Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Gender Formation and Fairy Tale Relationship in the Light of Male and Male Fear Forms That Are The Source of Fear (Umay Günay Review Elazığ Tale Example)

Yıl 2021, Cilt: 8 Sayı: 16, 45 - 78, 12.11.2021

Öz

Fairy tales teach of social values and rules as one of the first tools of soci-alization. While tales entertain children, they also have a decisive effect on experiencing many emotions and showing emotions by creating social differences. When and how to show fear, anger, love or happiness is learned from the first fairy tales. Tales, which are used by parents and society as an effective method at the beginning of education, have a decisive effect on the direction and severity of emotions.
In this article, masculine fear forms, male-based fears are discussed in the light of Elazig tales and discussed in terms of gender. For this purpose, Günay Umay's 70 fairy tales, who compiled Elazig tales, were evaluated as male fear forms and 17 tales of male-based fear forms were examined. In these tales, masculine fear forms, men as a source of fear, ways of fighting against the source of fear, the role of gender in the formation, and the reflection of fear on women have been evaluated.

Kaynakça

  • ALAN, A.O. (2012). Mitos – Tarih İlişkisi: Siyasal Bir İnceleme. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi
  • ALICI, Y. (2016). Baskın Babanın Kaostaki Oğlu: Yahya Kemal ve Tanpınar İlişkisine Oidipus Kompleksi ve Psikanalizm Ekseninde Bir Yorum. Elazığ I. Uluslararası Sosyal Bilimler Sempozyumu Bildiri Kitabı (243-257)
  • BARUTÇU, A. (2013). Türkiye’de Erkeklik İnşasının Bedensel ve Toplumsal Aşamaları, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi Ankara: Ankara Üniversitesi
  • BOWLBY, J. (1973). Attachment And Loss, Separation, New York: Basic Books.
  • CANARSLAN, G. (2017). Hayata Kast, Pek Kötü veya Onur Kırıcı davranışın, Genel Boşanma Sebepleriyle İlişkili IJSHS, 1 (2): 95-107 95
  • CONNEL, R. W. (1998). “Toplumsal Cinsiyet ve İktidar: Toplum, Kişi ve Cinsel Politika”, Cem Soydemir (Çev.), İstanbul:Ayrıntı
  • CRASKE, M.G. (1997). Fear and Anxiety in Children and Adolescents. Bulletin of The Menninger Clinic, 64, (2), 4-36.
  • CÜCELOĞLU, D. (1993). “İnsan ve Davranışı”. İstanbul:Remzi
  • DURAL, S., KARAŞAR, A., ÇETİNKAYA, H. (2010). Kadınların Cinsiyet-içi Rekabette Kullandıkları Kötüleme Stratejilerinin Erkeklerin Eş Tercihleri Üzerindeki Etkisi Türk Psikoloji Dergisi, Aralık, 25 (66), 101-112
  • DURKHEİM, E. (2013). “İntihar”. Z. İlkgelen (Çev.) İstanbul:Pozitif
  • EKŞİ, E. (2017). Türk Mitolojisinde Gerçeklik. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara:Gazi Üniversitesi
  • ELİADA, M. (1962). “Mitlerin Özellikleri” S. Rifat (Çev.) İstanbul: Om
  • ELLUL, J. (2004). “Sözün Düşüşü”, H. Arslan (Çev.) İstanbul: Paradigma
  • ELMACI, F. (2008). Bilişsel Davranışçı Yaklaşıma Dayalı Grupla Psikolojik Danışmanın Ergenlerin Korkuları Üzerindeki Etkisi, Yayımlanmamış Doktora Tezi Ankara:Ankara Üniversitesi
  • ERSEVER, Ö. H., Öğrenilmiş Çaresizlik (erişim tarihi:29.07.2021) http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/40/497/5903.pdf
  • GOODY, J. (2017). “Mit, Ritüel ve Söz” (Çev.) D. Sezgi, İstanbul:Küre
  • GOLEMAN, D. (2011).“Duygusal Zekâ-Neden IQ'dan Daha Önemli” B. S. Yüksel (Çev.), İstanbul:Varlık
  • GÜNAY, U. (1975). “Elazığ Masalları ve Propp Metodu”. Erzurum:Atatürk Üniversitesi Basımevi
  • HAMZAOĞLU, M., KONURALP, E. (2019). Geleneksel Toplumlarda Namus Olgusu ve Namus Cinayeti: Türkiye Örneği, İstanbul Üniversitesi, Kadın Araştırmaları Dergisi, I:51-65
  • IZARD, C. E.(1977). “Human Emotions”. New York And London: Plenum Pres
  • İSKENDER, H. (2016) Korku Türünün Dünya Çocuk Edebiyatındaki Yeri ve Türk Çocuk Edebiyatında Yaygın Olmamasının Nedenleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi 4(3), 295-310
  • KARATAY, H. (2007). Dil Edinimi ve Değer Öğretimi Sürecinde Masalın Önemi ve İşlevi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi Yaz, 5(3), 463-475
  • KASAPOĞLU, A. (2007). İslama Göre Evlilikte eşler Arasında Uyum Sorunu- İnanç ve Ahlak Uyumu. bilimname XII, 1, 137-161
  • MYERS, D.G. (2017). “Sosyal Psikoloji”. S. Akfırat (Çev). Ankara:Nobel
  • SAKAOĞLU, S. (1999). “Masal Araştırmaları”. Ankara:Akçağ
  • SEZER, M. Ö. (2010). “Masallar ve Toplumsa Cinsiyet”, İstanbul:Evrensel
  • TAYLOR, S. (1998). The Hierarchic Structure of Fears. Behaviour Research and Therapy , 36, 205-214
  • TEZEL, N. (1971). “Türk Masalları”. İstanbul:Milli Eğitim Yayınları
  • ROBINSON, E.H., ROTTER, J.C., FEY, M. ve ROBINSON, S.L. (1991). Children’s Fear : Toward a Preventive Model. School Counselor, 38, (3), 187-202.
  • ROSENBERG, D. (1997). “Dünya Mitolojisi, Büyük Destan ve Söylenceler Antolojisi”. A. U. Cüce, B. Odabaşı, E. Cengiz, K. Akten, K. Emiroğlu, T. Kenanoğlu, T. Kocayiğit, E. Kuzhan (Çev.). İstanbul:İmge
  • SANCAR, S. (2009). “Erkeklik: İmkânsız İktidar – Ailede, Piyasada ve Sokakta Erkekler”, İstanbul: Metis
  • YILDIZ, İ. (2020). Psikanalitik Yaklaşım Çerçevesinde Nevrotik İhtiyaçlar Çözümlemesi: Kayıp Kız Filmi, Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 8(3) 977–987
  • ZEYBEKOĞLU, Ö. (2013). “Toplumsal Cinsiyet Bağlamında Erkeklik Olgusu”. Konya:Eğiten

