Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ PROGRAMI ÖĞRENCİLERİNİN TEMEL İLKYARDIM BİLGİ DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 1, 13 - 24, 30.04.2021

Öz

Amaç: Bu çalışma, İş Sağlığı ve Güvenliği Programı ikinci sınıf öğrencilerinin temel ilkyardım bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Çalışmamızın evrenini 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Gümüşhane Üniversitesi Gümüşhane Meslek Yüksekokulu Mülkiyet Koruma ve Güvenlik Bölümü İş Sağlığı ve Güvenliği Programında 2. Sınıfta öğrenimine aktif olarak devam eden öğrencilerinden oluşmaktadır. Toplam örneklem sayısı 57 öğrencidir. Çalışma kapsamında eğitim öncesi ve sonrası veriler kıyaslanmıştır.
Bulgular: Çalışmaya 23 kadın (%40,4) ve 34 erkek (%59,6) olmak üzere 57 iş sağlığı ve güvenliği programı ikinci sınıf öğrencileri katılmıştır. Veriler doğrultusunda ilkyardım öncesi ve sonrası yapılan uygulamalarda kadın katılımcıların bilgi düzeyleri yüksek çıkmıştır (t=¬¬-2,464:p=0,017). Daha önce ilkyardım eğitimi alanların oranı %43,9 iken almayanlar %56,1’dir. Daha önce ilkyardım müdahalesinde bulunanların oranı %29,8 iken bulunmayanların oranı ise %70,2 olarak belirlenmiştir.
Sonuç: Yapılan çalışma sonucunda endüstriyel alanlarda meydana gelebilecek iş kazalarında yapılacak ilk ve etkin müdahalenin ne kadar önemli olduğu görülmüştür. Eğitim öncesi yapılan yanlış uygulama ve bilgiler ortadan kaldırılmıştır.

Kaynakça

  • Altundağ S, Öztürk MC. (2007). “Ev Kazalarına Yönelik Eğitimin, Güven¬lik Önlemleri Alınması Ve Kaza Görülme Sıklığına Etkisi”. Ulus Travma Acil Cerrahi Dergisi, 13: 180-5.
  • Aytaç Ş., Gök M G. ve Özkan S. (2016). “Bir İşçi Sağlığı Ve Güvenliği Uygulaması Olan Temel İlkyardım Eğitiminin İncelenmesi”. Gazi Medical Journal GMJ, 27:53-57. http://medicaljournal.gazi.edu.tr/index.php/GMJ/article/view/1187/1087. 05.03.2020 tarihinde erişildi.
  • Bizat E. (2010). Lise Öğrencilerinin İlkyardım Temel Uygulamaları İle İlgili Bilgi Ve Deneyimlerinin Değerlendirilmesi. İstanbul bilim Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • Davis JS, Satahoo SS, Butler FK, Dermer H, Naranjo D, Julien K, Van Haren RM, Namias N, Blackbourne LH, Schulman CI. (2014). “An Analysis Of Prehospital Deaths”. J Trauma Acute Care Surg, (77): 213–8.
  • Dinçer Ç., Atakurt Y. Ve Şimşek I. (2000). “A Study On The Level Of The First Aid Knowledge Of Educators Working İn Preschools”. Ankara üniversitesi tıp fakültesi mecmuası, 53(1), ss.32-38.
  • Iwami T, Nichol G, Hiraide A, et al. (2009). “Continuous İmprovements İn "Chain Of Survival" İncreased Survival After Out-Of-Hospital Cardiac Arrests: A Large-Scale Population-Based Study”.Circulation, 119(5): 728-734.
  • İnanç ÇD, Baysal US, Coşgun L, Taviloğlu K, Ünüvar E. (2008). “Çocukluk Çağı Yaralanmalarında Hazırlayıcı Nedenler”. Türk Ped. Arş., 43: 84-8.
  • Kanstad BK, Nilsen SA, Fredriksen K. (2011). “CPR Knowledge And Attitude To Performing Bystander CPR Among Secondary School Students İn Norway”. Resuscitation, 82(8):1053–9.
  • Nayir T., Uskun E. Ve Türkoğlu H. (2011). “ Isparta İl Merkezinde Görevli Öğretmenlerin İlkyardım Bilgi Düzeyleri Ve Tutumları”. S.D.Ü. Tıp Fak. Dergisi, no.18, ss.123-127.
  • Özyürek P. ve ark. (2013). “The Efficiency Evaluation Of The Training Basic First Aid Given To High School Teachers”. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal bilimler dergisi, Cilt: XV, Sayı 1, ss.183-198.
  • Polat S. Aytaç, Turaci, G. (2002). Bir Polis Okulundaki Öğrencilerin İlk Yardım Konusundaki Bilgi Ve Tutumları. Fırat Üniversitesi Tıp Fakültesi Halk Sağlığı Anabilim Dalı, Elazığ.
  • Rodoplu, Ü. (2003). Herkes İçin İlkyardım. İstanbul, Om Yayınevi.
  • Savaşer, F. (2001). Çankırı İlinde Görev Yapan Hekim Dışı Sağlık Personeli İle Lise Öğretmenlerinin İlk Yardım Konusunda Bilgi Düzeyler İnin Karşılaştırılması. Ankara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Sağlık Eğitimi Ana Bilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi. Ankara.
  • Serinken M., Türkçüer İ., Akkaya S. Ve Uyanık E. (2011). “Domestic Accidents İnvolving Women And First Aid Knowledge”. Turkish Journal of Trauma&Emergency Surgery, no.17,pp.445-449.
  • Şahin M. Ve Aslan R. (2019). “Bir Halk Eğitim Merkezinde Verilen İlkyardım Kursunun Etkinliğinin Değerlendirilmesi”. Gümüşhane Üniversitesi, Sağlık bilimleri dergisi, 8(4):390-396.
  • Tannvik TD, Bakke HK, Wisborg T. A. (2012). “Systematic Literature Review On First Aid Provided By Laypeople To Trauma Victims”. Acta Anaesthesiologica Scandinavica, 56(10):1222-7.
  • Tezcan, S., Aslan, D., Yardım, N., Demiröz, A. S., Coşkun, E., Cengiz, G., . . . Çelebi, M. (2001). “Ankara İli Altındağ Merkez 1 Nolu Sağlık Ocağı Bölgesinde Kaza Sıklığının Saptanması Ve Kazaların Bazı Faktörlerle İlişkisinin Belirlenmesi”. Ege Tıp Dergisi, 40(3), 165-173.
  • Url-1, https://www.britannica.com/topic/accident-safety. 19.02.2020 tarihinde erişildi.
  • Url-2, http://trafik.gov.tr/istatistikler37. 19.02.2020 tarihinde erişildi.
  • Url-3, http://www.sgk.gov.tr/wps/portal/sgk/tr/kurumsal/istatistik/sgk_istatistik_yilliklari. 19.02.2020 tarihinde erişildi.
  • Url-4, https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2015/07/20150729-2.htm. 19.02.2020 tarihinde erişildi.
  • Vaizoğlu S, Evci D, Kapısız E, Özcan S, Güler Ç. (2003). “İlkögretim Ögrencilerinin Temel İlkyardım Bilgi Düzeyinin Değerlendirilmesinde Soru Tekniğinin Etkisi”. Ankara, Sted, 6:227-230.

