Research Article
BibTex RIS Cite

Sigara, Alkol ve Kahve Tüketiminde Tüketici Davranışı

Year 2021, Volume: 12 Issue: 31, 826 - 842, 20.08.2021
https://doi.org/10.21076/vizyoner.815879

Abstract

Bu çalışmanın amacı tüketicilerin sigara, alkol ve markalı kahve zincirlerinden kahve tüketiminin hem demografik parametrelere göre değişimini hem de tüketici davranışları kapsamında sıklıkla incelenen Hedonik Tüketim, Faydacı Tüketim, Plansız Satın Alma ve Gösterişçi Tüketim ile arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Anket tekniği ile elde edilen verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı ve açıklayıcı istatistiksel tekniklerin yanı sıra, çarpıklık ve basıklık testi (Skewness ve Kurtosis), Spearman korelasyon testi, t testi, Anova (F) testi ve LSD çoklu karşılaştırma testleri SPSS 25 programı aracılığıyla kullanılmıştır. Faydacı tüketim ile yaş arasında pozitif yönlü, eğitim durumu arasında ise negatif yönlü; gösterişçi tüketimle kişisel gelir durum ve aile gelir durumu arasında pozitif yönlü; sigara kullanım sıklığı ve yaş arasında pozitif yönlü, eğitim durumu arasında ise negatif yönlü bir korelasyon çıkmıştır. Markalı kahve zincirlerinden kahve kullanım sıklığıyla yaş arasında negatif yönlü, eğitim durumu ve toplam aile geliri arasında ise pozitif yönlü; alkol kullanım sıklığı ile kişisel gelir ve toplam aile geliri arasında pozitif yönlü bir korelasyon çıkmıştır. Kadınların hedonik tüketimleri erkeklerden fazla çıkmıştır. Sigara içme sıklığına göre hedonik tüketim, faydacı tüketim ve gösterişçi tüketimin değiştiği, markalı kahve zincirlerinden kahve içme sıklığına göre bütün tüketim faktörlerinin değişim gösterdiği saptanmıştır. Alkol içme sıklığına göre faydacı tüketimin de değişim gösterdiği tespit edilmiştir. 

