Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

11-18 Yaş Arasındaki Adolesanların İnternet Bağımlılık Düzeyleri

Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 2, 83 - 92, 31.08.2020

Öz

Giriş ve Amaç: Bilgi ve iletişim teknolojilerinin hızla gelişim gösterdiği günümüzde, bilgisayarlar ve internet hayatın her alanında vazgeçilmez bir unsur haline gelmiştir. Bu çalışmada 11-18 yaş arasındaki adolesanların internet bağımlılık düzeylerini belirlemek amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Çalışma tanımlayıcı nitelikte tasarlanmıştır. Araştırma evrenini İstanbul da bir eğitim ve araştırma hastanesinin çocuk kliniğinde Kasım 2017-Ocak 2018 tarihleri arasında yatan adolesanlar oluşturmuştur. Örnekleme vaka alma kriterlerine uygun, çalışmaya katılmayı kabul eden 123 adolesan alınmıştır. Veri toplama araçları, sosyo-demografik özellikleri içeren bir soru formu ile İnternet Bağımlılığı Ölçeği kullanılmıştır.
Bulgular: Çalışmada yer alan adolesanların internet bağımlılık ölçek toplam puan ortalamaları 66,54±21,63 olarak saptandı. İnternet bağımlısı olmayan grupta yaş (r=,320; p<0,01), cep telefonu günlük kullanım süresi (,263; p<0,05) ve internet haftalık kulanım süresi (r=235; p<0,05) değişkenlerinin bağımlılık puanı ile pozitif ve önemli ilişkili olduğu saptanmıştır. İnternet bağımlısı olan grupta ise internet günlük kullanım süresi (r=,406; p<0,01) ve internet haftalık kulanım süresi (r=314; p<0,05) ile bağımlılık puanları arasında pozitif ve önemli ilişkiler bulunmaktadır.
Sonuç: Evrensel yaşam sınırlıkları içerisinde internet kullanımının bir problem olduğu, özellikle geleceğin yetişkinleri olarak genç grupları etkilediği görülmektedir. Hastane internet kullanımı sosyal ortamlarda kullanılan internet kadar yaygındır.