EVALUATION OF BASIC FIRST AID KNOWLEDGE LEVELS OF OCCUPATIONAL HEALTH AND SAFETY PROGRAM STUDENTS

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 1, 13 - 24, 30.04.2021

Öz

Objective: This study was conducted with the aim of evaluating the basic first aid knowledge levels of the Occupational Health and Safety Program sophomores.
Materials and Methods: The universe of our study consists of students who are actively continuing their education in the 2nd grade in the Occupational Health and Safety Program of Gümüşhane University Gümüşhane Vocational School Property Protection and Security Department in the 2017-2018 academic year. The total sample size is 57 students. In the collection given, the first test form consists of basic first aid trainings, inter-training application studies, sample case studies and posttest form.
Result: 23 women (40.4%) and 34 men (59.6%) occupational health and safety program sophomores participated in the study. According to the data, the knowledge level of the female participants was found to be high in the applications before and after first aid (t=¬¬-2,464:p=0,017). The rate of those who have received first aid training before was 43.9%, while the rate of those who have not received it was 56.1%. While the rate of those who had first aid intervention before was 29.8%, the rate of those who did not have been determined as 70.2%
Conclusion: As a result of the study, it was seen how important the first and effective intervention to be made in occupational accidents that may occur in industrial areas is. The wrong application and information before the training has been eliminated.

