Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE EFFECT OF THE EUROPEAN UNION COMMON TRANSPORTATION POLICY ON THE LOGISTICS SECTOR: THE CASE OF TURKEY

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 2, 263 - 278, 30.12.2022

Öz

The first step for the formation of the European Union (EU) was taken with the Paris Agreement and the "European Coal and Steel Community" (ECSC). In 1957, the European Economic Community (EEC) was established with the Treaty of Rome in order to ensure the free movement of labor, goods and services between countries. With the establishment of the EEC, the foundations of the EU were laid. The market change caused by globalization, Covid-19 and the Ukraine-Russia war has caused countries to take steps to change their transportation policies. In particular, the removal of barriers to inter-country logistics activities positively affects the economies of the countries. EU member countries create common transportation policies in order to realize their trade between themselves and with other countries in a cheap and fast way. In this study, the transportation policies implemented by Turkey within the scope of the harmonization process with the EU were examined. As a result of this analysis, it has been foreseen that positive developments have been achieved in all transportation modes, but it is necessary for Turkey to complete the deficiencies in railway transportation and combined transportation modes for full membership. Compared to EU countries, it is seen that the development in transport modes is insufficient.
Keywords: EU, Transport, Modes of Transport, Logistics

Kaynakça

  • Altınok, S. (2001). Türkiye’de Ulaştırma Politikaları, Karayolları ve Demiryollarının Mukayesesi, SÜ İİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, Cilt:1, Sayı: 1-2, 72-87.
  • Aydın, E. (2008). Avrupa Birliği Ulaştırma Politikasına Uyum Sürecinde Bir İnceleme: Türkiye Hava Kontrol Hizmetleri, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1-171.
  • Arslan, İ., Bozgeyik, Y., Çelik S. & Künç, S. (2021). AB Ortak Ulaştırma Politikası Bağlamında Türkiye’nin Uyum Süreci ve Ulaştırma Sektörüne Genel Bir Bakış, Gaziantep University Journal of Social Sciences, 20(1), 32-56.
  • Demir, P. (2022). Yeşil Lojistik Uygulamaları ve Marco Polo Programı, 1-10. https://www.academia.edu/35336643/ye%c5%9e%c4%b0l_loj%c4%b0st%c4%b0k_uygulamaları_ve_marco_polo_programı .(erş: 02.06.2022)
  • Hüner, E. E., Dündar, S., Gökaşar, I. (2017). Türkiye ve Avrupa Birliği Raylı Sistem Politikalarının Karşılaştırılması, Transit International Istanbul Transport Congress and Exhibition, Istanbul Congress Center, ICC.
  • Köser, Y. (2011). Avrupa Birliği uyum sürecinde karşılaştırmalı olarak Türkiye lojistik sektörünün incelenmesi. Retrieved from https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/626736.
  • Kuşçu, S. (2012). Avrupa Birliği, Avrasya Ulaştırma Politikaları ve Bölge Ekonomilerine Muhtemel Yansımaları, International Conference On Eurasian Economics.
  • Kuşçu, S. (2011). Avrupa Birliği Ulaştırma Politikası ve Türkiye’ye Yansıması, Akademik Bakış, Cilt: 5, Sayı: 9, 77-91.
  • Saatçioğlu, C. & Çelikok K. (2017). Avrupa Birliği Ortak Ulaştırma Politikası Çerçevesinde Türkiye’de Uygulanan Ulaştırma Politikalarının Değerlendirilmesi, İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, Cilt 5, Sayı 2, 2017, ss.80-90.
  • Saatçioğlu, C. ve Çelikok K. (2018). Uluslararası Ulaştırma Politikaları Çerçevesinde Avrupa Birliği ve Türkiye’nin Ulaştırma Politikaları, IV. International Caucasus- Central Asıa Foreıgn Trade And Logıstıcs Congress September, 7-8, Didim/AYDIN,786-798.
  • Eurostat,https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/t2020_rk320/default/table?lang=en, (erş:05.09.2022).
  • Fasıl 14: Taşımacılık Politikası, https://ab.gov.tr/79.html (erş: 07.10.2022).
  • Ulaştırma Politikası, İktisadi Kalkınma Vakfı, https://www.ikv.org.tr/ikv.asp?ust_id=31&id=250&anahtar=ula%C5%9Ft%C4%B1rma (erş: 25.09.2022).
  • Ulaştırma Ana Plan Stratejesi (2005), https://www.bebka.org.tr/admin/datas/sayfas/files/Ulasrma_Ana_Plani_Stratejisi.pdf, (erş 25.05.2022)
  • Çevresel Göstergeler, Ulaştırma Türlerine Göre Taşınan Yolcu ve Yük Miktarı, https://cevreselgostergeler.csb.gov.tr/ulastirma-turlerine-gore-tasinan-yolcu-ve-yuk-miktari-i-85789, (erş 30.05.2022).
  • Lojistik Sektörü Raporu 2022, https://www.utikad.org.tr/images/HizmetRapor/utikadlojistiksektoruraporu2020-53923.pdf, (erş: 01.10.2022)
  • T.C. Dışişleri Başkanlığı, Başkanlık / Birimler / Avrupa Birliği İle İlişkiler Genel Müdürlüğü / Sektörel Politikalar Daire Başkanlığı / Fasıl 21: Trans-Avrupa Ağları https://Www.Ab.Gov.Tr/Fasil-21-Trans-Avrupa-Aglari_86.Html (Erş: 02.06.2022).
  • T.C. Avrupa Birliği Bakanlığı,2021 Türkiye Raporu. https://www.ab.gov.tr/siteimages/birimler/kpb/2021_turkiye_raporu_tr.pdf (erş:24.09.2022).

