Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üstün Yetenekli Öğrencilerde Sık Görülen Kavram Yanılgılarının Öğretmen Görüşlerine Göre İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 6, 87 - 98, 30.12.2019

Öz

Araştırmada
Bilim ve Sanat Merkezinde çalışan öğretmenlere göre üstün yetenekli
öğrencilerde görülen kavram yanılgılarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışma,
nitel araştırma modelinde gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak yarı
yapılandırılmış görüşme formları kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu,
Antalya Bilim ve Sanat Merkezinde çalışan ve gönüllülük esasına göre seçilen 20
öğretmen oluşturmuştur. Veri toplama aracının da özellikleri dikkate alınarak
veriler betimsel analiz ile incelenmiştir. Görüşme sonuçları temele alınarak
araştırmanın bulgu ve yorumları oluşturulmuştur.
Araştırmanın sonucunda öğrencilerin çeşitli kavram
yanılgılarına sahip oldukları ortaya çıkarılmıştır.

Öğretmenlere göre öğrencilerin Türkçe, Matematik, Fen Bilimleri, Tarih,
Coğrafya, Fizik, Kimya ve Biyoloji derslerinde bazı
konuları kavramlaştırmada çeşitli güçlüklerle
karşılaştıkları ve kavram yanılgısı yaşadıkları belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Akgün, A. ve Aydın, M.(2009). Erime Ve Çözünme Konusundaki Kavram Yanılgılarının Ve Bilgi Eksikliklerinin Giderilmesinde Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımına Dayalı Grup Çalışmalarının Kullanılması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Kış-2009, C.8 S.27 (190-201).
  • Atılboz, G. N. (2004). Lise 1. Sınıf Öğrencilerinin Mitoz ve Mayoz Bölünme Konuları İle İlgili Anlama Düzeyleri ve Kavram Yanılgıları, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 24, Sayı 3, 147-157.
  • Aydoğan, S. Güneş. B. Ve Gülçiçek Ç.(2003) Isı ve Sıcaklık Konusunda Kavram Yanılgıları. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt 23, Sayı 2 (2003) 111-124.
  • Baysen, E. Güneyli, A. ve Baysen, F. (2012). Kavram Öğrenme-Öğretme Ve Kavram Yanılgıları: Fen Bilgisi Ve Türkçe Öğretimi Örneği, International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education, volume 1, Issue 2.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E, K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri (25. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Coştu, B., Ayas, A. ve Ünal, S. (2007). Kavram yanılgıları ve olası nedenleri: kaynama kavramı. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1),123-136.
  • Çakmak, F. (2006). İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Dersi Nüfus Ve Yerleşme Konusunda Geçen Kavramları Anlama Düzeyleri Ve Kavram Yanılgıları, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocatepe Üniversitesi, Afyonkarahisar.
  • Dane A. ve Başkurt H. (2012). İlköğretim 6, 7 Ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Nokta, Doğru Ve Düzlem Kavramlarını Algılama Düzeyleri Ve Kavram Yanılgıları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2012, 31(2), 81-100.
  • Duman, A. (2003). Bazı Eğitim Bilimi Kavramlarına İlişkin Genel Bir Değerlendirme. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. (10), 7-8.
  • Ecevit, T. ve Şimşek, Ö. P. (2017). Öğretmenlerin fen kavram öğretimleri, kavram yanılgılarını saptama ve giderme çalışmalarının değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 16(1): 129-150.
  • Güneyli, A. ve Küçükavşar, A. (2011). Türkçe öğretmen adaylarının dilbilim ve dilbilgisi kavramlarına ilişkin algıları. 4. Uluslararası Türkçe Eğitimi ve Öğretimi Sempozyumu. 8-9 Eylül, Sakarya-Türkiye.
  • Kahraman, S. ve Demir, Y.(2011). Bilgisayar Destekli 3d Öğretim Materyallerinin Kavram Yanılgıları Üzerindeki Etkisi: Atomun Yapısı Ve Orbitaller, Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 13, Sayı 1.
  • Koray, Ö. ve Tatar, N. (2003). İlköğretim Öğrencilerinin Kütle Ve Ağırlık İle İlgili Kavram Yanılgıları Ve Bu Yanılgıların 6.,7. Ve 8. Sınıf Düzeylerine Göre Dağılımı, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Yıl:2003 (1) Sayı:13 187.
  • Öksüz, C. (2010). “İlköğretim Yedinci Sınıf Üstün Yetenekli Öğrencilerin “Nokta, Doğru ve Düzlem Konularındaki Kavram Yanılgıları” İlköğretim-Online, 9 (2), 508–525.
  • Şen, Ş. ve Yılmaz, A. (2012). Erime ve çözünmeyle ilgili kavram yanılgılarının ontoloji temelinde incelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,1(1), 54-72.
  • Tekkaya, C., Çapa, Y. ve Yılmaz, Ö. (2000). Biyoloji öğretmen adaylarının genel biyoloji konularındaki kavram yanılgıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 140-147.
  • Ulusoy, K. ve Erkuş, B. (2015). Sosyal Bilgiler Dördüncü Sınıf Ders Programındaki Tarih Konuları İle İlgili Kavramlara İlişkin Öğrenci Algıları, Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Ekim 2015.
  • Ünlü, P. ve Gök, B.(2007). Öğrencilerin Düzgün Dairesel Harekette Merkezcil Kuvvet Hakkındaki Kavram Yanılgılarının Araştırılması, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 27, Sayı 3, 141-150.
  • Yağbasan, R. ve Gülçiçek, Ç. (2003). Fen öğretiminde kavram yanılgılarının karakteristiklerinin tanımlanması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 102-120.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Eğitim Bilimleri
Yazarlar

İbrahim Bozan 0000-0002-7666-6664

Behsat Savaş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 16 Eylül 2019
Kabul Tarihi 26 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Bozan, İ., & Savaş, B. (2019). Üstün Yetenekli Öğrencilerde Sık Görülen Kavram Yanılgılarının Öğretmen Görüşlerine Göre İncelenmesi. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(6), 87-98.

The Aim of The Journal

The Journal of Interdisciplinary Educational Researches (JIER) published by the Interdisciplinary Educational and Research Association (JIER)A) is an internationally eminent journal.

JIER, a nonprofit, nonprofit NGO, is concerned with improving the education system within the context of its corporate objectives and social responsibility policies. JIER, has the potential to solve educational problems and has a strong gratification for the contributions of qualified scientific researchers.

JIER has the purpose of serving the construction of an education system that can win the knowledge and skills that each individual should have firstly in our country and then in the world. In addition, JIER serves to disseminate the academic work that contributes to the professional development of teachers and academicians, offering concrete solutions to the problems of all levels of education, from preschool education to higher education.

JIER has the priority to contribute to more qualified school practices. Creating and managing content within this context will help to advance towards the goal of being a "focus magazine" and "magazine school", and will also form the basis for a holistic view of educational issues. It also acts as an intermediary in the production of common mind for sustainable development and education