Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İletişim Becerileri ve Yaşam Doyumu Arasındaki İlişkinin Üniversite Öğrencileri Üzerinden İncelenmesi

Yıl 2022, Cilt: 8 Sayı: 2, 269 - 282, 31.12.2022

Öz

İletişim kavramı insanlığın var olduğu ilk zamanlardan beri süregelen kendisini sürekli geliştiren, yenileyen, yazılı, sözlü ve görsel olarak kendisini gösteren bir disiplindir. Bu disipline ait bir takım becerileri edinip aktarabilmek insan yaşamı için oldukça önemlidir. İletişim becerilerinin insanların yaşam doyumunu etkilediği düşünülmektedir. Yaşam doyumu kişinin hayatındaki pozitif yönlü tatmin düzeyini ifade etmektedir. Tatmin düzeyine biyolojik, sosyolojik ve psikolojik ihtiyaçların giderilmesi yoluyla erişilebilmektedir. İletişim becerileri ile yaşam doyumu arasındaki ilişkiyi açıklamayı amaç edinen bu çalışmada araştırmaya ilişkin veri sağlamak için kütüphaneler ve elektronik veri tabanlarından faydalanılarak değişkenlere ilişkin literatür taraması yapılmıştır. Çalışmanın araştırma modeli olarak genel tarama modeli tercih edilmiştir. Öğrencilerin iletişim becerileri ve yaşam doyumu arasındaki ilişkilerin yönünü belirlemek ve anlamlılığını ölçmek amacıyla genel tarama modellerinden olan ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. İletişim becerileri ve yaşam doyumu arasındaki ilişkiyi inceleyen bu çalışmada Selçuk Üniversitesi öğrencileri üzerinde 410 adet anket gerçekleştirilmiştir. Anket verileri analiz edilerek değişkenler arası ilişkinin yönü tayin edilmiştir. Demografik bilgiler yüzde ve frekans, korelasyon, regresyon ve güvenilirlik analizleri yapılmıştır. Analizler sonucunda iletişim becerilerinin yaşam doyumu üzerinde pozitif ve anlamlı bir etkisi olduğunu ve iletişim becerileri ve yaşam doyumu arasında pozitif ve anlamlı bir ilişki bulunduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Açıkalın, A. ve Turan, S. (2020). Bir Anlam Köprüsü İnşa Etme Aracı Olarak Okullarda Etkili İletişim (5. Baskı). Pegem Akademi.
  • Adepoju, A. (2017). Exploring the Role of Work–Family Conflict on Job and Life Satisfaction for Salaried and Self-Employed Males and Females: A Social Role Approach. (Doctoral Thesis) Georgia State University, Robinson College of Business, Atlanta.
  • Argyle, M. (2013). Bodily communication. Routledge.
  • Ateş, B. ve Sağar, M. E. (2021). The Predictive Role of Teacher Candidates' Life Satisfaction and Communication Skills on Academic Success. Journal of Family Counseling and Education, 6(2), 59-70.
  • Aziz, A. ve Dicle, Ü. (2017). Örgütsel İletişim, Hiperlink Yayınevi.
  • Branch, Z. (2011). The relationship between emotional intelligence and life satisfaction and determining their communication skill test effectiveness. Indian Journal of Science and Technology, 4(11), 1560-1564.
  • Briliana, C. N. N., ve Destiwati, R. (2018). Virtual communication pattern of hamur community conversation group "HAMUR inspiring" on social medialine. Journal of Communication Management, 3(1), 34-50.
  • Bucata, G., ve Rizescu, A. M. (2017). The role of communication in enhancing work effectiveness of an organization. Land Forcess Academy Review, 22(1), 49–57.
  • Büyük, G. M., (2020). Bir Grup Üniversite Öğrencisinin İletişim Becerileri İle Yaşam Doyumları Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi (Yüksek Lisans Tezi), İstanbul Gelişim Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Deniz, İ. (2003). The Effect of Communication Skills Training on the Level of Communication Skills of the Students in 8th Grade of Elementary School (Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Di Fabio, A., ve Kenny, M. E. (2016). Promoting well-being: the contribution of emotional intelligence. Frontiers In Psychology, 7, 1182.
  • Diener, E. (1984). Subjective well-being. Psychological Bulletin, 95(3), 542–575.
  • Diener, E. D., Emmons, R. A., Larsen, R. J., ve Griffin, S. (1985). The Satisfaction with Life Scale. Journal of Personality Assessment, 49 (1), 71-75.
  • Diener, E., ve Biswas-Diener, R. (2008). Happiness: Unlocking the Mysteries of Psychological Wealth (Chapter 8: The Happiest Places on Earth: Culture and Well-Being). Blackwell Publishing, 127-144.
  • Disabato, D. J., Goodman, F. R., Kashdan, T. B., Short, J. L., ve Jarden, A. (2015). Different types of well-being? A cross- cultural examination of hedonic and eudaimonic wellbeing. Psychological Assessment, 28, 471–482.
  • Fişne, M. (2009). Fiziksel aktivitelere katılım düzeyinin, üniversite öğrencilerinin akademik başarıları, iletişim becerileri ve yaşam tatminleri üzerine etkilerinin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi), Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri.
  • Hale, F. J. M., (2017). The Intelligence Quotient In Justice, Master of Science, University of Oklahoma, Oklahoma.