AVRUPA BİRLİĞİ ORTAK ULAŞTIRMA POLİTİKASININ LOJİSTİK SEKTÖRÜ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: TÜRKİYE ÖRNEĞİ

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 2, 263 - 278, 30.12.2022

Öz

Avrupa Birliğinin (AB) oluşumu için ilk adım Paris Antlaşması ile “Avrupa Kömür ve Çelik Topluluğu” (AKÇT) ile atılmıştır. 1957 yılında ise Roma Antlaşması ile emek, mal ve hizmetin ülkelerarası serbest dolaşımını sağlamak amacıyla “Avrupa Ekonomik Topluluğu” (AET) kurulmuştur. AET’nin kurulması ile AB’nin temelleri atılmıştır. Küreselleşme, Covid-19 ve Ukrayna-Rusya savaşının etkisiyle oluşan pazar değişikliği ülkelerin ulaştırma politikalarını değiştirme yönünde adım atmasına neden olmuştur. Özellikle ülkelerarası lojistik faaliyetlerinin önündeki engellerin kaldırılması ülke ekonomilerini pozitif yönde etkilemektedir. AB üyesi olan ülkeler kendi arasında ve diğer ülkeler ile yaptıkları ticaret ucuz ve hızlı bir şekilde gerçekleştirmek adına ortak ulaştırma politikaları oluşturmaktadır. Bu çalışmada AB’ye uyum süreci kapsamında Türkiye’nin uygulamış olduğu ulaştırma politikaları incelenmiştir. Bu analizin sonucunda bütün ulaşım modlarında olumlu gelişmeler sağlandığı ancak Türkiye’nin tam üyelik için demiryolu taşımacılığı ve kombine taşımacılık modlarındaki eksikliklerinin tamamlamasının gerekliliği öngörülmüştür. AB ülkeleriyle kıyaslandığında taşıma modlarındaki gelişmenin yetersiz olduğu görülmektedir.

