Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Öğrencilerinin Kullandıkları Bilgi Kaynaklarının İncelenmesi

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 1, 19 - 24, 31.05.2020

Öz

Amaç; Araştırma hemşirelik öğrencilerin lisans eğitimleri süresince kullandıkları bilgi kaynaklarını belirlemektir. Gereç ve Yöntemler; Tanımlayıcı tipte olan çalışma bir hemşirelik lisans programında öğrenim gören 1., 2., 3. ve 4. sınıf 575 öğrencileri ile Mart-Nisan 2018 tarihleri arasında gerçekleşti. Araştırma verileri araştırmacı tarafından geliştirilen “bilgi formu” ile toplanmıştır. Bulgular; Çalışmaya katılan öğrencilerin; %84,9’u kadın, %30,1’i 1. sınıf, %16,7’si 2. sınıf, %11,7’si 3. sınıf, %31,5’i 4. sınıf öğrencisidir. Öğrencilerin %31’i ders içeriklerini anlamak için bilgiye ihtiyaç duymakta ve öğrencilerin %79,8’i kütüphaneyi ders çalışmak için kullanmaktadır. Öğrencilerin %43.3’ü bilgi kaynağı olarak internet arama motorlarını kullanmaktadır. Öğrencilerin %39,7’si bilgi kaynaklarına erişim ile ilgili yetersiz eğitim aldıklarını, %35,8’i ise bilgi kaynaklarına erişimde isteksiz oluklarını belirtmiştir. Üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencilerinin bilimsel dergilerden yararlanma oranı diğer sınıflara göre daha yüksek bulunmuştur. Dördüncü sınıf öğrencilerinin bilimsel veri tabanlarını kullanma oranları diğer sınıflara göre yüksek bulunmuştur. Sonuç; Çalışma lisans öğrenimi gören hemşirelik öğrencilerinin kullandıkları bilgi kaynakları ve engelleri hakkında veriler sunmaktadır. Elde edilen sonuçların, hemşirelik öğrencileri tarafından kullanılan bilgi kaynaklarının geliştirilmesine yönelik çalışmalara yararlı olacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • 1. Altay A, Akın, GS, Yılmaz A.(2012). Meslek Yüksekokul öğrencilerinin bilgi arama davranışı özellikleri üzerine bir araştırma: Kırklareli Üniversitesi Pınarhisar Meslek Yüksekokulu örneği. Bilgi Eksenli Kuram ve UygulamalarSorgulayıcıveÇözümleyici YaklaşımlarSempozyumu’ndasunulanbildiri.http://acikerisim.kirklareli.edu.tr:8080/xmlui/bitstream/handle/20.500.11857/198/14.html.pdf?sequence=1 (E.T.11.04.2019), 1-20.
  • 2. Bang KS, Kang JH, Jun MH, Kim HS, Son HM, Yu SJ, et al. (2011). Professional values in Korean undergraduate nursing students. Nurse Education Today, 31:1, 72-75. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2010.03.019
  • 3. Barnard A, Nash R, Obrien M. (2005). Information literacy: developing lifelong skills through nursing education. Journal of Nursing Education, 44(11):505 510.
  • 4. Bartha KM. (1995). Information Seeking, Research Utilisation and Barriers to Research Utilisation of Pediatric Nurse Educators. Journal of Professional Nurses, 11(1); 49-57.
  • 5. Cogdil K. (2003). Information Needs and Information Seeking in Primary Care: A study of Nurse Practitioners. Journal of Medical Library Association, 91(2); 203-215.
  • 6. Cole, L, Kelsey A. (2004). Computer and Information literacy in post-qualifying education. Nurse Edecation in Practice, 4:190-199.
  • 7. Çevik K, Khorshid, L. (2012). Hemşirelik öğrencilerinin profesyonel davranışları uygulayabilme durumlarının belirlenmesi.Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 28:2, 23-30
  • 8. Dee C, Stanley E. (2005). Information-seeking behavior of nursing students and clinical nurses: İmplications for health scienceslibrarians. Journal Medical Library Association, 93(2).
  • 9. Doran DM, Mylopoulos J, Kushniruk A, Nagle, Laurie-Shaw B, Sidani S. (2007). Evidence in the palm o f your hand: Development of an outcomes-focused knowledge translation intervention. Worldviews on Evidence-Based Nursing, 4, 1–9.ISSN 1741-6787.
  • 10. Estabrooks CA, Chong H. (2005). Health information needs of Professional nurses required at the point of care. Canadian Journal of Nursing Research, 37:2, 118–140.
  • 11. Faydalıgül ÖD. (2015). Hemşirelik öğrencilerinde bilgi okuryazarlığı eğitimi.25-27 Kasım 2015 tarihinde gerçekleşen 6th International Symposium on Information Management in an Changing World’de sunulmuştur. https://ab.org.tr/ab16/bildiri/137.pdf (E.T.12.04.2019).