Supporting Institution

-

Project Number

-

References

  • Amatulli, J. (2018). Burberry burned millions of dollars worth of unsold stock. Erişim adresi: huffpost.com/entry/burberry-burned-millions-of-dollars-worth-of-unsold-stock_n_5b50c2abe4b0b15aba8ca9a7#:~:text=Luxury%20clothing%20brand%20Burberry%20burned,to%20The%20Times%20of%20London, (19.10.2020).
  • Bate, R., Kallen, C. ve Mathur, A. (2020). The perverse effect of sin taxes: the rise of illicit white cigarettes. Applied Economics, 58(8), 789-805. doi: 10.1080/00036846.2019.1646403
  • Bingöl, O. (2019). Son 13 yılda tütün mamüllerinden ne kadar vergi toplandı?. Erişim adresi: vergiyedair.com/2019/04/06/son-13-yilda-tutun-mamullerinden-ne-kadar-vergi-toplandi/, (19.10.2020).
  • Çavuş, G. (2019). Türkiye'de ve Avrupa'da bulunan Starbucks şubelerinin sayıları hakkındaki iddialar. Erişim adresi: teyit.org/turkiyede-ve-avrupada-bulunan-starbucks-subelerinin-sayilari-hakkindaki-iddialar, (19.10.2020).
  • Çaymer. (2020). Türkiye'de çay. Erişim adresi: caymer.com.tr/icerik/turkiyede-cay, (20.10.2020).
  • Dizik, A. (2016, Kasım 24). Shopping a sale gives you the same feeling as getting high. Erişim adresi: bbc.com/worklife/article/20161123-shopping-a-sale-gives-you-the-same-feeling-as-getting-high, (07.10.2020).
  • George, D. ve Mallery, P. (2010). SPSS for windows step by step: a simple guide and reference, 17.0 Update. Boston: Pearson.
  • Hirschman, E., ve Holbrook, M. (1982). Hedonic consumption: emerging concepts, methods and propositions. Journal of Marketing, 46(3), 92-101.
  • Jevons, W. (1871). The theory of political economy. Londra: MacMillan and Co.
  • Karagöz, Y. (2014). Uygulamalı biyoistatistik. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Knutson, B., Rick, S., Wimmer, E., Prelec, D., ve Loewenstein, G. (2007). Neural predictors of purchases. Neuron, 53(1), 147-156. doi: 10.1016/j.neuron.2006.11.010
  • Koç, Ö. ve Koç, N. (2020). Alkol tüketimi ile alkol üzerinden alınan özel tüketim vergisi ilişkisinin incelenmesi. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 212-226. doi: dx.doi.org/10.11611/yead.676661
  • Mongin, P. (1997). Expected utility theory. J. Davis, W. Hands, ve U. Maki (Ed.), Handbook of economic methodology içinde (342-350), Londra: Edward Elgar.
  • Read, D. (2007). Experienced utility: Utility theory from Jeremy Bentham to Daniel Kahneman. Thinking and Reasoning, 13(1), 45-61. doi: 10.1080/13546780600872627
  • Tabachnick, B. ve Fidell, L. (2013). Using multivariate statistics (sixth ed.). Boston: Pearson.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Basım Yayın.
  • Tezbaşaran, A. (1996). Likert tipi ölçek geliştirme kılavuzu. Ankara: Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Veblen, T. (2003). The theory of leisure class. A Penn State Electronic Classics Series Publication: The Pennsylvania State University Repository.
  • Yaşar, M. (2017). Hedonik ve faydacı tüketim bağlamında tüketici davranışlarının incelenmesi: Gençlerin hedonik tüketim eğitimlerini belirlemeye yönelik bir araştırma, Doktora Tezi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.

Consumer Behavior in Cigarette, Alcohol and Coffee Consumption

Year 2021, Volume: 12 Issue: 31, 826 - 842, 20.08.2021
https://doi.org/10.21076/vizyoner.815879

Abstract

In the study, consumers' buying behaviours of cigarettes, alcohol and coffee products are analysed in terms of demography and within the framework of Hedonic Consumption, Utilitarian Consumption, Unplanned Purchasing and Conspicuous Consumption. In the evaluation of the data obtained, -as well as descriptive and explanatory statistical techniques- Skewness and Kurtosis test, Spearman correlation test, t test, Anova (F) test and LSD multiple comparison tests are used through SPSS 25 program. As a result of the analysis, a positive correlation is found between utilitarian consumption and age, and a negative correlation is found between educational status and age. There is a positive correlation between conspicuous consumption and personal/family income; a positive correlation between smoking frequency and age, and a negative correlation between education level and age. There is a negative correlation between the frequency of coffee use from branded coffee chains and age, and a positive correlation between education level and total family income, and age. There is a positive correlation between the frequency of alcohol use and personal income and total family income. It is also found that hedonic consumption of women is higher than that of men. It is determined that hedonic consumption, utilitarian consumption and conspicuous consumption change according to the smoking frequency; and all consumption factors change according to the frequency of coffee use from branded coffee chains. It is also found that utilitarian consumption changes according to the frequency of alcohol drinking. 

