Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HORROR MOVIES and ESSENTIALIST EVIL: WHY DOES BEING AFRAID of MOM NEVER END?

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 4, 1262 - 1276, 18.10.2023

Öz

The narrative structures of cinema, a modern art, have been formed in a long process. Cinema, which gives the audience a magical awe, has created certain conventions and invented genre/auteur cinemas. Genres in cinema are fed by codes, elements and narratives that play with audience expectations. In cinema, genres are enriched by codes, elements and narratives that play with audience expectations. Elements that create fear remain and attract attention even after the movie is over. Even if the bad and disturbing elements and characters do not cleanse the audience's emotions with a complete catharsis, the state of dread persists in the audience. Horror opens problematic issues and closes them cursorily. Horror films constantly engage with the human body while at the same time irritating it. In this study, based on the main examples of horror cinema, the audience's struggle based on pleasure, horror materials and which of our basic fears are imitated in fiction will be discussed. Despite the simplicity and falseness of the horror elements, they can still affect us.

Kaynakça

  • ABİSEL, N. (1995). Popüler sinema ve türler. Alan.
  • BAKER, U. (2017). Beyin Ekran. Birikim.
  • BAŞOL, Ö. (2010). Senaryo kitabı: Senaryo yazım teknikleri ve film örnekleri. Pana.
  • BECERİKLİ, E. (22 Kasım 2022). Her yönüyle korku sineması. TRT Haber. https://www.trthaber.com/haber/kultur-sanat/her-yonuyle-korku-sinemasi-724975.html#:~:text=%C4%B0lk%20T%C3%BCrk%20korku%20filmleri%2C%201949,%C4%B0stanbul’da’%20filmleri%20oldu.
  • Beyaz Perde. (07 Mayıs 2015). Siccin 2. http://www.beyazperde.com/filmler/film-235283/fotolar/detay/?cmediafile=21198846.
  • BRITTON, A. vd. (1979). American nightmare: Essays on the horror film. Festival of Festivals.
  • CARROLL, N. (2020). Korkunun felsefesi. Hece.
  • CHERRY, B. (2014). Sinemaya giriş: Korku. Kolektif.
  • ÇOBANOĞLU, Ö. (2003). Türk halk kültüründe memoratlar ve halk inançları. Akçağ.
  • Dabbe. (2023). https://tr.wikipedia.org/wiki/Dabbe_(film).
  • FARRINGTON, I. (2016). The Omen. https://ianfarrington.wordpress.com/2016/01/25/the-omen-1976-richard-donner.
  • Glossary of Poetic Terms (2023). Verisimilitude. https://www.poetryfoundation.org/learn/glossary-terms/verisimilitude.
  • GUMMERY, B. (2015). Horror month: Interview with Marshall Bell. https://indiemacuser.co.uk/2015/06/09/horror-month-interview-with-marshall-bell-a-nightmare-on-elm-street-2total-recall/.
  • HENDERSON, E. (2003). The Texas Chainsaw Massacre. Slant Magazine. http://www.slantmagazine.com/film/review/the-texas-chainsaw-massacre.
  • Kino (2018). Psycho. http://www.kino.dk/film/p/ps/psycho-1960. Milliyet. (11 Mart 2017). Korku filmi roller coaster gibi. http://www.milliyet.com.tr/-korku-filmi-roller-coaster-gibi-/cumartesi/haberdetay/11.03.2017/2411335/default.htm.
  • MORETTI, F. (1989). Korkunun diyalektiği. Argos, 13, 134-9.
  • NICHOLS, B. (1981). Ideology and the image. Indiana.
  • OSKAY, Ü. (1994). Çağdaş fantazya. Der.
  • ÖZKARACALAR, K. (2016). Korku yıllığı 2015. Altyazı.
  • PROHÁSZKOVÁ, V. (2012). The genre of horror. American International Journal of Contemporary Research, 2(4), 132-42.
  • RICHARDS, A. (2011). Asya korku sineması. Kalkedon.
  • SARPKAYA, S. (2015). Batı mitolojisine on dakika ara beyaz perdede Türk mitolojisi: 2004-14 arası Türk korku filmlerinin halk bilimi açısından incelenmesi. II. Genç Akademisyenler Sempozyumu Bildiri Kitabı (215-31). Gazi Üniversitesi.
  • SCOGNAMILLO, G. (2006). Canavarlar yaratıklar manyaklar. + Kitap.
  • SINCLAIR, U. (1906). The jungle. Doubleday.
  • STRINATI, D. (2000). An introduction to studying popular culture. Routledge.
  • ŞİMŞEK, G. (2016). Sinemada korku ve din: 2000 sonrası Amerikan ve Türk filmlerinde cin unsurunun çözümlemesi (eleştirel kuram ve göstergebilimsel metodoloji çerçevesinde). Pales.
  • ŞİMŞEK, G. (2017). Türkiye’de korku sineması. Popüler Sinema. https://www.populersinema.com/dosya/turkiyede-korku-sinemasi-30422.htm.
  • The Execution of Mary, Queen of Scots (1895) - 1st Film Edit - Alfred Clark | Thomas Edison (2018). https://www.youtube.com/watch?v=BIOLsH93U1Q
  • TODOROV, T. (1973). The fantastic: A structural approach to a literary concept. An introduction to popular culture. Routledge.
  • TUTAR, C. (2015). Türk korku sinemasının yapısal engelleri: Sosyo-kültürel bir bakış. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 3(2), 247-74.
  • TÜRKEL, E. ve Kasap, F. (2014). Türk sinemasında korku: 2000 sonrası Türk korku sinemasında dinsel motifler üzerine bir inceleme ve yaratım sorunları. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(32), 711-21.
  • Semum. (2023). https://tr.wikipedia.org/wiki/Semum.
  • UÇAN, U. (2015). Dabbe Cin Ormanı. Maksat sinema, http://www.maksatsinema.com/2016/03/dabbe-cin-ormani-oyun-incelemesi.html.
  • WOOD, R. (1997a). Amerikan korku filmine devrimsel açıdan bir bakış I. 25. Kare, 19, 70-6.
  • _ (1997b). Amerikan korku filmine devrimsel açıdan bir bakış II. 25. Kare, 20, 71-7.
  • _ (2004). Foreword: What lies beneath? Horror film and psychoanalysis Freud’s worst nightmare. Cambridge University.
  • ZİNDEREN, İ. E. ve Yurdigül, A. (2014). Türk sinemasında özel efekt teknolojileri aracılığıyla oluşturulan korku ikonları. Global Media, 5(9), 372-401.

