The aim of
this study is to determine the effects of teachers' participation in decision
making on organizational justice perceptions. The population of the study
consisted of 3194 high school teachers working in the city center of Mersin in
the 2017-2018 academic year. The sample of the study consisted of 561 teachers
selected from this universe by simple random sampling method. The findings of
the research showed that teachers’ participation in decision making was “mostly”
in the clan decision, “sometimes” in the student affairs and academic decisions
and “rarely” in the school management dimension. Teachers' perceptions of
organizational justice are also “agree” level. In addition, there was a
positive and moderate relationship between the teachers' perception of
organizational justice and clan decisions, student affairs and academic
decisions and school management dimensons. Finally, the student affairs and
academic decisions was the dimension that affects teachers' perception of
organizational justice at the highest level. This dimension was followed by ”clan
decisions” and “school management dimensions”, respectively. These three
dimensions together explained 32% of teachers' perceptions of organizational
justice. The findings of the study were compared with the literature and some
suggestions were developed with the results obtained.
Teacher participation in decision making organizational justice
Bu
araştırmanın amacı öğretmenlerin karara katılma durumlarının örgütsel adalet
algıları üzerindeki etkilerini belirlemektir. Söz konusu araştırmanın evrenini
2017-2018 eğitim-öğretim yılında Mersin il merkezinde görev yapan 3194 lise
öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise bu evrenden basit
seçkisiz örnekleme yöntemi ile seçilen 561 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma
bulguları, öğretmenlerin zümre
kararları boyutunda “çoğunlukla”, öğrenci işleri ve akademik kararlar boyutunda
“bazen”, okul yönetimi boyutunda ise “nadiren” düzeyinde kararlara
katıldıklarını göstermektedir. Öğretmenlerin örgütsel adalete yönelik algıları ise
“katılıyorum” düzeyindedir. Ayrıca
öğretmenlerin örgütsel adalet algısı ile zümre kararları, öğrenci işleri ve akademik kararlar ve
okul yönetimi boyutu ortalamaları arasında pozitif ve orta düzeyde ilişki vardır.
Son olarak, öğrenci işleri ve akademik kararlar boyutu öğretmenlerin örgütsel
adalet algısını en yüksek düzeyde etkileyen boyuttur. Bu boyutu sırası ile “zümre
kararları” ve “okul yönetimi” boyutları takip etmektedir. Bu üç boyut birlikte öğretmenlerin
örgütsel adalet algısının %32’sini açıklamaktadır. Araştırmanın bulguları
alanyazın ile karşılaştırılarak tartışma oluşturulmuş ve elde edilen sonuçlarla
birlikte bazı öneriler geliştirilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 1 |
SOBIAD
http://dergipark.org.tr