  • 12. Grefshein SF, Rankin J.A. (2007). Information Needs and Information Seeking in a Biomedical Research Setting: A Study of Scientist and Science Administrators. Journal of Medical Library Association, 95(4), 426-434.
  • 13. Hashempour L. (2016). Hemşirelerin bilgi gereksinimleri ve bilgi arama davranışları. 1. Uluslararası Öğrenciler Sosyal Bilimler Kongresi, 99-104.
  • 14. Hallila LE, Zubaidi RA, Ghamdi NA, Alexander G. (2014). Nursing students' use of internet and computer for their education in the college of nursing. Int J Nurs Clin Pract, 1:108.
  • 15. Karadag A, Hisar F, Gocmen Baykara, Z, Caliskan, N, Karabulut H, Ozturk D. (2015). A longitudinal study on the effect of tailored training and counseling on the professional attitude of nursing students. Journal of Professional Nursing, 31:3, 262-270. https://doi.org/10.1016/j.profnurs.2014.10.004
  • 16. Karadaş C, Özdemir L. (2015). Hemşirelik Öğrencilerinin Araştırmaya Yönelik Farkındalık ve Tutumlarının Değerlendirilmesi, Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 30-39.
  • 17. Lathey JW, Hodge B. (2001). Information seeking behavior of occupational health nurses: how nurses keep current with health information. AAOHN Journal, 49(2):87–95.
  • 18. Lui MH, Lam LW, Lee IF, Chien WT, Chau JP, Ip WY. (2008). Professional nursing values among baccalaureate nursing students in Hong Kong. Nurse Educ Today, 28:1, 108-114. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2007.03.005
  • 19. McCulley C, Jones M. (2014). Fostering RN-to-BSN Students’ Confidence in Searching Online for Scholarly Information on Evidence-Based Practice. The Journal of Continuing Education in Nursing, 45(1), 22–27.
  • 20. Miller LC, Graves RS, Jones BB, Sievert JM. (2010). Beyond Google:Finding and Evaluating Web-Based Information for Community-Based Nursing Practice.International Journal of Nursing Education Dcholarship, 7:1,1-16.
  • 21. Nayda R, Rankin E. (2008). Information literacy skill development and life long learning: exploring nursing students’ and academics’ understandings. Australıan Journal Of Advanced Nursıng Volume 26:2,27-33.
  • 22. Olajide AA, Otunla AO. (2015). Use of Information Resources by Student Nurses. Library Philosophy and Practice (e-journal), 1255 (Ulaşım tarihi:19.01.2018).
  • 23. Pravikoff D. (2000). On the Information Highway; or Sitting on the Curb Journal of Nursing Educator, 39(3); 99-100.
  • 24. Rick, E, Ham WT. (2015). Health information needs of Professional nurses required at the point of care. http://www.curationis.org.za. E.T.12.04.2019 doi:10.4102/curationis.v38i1.1432.
  • 25. Spath M, Buttlar L. (1996). Information and research needs of acute-care clinical nurses. Bull Med Libr Assoc, 84(1),113-116.
  • 26. Tatlı Z, Aydın A, Şimşek P, Özdemir M, Gölbaşı S, Karacan S, Gürsoy A, Gündüz A. (2018). Hemşirelerin ve hemşirelik öğrencilerinin bilişim teknolojilerini kullanma durumları, Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 1(1):18-2.
  • 27. Verhey MP. (1999). Information literacy in an undergraduate nursing curriculum: development, implementation, and evaluation. Journal Nursing Education, 38(6):252–9.
  • 28. Younger P. (2010). Internet-based information-seeking behaviour amongst doctors and nurses: A short review of the literatüre. Health Information and Libraries Journal, 27(1), 2-10. ISSN 14711834, 14711842.
  • 29. Wallace M, Shorten A, Crookes P. (2000). Teaching information literacy skills: an evaluation. Nurse Education Today, 20(6):485‑489.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Alev Yıldız Ilıman 0000-0001-7957-8873

İsmet Eşer 0000-0002-6563-6822

Gül Güneş Aktan 0000-0002-4761-5809

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2020
Gönderilme Tarihi 3 Mayıs 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yıldız Ilıman, A., Eşer, İ., & Aktan, G. G. (2020). Hemşirelik Öğrencilerinin Kullandıkları Bilgi Kaynaklarının İncelenmesi. Hemşirelik Bilimi Dergisi, 3(1), 19-24.