Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin Derslerdeki Can Sıkıntısı Yaşantılarının İncelemesi

Yıl 2019, Cilt: 20 Sayı: 1, 178 - 190, 30.04.2019
https://doi.org/10.17679/inuefd.422551

Öz

Bu araştırmada, üniversite öğrencilerinin derslerinde
can sıkıntısı yaşama sıklıkları, yaşadıkları can sıkıntısının ders türlerine,
nedenlerine, sonucunda ortaya çıkan davranışlara ve baş etme stratejilerine
göre nasıl bir değişim gösterdiği incelenmiştir. Araştırmada, tarama modeli
kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi, 217’si erkek ve 159’u kadın olmak üzere
toplam 376 üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada, veri toplama
aracı olarak, araştırmacılar tarafından geliştirilen ve üniversite
öğrencilerinin derslerinde yaşadıkları can sıkıntısı ve can sıkıntısına yola
açan nedenler ve baş etme stratejilerini belirlemeye yönelik sorulardan oluşan
bir anket kullanılmıştır. Anket uygulaması sonucunda elde edilen veriler,
betimsel istatistik tekniklerinden yüzde ve frekans işlemleri ve bunları
kapsayan Crosstabs analiz yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Analizler
sonucunda, üniversite öğrencilerinin derslerinde genel olarak can sıkıntısı
yaşadıkları, tüm birimlerdeki öğrencilerin en fazla seçmeli, teorik ve sayısal
derslerde can sıkıntısı yaşadıkları ve can sıkıntısının en az yaşandığı
derslerin uygulamalı dersler olduğu belirlenmiştir. Üniversite öğrencileri, can
sıkıntısının nedenlerini genel olarak kendilerine ve dersin sorumlusu olan
öğretim elemanına yükleme eğilimi göstermektedirler. Yaşanılan can sıkıntısı
ile baş etme stratejisi olarak ders dışında başka şeyler düşünme, telefonla meşgul
olma, arkadaşlarıyla sohbet etme, uyuma ve hayal kurma gibi davranışları
sıklıkla sergiledikleri sonucuna ulaşılmıştır. Üniversite öğrencileri, can
sıkıntısı ile baş etme stratejisi olarak; derse hazırlıklı gelme, stres
azaltıcı etkinliklere yönelme, derse devam etmeme ve dersten daha fazla yararlı
olacağını düşündüğü başka bir etkinlik yapma yolunu seçmektedirler. 