KORKU FİLMLERİ ve ÖZSEL KÖTÜLÜK: ANNE KORKUMUZ NEDEN BİTMEZ?

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 4, 1262 - 1276, 18.10.2023

Öz

Sinemanın modern bir sanat olduğu göz önüne alındığında, anlatı yapıları uzun bir süreç içinde oluşmuştur. Seyirciye büyülü bir ürperti sunan sinema, belirli kuralların oluşmasına katkıda bulunmuş ve tür/auteur sinemalarını icat etmiştir. Sinemada türler, seyircinin beklentileriyle oynayan kodlar, öğeler ve anlatılar aracılığıyla zenginleşir. Korku yaratan unsurlar, film sona erdikten sonra bile etkisini sürdüren ve dikkat çeken özelliklerdir. Kötü ve rahatsız edici karakterler, izleyicinin duygusal olarak tam anlamıyla arınmasını sağlamasa bile ürperti duygusu izleyicilerde devam eder. Korku, sorunlu konuları açıp, üstün körü kapatır. Korku filmleri, insan bedeniyle sürekli bir etkileşim halinde olurken aynı zamanda onu tahriş eder. Bu çalışmada korku sinemasının temel örneklerinden hareketle, seyircinin hazza dayalı mücadelesi, korku malzemeleri ve hangi temel korkularımızın kurgu içinde taklit edildiği tartışılacaktır. Korku öğelerinin kiçe varan beden taklitleri, basitlik ve sahteliğine rağmen yine de bize tesir edebilmektedir.

