BibTex RIS Cite

QUALITY ASSURANCE SYSTEM JOB APPLICATION PROCESS AND ORGANIZATIONAL PERFORMANCE MEASUREMENT OF RELATIONSHIP: AN APPLICATION

Year 2015, Volume: 1 Issue: 1, 71 - 90, 01.07.2015

Abstract

The quality assurance system that implements the service businesses, to improve service quality, improve business processes and organizational performance levels are the focal point of the system effectively and efficiently increase. One of the most important tools of service users is the quality assurance system applications. The main purpose of this study, the relevant on the determination of the quality assurance system, applications, business processes, business processes, which is the main indicator of the success of today's organizations and businesses, to demonstrate the relevant on organizational performance. As a result of the study quality assurance system, applications, business processes, and organizational performance is associated with. Accordingly, the quality assurance system, applications and business processes and business process improvement is a positive relation between organizational performance have been identified.

References

  • Akal, Z. (2003), Performans Kavramları ve Performans Yönetimi, Ankara: MPM Yayınları.
  • Baş, M. (1991), İşletmelerde Verimlilik Denetimi, Ölçümü ve Değerlendirme Modelleri, Ankara: MPM Yayınları.
  • Bozkurt, R. (1995), Süreç İyileştirme, Ankara: MPM Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010), Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi Kitabı, Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Cordero, R.(1990), “TheMeasurement of İnnovationPerformance in Firm: An Overview”, Research Policy”, 19 (2), 185-192.
  • Dizgah, R. M. vd. (2012), “TheRelationshipbetween TQM Practices and Organizational Performance in the İnsuarance of GuilanProvince”, Journal of Basic and Applied Scientific Research, 2(4), 3397-3402.
  • Doğan, Ö, (2000),”Kalite Uygulamalarının İşletmelerin Rekabet Gücü Üzerine Etkisi” Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1),22.42.
  • Elenkov, D. (2002), “Effects of Leadership on OrganizationalPerformance in Russian Companies” , Journal of Business Research, 55 (2), 467-480.
  • Erdem , B. (2011), “Yenilik ve İşletme Performans İlişkisi : Antalya’ da Etkinlik Gösteren 5 Yıldızlı Otel İşletmeleri Örneği”, Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 26 (2), 77-112.
  • Ho, L. (2008), “What effects organizationa lperformance?” thelinking of learning and knowledge management, Industrial Management and Data Systems, 108 (9), 1234-1254.İmamoğlu, Z.İ. (2013), “ Hatalardan Öğrenme ve Krize Hazırlıklı Olma Arasındaki İlişki : Örgütsel Değişimin Belirleyicileri”, Amme İdaresi Dergisi, 46 (3), 167-189.
  • Kaya, Ü.E. (2003), “Süreç Yenileme Tekniğinin Kıyaslama ve TKY Yaklaşımlarıyla İlişkisi”, Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları, 3, 56-63.
  • Karapınar,S,(2006),”İş Akışı Analizi Yoluyla Bir Hastane İşletmesinde Süreç İyileştirme Çalışması, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara, Gazi Üniversitesi.
  • Lary Beutler.(2001), “Quality Assurance Systems and Their Effects on Quality of Service “, Journal of Consulting and Clinical Psychology, Vol 69, s. 197-204.
  • Menadal, J. (2008), “Process Performance Measuremen t in ManufacturingOrganizations” , International Journal of Productivty and Performance Management, 57 (6), 460-467.
  • Naktiyok, A,ve Küçük,A,(2003), “Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerde Toplam Kalite Yönetimi Kritik Faktörlerinin Örgütsel Performans Üzerine Etkileri”, Erciyes Üniversitesi İİBF Dergisi, Temmuz-Aralık, s. 43-65.
  • Rahman, S. ve Bullock, P. (2002), “Relationship Between Soft TQM, Hard TQM, and Organizational Performance”, Working Paper ITS-WP-2(10), 3-16.
  • Süleyman Semiz ve Mustafa Bozdemir,(2009), “Otomotiv Yetkili Servislerinde ISO 9001:2000 Kalite Güvence Sistemlerinin Etkileri: Bir Alan Araştırması”, 5. Uluslar arası İler Teknolojileri Sempozyumu 13–15 Mayıs 2009, s. 4-5.
  • Toprak, K.D. (2013), “ISO 9000 Kalite Yönetim Sistemlerinin Kamu Hastanelerinin Üzerine Etkisi”, Amme İdaresi Dergisi, 46 (3), 113-140.
  • Tsekouras, George ve Diğerleri (2010), “Adoption of a Quality Assurance Scheme and its Effect on Firm Performance: A Study of Greek Firms Implementing ISO 9000”, Total Quality anagement,13(6), 421-435.
  • Varoğlu, D,(1998),”Yöneticiler İçin İnsan Kaynakları Yönetimi Seminer Notları”, Türkiye Bankalar Birliği, İstanbul.
  • Vural, T. (2006), “ Tekstil Endüstrisinde TKY Oluşturma Sürecinde Kalite Güvencesi ve ISO 9001’e Örnek Uygulama” , I. Ulusal Üretim Araştırmaları Sempozyumu Kitabı, (2006). (109-111). İstanbul.

