Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

EKONOMİK KALKINMA VE BÜYÜME İÇİN BİR FIRSAT OLARAK KADIN GİRİŞİMCİLER

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 1, 15 - 29, 25.07.2018

Öz

Girişimcilik ülkelerin ekonomik ve sosyal gelişmelerinin en önemli temel dinamiklerinden biridir. Girişimciliğin ekonomik büyümeye katkı sağlaması, girişimci sayısı artış gösteren ülkelerin, işsizlik oranlarında da büyük düşüşler sağlaması girişimcilik potansiyeline sahip bireylerin ortaya çıkarılmasını zorunluluk haline getirmiştir. Kadınlar toplumsal ve ekonomik yaşamın çok önemli bir parçasıdırlar. Kadınların özellikle kırsal alanda hem kendileri hem de aileleri ve çevreleri için yaşamı yeniden üretme konusunda büyük çabaları bulunmaktadır. Bu nedenle, kadınların öncelikle kırsal alanlarda kendi öncelikleri etrafında örgütlenmelerini kolaylaştıracak yaklaşım ve çabalara ihtiyaç vardır. Dolayısıyla, kadın girişimcilerin ekonomik ve sosyal anlamda ülkeye getirdiği kazanımlarının daha gerçekçi ve geleceğe yönelik olarak değerlendirilmesi gerekmektedir. Bu çalışmada, girişimcilik - kırsal kalkınma ve kadınlar ekseninde dünyada ve Türkiye’de mevcut durum incelenerek kadın girişimcilerin sorunları, başarı örnekleri, kırsal alanda kadın girişimciliği konuları ele alınmış, kadın girişimcilerin kırsal kalkınma ve gelişmede bir fırsat haline dönüştürülmesine yönelik öneriler ortaya konulmuştur. Bu bağlamda kırsal alanlarda tarıma ve turizme dayalı iş kollarında kadın girişimciliğinin özendirilmesi, yerel kaynakların harekete geçirilmesi ve etkin kullanımı önemlidir. Türkiye’nin sosyal ve ekonomik gelişmesine katkıda bulunmak ve sürdürülebilir kalkınmayı gerçekleştirebilmek için ekonomik değer yaratan kadın girişimci sayısını arttırmak, var olan kadın girişimcileri güçlendirmek ve onları dünya ile bütünleştirmek gerekmektedir. Bu doğrultuda, kadın girişimcilere özel koşullarda kredi desteğinin
sağlanması, iş yeri açma ve kapama işlemleriyle ilgili bürokrasinin azaltılması, danışmanlık ve eğitim destek hizmetlerinin sunulması, bilgisayar enformasyon teknolojilerinden faydalanma olanaklarının artırılması gibi uygulamalara ihtiyaç duyulmaktadır.

