Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2021, Cilt: 15 Sayı: 1, 25 - 35, 13.03.2021

Öz

The aim of this study was to investigate the relationship between leisure satisfaction and life satisfaction of the university students. 299 (144 male, 155 female) university students studied in different departments of Sinop University were recruited on the principle of voluntariness in this research. Informed consent form, Leisure Satisfaction Scale (LSS) and Satisfaction With Life Scale (SWLS) were used as data collection tool. Independent sample t-test for paired comparisons and, One-Way ANOVA and Tukey’s HSD for multiple comparisons were employed in statistical analysis of data. The relationship between subdomains of LSS and SWLS was analyzed using Pearson’s correlation coefficient. To the research findings; statistically significant differences were revealed in terms of sex and faculty variables. Additionally, there was a positive significant relationship between subdomains of LSS and life satisfaction. Consequently, it was found in this study that life satisfaction levels of the university students would increase simultaneously as their leisure satisfaction levels increased

Kaynakça

  • Beard JG., Ragheb MG. (1980) Measuring leisure satisfaction. Journal of leisure Research. 12(1), 20-33.
  • Myers D., Diener E. (1995). Who is happy? Psychological Science. 6(1), 10-19.
  • Christophe CJ. (1999). Situating psychological well-being: exploring the cultural roots of its theory and research. Journal of Counseling & Development. 77(2), 141-153.
  • Diener ED. (2009). Culture and well-being: The collected works of Ed Diener (Vol. 38). Springer Science & Business Media.
  • Shields MA., Price SW., Wooden M. (2009). Life satisfaction and the economic and social characteristics of neighbourhoods. Journal of Population Economics. 22(2), 421-443.
  • Mccabe RE., Blankstein KR., Mills, JS. (1999). Interpersonal sensitivity and social problem solving: relations with academic and social self-esteem, depressive symptoms, and academic performance. Cognitive Therapy and Research. 23, 587-604.
  • Doğan T. (2006). Üniversite öğrencilerinin iyilik halinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 30(30), 120-129.
  • Garcia P., McCarthy M. (2000). Measuring health: A step in the development of city fhealth profiles. In Measuring Health: a step in the development of city health profiles. WHO Regional Office for Europe. Copenhagen: WHO.
  • Karasar N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. 1. Baskı. Nobel Yayınları. Ankara.
  • Gökçe H., Orhan K. (2011). Serbest zaman doyum ölçeğinin Türkçe geçerlilik güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi. 22(4), 139-145.
  • Diener E., Emmons RA., Larsen RJ., Griffin S. (1985). The satisfaction with life scale. Journal of Personality Assessment, 49(1), 71-75.
  • Köker S. (1991). Normal ve Sorunlu Ergenlerin Yaşam Doyumu Düzeylerinin Karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • Sönmezoğlu U., Polat E., Aycan A. (2014). Gençlik merkezi üyeleri ve bazı değişkenlere göre serbest zaman tatmin düzeyleri. International Journal of Science Culture and Sport. 2(SI1), 219-229.
  • Ardahan F., Lapa TY. (2010). Üniversite öğrencilerinin serbest zaman tatmin düzeylerinin cinsiyete ve gelire göre incelenmesi. Hacettepe Spor Bilimleri Dergisi. 21(4), 129-136.
  • Siegenthaller KL, O’Dell I. (2000). Leisure attitude, leisure satisfaction and perceived freedom in leisure within family dyads. Leisure Sciences. 22, 281-295.
  • Dibona L. (2000). What are the benefits of leisure? An exploration using the leisure satisfaction scale. British Journal of Occupational Therapy. 63(2), 50-58.
  • Berg E., Trost M., Schneider IE., Allison MT. (2001). Dyadic exploration of the relationship of leisure satisfaction, leisure time, and gender to relationship satisfaction. Leisure Sciences. 23, 35–46.
  • Dost M. (2007). Üniversite öğrencilerinin yaşam doyumunun bazı değişkenlere göre incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 22(22), 132-143.
  • Cenkseven F., Akbaş T. (2007). Üniversite öğrencilerinde öznel ve psikolojik iyi olmanın yordayıcılarının incelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 3(27), 43-65.
  • Kılıç KS., Lakot AK., Gürbüz B., Öncü E. (2016). Rekreasyonel tatmin ve yaşam doyumu arasındaki ilişkinin incelenmesi. İ.Ü. Spor Bilimleri Dergisi. 6(3), 56-70.
  • Lu L., HU CH. (2005). Personality leisure experiences and happiness. Journal of Happiness Studies. 6(3), 325–342.
  • Doğan E., Yılmaz AK., Kabadayı M., Mayda MH. (2018). Spor bilimleri öğrencileri ile farklı fakültelerde okuyan öğrencilerin sosyalleşme ve mutluluk düzeylerinin incelenmesi. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 22, 403-411.
  • Emir E. (2020). Serbest zaman doyumu, ilgilenimi ve algılanan özgürlük: Fiziksel aktivite yoluyla kadınların güçlenmesi. Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Huang CY., Carleton B. (2003). The relationships among leisure participation, leisure satisfaction, and life satisfaction of college students in Taiwan. Journal of Exercise Science. 1(2), 129-132.
  • Şener A., Terzioğlu RG., Karabulut E. (2007). Life satisfaction and leisure activities during men’s retirement: a Turkish sample. Aging and Mental Health. 11(1), 30–36.

