BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2014, Cilt: 1 Sayı: 4, 0 - 0, 16.10.2015

Öz

Bir ülke ekonomisinin yapı taşlarından olan işletmelerin içinde bulundukları ekonomik koşullar makro anlamda ülke ekonomisini belirlemektedir. İşletmelerin ekonomik kriz dönemlerinde pazarlama politikalarına yönelik uyguladıkları değişiklikler finansal performanslarına yansımaktadır. Bu bağlamda bu araştırmada Türkiye’de yapılan çalışmaların konuyu ele alış biçimleri ilk bölümde incelenmiş ve ikinci bölümde ise ekonomik kriz dönemlerinde uygulanması gereken pazarlama politikalarının neler olabileceğine değinilmiştir. Bu amaçla, Düzce İli’nde faaliyet gösteren ihracat yapan ve yapmayan firmaların yöneticileriyle yapılan görüşmeler neticesinde; firmalar krizin ilk günlerinde yaşanan belirsizlik ortamından kaynaklanan bunalımı çabuk atlatmış ve firmalar satışlarını artırmak adına pazarlama politikalarına ağırlık vermişlerdir. Uygulanan pazarlama politikalarının çıktısını ise talep artışı olarak almışlardır. Sonuç olarak firmalar ekonomik kriz dönemlerinde yaşanan olumsuzlukları pazarlama politikaları ile önlemişlerdir

Kaynakça

  • Aktan, Coşkun Can; (2010), “Kriz Yönetimi”, www.canaktan.org/canaktan_personal/canaktan.../aktan-kriz- yönetimi.pdf,
  • Altunışık R., Torlak Ö. ve Özdemir Ş. (2003), “Ekonomik Kriz ve Değişen Alışveriş Alışkanlıkları Üzerine Bir
  • Araştırma”, 8. Ulusal Pazarlama Kongresi, 16-19 Ekim, Erciyes İİBF Kayseri, s. 327 – 345. Amine, S. Lyn, S. Tamer, Çavuşgil (1986), “ Export Marketing Strategies in the British Clothing İndustry”, European
  • Journal of Marketing, Vol.20, No.7, s. 21 – 33. Ataç B., Önder İ., Turhan S. (2004), “Maliye Politikası” Anadolu Üniversitesi Yayını, s. 129 – 160.
  • Çakmak U. (2007). “Kriz Modelleri Çerçevesinde Türkiye 2001 Finansal Krizinin Değerlendirilmesi, Gazi
  • Üniversitesi iktisadi ve idari Bilimler Fakültesi Dergisi, s.81 – 101. Dinler, Z., (2000), İktisada Giriş, Ekin Kitapevi Yayınları,5.Baskı, Bursa: s. 404.
  • Grewal, R., Tansuhaj, P. (2001), “Building Organizational Capabilities for Managing Economic Crises: The Role of
  • Market Orientation and Strategic Flexibility”, Journal of Marketing, s. 67 – 80. Kibritçioğlu A. (2001). “Türkiye’de Ekonomik Krizler ve Hükümetler, 1969–2001” Yeni Türkiye Dergisi (Ekonomik Kriz Özel Sayısı), s. 174 – 182
  • Koh, Anthony C., Robert A.Robicheaux (1988), “Variations in Export Performance Due to Differences in Export
  • Marketing Strategy: Implications for Industrial Marketers”, Journal of Business Research, Vol.17, s.249 – 258 Kotler P. (2000). “Marketing Management Millenium Edition”, Pearson Custom Publishing, s.218.
  • Manisalı, E., (2002), İktisada Giriş, Der Yayınları, İstanbul, s.142.
  • Pearce, J.A. II and Mıchael S. C. (1997), “Marketing Strategies that Make Entrepreneural Firms Recession
  • Resistant”, Journal of Business Venturing, s. 301 – 314. Tan, A., Bektaş, F. ve Aslan, M. (2002), “Yaşanan Ekonomik Krizin Tüketiciler Üzerindeki Etkisi”, 7. Ulusal
  • Pazarlama Kongresi, 31 Mayıs-‘ Haziran, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyon, s.115 – 131. Yükselen, C., (1990), Enflasyon ve Durgunluk Ortamında Pazarlama Stratejileri ve Küçük İşletmeler Üzerine Bir
  • Araştırma, Pazarlama Dünyası, Sayı 23, s.31

EFFECT OF MARKETING POLICIES ON FINANCIAL PERFORMANCE IN STAGES OF ECONOMIC CRISIS

Yıl 2014, Cilt: 1 Sayı: 4, 0 - 0, 16.10.2015

Öz

Enterprises determines the macro economy of a country. Marketing policies changes that enterprises applied in an economic crises reflects their financial performances. In this context, in the first part of the study the economic crisis discussed in the terms of; macro perspective, businesses and consumers. In the second part, marketing policies to be applied to what happens in times of economic crisis were clarified and the research. For this purpose, interviews have done with the directors of experting and non-experting enterprises. Findings of the research; a crisis in the early days of the crisis caused by uncertainty has quickly averted and companies marketing policies have gained importance in order to increase sales. They received an increase in demand as applied to the output of marketing policies. As a result, companies prevented negatives in the stage of an economic crisis by using marketing policies.