Kaynakça

  • Altundağ S, Öztürk MC. (2007). “Ev Kazalarına Yönelik Eğitimin, Güven¬lik Önlemleri Alınması Ve Kaza Görülme Sıklığına Etkisi”. Ulus Travma Acil Cerrahi Dergisi, 13: 180-5.
  • Aytaç Ş., Gök M G. ve Özkan S. (2016). “Bir İşçi Sağlığı Ve Güvenliği Uygulaması Olan Temel İlkyardım Eğitiminin İncelenmesi”. Gazi Medical Journal GMJ, 27:53-57. http://medicaljournal.gazi.edu.tr/index.php/GMJ/article/view/1187/1087. 05.03.2020 tarihinde erişildi.
  • Bizat E. (2010). Lise Öğrencilerinin İlkyardım Temel Uygulamaları İle İlgili Bilgi Ve Deneyimlerinin Değerlendirilmesi. İstanbul bilim Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • Davis JS, Satahoo SS, Butler FK, Dermer H, Naranjo D, Julien K, Van Haren RM, Namias N, Blackbourne LH, Schulman CI. (2014). “An Analysis Of Prehospital Deaths”. J Trauma Acute Care Surg, (77): 213–8.
  • Dinçer Ç., Atakurt Y. Ve Şimşek I. (2000). “A Study On The Level Of The First Aid Knowledge Of Educators Working İn Preschools”. Ankara üniversitesi tıp fakültesi mecmuası, 53(1), ss.32-38.
  • Iwami T, Nichol G, Hiraide A, et al. (2009). “Continuous İmprovements İn "Chain Of Survival" İncreased Survival After Out-Of-Hospital Cardiac Arrests: A Large-Scale Population-Based Study”.Circulation, 119(5): 728-734.
  • İnanç ÇD, Baysal US, Coşgun L, Taviloğlu K, Ünüvar E. (2008). “Çocukluk Çağı Yaralanmalarında Hazırlayıcı Nedenler”. Türk Ped. Arş., 43: 84-8.
  • Kanstad BK, Nilsen SA, Fredriksen K. (2011). “CPR Knowledge And Attitude To Performing Bystander CPR Among Secondary School Students İn Norway”. Resuscitation, 82(8):1053–9.
  • Nayir T., Uskun E. Ve Türkoğlu H. (2011). “ Isparta İl Merkezinde Görevli Öğretmenlerin İlkyardım Bilgi Düzeyleri Ve Tutumları”. S.D.Ü. Tıp Fak. Dergisi, no.18, ss.123-127.
  • Özyürek P. ve ark. (2013). “The Efficiency Evaluation Of The Training Basic First Aid Given To High School Teachers”. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal bilimler dergisi, Cilt: XV, Sayı 1, ss.183-198.
  • Polat S. Aytaç, Turaci, G. (2002). Bir Polis Okulundaki Öğrencilerin İlk Yardım Konusundaki Bilgi Ve Tutumları. Fırat Üniversitesi Tıp Fakültesi Halk Sağlığı Anabilim Dalı, Elazığ.
  • Rodoplu, Ü. (2003). Herkes İçin İlkyardım. İstanbul, Om Yayınevi.
  • Savaşer, F. (2001). Çankırı İlinde Görev Yapan Hekim Dışı Sağlık Personeli İle Lise Öğretmenlerinin İlk Yardım Konusunda Bilgi Düzeyler İnin Karşılaştırılması. Ankara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Sağlık Eğitimi Ana Bilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi. Ankara.
  • Serinken M., Türkçüer İ., Akkaya S. Ve Uyanık E. (2011). “Domestic Accidents İnvolving Women And First Aid Knowledge”. Turkish Journal of Trauma&Emergency Surgery, no.17,pp.445-449.
  • Şahin M. Ve Aslan R. (2019). “Bir Halk Eğitim Merkezinde Verilen İlkyardım Kursunun Etkinliğinin Değerlendirilmesi”. Gümüşhane Üniversitesi, Sağlık bilimleri dergisi, 8(4):390-396.
  • Tannvik TD, Bakke HK, Wisborg T. A. (2012). “Systematic Literature Review On First Aid Provided By Laypeople To Trauma Victims”. Acta Anaesthesiologica Scandinavica, 56(10):1222-7.
  • Tezcan, S., Aslan, D., Yardım, N., Demiröz, A. S., Coşkun, E., Cengiz, G., . . . Çelebi, M. (2001). “Ankara İli Altındağ Merkez 1 Nolu Sağlık Ocağı Bölgesinde Kaza Sıklığının Saptanması Ve Kazaların Bazı Faktörlerle İlişkisinin Belirlenmesi”. Ege Tıp Dergisi, 40(3), 165-173.
  • Url-1, https://www.britannica.com/topic/accident-safety. 19.02.2020 tarihinde erişildi.
  • Url-2, http://trafik.gov.tr/istatistikler37. 19.02.2020 tarihinde erişildi.
  • Url-3, http://www.sgk.gov.tr/wps/portal/sgk/tr/kurumsal/istatistik/sgk_istatistik_yilliklari. 19.02.2020 tarihinde erişildi.
  • Url-4, https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2015/07/20150729-2.htm. 19.02.2020 tarihinde erişildi.
  • Vaizoğlu S, Evci D, Kapısız E, Özcan S, Güler Ç. (2003). “İlkögretim Ögrencilerinin Temel İlkyardım Bilgi Düzeyinin Değerlendirilmesinde Soru Tekniğinin Etkisi”. Ankara, Sted, 6:227-230.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Birinci Basamak Sağlık Hizmetleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mustafa Günaydın 0000-0002-7753-8541

Gülseren Günaydın 0000-0003-2471-5329

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2021
Gönderilme Tarihi 24 Temmuz 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Günaydın, M., & Günaydın, G. (2021). İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ PROGRAMI ÖĞRENCİLERİNİN TEMEL İLKYARDIM BİLGİ DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Hastane Öncesi Dergisi, 6(1), 13-24.