Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Masal Kitabı Tasarımını Değerlendirmeye Yönelik Dereceli Puanlama Anahtarının Geliştirilmesi

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 2, 543 - 560, 29.12.2020

Öz

Bu araştırmada, grafik tasarım eğitiminde Adobe Illustrator programı kullanılarak tasarlanan masal kitaplarını değerlendirmeye yönelik bir rubrik geliştirilmesi ve geliştirilen rubriğin geçerlik ve güvenirliğinin sağlanması amaçlanmıştır. Araştırma, 2018-2019 eğitim öğretim yılı Kastamonu Üniversitesi Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi Grafik Tasarımı Bölümü Dijital İllüstrasyon dersine katılan 32 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Kapsam geçerliliğinin incelendiği rubriğin maddeleri, alan uzmanı 7 öğretim üyesi tarafından değerlendirilmiştir. Masal kitabı değerlendirme rubriğinin kapsam geçerliği açısından uygun olduğu tespit edilmiştir. Rubriğin güvenirlik analizinde Cronbach Alpha katsayısı 0.969 olarak belirlenmiştir. Bu sonuç, rubriğin yüksek derecede iç tutarlığa sahip olduğunu göstermekle beraber rubrik maddelerinin açık ve anlaşılır olduğu sonucuna ulaştırmıştır. Puanlayıcılar arası güvenirliğe kanıt sağlamak amacıyla Interclass Correlation Coefficient hesaplanmış ve puanlayıcılar arasında istatistiksel olarak anlamlı uyum olduğu tespit edilmiştir. Yapılan analizler ışığında, masal kitabı tasarımını değerlendirmede kullanılabilecek rubrikten elde edilen ölçme sonuçlarının geçerli ve güvenilir olduğu tespit edilmiştir.