Kaynakça

  • Arslan, G. E. (2013). Ekonomik büyüme, kalkınma ve gelir dağılımı. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Yıl 6, Sayı 2, 45-52.
  • Bozat, Z. A. (2017). Kadın girişimciler ve inovasyon; topluluktan faydalanma yönteminin getirebileceği çözümler: şişli bölgesindeki kadın girişimciler. AÇÜ Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 3 (1), 26-37.
  • Bozkurt, Ö. (2006). Girişimcilik eğiliminde kişilik özelliklerinin önemi. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 1(2), 93-109.
  • Çitçi, O. (1982). Kadın sorunu ve Türkiye de kamu görevlisi kadınlar. Ankara: Sevinç Matbaası.
  • Demir, N. (2015). Türkiye’de girişimcilik ve kadın. Kalkınmada Anahtar Verimlilik Dergisi, 315.
  • Doğan Günday, P. (2011). Ekonomik kalkınmada kadının önemi ve katkısı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Eskicioğlu, A. V. (2015). Avrupa Birliği eşiğindeki Türkiye'de girişimci kadın profili: Eskişehir örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • GTHB, 2012. Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı. Kırsal Alanda Kadının Güçlendirilmesi Ulusal Eylem Planı. Erişim Adresi: https://www.tarim.gov.tr/EYYDB/Belgeler/Kirsal_Alanda_Kadinin_Guclendirilmesi_Ulusal_Eylem_Plani_2012_2016_Kitapcigi%20.pdf, (Erişim Tarihi: 13.05.2018).
  • Gökdemir, L., & Ergün, S. (2012). Kırsal kalkınmada kadının rolü. İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), s. 68-80.
  • Gözek, S. (2013). Kümelenme politikası, yerel küme yapılanmalarını teşvik ederek ekonomik kalkınmayı destekleyen bir politika yaklaşımıdır. Kalkınmada Anahtar Verimlilik Dergisi, 298.
  • Güney, S. (2006). Kadın girişimciliğine genel bir bakış. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 1(1), 25-43. Işık, F. (2015). Kadınların ekonomideki yeri ve önemi. Kalkınmada Anahtar Verimlilik Dergisi, 315.
  • Karaturhan, B., Ünsal, G., Issabek, B. & Güler, D. (2017). İzmir ilinde kırsal kadın girişimciliği ve bunu etkileyen faktörler. Tarım Ekonomisi Dergisi, 23 (1), 85-91. doi:10.24181
  • Keskin, D. S. (2014). Türkiye’de kadın girişimcilerin durumu. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 9(1), 71-94.
  • Kasalak, M. A. (2014). Bölgesel kalkınma açısından sosyokültürel yapının girişimciliğe etkisi. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi (31), 249-266.
  • Marangoz, M., Hız, G., & Aydın, A. E. (2016). Kırsal alandaki kadınların girişimcilik eğilimi üzerine bir araştırma. ASSAM Uluslararası Hakemli Dergi, 3 (5), 24-44.
  • Özcan, S. & Taş, H. (2010). Kendi İşini Kurma ve Girişimcilik Ruhu. M. Öztel , & H. Burgazoğlu (Dü.). içinde (s. 585-589). Kırklareli: Kırklareli Üniversitesi Rektörlüğü.
  • Özyol, A. (2015). Eşitlik iş demektir. Kalkınma Anahtar Verimlilik Dergisi, 315.
  • Soysal, A. (2013). Kırsal alanda kadın girişimciliği: Türkiye için durum değerlendirmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 8(1), 163-189.
  • Soysal, A. (2010a). Türkiye'de kadın girişimciler engeller ve fırsatlar bağlamında bir değerlendirme. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 65(1), 84-111.
  • Soysal, A. (2010b). Kadın girişimcilerin özellikleri karşılaştıkları sorunlar ve iş kuracak kadınlara öneriler. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 5 (1), 71-95.
  • Tanrıverdi, H., Bayram, G. & Alkan, M. (2016). Girişimcilik eğitiminin girişimcilik eğilimi üzerine etkisinin incelenmesi. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 11 (1), 1-29.
  • Türkiye İstatistik Kurumu İşgücü İstatistikleri. (2018). Haber Bülteni, 27688. Erişim Adresi: www.tuik.gov.tr/PdfGetir.do?id=27688, (Erişim Tarihi: 13.04.2018).
  • Türkmen, A. (2007). Girişimcilik ve girişimcilik kültürü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • Ün, E., Tutar, F., Tutar, E. & Çisil, E. (2012). Ekonomik Kalkınmada Kırsal Turizmin Rolü: Türkiye Örneği. International Conference on Eurasian Economies, Erişim Adresi: https://www.avekon.org/papers/486.pdf, (Erişim Tarihi: 13.04.2018).
  • Yamanoğlu, A., & Kızılaslan, N. (2010). Kırsal alanda kadınların tarımsal üretime ve aile içi kararlara katılımı: Tokat ili örneği. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3 (13), 155-166.
  • Yıldırım , M., Demirel , Y., & İçerli, L. (2011). İşletme sahibi yöneticilerin girişimci kişilik özellikleri ile girişimcilik becerileri arasındaki ilişki: Aksaray örneği. Organizasyon ve Yönetim Bilimler Dergisi, 3(2), 190-199.
  • Yılmaz , H., & Tolunay, A. (2007). Avrupa Birliği kırsal kalkınma politikalarında yeni yönelimler ve Türkiye. Süleyman Demirel Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi (1), 107-122.
  • Yorgun, S. (2010). Sömürü, koruma ve pozitif ayrımcılıktan çalışma hayatının egemen gücü olmaya doğru kadınlar: 21. yüzyıl ve pembeleşen çalışma hayatı. Sosyo Ekonomi, 1, 167-168.

