”, United Nations E-Government Survey 2008, , New York: United Nations.
  • Wescott, C. (2003), “E-Government to Combat Corruption in Asian Pacific Region”, 11th International Anti-Corruption Conference Seoul, 1–7, <http://www.adb.org/Governance/egovernment_corruption.pdf>, 22.02.2010.
  • World Bank (2000), Controlling Corruption: A Parliamentarian’s Handbook (2000), Second Edition, World Bank Institute and Canadian International Development Agency.
There are 47 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Filiz Giray

Publication Date December 1, 2010
Submission Date December 12, 2014
Published in Issue Year 2010 Volume: 13 Issue: 13

Cite

APA Giray, F. (2010). Yolsuzlukla Mücadelede e-Devlet ve Türkiye’deki Durum. Sosyoekonomi, 13(13). https://doi.org/10.17233/se.79218
AMA Giray F. Yolsuzlukla Mücadelede e-Devlet ve Türkiye’deki Durum. Sosyoekonomi. December 2010;13(13). doi:10.17233/se.79218
Chicago Giray, Filiz. “Yolsuzlukla Mücadelede E-Devlet Ve Türkiye’deki Durum”. Sosyoekonomi 13, no. 13 (December 2010). https://doi.org/10.17233/se.79218.
EndNote Giray F (December 1, 2010) Yolsuzlukla Mücadelede e-Devlet ve Türkiye’deki Durum. Sosyoekonomi 13 13
IEEE F. Giray, “Yolsuzlukla Mücadelede e-Devlet ve Türkiye’deki Durum”, Sosyoekonomi, vol. 13, no. 13, 2010, doi: 10.17233/se.79218.
ISNAD Giray, Filiz. “Yolsuzlukla Mücadelede E-Devlet Ve Türkiye’deki Durum”. Sosyoekonomi 13/13 (December 2010). https://doi.org/10.17233/se.79218.
JAMA Giray F. Yolsuzlukla Mücadelede e-Devlet ve Türkiye’deki Durum. Sosyoekonomi. 2010;13. doi:10.17233/se.79218.
MLA Giray, Filiz. “Yolsuzlukla Mücadelede E-Devlet Ve Türkiye’deki Durum”. Sosyoekonomi, vol. 13, no. 13, 2010, doi:10.17233/se.79218.
Vancouver Giray F. Yolsuzlukla Mücadelede e-Devlet ve Türkiye’deki Durum. Sosyoekonomi. 2010;13(13).