Kaynakça

  • Acee, T.W., Kim, H., Kim, H. J., Kim, J., Chu, H. R., Kim, M., Cho, Y. ve Wicker, F. W. (2010). Academic boredom in under- and over-challenging situations. Contemporary Educational Psychology. 35, 17–27. Altınkurt, Y. (2008). Öğrenci devamsızlıklarının nedenleri ve devamsızlığın akademik başarıya olan etkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 20, 129-142. Barnett, L. A. ve Klitzing, S. W. (2006). Boredom in Free Time: Relationships with Personality, Affect, and Motivation for Different Gender, Racial and Ethnic Student Groups, Leisure Sciences, 28(3), 223-244. DOI: 10.1080/01490400600598053Borich, G. D. (2014). Etkili Öğretim Yöntemleri. (Çev. Ed. M. B. Acat). Ankara: Nobel. Breidenstein, G. (2007). The meaning of boredom in school lessons. Participant observation in the seventh and eighth form. Ethnography and Education. 2(1), 93-108. Bridgeland, J.M., DiIulio, J.J., ve Morison, K.B., (2006). The silent epidemic: Perspectives of high school dropouts. https://docs.gatesfoundation.org/documents/thesilentepidemic3-06final.pdf adresinden 30.11.2017 tarihinde alınmıştır. Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Coşkun, H. ve Eren, A. (2015). Time perspectives and boredom coping strategies of undergraduate students from Turkey. Educational Research for Policy and Practice. 14, 53-75. Çelebi, F ve Aliyev, R. (2017). Ortaöğretim Öğrencilerinin Boş Zaman Can Sıkıntısı Algılarının ve Zorbalık Durumlarının Karşılaştırılarak İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 248-264. DOI: 10.17679/inuefd.306629Daschmann, E. C., Goetz, T., ve Stupnisky, R.H. (2011). Testing the predictors of boredom at school: Development and validation of the precursors to boredomscales. British Journal of Educational Psychology, 81, 421–440.Demirkasımoğlu, N. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Derste Can Sıkıntısına İlişkin Görüşleri: Öğretmen Adayları Üzerine Bir Araştırma. Yükseköğretim Dergisi. 7(1), 10-27. Eren, A. (2013). Öğretmen adaylarının can sıkıntısıyla başa çıkma stratejilerinin görünümleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 46(2), 69-90. Eren, A. ve Coşkun, H. (2016). Students' level of boredom, boredom coping strategies, epistemic curiosity, and graded performance, The Journal of Educational Research, 109(6), 574-588, DOI: 10.1080/00220671.2014.999364Fahlman, S. A., Mercer-Lynn, K. B., Flora, D. B. ve Eastwood, J. D. (2013). Development and validation of the multidimensional state boredom scale. Assessmen. 20(1), 68-85.Genç, E.; Batmaz, H. Ç.; Coşkuner, Z.; Pala, R.; Çınar, V. ve Biçer, S. Y. (2013). Güzel sanatlar ve spor lisesi, spor bölümü öğrencilerinin sayısal derslere karşı tutumları (Elazığ örneği). The Journal of Academic Social Science Studies. 6(3), 1163-1177. Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara:Nobe Yayıncılık.Maroldo, G. K. (1986). Shyness, boredom, and grade point average among college students. Psychological Reports, 59, 395–398.Nett, U. E., Goetz, T. ve Hall, N. C. (2011). Coping with boredom in school: An experience sampling perspective. Contemporary Educational Psychology, 36, 49–59.Pekrun, R., Goetz, T., Titz, W., ve Perry, R. (2002). Academic emotions in students’self-regulated learning and achievement: A program of qualitative and quantitative research. Educational Psychologist, 37, 91–105.Robinson, W. P. (1975). Boredom at school. British Journal of Educational Psychology, 45, 141–152.Soylu, Y. ve Siyez, D. M. (2014). Boş Zaman Can Sıkıntısı Ölçeği’nin Türkçe’ye Uyarlanması. Ege Eğitim Dergisi. (15)1, 80-95. Türk Dil Kurumu (TDK). (2017). Güncel Türkçe Sözlük. http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5a182e14c80053.04564966 adresinden 24.11.2017 tarihinde erişilmiştir. Uğurlu, C. T.; Usta, H. G. ve Şimşek, A. S. (2015). Yükseköğretimde devamsızlık olgusu ve nedenlerine ilişkin öğretim üyeleri ve üniversite öğrencilerinin görüşleri. Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. 10(3), 1009-1030. Vatan, İ.; Ocakoğlu, H. ve İrgil, E. (2009). Uludağ Üniversitesi tıp fakültesi öğrencilerinde sigara içme durumunun değerlendirilmesi. TAF Preventive Medicine Bulletin. 8(1), 43-48. Viau, R. Okulda Motivasyon: Okulda Güdülenme ve Güdülenmeyi Öğrenme. (Çev: Yusuf Budak). Ankara: Anı Yayıncılık. Yaman, E. ve Peker, A. (2012). Ergenlerin siber zorbalık ve siber mağduriyete ilişkin algıları. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(3), 819 -833.

Examination of University Students' Boredom Experiences in Lessons

Yıl 2019, Cilt: 20 Sayı: 1, 178 - 190, 30.04.2019
https://doi.org/10.17679/inuefd.422551