WOMEN ENTREPRENEURS AS AN OPPORTUNITY FOR ECONOMIC DEVELOPMENT AND GROWTH

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 1, 15 - 29, 25.07.2018

Öz

Entrepreneurship forms the basic dynamics of economic and social development. Entrepreneurship contributes to economic growth. Countries with an increasing number of entrepreneurs are also seeing significant decreases in unemployment rates. All these results have made it necessary to uncover the entrepreneurial potential of individuals. Women are a very important part of social and economic life. Women have made great strides in reproducing life for themselves and for their families and their surroundings, especially in the rural arena. For this reason, there is a need for approaches and struggles that will facilitate the organization of women around their own priorities, especially in rural areas. Therefore, the achievements of female entrepreneurs in economic and social sense to the country should be evaluated more realistically and for the future. In this study, in the axis of entrepreneurship - rural development and women, the current situation has been examined. The issues of women entrepreneurs, success stories, entrepreneurship of women in rural areas are discussed. In this context, proposals have been made to transform women entrepreneurs into opportunities for rural development and development. Within this context, it is important to encourage women’s entrepreneurship and also mobilization and effective use of local resources in the business areas based on agriculture and tourism in rural areas. In order to contribute to Turkey’s social and economic development, and to achieve sustainable development it is necessary that increase the number of women entrepreneurs, strengthen existing women entrepreneurs and integrate them with the world. In this direction, applications such as incentive loan support to female entrepreneurs, reducing the bureaucracy related to set up a business, offering counseling and education support services, and increasing the possibilities of utilizing computer information technologies are needed.