Kalite Güvence Sistemi Uygulamalarının İş Süreçleri ve Örgütsel Performans İlişkisinin Ölçülmesi: Bir Uygulama

Year 2015, Volume: 1 Issue: 1, 71 - 90, 01.07.2015

Abstract

Kalite güvence sistemini uygulayan hizmet işletmelerinde, hizmet kalitesinin artırılması, iş süreçlerinin iyileştirilmesi ve örgütsel performans düzeylerinin etkili ve verimli bir şekilde yükseltilmesi sistemin odak noktasını oluşturmaktadır. Hizmeti kullananların en önemli araçlarından biride kalite güvence sistemi uygulamalarıdır. Bu çalışmanın temel amacı, kalite güvence sistemi uygulamalarının iş süreçleri üzerine olan ilişkinin belirlenmesi, iş süreçlerinin de günümüz örgüt ve işletmelerinin başarısının temel göstergesi olan, örgütsel performans üzerindeki bağlantının ortaya konmasıdır. Yapılan çalışma sonucunda kalite güvence sistemi uygulamalarının, iş süreçleri ve örgütsel performans ile ilişkili olduğu görülmüştür. Buna göre kalite güvence sistemi uygulamaları ile iş süreçleri arasında ve iş süreçlerindeki iyileşme ile örgütsel performans arasında pozitif yönlü bir ilişkinin olduğu tespit edilmiştir