KORKU KAYNAĞI ERKEK VE ERİL KORKU BİÇİMLERİ IŞIĞINDA TOPLUMSAL CİNSİYET OLUŞUMU VE MASAL İLİŞKİSİ (UMAY GÜNAY DERLEMESİ ELAZIĞ MASALI ÖRNEĞİ)

Yıl 2021, Cilt: 8 Sayı: 16, 45 - 78, 12.11.2021

Öz

Masallar, sosyalizasyon ilk araçlarından biri olarak yaşamın ilk dönemlerinden itibaren kişilere toplumsal değer ve kuralları öğretmektedir. Aynı zamanda masallar, çocukları eğlendirirken birçok duygunun yaşanmasına neden olur ve duyguların toplumsal farklılıklar oluşturarak gösterilme şeklinde de etkilidir. Örneğin; korku, öfke, sevgi veya mutluluk gibi duyguların hissedilmesi evrensel olmasına rağmen gösterilme şekli ilk masallarla öğrenilir. Eğitimin başlangıcından itibaren etkili bir yöntem olarak ebeveynler ve toplum tarafından kullanılan masallar, duyguların yönünü ve şiddetini belirleyici bir etkiye sahiptir.
Bu makalede eril korku biçimleri, erkek kaynaklı korkular Elazığ masalları ışığında değerlendirilerek toplumsal cinsiyet boyutuyla tartışılmıştır. Bunun için Elazığ masallarını derleyen Umay Günay’ın 70 masalı erkeğe ait korku biçimleri ve erkek kaynaklı korku biçimleri açısından ele alınarak değerlendirilmiş bu bağlamda 17 masalın incelenmesi yapılmıştır. Bu masallarda, eril korku biçimleri, korku kaynağı olarak erkek, korku kaynağıyla mücadele yolları, toplumsal cinsiyetin oluşumundaki rolü, korkunun kadına yansıması değerlendirilmiştir.