Öz

In this research,
the students' boredom experiences in the lessons were investigated according to
the frequency of these experiences, type of lesson, reasons, resulting
behaviors and coping strategies. Survey model was used in the study. The sample
of the study consisted of 376 university students, 217 male and 159 female. As
the data collection tool of the research, a questionnaire developed by
researchers and consisting of questions aimed at determining the boredom
experiences of university students in the lessons was used. In the study, from
descriptive statistical techniques; the percentage, the frequency processes and
the Crosstabs analysis method covering them were used to reveal the numerical
results of the variables included in the questionnaires. As a result of the
analysis, it was observed that university students experienced boredom in
lessons in general; the students in all the units were experiencing the most
boredom in elective lessons and less boredom in applied lessons. University
students tend to see the causes of their boredom as themselves and to the
instructor who is responsible for the lesson. In order to get rid of the
boredom, It is concluded that they often act in different ways such as thinking
other things besides the lesson, being occupied with their mobiles, chatting
with friends, sleeping and dreaming. As a strategy to cope with the boredom,
university students have chosen to be prepared for the lesson, go to activities
that reduce stress, not attend lessons, and do other activities that they think
will be more useful. 

Kaynakça

  • Acee, T.W., Kim, H., Kim, H. J., Kim, J., Chu, H. R., Kim, M., Cho, Y. ve Wicker, F. W. (2010). Academic boredom in under- and over-challenging situations. Contemporary Educational Psychology. 35, 17–27. Altınkurt, Y. (2008). Öğrenci devamsızlıklarının nedenleri ve devamsızlığın akademik başarıya olan etkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 20, 129-142. Barnett, L. A. ve Klitzing, S. W. (2006). Boredom in Free Time: Relationships with Personality, Affect, and Motivation for Different Gender, Racial and Ethnic Student Groups, Leisure Sciences, 28(3), 223-244. DOI: 10.1080/01490400600598053Borich, G. D. (2014). Etkili Öğretim Yöntemleri. (Çev. Ed. M. B. Acat). Ankara: Nobel. Breidenstein, G. (2007). The meaning of boredom in school lessons. Participant observation in the seventh and eighth form. Ethnography and Education. 2(1), 93-108. Bridgeland, J.M., DiIulio, J.J., ve Morison, K.B., (2006). The silent epidemic: Perspectives of high school dropouts. https://docs.gatesfoundation.org/documents/thesilentepidemic3-06final.pdf adresinden 30.11.2017 tarihinde alınmıştır. Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Coşkun, H. ve Eren, A. (2015). Time perspectives and boredom coping strategies of undergraduate students from Turkey. Educational Research for Policy and Practice. 14, 53-75. Çelebi, F ve Aliyev, R. (2017). Ortaöğretim Öğrencilerinin Boş Zaman Can Sıkıntısı Algılarının ve Zorbalık Durumlarının Karşılaştırılarak İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 248-264. DOI: 10.17679/inuefd.306629Daschmann, E. C., Goetz, T., ve Stupnisky, R.H. (2011). Testing the predictors of boredom at school: Development and validation of the precursors to boredomscales. British Journal of Educational Psychology, 81, 421–440.Demirkasımoğlu, N. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Derste Can Sıkıntısına İlişkin Görüşleri: Öğretmen Adayları Üzerine Bir Araştırma. Yükseköğretim Dergisi. 7(1), 10-27. Eren, A. (2013). Öğretmen adaylarının can sıkıntısıyla başa çıkma stratejilerinin görünümleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 46(2), 69-90. Eren, A. ve Coşkun, H. (2016). Students' level of boredom, boredom coping strategies, epistemic curiosity, and graded performance, The Journal of Educational Research, 109(6), 574-588, DOI: 10.1080/00220671.2014.999364Fahlman, S. A., Mercer-Lynn, K. B., Flora, D. B. ve Eastwood, J. D. (2013). Development and validation of the multidimensional state boredom scale. Assessmen. 20(1), 68-85.Genç, E.; Batmaz, H. Ç.; Coşkuner, Z.; Pala, R.; Çınar, V. ve Biçer, S. Y. (2013). Güzel sanatlar ve spor lisesi, spor bölümü öğrencilerinin sayısal derslere karşı tutumları (Elazığ örneği). The Journal of Academic Social Science Studies. 6(3), 1163-1177. Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara:Nobe Yayıncılık.Maroldo, G. K. (1986). Shyness, boredom, and grade point average among college students. Psychological Reports, 59, 395–398.Nett, U. E., Goetz, T. ve Hall, N. C. (2011). Coping with boredom in school: An experience sampling perspective. Contemporary Educational Psychology, 36, 49–59.Pekrun, R., Goetz, T., Titz, W., ve Perry, R. (2002). Academic emotions in students’self-regulated learning and achievement: A program of qualitative and quantitative research. Educational Psychologist, 37, 91–105.Robinson, W. P. (1975). Boredom at school. British Journal of Educational Psychology, 45, 141–152.Soylu, Y. ve Siyez, D. M. (2014). Boş Zaman Can Sıkıntısı Ölçeği’nin Türkçe’ye Uyarlanması. Ege Eğitim Dergisi. (15)1, 80-95. Türk Dil Kurumu (TDK). (2017). Güncel Türkçe Sözlük. http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5a182e14c80053.04564966 adresinden 24.11.2017 tarihinde erişilmiştir. Uğurlu, C. T.; Usta, H. G. ve Şimşek, A. S. (2015). Yükseköğretimde devamsızlık olgusu ve nedenlerine ilişkin öğretim üyeleri ve üniversite öğrencilerinin görüşleri. Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. 10(3), 1009-1030. Vatan, İ.; Ocakoğlu, H. ve İrgil, E. (2009). Uludağ Üniversitesi tıp fakültesi öğrencilerinde sigara içme durumunun değerlendirilmesi. TAF Preventive Medicine Bulletin. 8(1), 43-48. Viau, R. Okulda Motivasyon: Okulda Güdülenme ve Güdülenmeyi Öğrenme. (Çev: Yusuf Budak). Ankara: Anı Yayıncılık. Yaman, E. ve Peker, A. (2012). Ergenlerin siber zorbalık ve siber mağduriyete ilişkin algıları. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(3), 819 -833.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hüseyin Şimşek