Kaynakça

  • Aktan, Coşkun Can; (2010), “Kriz Yönetimi”, www.canaktan.org/canaktan_personal/canaktan.../aktan-kriz- yönetimi.pdf,
  • Altunışık R., Torlak Ö. ve Özdemir Ş. (2003), “Ekonomik Kriz ve Değişen Alışveriş Alışkanlıkları Üzerine Bir
  • Araştırma”, 8. Ulusal Pazarlama Kongresi, 16-19 Ekim, Erciyes İİBF Kayseri, s. 327 – 345. Amine, S. Lyn, S. Tamer, Çavuşgil (1986), “ Export Marketing Strategies in the British Clothing İndustry”, European
  • Journal of Marketing, Vol.20, No.7, s. 21 – 33. Ataç B., Önder İ., Turhan S. (2004), “Maliye Politikası” Anadolu Üniversitesi Yayını, s. 129 – 160.
  • Çakmak U. (2007). “Kriz Modelleri Çerçevesinde Türkiye 2001 Finansal Krizinin Değerlendirilmesi, Gazi
  • Üniversitesi iktisadi ve idari Bilimler Fakültesi Dergisi, s.81 – 101. Dinler, Z., (2000), İktisada Giriş, Ekin Kitapevi Yayınları,5.Baskı, Bursa: s. 404.
  • Grewal, R., Tansuhaj, P. (2001), “Building Organizational Capabilities for Managing Economic Crises: The Role of
  • Market Orientation and Strategic Flexibility”, Journal of Marketing, s. 67 – 80. Kibritçioğlu A. (2001). “Türkiye’de Ekonomik Krizler ve Hükümetler, 1969–2001” Yeni Türkiye Dergisi (Ekonomik Kriz Özel Sayısı), s. 174 – 182
  • Koh, Anthony C., Robert A.Robicheaux (1988), “Variations in Export Performance Due to Differences in Export
  • Marketing Strategy: Implications for Industrial Marketers”, Journal of Business Research, Vol.17, s.249 – 258 Kotler P. (2000). “Marketing Management Millenium Edition”, Pearson Custom Publishing, s.218.
  • Manisalı, E., (2002), İktisada Giriş, Der Yayınları, İstanbul, s.142.
  • Pearce, J.A. II and Mıchael S. C. (1997), “Marketing Strategies that Make Entrepreneural Firms Recession
  • Resistant”, Journal of Business Venturing, s. 301 – 314. Tan, A., Bektaş, F. ve Aslan, M. (2002), “Yaşanan Ekonomik Krizin Tüketiciler Üzerindeki Etkisi”, 7. Ulusal
  • Pazarlama Kongresi, 31 Mayıs-‘ Haziran, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyon, s.115 – 131. Yükselen, C., (1990), Enflasyon ve Durgunluk Ortamında Pazarlama Stratejileri ve Küçük İşletmeler Üzerine Bir
  • Araştırma, Pazarlama Dünyası, Sayı 23, s.31
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Articles
Yazarlar

Ozkan Sahin

Yayımlanma Tarihi 16 Ekim 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 1 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Sahin, O. (2015). EFFECT OF MARKETING POLICIES ON FINANCIAL PERFORMANCE IN STAGES OF ECONOMIC CRISIS. Journal of Economics Finance and Accounting, 1(4).

Journal of Economics, Finance and Accounting (JEFA) is a scientific, academic, double blind peer-reviewed, quarterly and open-access online journal. The journal publishes four issues a year. The issuing months are March, June, September and December. The publication languages of the Journal are English and Turkish. JEFA aims to provide a research source for all practitioners, policy makers, professionals and researchers working in the area of economics, finance, accounting and auditing. The editor in chief of JEFA invites all manuscripts that cover theoretical and/or applied researches on topics related to the interest areas of the Journal. JEFA publishes academic research studies only. JEFA charges no submission or publication fee.

Ethics Policy - JEFA applies the standards of Committee on Publication Ethics (COPE). JEFA is committed to the academic community ensuring ethics and quality of manuscripts in publications. Plagiarism is strictly forbidden and the manuscripts found to be plagiarized will not be accepted or if published will be removed from the publication. Authors must certify that their manuscripts are their original work. Plagiarism, duplicate, data fabrication and redundant publications are forbidden. The manuscripts are subject to plagiarism check by iThenticate or similar. All manuscript submissions must provide a similarity report (up to 15% excluding quotes, bibliography, abstract and method).

Open Access - All research articles published in PressAcademia Journals are fully open access; immediately freely available to read, download and share. Articles are published under the terms of a Creative Commons license which permits use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. Open access is a property of individual works, not necessarily journals or publishers. Community standards, rather than copyright law, will continue to provide the mechanism for enforcement of proper attribution and responsible use of the published work, as they do now.