Kaynakça

  • Arslan, G. E. (2013). Ekonomik büyüme, kalkınma ve gelir dağılımı. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Yıl 6, Sayı 2, 45-52.
  • Bozat, Z. A. (2017). Kadın girişimciler ve inovasyon; topluluktan faydalanma yönteminin getirebileceği çözümler: şişli bölgesindeki kadın girişimciler. AÇÜ Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 3 (1), 26-37.
  • Bozkurt, Ö. (2006). Girişimcilik eğiliminde kişilik özelliklerinin önemi. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 1(2), 93-109.
  • Çitçi, O. (1982). Kadın sorunu ve Türkiye de kamu görevlisi kadınlar. Ankara: Sevinç Matbaası.
  • Demir, N. (2015). Türkiye’de girişimcilik ve kadın. Kalkınmada Anahtar Verimlilik Dergisi, 315.
  • Doğan Günday, P. (2011). Ekonomik kalkınmada kadının önemi ve katkısı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Eskicioğlu, A. V. (2015). Avrupa Birliği eşiğindeki Türkiye'de girişimci kadın profili: Eskişehir örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • GTHB, 2012. Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı. Kırsal Alanda Kadının Güçlendirilmesi Ulusal Eylem Planı. Erişim Adresi: https://www.tarim.gov.tr/EYYDB/Belgeler/Kirsal_Alanda_Kadinin_Guclendirilmesi_Ulusal_Eylem_Plani_2012_2016_Kitapcigi%20.pdf, (Erişim Tarihi: 13.05.2018).
  • Gökdemir, L., & Ergün, S. (2012). Kırsal kalkınmada kadının rolü. İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), s. 68-80.
  • Gözek, S. (2013). Kümelenme politikası, yerel küme yapılanmalarını teşvik ederek ekonomik kalkınmayı destekleyen bir politika yaklaşımıdır. Kalkınmada Anahtar Verimlilik Dergisi, 298.
  • Güney, S. (2006). Kadın girişimciliğine genel bir bakış. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 1(1), 25-43. Işık, F. (2015). Kadınların ekonomideki yeri ve önemi. Kalkınmada Anahtar Verimlilik Dergisi, 315.
  • Karaturhan, B., Ünsal, G., Issabek, B. & Güler, D. (2017). İzmir ilinde kırsal kadın girişimciliği ve bunu etkileyen faktörler. Tarım Ekonomisi Dergisi, 23 (1), 85-91. doi:10.24181
  • Keskin, D. S. (2014). Türkiye’de kadın girişimcilerin durumu. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 9(1), 71-94.
  • Kasalak, M. A. (2014). Bölgesel kalkınma açısından sosyokültürel yapının girişimciliğe etkisi. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi (31), 249-266.
  • Marangoz, M., Hız, G., & Aydın, A. E. (2016). Kırsal alandaki kadınların girişimcilik eğilimi üzerine bir araştırma. ASSAM Uluslararası Hakemli Dergi, 3 (5), 24-44.
  • Özcan, S. & Taş, H. (2010). Kendi İşini Kurma ve Girişimcilik Ruhu. M. Öztel , & H. Burgazoğlu (Dü.). içinde (s. 585-589). Kırklareli: Kırklareli Üniversitesi Rektörlüğü.
  • Özyol, A. (2015). Eşitlik iş demektir. Kalkınma Anahtar Verimlilik Dergisi, 315.
  • Soysal, A. (2013). Kırsal alanda kadın girişimciliği: Türkiye için durum değerlendirmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 8(1), 163-189.
  • Soysal, A. (2010a). Türkiye'de kadın girişimciler engeller ve fırsatlar bağlamında bir değerlendirme. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 65(1), 84-111.
  • Soysal, A. (2010b). Kadın girişimcilerin özellikleri karşılaştıkları sorunlar ve iş kuracak kadınlara öneriler. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 5 (1), 71-95.
  • Tanrıverdi, H., Bayram, G. & Alkan, M. (2016). Girişimcilik eğitiminin girişimcilik eğilimi üzerine etkisinin incelenmesi. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 11 (1), 1-29.
  • Türkiye İstatistik Kurumu İşgücü İstatistikleri. (2018). Haber Bülteni, 27688. Erişim Adresi: www.tuik.gov.tr/PdfGetir.do?id=27688, (Erişim Tarihi: 13.04.2018).
  • Türkmen, A. (2007). Girişimcilik ve girişimcilik kültürü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • Ün, E., Tutar, F., Tutar, E. & Çisil, E. (2012). Ekonomik Kalkınmada Kırsal Turizmin Rolü: Türkiye Örneği. International Conference on Eurasian Economies, Erişim Adresi: https://www.avekon.org/papers/486.pdf, (Erişim Tarihi: 13.04.2018).
  • Yamanoğlu, A., & Kızılaslan, N. (2010). Kırsal alanda kadınların tarımsal üretime ve aile içi kararlara katılımı: Tokat ili örneği. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3 (13), 155-166.
  • Yıldırım , M., Demirel , Y., & İçerli, L. (2011). İşletme sahibi yöneticilerin girişimci kişilik özellikleri ile girişimcilik becerileri arasındaki ilişki: Aksaray örneği. Organizasyon ve Yönetim Bilimler Dergisi, 3(2), 190-199.
  • Yılmaz , H., & Tolunay, A. (2007). Avrupa Birliği kırsal kalkınma politikalarında yeni yönelimler ve Türkiye. Süleyman Demirel Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi (1), 107-122.
  • Yorgun, S. (2010). Sömürü, koruma ve pozitif ayrımcılıktan çalışma hayatının egemen gücü olmaya doğru kadınlar: 21. yüzyıl ve pembeleşen çalışma hayatı. Sosyo Ekonomi, 1, 167-168.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Halil Cem Sayın

Bahriye Zümrüt Ergin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 25 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Sayın, H. C., & Ergin, B. Z. (2018). EKONOMİK KALKINMA VE BÜYÜME İÇİN BİR FIRSAT OLARAK KADIN GİRİŞİMCİLER. GSI Journals Serie B: Advancements in Business and Economics, 1(1), 15-29.