  • Hikamah, S. R., Rohman, F., ve Kurniawan, N. (2021). Developing Virtual Communication Skills in Online Learning Based on Modified PBL During the Covid-19 Pandemic. International Journal of Education and Practice, 9(2), 323-339.
  • Ignat, A. A., ve Clipa, O. (2012). Teachers’ satisfaction with life, job satisfaction and their emotional intelligence. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 33, 498-502.
  • Işık, M. (2018). İletişime bilimine giriş (2.baskı). Eğitim Yayınevi.
  • Johnson, D. W. (1996). Reaching out: Interpersonal effectiveness and self-actualization. (6th ed.) Allyn and Bacon.
  • Khambayat, S. R. (2017). Developing effective communication skills in students. Scholarly Research Journal for Interdisciplary Studies, 4(37), 8799–8817.
  • Korkut, F. (1996). İletişim becerilerini değerlendirme ölçeğinin geliştirilmesi: Güvenirlik ve geçerlik çalışmaları. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(7), 18-23.
  • Köker, S. (1991). Normal ve Sorunlu Ergenlerin Yaşam Doyumu Düzeylerinin Karşılaştırılması. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kuzulu, E., Kurtuldu, S. ve Özkan G. (2013). İş yaşam dengesi ile yaşam doyumu ilişkisi üzerine bir araştırma. Sakarya İktisat Dergisi, 2(1), 88-127.
  • Liang, L., Tian, G., Zhang, X., ve Tian, Y. (2020). Help comes from understanding: The positive effect of communication visibility on employee helping behavior. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(5022), 1–13.
  • Maddux, J. E. (2017). Subjective well-being and life satisfaction: an introduction to conceptions, theories, and measures. In Subjective Well-Being and Life Satisfaction (3-31). Routledge.
  • Masdul, M. R. (2018). Learning communication. Journal of Education&Islamic Sciences, 2(1), 14–28.
  • Obregón, R., veTufte, T. (2017). Communication, social movements, and collective action: Toward a new research agenda in communication for development and social change. Journal of Communication, 67, 635–645.
  • Orta, A. Z. (2009). Interpersonal communication skills in the process of effective communication and a case of creative drama practice (Yüksek Lisans Tezi), İstanbul Kültür Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Özavcı, R. (2018). Farklı rekreatif etkinlikleri tercih eden üniversite öğrencilerinin iletişim becerileri ve yaşam doyumlarının incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi), Dumlupınar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
  • Özsoy, E., Uslu, O., ve Öztürk, O. (2014). Who are happier at work and in life? Public sector versus private sector: A research on Turkish employees. International Journal of Recent Advances in Organizational Behaviour and Decision Sciences, 1(2), 148-160.
  • Permassanty, T. D., ve Muntiani. (2018). Virtual community communication strategy in promoting tangerang through social media. Journal of Communication Research, 21(2), 173–186.
  • Rao, D. V., Charyulu, G., ve Omatam, M. (2016). Enhancing communication skills through language&literature. Research Journal of English Language and Literature, 3(1), 193–198.
  • Sen, L. (2005). Communication skills. New Delhi: Prentice-Hall of India Private Limited.
  • Shonubi, A. O., ve Akintaro, A. A. (2016). The impact of effective communication on organizational performance. Valley International Journals, 3(3), 1904–1914.
  • Smith, L. (2017), Relationship of Proactive Personality, Financial Planning Behavior and Life Satisfaction (Doctoral Thesis). Georgia State University, Robinson College of Business, Atlanta.
  • Suprapto, H. A. (2017). Effect of effective communication to improve student learning outcomes. Scientific Journal of Education, 11(1), 13–24.
  • Wehrlin, S. E. (2018). Teaching Interpersonal Communication Skills in Athletic Training Professional Education: A Mixed Methods Study, The Graduate Faculty of the University of Findlay’s College of Education, Doctor of Education.
  • Verdener, R. F. (1999). Communicate. Belmont CA: Wadsworth Publishing Company.
  • Yiğit, R., Dilmaç, B. ve M. E., Deniz.(2011). İş ve yaşam doyumu: Konya emniyet müdürlüğü alan araştırması. Polis Bilimleri Dergisi, 13(3), 1-18.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kamu Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sefa Usta 0000-0003-3846-7987

Gökhan Bilici 0000-0001-8446-1928

Erken Görünüm Tarihi 30 Aralık 2022
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 4 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Usta, S., & Bilici, G. (2022). İletişim Becerileri ve Yaşam Doyumu Arasındaki İlişkinin Üniversite Öğrencileri Üzerinden İncelenmesi. Ekonomi İşletme Siyaset Ve Uluslararası İlişkiler Dergisi, 8(2), 269-282.

.