Kaynakça

  • Altınok, S. (2001). Türkiye’de Ulaştırma Politikaları, Karayolları ve Demiryollarının Mukayesesi, SÜ İİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, Cilt:1, Sayı: 1-2, 72-87.
  • Aydın, E. (2008). Avrupa Birliği Ulaştırma Politikasına Uyum Sürecinde Bir İnceleme: Türkiye Hava Kontrol Hizmetleri, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1-171.
  • Arslan, İ., Bozgeyik, Y., Çelik S. & Künç, S. (2021). AB Ortak Ulaştırma Politikası Bağlamında Türkiye’nin Uyum Süreci ve Ulaştırma Sektörüne Genel Bir Bakış, Gaziantep University Journal of Social Sciences, 20(1), 32-56.
  • Demir, P. (2022). Yeşil Lojistik Uygulamaları ve Marco Polo Programı, 1-10. https://www.academia.edu/35336643/ye%c5%9e%c4%b0l_loj%c4%b0st%c4%b0k_uygulamaları_ve_marco_polo_programı .(erş: 02.06.2022)
  • Hüner, E. E., Dündar, S., Gökaşar, I. (2017). Türkiye ve Avrupa Birliği Raylı Sistem Politikalarının Karşılaştırılması, Transit International Istanbul Transport Congress and Exhibition, Istanbul Congress Center, ICC.
  • Köser, Y. (2011). Avrupa Birliği uyum sürecinde karşılaştırmalı olarak Türkiye lojistik sektörünün incelenmesi. Retrieved from https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/626736.
  • Kuşçu, S. (2012). Avrupa Birliği, Avrasya Ulaştırma Politikaları ve Bölge Ekonomilerine Muhtemel Yansımaları, International Conference On Eurasian Economics.
  • Kuşçu, S. (2011). Avrupa Birliği Ulaştırma Politikası ve Türkiye’ye Yansıması, Akademik Bakış, Cilt: 5, Sayı: 9, 77-91.
  • Saatçioğlu, C. & Çelikok K. (2017). Avrupa Birliği Ortak Ulaştırma Politikası Çerçevesinde Türkiye’de Uygulanan Ulaştırma Politikalarının Değerlendirilmesi, İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, Cilt 5, Sayı 2, 2017, ss.80-90.
  • Saatçioğlu, C. ve Çelikok K. (2018). Uluslararası Ulaştırma Politikaları Çerçevesinde Avrupa Birliği ve Türkiye’nin Ulaştırma Politikaları, IV. International Caucasus- Central Asıa Foreıgn Trade And Logıstıcs Congress September, 7-8, Didim/AYDIN,786-798.
  • Eurostat,https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/t2020_rk320/default/table?lang=en, (erş:05.09.2022).
  • Fasıl 14: Taşımacılık Politikası, https://ab.gov.tr/79.html (erş: 07.10.2022).
  • Ulaştırma Politikası, İktisadi Kalkınma Vakfı, https://www.ikv.org.tr/ikv.asp?ust_id=31&id=250&anahtar=ula%C5%9Ft%C4%B1rma (erş: 25.09.2022).
  • Ulaştırma Ana Plan Stratejesi (2005), https://www.bebka.org.tr/admin/datas/sayfas/files/Ulasrma_Ana_Plani_Stratejisi.pdf, (erş 25.05.2022)
  • Çevresel Göstergeler, Ulaştırma Türlerine Göre Taşınan Yolcu ve Yük Miktarı, https://cevreselgostergeler.csb.gov.tr/ulastirma-turlerine-gore-tasinan-yolcu-ve-yuk-miktari-i-85789, (erş 30.05.2022).
  • Lojistik Sektörü Raporu 2022, https://www.utikad.org.tr/images/HizmetRapor/utikadlojistiksektoruraporu2020-53923.pdf, (erş: 01.10.2022)
  • T.C. Dışişleri Başkanlığı, Başkanlık / Birimler / Avrupa Birliği İle İlişkiler Genel Müdürlüğü / Sektörel Politikalar Daire Başkanlığı / Fasıl 21: Trans-Avrupa Ağları https://Www.Ab.Gov.Tr/Fasil-21-Trans-Avrupa-Aglari_86.Html (Erş: 02.06.2022).
  • T.C. Avrupa Birliği Bakanlığı,2021 Türkiye Raporu. https://www.ab.gov.tr/siteimages/birimler/kpb/2021_turkiye_raporu_tr.pdf (erş:24.09.2022).
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ekonomi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Günay Koyuncu 0000-0002-3626-744X

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Koyuncu, G. (2022). AVRUPA BİRLİĞİ ORTAK ULAŞTIRMA POLİTİKASININ LOJİSTİK SEKTÖRÜ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: TÜRKİYE ÖRNEĞİ. Ahi Evran Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(2), 263-278.
AMA Koyuncu G. AVRUPA BİRLİĞİ ORTAK ULAŞTIRMA POLİTİKASININ LOJİSTİK SEKTÖRÜ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: TÜRKİYE ÖRNEĞİ. AEÜİİBFD. Aralık 2022;6(2):263-278.
Chicago Koyuncu, Günay. “AVRUPA BİRLİĞİ ORTAK ULAŞTIRMA POLİTİKASININ LOJİSTİK SEKTÖRÜ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: TÜRKİYE ÖRNEĞİ”. Ahi Evran Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 6, sy. 2 (Aralık 2022): 263-78.
EndNote Koyuncu G (01 Aralık 2022) AVRUPA BİRLİĞİ ORTAK ULAŞTIRMA POLİTİKASININ LOJİSTİK SEKTÖRÜ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: TÜRKİYE ÖRNEĞİ. Ahi Evran Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 6 2 263–278.
IEEE G. Koyuncu, “AVRUPA BİRLİĞİ ORTAK ULAŞTIRMA POLİTİKASININ LOJİSTİK SEKTÖRÜ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: TÜRKİYE ÖRNEĞİ”, AEÜİİBFD, c. 6, sy. 2, ss. 263–278, 2022.
ISNAD Koyuncu, Günay. “AVRUPA BİRLİĞİ ORTAK ULAŞTIRMA POLİTİKASININ LOJİSTİK SEKTÖRÜ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: TÜRKİYE ÖRNEĞİ”. Ahi Evran Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 6/2 (Aralık 2022), 263-278.
JAMA Koyuncu G. AVRUPA BİRLİĞİ ORTAK ULAŞTIRMA POLİTİKASININ LOJİSTİK SEKTÖRÜ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: TÜRKİYE ÖRNEĞİ. AEÜİİBFD. 2022;6:263–278.
MLA Koyuncu, Günay. “AVRUPA BİRLİĞİ ORTAK ULAŞTIRMA POLİTİKASININ LOJİSTİK SEKTÖRÜ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: TÜRKİYE ÖRNEĞİ”. Ahi Evran Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 6, sy. 2, 2022, ss. 263-78.
Vancouver Koyuncu G. AVRUPA BİRLİĞİ ORTAK ULAŞTIRMA POLİTİKASININ LOJİSTİK SEKTÖRÜ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: TÜRKİYE ÖRNEĞİ. AEÜİİBFD. 2022;6(2):263-78.