Kaynakça

  • ALAN, A.O. (2012). Mitos – Tarih İlişkisi: Siyasal Bir İnceleme. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi
  • ALICI, Y. (2016). Baskın Babanın Kaostaki Oğlu: Yahya Kemal ve Tanpınar İlişkisine Oidipus Kompleksi ve Psikanalizm Ekseninde Bir Yorum. Elazığ I. Uluslararası Sosyal Bilimler Sempozyumu Bildiri Kitabı (243-257)
  • BARUTÇU, A. (2013). Türkiye’de Erkeklik İnşasının Bedensel ve Toplumsal Aşamaları, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi Ankara: Ankara Üniversitesi
  • BOWLBY, J. (1973). Attachment And Loss, Separation, New York: Basic Books.
  • CANARSLAN, G. (2017). Hayata Kast, Pek Kötü veya Onur Kırıcı davranışın, Genel Boşanma Sebepleriyle İlişkili IJSHS, 1 (2): 95-107 95
  • CONNEL, R. W. (1998). “Toplumsal Cinsiyet ve İktidar: Toplum, Kişi ve Cinsel Politika”, Cem Soydemir (Çev.), İstanbul:Ayrıntı
  • CRASKE, M.G. (1997). Fear and Anxiety in Children and Adolescents. Bulletin of The Menninger Clinic, 64, (2), 4-36.
  • CÜCELOĞLU, D. (1993). “İnsan ve Davranışı”. İstanbul:Remzi
  • DURAL, S., KARAŞAR, A., ÇETİNKAYA, H. (2010). Kadınların Cinsiyet-içi Rekabette Kullandıkları Kötüleme Stratejilerinin Erkeklerin Eş Tercihleri Üzerindeki Etkisi Türk Psikoloji Dergisi, Aralık, 25 (66), 101-112
  • DURKHEİM, E. (2013). “İntihar”. Z. İlkgelen (Çev.) İstanbul:Pozitif
  • EKŞİ, E. (2017). Türk Mitolojisinde Gerçeklik. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara:Gazi Üniversitesi
  • ELİADA, M. (1962). “Mitlerin Özellikleri” S. Rifat (Çev.) İstanbul: Om
  • ELLUL, J. (2004). “Sözün Düşüşü”, H. Arslan (Çev.) İstanbul: Paradigma
  • ELMACI, F. (2008). Bilişsel Davranışçı Yaklaşıma Dayalı Grupla Psikolojik Danışmanın Ergenlerin Korkuları Üzerindeki Etkisi, Yayımlanmamış Doktora Tezi Ankara:Ankara Üniversitesi
  • ERSEVER, Ö. H., Öğrenilmiş Çaresizlik (erişim tarihi:29.07.2021) http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/40/497/5903.pdf
  • GOODY, J. (2017). “Mit, Ritüel ve Söz” (Çev.) D. Sezgi, İstanbul:Küre
  • GOLEMAN, D. (2011).“Duygusal Zekâ-Neden IQ'dan Daha Önemli” B. S. Yüksel (Çev.), İstanbul:Varlık
  • GÜNAY, U. (1975). “Elazığ Masalları ve Propp Metodu”. Erzurum:Atatürk Üniversitesi Basımevi
  • HAMZAOĞLU, M., KONURALP, E. (2019). Geleneksel Toplumlarda Namus Olgusu ve Namus Cinayeti: Türkiye Örneği, İstanbul Üniversitesi, Kadın Araştırmaları Dergisi, I:51-65
  • IZARD, C. E.(1977). “Human Emotions”. New York And London: Plenum Pres
  • İSKENDER, H. (2016) Korku Türünün Dünya Çocuk Edebiyatındaki Yeri ve Türk Çocuk Edebiyatında Yaygın Olmamasının Nedenleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi 4(3), 295-310
  • KARATAY, H. (2007). Dil Edinimi ve Değer Öğretimi Sürecinde Masalın Önemi ve İşlevi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi Yaz, 5(3), 463-475
  • KASAPOĞLU, A. (2007). İslama Göre Evlilikte eşler Arasında Uyum Sorunu- İnanç ve Ahlak Uyumu. bilimname XII, 1, 137-161
  • MYERS, D.G. (2017). “Sosyal Psikoloji”. S. Akfırat (Çev). Ankara:Nobel
  • SAKAOĞLU, S. (1999). “Masal Araştırmaları”. Ankara:Akçağ
  • SEZER, M. Ö. (2010). “Masallar ve Toplumsa Cinsiyet”, İstanbul:Evrensel
  • TAYLOR, S. (1998). The Hierarchic Structure of Fears. Behaviour Research and Therapy , 36, 205-214
  • TEZEL, N. (1971). “Türk Masalları”. İstanbul:Milli Eğitim Yayınları
  • ROBINSON, E.H., ROTTER, J.C., FEY, M. ve ROBINSON, S.L. (1991). Children’s Fear : Toward a Preventive Model. School Counselor, 38, (3), 187-202.
  • ROSENBERG, D. (1997). “Dünya Mitolojisi, Büyük Destan ve Söylenceler Antolojisi”. A. U. Cüce, B. Odabaşı, E. Cengiz, K. Akten, K. Emiroğlu, T. Kenanoğlu, T. Kocayiğit, E. Kuzhan (Çev.). İstanbul:İmge
  • SANCAR, S. (2009). “Erkeklik: İmkânsız İktidar – Ailede, Piyasada ve Sokakta Erkekler”, İstanbul: Metis
  • YILDIZ, İ. (2020). Psikanalitik Yaklaşım Çerçevesinde Nevrotik İhtiyaçlar Çözümlemesi: Kayıp Kız Filmi, Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 8(3) 977–987
  • ZEYBEKOĞLU, Ö. (2013). “Toplumsal Cinsiyet Bağlamında Erkeklik Olgusu”. Konya:Eğiten
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ayşe Özpolat 0000-0003-3586-9745