Kaynakça

  • ABİSEL, N. (1995). Popüler sinema ve türler. Alan.
  • BAKER, U. (2017). Beyin Ekran. Birikim.
  • BAŞOL, Ö. (2010). Senaryo kitabı: Senaryo yazım teknikleri ve film örnekleri. Pana.
  • BECERİKLİ, E. (22 Kasım 2022). Her yönüyle korku sineması. TRT Haber. https://www.trthaber.com/haber/kultur-sanat/her-yonuyle-korku-sinemasi-724975.html#:~:text=%C4%B0lk%20T%C3%BCrk%20korku%20filmleri%2C%201949,%C4%B0stanbul’da’%20filmleri%20oldu.
  • Beyaz Perde. (07 Mayıs 2015). Siccin 2. http://www.beyazperde.com/filmler/film-235283/fotolar/detay/?cmediafile=21198846.
  • BRITTON, A. vd. (1979). American nightmare: Essays on the horror film. Festival of Festivals.
  • CARROLL, N. (2020). Korkunun felsefesi. Hece.
  • CHERRY, B. (2014). Sinemaya giriş: Korku. Kolektif.
  • ÇOBANOĞLU, Ö. (2003). Türk halk kültüründe memoratlar ve halk inançları. Akçağ.
  • Dabbe. (2023). https://tr.wikipedia.org/wiki/Dabbe_(film).
  • FARRINGTON, I. (2016). The Omen. https://ianfarrington.wordpress.com/2016/01/25/the-omen-1976-richard-donner.
  • Glossary of Poetic Terms (2023). Verisimilitude. https://www.poetryfoundation.org/learn/glossary-terms/verisimilitude.
  • GUMMERY, B. (2015). Horror month: Interview with Marshall Bell. https://indiemacuser.co.uk/2015/06/09/horror-month-interview-with-marshall-bell-a-nightmare-on-elm-street-2total-recall/.
  • HENDERSON, E. (2003). The Texas Chainsaw Massacre. Slant Magazine. http://www.slantmagazine.com/film/review/the-texas-chainsaw-massacre.
  • Kino (2018). Psycho. http://www.kino.dk/film/p/ps/psycho-1960. Milliyet. (11 Mart 2017). Korku filmi roller coaster gibi. http://www.milliyet.com.tr/-korku-filmi-roller-coaster-gibi-/cumartesi/haberdetay/11.03.2017/2411335/default.htm.
  • MORETTI, F. (1989). Korkunun diyalektiği. Argos, 13, 134-9.
  • NICHOLS, B. (1981). Ideology and the image. Indiana.
  • OSKAY, Ü. (1994). Çağdaş fantazya. Der.
  • ÖZKARACALAR, K. (2016). Korku yıllığı 2015. Altyazı.
  • PROHÁSZKOVÁ, V. (2012). The genre of horror. American International Journal of Contemporary Research, 2(4), 132-42.
  • RICHARDS, A. (2011). Asya korku sineması. Kalkedon.
  • SARPKAYA, S. (2015). Batı mitolojisine on dakika ara beyaz perdede Türk mitolojisi: 2004-14 arası Türk korku filmlerinin halk bilimi açısından incelenmesi. II. Genç Akademisyenler Sempozyumu Bildiri Kitabı (215-31). Gazi Üniversitesi.
  • SCOGNAMILLO, G. (2006). Canavarlar yaratıklar manyaklar. + Kitap.
  • SINCLAIR, U. (1906). The jungle. Doubleday.
  • STRINATI, D. (2000). An introduction to studying popular culture. Routledge.
  • ŞİMŞEK, G. (2016). Sinemada korku ve din: 2000 sonrası Amerikan ve Türk filmlerinde cin unsurunun çözümlemesi (eleştirel kuram ve göstergebilimsel metodoloji çerçevesinde). Pales.
  • ŞİMŞEK, G. (2017). Türkiye’de korku sineması. Popüler Sinema. https://www.populersinema.com/dosya/turkiyede-korku-sinemasi-30422.htm.
  • The Execution of Mary, Queen of Scots (1895) - 1st Film Edit - Alfred Clark | Thomas Edison (2018). https://www.youtube.com/watch?v=BIOLsH93U1Q
  • TODOROV, T. (1973). The fantastic: A structural approach to a literary concept. An introduction to popular culture. Routledge.
  • TUTAR, C. (2015). Türk korku sinemasının yapısal engelleri: Sosyo-kültürel bir bakış. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 3(2), 247-74.
  • TÜRKEL, E. ve Kasap, F. (2014). Türk sinemasında korku: 2000 sonrası Türk korku sinemasında dinsel motifler üzerine bir inceleme ve yaratım sorunları. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(32), 711-21.
  • Semum. (2023). https://tr.wikipedia.org/wiki/Semum.
  • UÇAN, U. (2015). Dabbe Cin Ormanı. Maksat sinema, http://www.maksatsinema.com/2016/03/dabbe-cin-ormani-oyun-incelemesi.html.
  • WOOD, R. (1997a). Amerikan korku filmine devrimsel açıdan bir bakış I. 25. Kare, 19, 70-6.
  • _ (1997b). Amerikan korku filmine devrimsel açıdan bir bakış II. 25. Kare, 20, 71-7.
  • _ (2004). Foreword: What lies beneath? Horror film and psychoanalysis Freud’s worst nightmare. Cambridge University.
  • ZİNDEREN, İ. E. ve Yurdigül, A. (2014). Türk sinemasında özel efekt teknolojileri aracılığıyla oluşturulan korku ikonları. Global Media, 5(9), 372-401.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sinema Sosyolojisi
Bölüm Research Article
Yazarlar

Volkan Yücel 0000-0003-4240-3206

Yayımlanma Tarihi 18 Ekim 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Yücel, V. (2023). KORKU FİLMLERİ ve ÖZSEL KÖTÜLÜK: ANNE KORKUMUZ NEDEN BİTMEZ?. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 10(4), 1262-1276.