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SERBEST ZAMAN DOYUMLARI İLE YAŞAM DOYUMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ

Yıl 2021, Cilt: 15 Sayı: 1, 25 - 35, 13.03.2021

Öz

Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin serbest zaman doyumları ile yaşam doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmanın örneklemini Sinop Üniversitesi’nin farklı fakültelerinde öğrenim gören 144 erkek, 155 kadın olmak üzere toplamda 299 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak, Kişisel Bilgi Formu, Serbest Zaman Doyum Ölçeği (SZDÖ) ve Yaşam Doyum Ölçeği (YDÖ) kullanılmıştır. Verilerin istatiksel analizinde ikili karşılaştırmalarda Independent samples t-test, çoklu karşılaştırmalarda ise One-Way ANOVA ve Tukey HSD testinden yararlanılmıştır. SZDÖ alt boyutları ile YDÖ arasındaki ilişki ise Pearson korelasyon kat sayısı ile incelenmiştir. Elde edilen bulgulara göre; cinsiyet ve fakülte değişkeni açısından anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Diğer taraftan SZDÖ alt boyutları ile yaşam doyumu arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür. Sonuç olarak; üniversite öğrencilerinin serbest zaman doyum düzeyleri arttıkça yaşam doyum düzeylerinin de arttığı belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Beard JG., Ragheb MG. (1980) Measuring leisure satisfaction. Journal of leisure Research. 12(1), 20-33.
  • Myers D., Diener E. (1995). Who is happy? Psychological Science. 6(1), 10-19.
  • Christophe CJ. (1999). Situating psychological well-being: exploring the cultural roots of its theory and research. Journal of Counseling & Development. 77(2), 141-153.
  • Diener ED. (2009). Culture and well-being: The collected works of Ed Diener (Vol. 38). Springer Science & Business Media.
  • Shields MA., Price SW., Wooden M. (2009). Life satisfaction and the economic and social characteristics of neighbourhoods. Journal of Population Economics. 22(2), 421-443.
  • Mccabe RE., Blankstein KR., Mills, JS. (1999). Interpersonal sensitivity and social problem solving: relations with academic and social self-esteem, depressive symptoms, and academic performance. Cognitive Therapy and Research. 23, 587-604.
  • Doğan T. (2006). Üniversite öğrencilerinin iyilik halinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 30(30), 120-129.
  • Garcia P., McCarthy M. (2000). Measuring health: A step in the development of city fhealth profiles. In Measuring Health: a step in the development of city health profiles. WHO Regional Office for Europe. Copenhagen: WHO.
  • Karasar N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. 1. Baskı. Nobel Yayınları. Ankara.
  • Gökçe H., Orhan K. (2011). Serbest zaman doyum ölçeğinin Türkçe geçerlilik güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi. 22(4), 139-145.
  • Diener E., Emmons RA., Larsen RJ., Griffin S. (1985). The satisfaction with life scale. Journal of Personality Assessment, 49(1), 71-75.