Yayımlanma Tarihi 12 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 8 Sayı: 16

Kaynak Göster

APA Özpolat, A. (2021). KORKU KAYNAĞI ERKEK VE ERİL KORKU BİÇİMLERİ IŞIĞINDA TOPLUMSAL CİNSİYET OLUŞUMU VE MASAL İLİŞKİSİ (UMAY GÜNAY DERLEMESİ ELAZIĞ MASALI ÖRNEĞİ). Fırat Üniversitesi Harput Araştırmaları Dergisi, 8(16), 45-78.
AMA Özpolat A. KORKU KAYNAĞI ERKEK VE ERİL KORKU BİÇİMLERİ IŞIĞINDA TOPLUMSAL CİNSİYET OLUŞUMU VE MASAL İLİŞKİSİ (UMAY GÜNAY DERLEMESİ ELAZIĞ MASALI ÖRNEĞİ). Fırat Üniversitesi Harput Araştırmaları Dergisi. Kasım 2021;8(16):45-78.
Chicago Özpolat, Ayşe. “KORKU KAYNAĞI ERKEK VE ERİL KORKU BİÇİMLERİ IŞIĞINDA TOPLUMSAL CİNSİYET OLUŞUMU VE MASAL İLİŞKİSİ (UMAY GÜNAY DERLEMESİ ELAZIĞ MASALI ÖRNEĞİ)”. Fırat Üniversitesi Harput Araştırmaları Dergisi 8, sy. 16 (Kasım 2021): 45-78.
EndNote Özpolat A (01 Kasım 2021) KORKU KAYNAĞI ERKEK VE ERİL KORKU BİÇİMLERİ IŞIĞINDA TOPLUMSAL CİNSİYET OLUŞUMU VE MASAL İLİŞKİSİ (UMAY GÜNAY DERLEMESİ ELAZIĞ MASALI ÖRNEĞİ). Fırat Üniversitesi Harput Araştırmaları Dergisi 8 16 45–78.
IEEE A. Özpolat, “KORKU KAYNAĞI ERKEK VE ERİL KORKU BİÇİMLERİ IŞIĞINDA TOPLUMSAL CİNSİYET OLUŞUMU VE MASAL İLİŞKİSİ (UMAY GÜNAY DERLEMESİ ELAZIĞ MASALI ÖRNEĞİ)”, Fırat Üniversitesi Harput Araştırmaları Dergisi, c. 8, sy. 16, ss. 45–78, 2021.
ISNAD Özpolat, Ayşe. “KORKU KAYNAĞI ERKEK VE ERİL KORKU BİÇİMLERİ IŞIĞINDA TOPLUMSAL CİNSİYET OLUŞUMU VE MASAL İLİŞKİSİ (UMAY GÜNAY DERLEMESİ ELAZIĞ MASALI ÖRNEĞİ)”. Fırat Üniversitesi Harput Araştırmaları Dergisi 8/16 (Kasım 2021), 45-78.
JAMA Özpolat A. KORKU KAYNAĞI ERKEK VE ERİL KORKU BİÇİMLERİ IŞIĞINDA TOPLUMSAL CİNSİYET OLUŞUMU VE MASAL İLİŞKİSİ (UMAY GÜNAY DERLEMESİ ELAZIĞ MASALI ÖRNEĞİ). Fırat Üniversitesi Harput Araştırmaları Dergisi. 2021;8:45–78.
MLA Özpolat, Ayşe. “KORKU KAYNAĞI ERKEK VE ERİL KORKU BİÇİMLERİ IŞIĞINDA TOPLUMSAL CİNSİYET OLUŞUMU VE MASAL İLİŞKİSİ (UMAY GÜNAY DERLEMESİ ELAZIĞ MASALI ÖRNEĞİ)”. Fırat Üniversitesi Harput Araştırmaları Dergisi, c. 8, sy. 16, 2021, ss. 45-78.
Vancouver Özpolat A. KORKU KAYNAĞI ERKEK VE ERİL KORKU BİÇİMLERİ IŞIĞINDA TOPLUMSAL CİNSİYET OLUŞUMU VE MASAL İLİŞKİSİ (UMAY GÜNAY DERLEMESİ ELAZIĞ MASALI ÖRNEĞİ). Fırat Üniversitesi Harput Araştırmaları Dergisi. 2021;8(16):45-78.