Project Number

-

References

  • Amatulli, J. (2018). Burberry burned millions of dollars worth of unsold stock. Erişim adresi: huffpost.com/entry/burberry-burned-millions-of-dollars-worth-of-unsold-stock_n_5b50c2abe4b0b15aba8ca9a7#:~:text=Luxury%20clothing%20brand%20Burberry%20burned,to%20The%20Times%20of%20London, (19.10.2020).
  • Bate, R., Kallen, C. ve Mathur, A. (2020). The perverse effect of sin taxes: the rise of illicit white cigarettes. Applied Economics, 58(8), 789-805. doi: 10.1080/00036846.2019.1646403
  • Bingöl, O. (2019). Son 13 yılda tütün mamüllerinden ne kadar vergi toplandı?. Erişim adresi: vergiyedair.com/2019/04/06/son-13-yilda-tutun-mamullerinden-ne-kadar-vergi-toplandi/, (19.10.2020).
  • Çavuş, G. (2019). Türkiye'de ve Avrupa'da bulunan Starbucks şubelerinin sayıları hakkındaki iddialar. Erişim adresi: teyit.org/turkiyede-ve-avrupada-bulunan-starbucks-subelerinin-sayilari-hakkindaki-iddialar, (19.10.2020).
  • Çaymer. (2020). Türkiye'de çay. Erişim adresi: caymer.com.tr/icerik/turkiyede-cay, (20.10.2020).
  • Dizik, A. (2016, Kasım 24). Shopping a sale gives you the same feeling as getting high. Erişim adresi: bbc.com/worklife/article/20161123-shopping-a-sale-gives-you-the-same-feeling-as-getting-high, (07.10.2020).
  • George, D. ve Mallery, P. (2010). SPSS for windows step by step: a simple guide and reference, 17.0 Update. Boston: Pearson.
  • Hirschman, E., ve Holbrook, M. (1982). Hedonic consumption: emerging concepts, methods and propositions. Journal of Marketing, 46(3), 92-101.
  • Jevons, W. (1871). The theory of political economy. Londra: MacMillan and Co.
  • Karagöz, Y. (2014). Uygulamalı biyoistatistik. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Knutson, B., Rick, S., Wimmer, E., Prelec, D., ve Loewenstein, G. (2007). Neural predictors of purchases. Neuron, 53(1), 147-156. doi: 10.1016/j.neuron.2006.11.010
  • Koç, Ö. ve Koç, N. (2020). Alkol tüketimi ile alkol üzerinden alınan özel tüketim vergisi ilişkisinin incelenmesi. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 212-226. doi: dx.doi.org/10.11611/yead.676661
  • Mongin, P. (1997). Expected utility theory. J. Davis, W. Hands, ve U. Maki (Ed.), Handbook of economic methodology içinde (342-350), Londra: Edward Elgar.
  • Read, D. (2007). Experienced utility: Utility theory from Jeremy Bentham to Daniel Kahneman. Thinking and Reasoning, 13(1), 45-61. doi: 10.1080/13546780600872627
  • Tabachnick, B. ve Fidell, L. (2013). Using multivariate statistics (sixth ed.). Boston: Pearson.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Basım Yayın.
  • Tezbaşaran, A. (1996). Likert tipi ölçek geliştirme kılavuzu. Ankara: Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Veblen, T. (2003). The theory of leisure class. A Penn State Electronic Classics Series Publication: The Pennsylvania State University Repository.
  • Yaşar, M. (2017). Hedonik ve faydacı tüketim bağlamında tüketici davranışlarının incelenmesi: Gençlerin hedonik tüketim eğitimlerini belirlemeye yönelik bir araştırma, Doktora Tezi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Research Articles
Authors

Sebnem Ozdemir 0000-0003-0421-0833

Kasım Can Işık 0000-0002-9637-8889

Project Number -
Publication Date August 20, 2021
Submission Date October 24, 2020
Published in Issue Year 2021 Volume: 12 Issue: 31

Cite

APA Ozdemir, S., & Işık, K. C. (2021). Sigara, Alkol ve Kahve Tüketiminde Tüketici Davranışı. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 12(31), 826-842. https://doi.org/10.21076/vizyoner.815879

570ceb1545981.jpglogo.pngmiar.pnglogo.pnglogo-minik.pngdownloadimageedit_26_6265761829.pngacarlogoTR.png5bd95eb5f3a21.jpg26784img.pngoaji.gifdownloadlogo.pngLogo-png-768x897.png26838