Destekleyen Kurum

Yok

Proje Numarası

Yok

Teşekkür

-

Kaynakça

  • 1. Yıldırım E. Sınıf Öğretmeni Adaylarının Siber aylaklık Sorununa İlişkin Durum Analizi. Yayımlanmamış [Yüksek lisans tezi ]. Elazığ: Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü; 2016. 2. Berson I, Berson M. Digital literacy for effective citizenship. Social Education. 2003; 67(3): 164-167. 3. Kerberg CS. Problem and pathological gambling among college athletes. Annals of Clinical Psychiatry. 2005; 17(4): 243-247. 4. Yang CK, Choe BM, Baity M, Lee JH, Cho JS. SCL 90-R and 16PF profiles of senior high school students with excessive internet use. Canadian Journal of Psychiatry. 2005; 50(7): 407-414. 5. Anderson KJ. Internet use among college students: an exploratory study. J Am Coll Health. 2001; 50: 21-26. 6. Block, JJ. Issues for DSM-V: Internet addiction.2008; 306-307. 7. Young KS. Internet addiction. Am Behav Sci. 2004; 48: 402-441. 8. Caplan SE. Problematic internet use and psychosocial well-being: development of a theory based congnitive behavioral measurement instrument. Comput Human Behav. 2002; 18: 553-575. 9. Şimşek İşliyen, F. Çocukların medya algısının resimler üzerindeki analizi. Global Media Journal TR Edition. 2015; 5(10): 271- 287. 10. Gözen D, Sonay Kurt A, Canbulat N. Çağımızın sağlık sorunu: çocuklarda internet bağımlılığı. Bağımlılık Dergisi. 2014; 15(1): 34-39. 11. Kara, T. Görsel Medyanın Aile Bireyleri Üzerindeki Etkisi Üzerine Bir Araştırma. [Uzmanlık Tezi]. Manisa: Çankaya Üniversitesi; 2011. 12. Tarı Cömert I, Kayıran SM. (2010). Çocuk ve ergenlerde internet kullanımı. Çocuk Dergisi. 2010; 10(4): 166-170. 13. Yılmaz E, Şahin YL, Haseski Hİ, Erol O. Lise öğrencilerinin internet bağımlılık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi: Balıkesir ili örneği. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi. 2014; 4(1): 133-144. 14. Esen E, Siyez D. Ergenlerde internet bağımlılığını yordayan psiko-sosyal değişkenlerin incelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 2011; 4 (36): 127-138. 15. Aydm B, San SV. Internet addiction among adolescents: the role of self-esteem. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2011; 15: 3500-3505. 16. Uysal G, Balci S. Evaluation of a School-Based Program for Internet Addiction of Adolescents in Turkey. Journal of Addictions Nursing. 2018; 29(1): 43-49. 17. Kozier B. Fundamentals of nursing: concepts, process and practice. Pearson Education. 2008. 18. Özveren Y.D.D.H. Ağrı kontrolünde farmakolojik olmayan yöntemler. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2011; 18(1): 083-092. 19. Kayri M, Günüç S. The adaptation of internet addiction scale into Turkish: The study of validity and reliability. Ankara University, Journal of Faculty of Educational Sciences.2009; 42(1): 157-175. 20. Nichols LA, Nicki R. Development of a psychometrically sound internet addiction scale: A preliminary step. Psychology of Addictive Behaviors. 2004;18(4): 381-384. 21. Yavuzer H. Çocuk psikolojisi. İstanbul Remzi kitabevi. 2016; 300. 22. Dennis M, Scott CK. Managing addiction as a chronic condition. Addict SciClin Pract. 2007; 4: 45-55. 23. Birol L. Hemşirelik süreci. Etki matbaacılık yayıncılık Ltd. Şti 3. Baskı 1997; İzmir. 24. Çiçekoğlu P, Durualp E, Durualp E. Evaluation of the level of internet addiction among 6th-8th grade adolescents in terms of various variables. European Journal of Research on Education, Special Issue: Educational Technology and Lifelong Learning. 2014; 22-28. 25. Anlı G. İnternet bağımlılığı: sosyal ve duygusal yalnızlık. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD). 2018; 3(2): 389-397. 26. Müezzin E. (2017). Lise öğrencilerinde internet bağımlılığının yoksunluk, kontrol güçlüğü, işlevsellikte bozulma ve sosyal izolasyon bağlamında incelenmesi. Sakarya University Journal of Education.2017; 7(3): 541-551. 27. Uludağ A, Ertekin H, Tekin M, Ertekin YH. İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinde internet bağımlılığı: Çanakkale örneklemi. Türkiye Aile Hekimliği Dergisi. 2016; 20(2): 72-76. 28. Eroğlu A, Bayraktar S. İnternet bağımlılığı ile ilişkili değişkenlerin incelenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2017; 3(1): 184-199. 29. Bahar HH, Meral D. Ortaöğretim öğrencilerinde problemli internet kullanımının yalnızlık ve psikolojik iyi oluş ile ilişkisinin incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 18(2): 1117-1134. 30. Şentürk Ş, Keskin A. İşitme Engelli Öğrencilerde İnternet Bağımlılığı (Samsun Örneği). Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi. 2018; 4(2): 51-60. 31. Nishida T, Tamura H, Sakakibara H. The association of smartphone use and depression in Japanese adolescents. Psychiatry Research. 2019; 273: 523-527. 32. Yıldız MA. Emotion regulation strategies as predictors of internet addiction and smartphone addiction in adolescents. Journal of Educational Sciences & Psychology. 2017;7(1): 66-78. 33. Odacı H, Çıkrıkçı Ö. Differences in problematic internet use based on depression, anxiety, and stress levels. addicta: The Turkish Journal on Addictions. 2017; 4: 41-61. 34. Bayrakdar U, Çuhadar C. İşitme engelliler okullarında bilgi ve iletişim teknolojilerinin öğretim amaçlı kullanımının incelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2015; 5(2): 172-191. 35. Do K, Lee K. Relationship between problematic Internet use, sleep problems, and oral health in Korean adolescents: a national survey. International journal of environmental research and public health. 2018; 15(9): 1870. 36. Şenormancı Ö, Saraçlı Ö, Atasoy N, Şenormancı G, Koktürk F, Atik L. Relationship of Internet addiction with cognitive style, personality, and depression in university students. Comprehensive Psychiatry. 2014; 55(6): 1385-1390.
Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 2, 83 - 92, 31.08.2020