Sultan Selen Kula 0000-0002-1614-3431

Önder Baltacı

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 20 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Şimşek, H., Kula, S. S., & Baltacı, Ö. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Derslerdeki Can Sıkıntısı Yaşantılarının İncelemesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 178-190. https://doi.org/10.17679/inuefd.422551
AMA Şimşek H, Kula SS, Baltacı Ö. Üniversite Öğrencilerinin Derslerdeki Can Sıkıntısı Yaşantılarının İncelemesi. INUEFD. Nisan 2019;20(1):178-190. doi:10.17679/inuefd.422551
Chicago Şimşek, Hüseyin, Sultan Selen Kula, ve Önder Baltacı. “Üniversite Öğrencilerinin Derslerdeki Can Sıkıntısı Yaşantılarının İncelemesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20, sy. 1 (Nisan 2019): 178-90. https://doi.org/10.17679/inuefd.422551.
EndNote Şimşek H, Kula SS, Baltacı Ö (01 Nisan 2019) Üniversite Öğrencilerinin Derslerdeki Can Sıkıntısı Yaşantılarının İncelemesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20 1 178–190.
IEEE H. Şimşek, S. S. Kula, ve Ö. Baltacı, “Üniversite Öğrencilerinin Derslerdeki Can Sıkıntısı Yaşantılarının İncelemesi”, INUEFD, c. 20, sy. 1, ss. 178–190, 2019, doi: 10.17679/inuefd.422551.
ISNAD Şimşek, Hüseyin vd. “Üniversite Öğrencilerinin Derslerdeki Can Sıkıntısı Yaşantılarının İncelemesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20/1 (Nisan 2019), 178-190. https://doi.org/10.17679/inuefd.422551.
JAMA Şimşek H, Kula SS, Baltacı Ö. Üniversite Öğrencilerinin Derslerdeki Can Sıkıntısı Yaşantılarının İncelemesi. INUEFD. 2019;20:178–190.
MLA Şimşek, Hüseyin vd. “Üniversite Öğrencilerinin Derslerdeki Can Sıkıntısı Yaşantılarının İncelemesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 20, sy. 1, 2019, ss. 178-90, doi:10.17679/inuefd.422551.
Vancouver Şimşek H, Kula SS, Baltacı Ö. Üniversite Öğrencilerinin Derslerdeki Can Sıkıntısı Yaşantılarının İncelemesi. INUEFD. 2019;20(1):178-90.

2002 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.