Destekleyen Kurum

-

Proje Numarası

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • Aktaş, M. & Alıcı, D. (2018). Yazılan hikâyeyi değerlendirmeye yönelik analitik rubrik geliştirme: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2). 597-610.
  • Ambrose, G. & Harris, P. (2017). Grafik tasarımın temelleri. (M. E. Uslu, Çev.). (2. Baskı). İstanbul: Literatür.
  • Artut, K. (2013). Sanat eğitimi kuramları ve yöntemleri. (Geliştirilmiş 7. Baskı). Ankara: Anı.
  • Ayre, C., & Scally A. J. (2014). Critical values for Lawshe’s content validity ratio: revisiting the original methods of calculation. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 47 (1), 79–86. doı: 10.1177/0748175613513808.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 32, 470-483.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler için veri analizi el kitabı. İstatistik, Araştırma Deseni, SPSS uygulamaları ve yorum. (8. Baskı). Ankara: Pegem.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Çam, A., T. (2012). İllüstrasyon (1. Cilt). İstanbul: Alternatif.
  • Çevik, S. (2011). Grafikerin köşe taşı. İstabul: Marjinal Kitap.
  • Çellek, T. ve Sağocak, A. M. (2014). Temel tasarım sürecinde yaratıcılık (1. Baskı). İstanbul: Ege Reklam.
  • Dedeal, M., N. (2018). Karakter tasarımı. İstanbul: Epilson.
  • Erdoğan, S. (2004). Sürekli değişkenler için güvenirlik analizinde kullanılan ilişkin katsayılarının değişken varyansından ve etki büyüklüğünden etkilenme durumları. Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Gray, P. (2011). Yaratıcı çizim ve illüstrasyon. (M. Namlı, Çev.). (8. Baskı). İstanbul: Profil.
  • Helller, S. &Vienne, V. (2012). Grafik tasarımı değiştiren 100 fikir. (B. Bayrak, Çev.). İstanbul: Literatür.
  • İmge. (t.y). Türk Dil Kurumu içinde. https://sozluk.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel.
  • Karakter. (t.y). Türk Dil Kurumu içinde. https://sozluk.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Kırışoğlu, O. (2014). Sanat bir serüven. Bilgi, düşünme, düşlem, tasarım, uygulama, yapıt. Ankara: Pegem.
  • Kutlu, Ö., Doğan, C., D. ve Karakaya, İ. (2017). Ölçme ve değerlendirme, performansa ve portfolyoya dayalı durum belirleme. (5. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Küçükahmet, L. (2017). Öğretim ilke ve yöntemleri. (27. Baskı). Ankara: Nobel.
  • Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel psychology, 28(4),563-575.
  • Mamur, N. (2010). Görsel sanatlar eğitiminde ölçme ve değerlendirme. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 175-188.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2012). Kitap kapağı tasarımı. https://docplayer.biz.tr/11154677-T-c-milli-egitim-bakanligi-grafik-ve-fotograf-kitap-kapagi-tasarimi.html sayfasından erişilmiştir.
  • Sarıkavak, N. K. (2009). Görsel iletişim ve grafik tasarımda çağdaş tipografinin temelleri. (2. Baskı). Ankara: Seçkin.
  • Songür Dağ, E. (2015). İllüstrasyonun ikinci altın çağı. İstanbul: Grafik Kitaplığı.
  • Tuna, S. (2011). Sanat eserlerini değerlendirme. A. O. Alakuş & L. Mercin. (Editörler) Sanat eğitimi ve görsel sanatlar öğretimi içinde (s.253-262.). (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Uçar, T., F. (2016). Görsel iletişim ve grafik tasarım. (8. Baskı). İstanbul: Inkılap.
  • Yaşar, M. (2014). İstatistiğe yönelik tutum ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 59-75. http://pauegitimdergi.pau.edu.tr/Makaleler/1428620766_5.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Yılmaz, M. & İnceağaç, M. (2017). Görsel sanatlar eğitimi uygulamalarında edebiyat ürünlerinin etkisini belirlemeye yönelik dereceli puanlama anahtarının (rubrik) geliştirilmesi, Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 1-16. http://static.dergipark.org.tr/article-download/bb22/f8b5/44c3/5a356b526cd73.pdf? adresinden alınmıştır. Wigan, M. (2012). Görsel illüstrasyon sözlüğü. İstanbul: Literatür.

The Development Of A Rated Scoring Key For Evaluating The Storybook Design

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 2, 543 - 560, 29.12.2020

Öz

In this study, it was aimed to develop a rubric for evaluating fairy storybooks designed by using Adobe Illustrator program in graphic design education and to ensure the validity and reliability of the developed rubric. The research was carried out with 32 students who attended Kastamonu University Faculty of Fine Arts and Design, Department of Graphic Design Digital Illustration in the 2018-2019 academic year. The items of the rubric, in which the validity of the scope was examined, were evaluated by 7 faculty members who are experts in the field. It has been determined that the storybook is suitable for the scope of the rubric. In the reliability analysis of the rubric, the Cronbach Alpha coefficient is within the framework of 0.969. This result shows that it has a high degree of internal consistency, and it has led to the conclusion that the rubric items are clear and understood. Providing evidence of inter-rater reliability Interclass Corelation Coefficient was calculated and it was found that there was a respectable fit among raters. In the light of the analysis, it was determined that the results obtained from the rubric that can be used in evaluating the storybook design are reliable and reliable.