Öz

Proje Numarası

Yok

Kaynakça

  • 1. Yıldırım E. Sınıf Öğretmeni Adaylarının Siber aylaklık Sorununa İlişkin Durum Analizi. Yayımlanmamış [Yüksek lisans tezi ]. Elazığ: Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü; 2016. 2. Berson I, Berson M. Digital literacy for effective citizenship. Social Education. 2003; 67(3): 164-167. 3. Kerberg CS. Problem and pathological gambling among college athletes. Annals of Clinical Psychiatry. 2005; 17(4): 243-247. 4. Yang CK, Choe BM, Baity M, Lee JH, Cho JS. SCL 90-R and 16PF profiles of senior high school students with excessive internet use. Canadian Journal of Psychiatry. 2005; 50(7): 407-414. 5. Anderson KJ. Internet use among college students: an exploratory study. J Am Coll Health. 2001; 50: 21-26. 6. Block, JJ. Issues for DSM-V: Internet addiction.2008; 306-307. 7. Young KS. Internet addiction. Am Behav Sci. 2004; 48: 402-441. 8. Caplan SE. Problematic internet use and psychosocial well-being: development of a theory based congnitive behavioral measurement instrument. Comput Human Behav. 2002; 18: 553-575. 9. Şimşek İşliyen, F. Çocukların medya algısının resimler üzerindeki analizi. Global Media Journal TR Edition. 2015; 5(10): 271- 287. 10. Gözen D, Sonay Kurt A, Canbulat N. Çağımızın sağlık sorunu: çocuklarda internet bağımlılığı. Bağımlılık Dergisi. 2014; 15(1): 34-39. 11. Kara, T. Görsel Medyanın Aile Bireyleri Üzerindeki Etkisi Üzerine Bir Araştırma. [Uzmanlık Tezi]. Manisa: Çankaya Üniversitesi; 2011. 12. Tarı Cömert I, Kayıran SM. (2010). Çocuk ve ergenlerde internet kullanımı. Çocuk Dergisi. 2010; 10(4): 166-170. 13. Yılmaz E, Şahin YL, Haseski Hİ, Erol O. Lise öğrencilerinin internet bağımlılık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi: Balıkesir ili örneği. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi. 2014; 4(1): 133-144. 14. Esen E, Siyez D. Ergenlerde internet bağımlılığını yordayan psiko-sosyal değişkenlerin incelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 2011; 4 (36): 127-138. 15. Aydm B, San SV. Internet addiction among adolescents: the role of self-esteem. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2011; 15: 3500-3505. 16. Uysal G, Balci S. Evaluation of a School-Based Program for Internet Addiction of Adolescents in Turkey. Journal of Addictions Nursing. 2018; 29(1): 43-49. 17. Kozier B. Fundamentals of nursing: concepts, process and practice. Pearson Education. 2008. 18. Özveren Y.D.D.H. Ağrı kontrolünde farmakolojik olmayan yöntemler. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2011; 18(1): 083-092. 19. Kayri M, Günüç S. The adaptation of internet addiction scale into Turkish: The study of validity and reliability. Ankara University, Journal of Faculty of Educational Sciences.2009; 42(1): 157-175. 20. Nichols LA, Nicki R. Development of a psychometrically sound internet addiction scale: A preliminary step. Psychology of Addictive Behaviors. 2004;18(4): 381-384. 21. Yavuzer H. Çocuk psikolojisi. İstanbul Remzi kitabevi. 2016; 300. 22. Dennis M, Scott CK. Managing addiction as a chronic condition. Addict SciClin Pract. 2007; 4: 45-55. 23. Birol L. Hemşirelik süreci. Etki matbaacılık yayıncılık Ltd. Şti 3. Baskı 1997; İzmir. 