  • Köker S. (1991). Normal ve Sorunlu Ergenlerin Yaşam Doyumu Düzeylerinin Karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • Sönmezoğlu U., Polat E., Aycan A. (2014). Gençlik merkezi üyeleri ve bazı değişkenlere göre serbest zaman tatmin düzeyleri. International Journal of Science Culture and Sport. 2(SI1), 219-229.
  • Ardahan F., Lapa TY. (2010). Üniversite öğrencilerinin serbest zaman tatmin düzeylerinin cinsiyete ve gelire göre incelenmesi. Hacettepe Spor Bilimleri Dergisi. 21(4), 129-136.
  • Siegenthaller KL, O’Dell I. (2000). Leisure attitude, leisure satisfaction and perceived freedom in leisure within family dyads. Leisure Sciences. 22, 281-295.
  • Dibona L. (2000). What are the benefits of leisure? An exploration using the leisure satisfaction scale. British Journal of Occupational Therapy. 63(2), 50-58.
  • Berg E., Trost M., Schneider IE., Allison MT. (2001). Dyadic exploration of the relationship of leisure satisfaction, leisure time, and gender to relationship satisfaction. Leisure Sciences. 23, 35–46.
  • Dost M. (2007). Üniversite öğrencilerinin yaşam doyumunun bazı değişkenlere göre incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 22(22), 132-143.
  • Cenkseven F., Akbaş T. (2007). Üniversite öğrencilerinde öznel ve psikolojik iyi olmanın yordayıcılarının incelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 3(27), 43-65.
  • Kılıç KS., Lakot AK., Gürbüz B., Öncü E. (2016). Rekreasyonel tatmin ve yaşam doyumu arasındaki ilişkinin incelenmesi. İ.Ü. Spor Bilimleri Dergisi. 6(3), 56-70.
  • Lu L., HU CH. (2005). Personality leisure experiences and happiness. Journal of Happiness Studies. 6(3), 325–342.
  • Doğan E., Yılmaz AK., Kabadayı M., Mayda MH. (2018). Spor bilimleri öğrencileri ile farklı fakültelerde okuyan öğrencilerin sosyalleşme ve mutluluk düzeylerinin incelenmesi. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 22, 403-411.
  • Emir E. (2020). Serbest zaman doyumu, ilgilenimi ve algılanan özgürlük: Fiziksel aktivite yoluyla kadınların güçlenmesi. Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Huang CY., Carleton B. (2003). The relationships among leisure participation, leisure satisfaction, and life satisfaction of college students in Taiwan. Journal of Exercise Science. 1(2), 129-132.
  • Şener A., Terzioğlu RG., Karabulut E. (2007). Life satisfaction and leisure activities during men’s retirement: a Turkish sample. Aging and Mental Health. 11(1), 30–36.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Kürşat Acar 0000-0001-8908-4404

Ali Kerim Yılmaz 0000-0002-0046-6711

Yayımlanma Tarihi 13 Mart 2021
Gönderilme Tarihi 20 Ocak 2021
Kabul Tarihi 16 Şubat 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 15 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Acar, K., & Yılmaz, A. K. (2021). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SERBEST ZAMAN DOYUMLARI İLE YAŞAM DOYUMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 15(1), 25-35.

16227

16228

16229

16230