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Aktaş, M. & Alıcı, D. (2018). Yazılan hikâyeyi değerlendirmeye yönelik analitik rubrik geliştirme: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2). 597-610.
  • Ambrose, G. & Harris, P. (2017). Grafik tasarımın temelleri. (M. E. Uslu, Çev.). (2. Baskı). İstanbul: Literatür.
  • Artut, K. (2013). Sanat eğitimi kuramları ve yöntemleri. (Geliştirilmiş 7. Baskı). Ankara: Anı.
  • Ayre, C., & Scally A. J. (2014). Critical values for Lawshe’s content validity ratio: revisiting the original methods of calculation. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 47 (1), 79–86. doı: 10.1177/0748175613513808.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 32, 470-483.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler için veri analizi el kitabı. İstatistik, Araştırma Deseni, SPSS uygulamaları ve yorum. (8. Baskı). Ankara: Pegem.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Çam, A., T. (2012). İllüstrasyon (1. Cilt). İstanbul: Alternatif.
  • Çevik, S. (2011). Grafikerin köşe taşı. İstabul: Marjinal Kitap.
  • Çellek, T. ve Sağocak, A. M. (2014). Temel tasarım sürecinde yaratıcılık (1. Baskı). İstanbul: Ege Reklam.
  • Dedeal, M., N. (2018). Karakter tasarımı. İstanbul: Epilson.
  • Erdoğan, S. (2004). Sürekli değişkenler için güvenirlik analizinde kullanılan ilişkin katsayılarının değişken varyansından ve etki büyüklüğünden etkilenme durumları. Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Gray, P. (2011). Yaratıcı çizim ve illüstrasyon. (M. Namlı, Çev.). (8. Baskı). İstanbul: Profil.
  • Helller, S. &Vienne, V. (2012). Grafik tasarımı değiştiren 100 fikir. (B. Bayrak, Çev.). İstanbul: Literatür.
  • İmge. (t.y). Türk Dil Kurumu içinde. https://sozluk.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel.
  • Karakter. (t.y). Türk Dil Kurumu içinde. https://sozluk.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Kırışoğlu, O. (2014). Sanat bir serüven. Bilgi, düşünme, düşlem, tasarım, uygulama, yapıt. Ankara: Pegem.
  • Kutlu, Ö., Doğan, C., D. ve Karakaya, İ. (2017). Ölçme ve değerlendirme, performansa ve portfolyoya dayalı durum belirleme. (5. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Küçükahmet, L. (2017). Öğretim ilke ve yöntemleri. (27. Baskı). Ankara: Nobel.
  • Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel psychology, 28(4),563-575.
  • Mamur, N. (2010). Görsel sanatlar eğitiminde ölçme ve değerlendirme. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 175-188.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2012). Kitap kapağı tasarımı. https://docplayer.biz.tr/11154677-T-c-milli-egitim-bakanligi-grafik-ve-fotograf-kitap-kapagi-tasarimi.html sayfasından erişilmiştir.
  • Sarıkavak, N. K. (2009). Görsel iletişim ve grafik tasarımda çağdaş tipografinin temelleri. (2. Baskı). Ankara: Seçkin.
  • Songür Dağ, E. (2015). İllüstrasyonun ikinci altın çağı. İstanbul: Grafik Kitaplığı.
  • Tuna, S. (2011). Sanat eserlerini değerlendirme. A. O. Alakuş & L. Mercin. (Editörler) Sanat eğitimi ve görsel sanatlar öğretimi içinde (s.253-262.). (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Uçar, T., F. (2016). Görsel iletişim ve grafik tasarım. (8. Baskı). İstanbul: Inkılap.
  • Yaşar, M. (2014). İstatistiğe yönelik tutum ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 59-75. http://pauegitimdergi.pau.edu.tr/Makaleler/1428620766_5.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Yılmaz, M. & İnceağaç, M. (2017). Görsel sanatlar eğitimi uygulamalarında edebiyat ürünlerinin etkisini belirlemeye yönelik dereceli puanlama anahtarının (rubrik) geliştirilmesi, Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 1-16. http://static.dergipark.org.tr/article-download/bb22/f8b5/44c3/5a356b526cd73.pdf? adresinden alınmıştır. Wigan, M. (2012). Görsel illüstrasyon sözlüğü. İstanbul: Literatür.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Meliha Yılmaz 0000-0002-7732-2660

Cihan Canbolat

Proje Numarası -
Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 9 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yılmaz, M., & Canbolat, C. (2020). Masal Kitabı Tasarımını Değerlendirmeye Yönelik Dereceli Puanlama Anahtarının Geliştirilmesi. Eğitim Ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 7(2), 543-560.