References

  • Akal, Z. (2003), Performans Kavramları ve Performans Yönetimi, Ankara: MPM Yayınları.
  • Baş, M. (1991), İşletmelerde Verimlilik Denetimi, Ölçümü ve Değerlendirme Modelleri, Ankara: MPM Yayınları.
  • Bozkurt, R. (1995), Süreç İyileştirme, Ankara: MPM Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010), Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi Kitabı, Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Cordero, R.(1990), “TheMeasurement of İnnovationPerformance in Firm: An Overview”, Research Policy”, 19 (2), 185-192.
  • Dizgah, R. M. vd. (2012), “TheRelationshipbetween TQM Practices and Organizational Performance in the İnsuarance of GuilanProvince”, Journal of Basic and Applied Scientific Research, 2(4), 3397-3402.
  • Doğan, Ö, (2000),”Kalite Uygulamalarının İşletmelerin Rekabet Gücü Üzerine Etkisi” Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1),22.42.
  • Elenkov, D. (2002), “Effects of Leadership on OrganizationalPerformance in Russian Companies” , Journal of Business Research, 55 (2), 467-480.
  • Erdem , B. (2011), “Yenilik ve İşletme Performans İlişkisi : Antalya’ da Etkinlik Gösteren 5 Yıldızlı Otel İşletmeleri Örneği”, Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 26 (2), 77-112.
  • Ho, L. (2008), “What effects organizationa lperformance?” thelinking of learning and knowledge management, Industrial Management and Data Systems, 108 (9), 1234-1254.İmamoğlu, Z.İ. (2013), “ Hatalardan Öğrenme ve Krize Hazırlıklı Olma Arasındaki İlişki : Örgütsel Değişimin Belirleyicileri”, Amme İdaresi Dergisi, 46 (3), 167-189.
  • Kaya, Ü.E. (2003), “Süreç Yenileme Tekniğinin Kıyaslama ve TKY Yaklaşımlarıyla İlişkisi”, Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları, 3, 56-63.
  • Karapınar,S,(2006),”İş Akışı Analizi Yoluyla Bir Hastane İşletmesinde Süreç İyileştirme Çalışması, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara, Gazi Üniversitesi.
  • Lary Beutler.(2001), “Quality Assurance Systems and Their Effects on Quality of Service “, Journal of Consulting and Clinical Psychology, Vol 69, s. 197-204.
  • Menadal, J. (2008), “Process Performance Measuremen t in ManufacturingOrganizations” , International Journal of Productivty and Performance Management, 57 (6), 460-467.
  • Naktiyok, A,ve Küçük,A,(2003), “Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerde Toplam Kalite Yönetimi Kritik Faktörlerinin Örgütsel Performans Üzerine Etkileri”, Erciyes Üniversitesi İİBF Dergisi, Temmuz-Aralık, s. 43-65.
  • Rahman, S. ve Bullock, P. (2002), “Relationship Between Soft TQM, Hard TQM, and Organizational Performance”, Working Paper ITS-WP-2(10), 3-16.
  • Süleyman Semiz ve Mustafa Bozdemir,(2009), “Otomotiv Yetkili Servislerinde ISO 9001:2000 Kalite Güvence Sistemlerinin Etkileri: Bir Alan Araştırması”, 5. Uluslar arası İler Teknolojileri Sempozyumu 13–15 Mayıs 2009, s. 4-5.
  • Toprak, K.D. (2013), “ISO 9000 Kalite Yönetim Sistemlerinin Kamu Hastanelerinin Üzerine Etkisi”, Amme İdaresi Dergisi, 46 (3), 113-140.
  • Tsekouras, George ve Diğerleri (2010), “Adoption of a Quality Assurance Scheme and its Effect on Firm Performance: A Study of Greek Firms Implementing ISO 9000”, Total Quality anagement,13(6), 421-435.
  • Varoğlu, D,(1998),”Yöneticiler İçin İnsan Kaynakları Yönetimi Seminer Notları”, Türkiye Bankalar Birliği, İstanbul.
  • Vural, T. (2006), “ Tekstil Endüstrisinde TKY Oluşturma Sürecinde Kalite Güvencesi ve ISO 9001’e Örnek Uygulama” , I. Ulusal Üretim Araştırmaları Sempozyumu Kitabı, (2006). (109-111). İstanbul.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Selçuk Korucuk This is me

Murat Kurnuç

Orhan Küçük This is me

Publication Date July 1, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Korucuk, S., Kurnuç, M., & Küçük, O. (2015). Kalite Güvence Sistemi Uygulamalarının İş Süreçleri ve Örgütsel Performans İlişkisinin Ölçülmesi: Bir Uygulama. The International New Issues in Social Sciences, 1(1), 71-90.

The International New Issues in Social Sciences, is international, Scientific, peer-reviewed Journal.
Tini-SOS journal is to evaluate scientific articles in the field of social sciences, especially based on field studies structured in accordance with scientific criteria, and conducts studies to publish studies that provide appropriate measures.