24. Çiçekoğlu P, Durualp E, Durualp E. Evaluation of the level of internet addiction among 6th-8th grade adolescents in terms of various variables. European Journal of Research on Education, Special Issue: Educational Technology and Lifelong Learning. 2014; 22-28. 25. Anlı G. İnternet bağımlılığı: sosyal ve duygusal yalnızlık. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD). 2018; 3(2): 389-397. 26. Müezzin E. (2017). Lise öğrencilerinde internet bağımlılığının yoksunluk, kontrol güçlüğü, işlevsellikte bozulma ve sosyal izolasyon bağlamında incelenmesi. Sakarya University Journal of Education.2017; 7(3): 541-551. 27. Uludağ A, Ertekin H, Tekin M, Ertekin YH. İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinde internet bağımlılığı: Çanakkale örneklemi. Türkiye Aile Hekimliği Dergisi. 2016; 20(2): 72-76. 28. Eroğlu A, Bayraktar S. İnternet bağımlılığı ile ilişkili değişkenlerin incelenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2017; 3(1): 184-199. 29. Bahar HH, Meral D. Ortaöğretim öğrencilerinde problemli internet kullanımının yalnızlık ve psikolojik iyi oluş ile ilişkisinin incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 18(2): 1117-1134. 30. Şentürk Ş, Keskin A. İşitme Engelli Öğrencilerde İnternet Bağımlılığı (Samsun Örneği). Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi. 2018; 4(2): 51-60. 31. Nishida T, Tamura H, Sakakibara H. The association of smartphone use and depression in Japanese adolescents. Psychiatry Research. 2019; 273: 523-527. 32. Yıldız MA. Emotion regulation strategies as predictors of internet addiction and smartphone addiction in adolescents. Journal of Educational Sciences & Psychology. 2017;7(1): 66-78. 33. Odacı H, Çıkrıkçı Ö. Differences in problematic internet use based on depression, anxiety, and stress levels. addicta: The Turkish Journal on Addictions. 2017; 4: 41-61. 34. Bayrakdar U, Çuhadar C. İşitme engelliler okullarında bilgi ve iletişim teknolojilerinin öğretim amaçlı kullanımının incelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2015; 5(2): 172-191. 35. Do K, Lee K. Relationship between problematic Internet use, sleep problems, and oral health in Korean adolescents: a national survey. International journal of environmental research and public health. 2018; 15(9): 1870. 36. Şenormancı Ö, Saraçlı Ö, Atasoy N, Şenormancı G, Koktürk F, Atik L. Relationship of Internet addiction with cognitive style, personality, and depression in university students. Comprehensive Psychiatry. 2014; 55(6): 1385-1390.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Serap Özdemir 0000-0003-4589-7264

Feyza Küçük 0000-0002-4377-5338

Serap Balcı 0000-0001-8915-6690

Azime Türköz 0000-0002-5994-9320

Proje Numarası Yok
Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2020
Gönderilme Tarihi 31 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özdemir, S., Küçük, F., Balcı, S., Türköz, A. (2020). 11-18 Yaş Arasındaki Adolesanların İnternet Bağımlılık Düzeyleri. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(2), 83-92.

Uluslararası Hakemli Dergi

Dergimiz Açık Erişim Politikasını benimsemiş olup dergimize gönderilen yayınlar için gerek değerlendirme gerekse yayınlama dahil yazarlardan hiçbir ücret talep edilmemektedir. 

Creative Commons License

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.