Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE EFFECT OF GLOBALIZATION ON CONSUMPTION EXPENDITURES: AN ANALYSIS ON TURKEY

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 2, 104 - 116, 19.10.2022

Öz

Globalization impacts fields such as economy, politics, culture, religion, science, health, medicine, sports, and education. With the globalization of the economy, which is one of the most important of these areas, substantial changes appear in consumer behavior and trends. This study investigates the relationship between consumption expenditures and globalization in Turkey using the VAR method. The data from 1987 to 2020 as a period were checked out, and they analyzed the relationship between the variables. Empirical findings show the existence of a long-run relationship between consumer spending and globalization in Turkey. According to the Granger analysis results, a one-way causal relationship between globalization to personal consumption expenditures has been determined. This analysis provides evidence for a causal relationship between GDP per capita and consumer spending and inflation. The variance decomposition results show that the effect of inflation on personal consumption is larger than the effect of the global shock. The results of the impulse-response analysis show that consumer spending is negatively affected by inflation and the per capita GDP shock. This framework, consistent with the empirical evidence, shows that policymakers should evaluate and focus on strategies to achieve price stability and counter global shocks. This is also important in terms of maintaining national welfare standards.

Kaynakça

  • Ahmadov, S. (2019). Kültürel küreselleşme aracı olarak sosyal medyanın tüketim toplumuna etkisi. Anadolu Akademi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 28-39.
  • Al-Rodhan, N. R. ve Stoudmann, G. (2006). Definitions of globalization: A comprehensive overview and a proposed definition. Program on the geopolitical implications of globalization and transnational security, 6(1-21).
  • Albayrak, A. S. (2008). Değişen varyans durumunda en küçük kareler tekniğinin alternatifi ağırlıklı regresyon analizi ve bir uygulama. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10 (2): 111-134.
  • Bocock, R. (1997). Tüketim, (Çev: İ. Kutluk), Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Bozkurt E. ve Altıner A. (2018). Doğrusal ve doğrusal olmayan birim kök testleriyle Türkiye’de işsizlik histerisinin tespiti, Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, (Prof. Dr. Harun Terzi Özel Sayısı), 167-180.
  • Çağlayan, E. ve Saçaklı, İ. (2010). Satın alma gücü paritesinin geçerliliğinin sıfır frekansta spektrum tahmincisine dayanan birim kök testleri ile incelenmesi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 20(1), 121-137. https://dergipark.org.tr/tr/pub/atauniiibd/issue/2689/35351.
  • Dwyer, Gerald P (2015). "The Johansen tests for cointegration." White Paper.
  • Fırat, E. ve Tuğlu, D. (2019). Finansal kriz dönemlerinde kamu harcamaları ve ekonomik büyüme ilişkisi: 1998-2018 Türkiye örneği. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11 (3), 1-10.
  • Gültekin, Ö. E. ve Hayat, E. A. (2016). Analysis of factors affecting the gold prices through Var model: 2005-2015 Period. Ege Academic Review, 16 (4), 611-625. https://dergipark.org.tr/tr/pub/eab/issue/39958/474835
  • Hanus, G. (2018). The impact of globalization on the food behaviour of consumers–literature and research review. In CBU International Conference Proceedings, 6(170). Central Bohemia University.
  • Karanfil, N. (2015). Küreselleşmenin tüketim kültürü ve davranışı üzerine etkisi (Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kayahan, L. ve Hepaktan, C. E. (2016). Türkiye’de elektronik ticaret hacmini etkileyen faktörlere ilişkin Var analizi (2005-2015). Ardahan Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2 (4), 159-190.
  • Kónya, I. ve Ohashi, H. (2004). Globalization and consumption patterns among the OECD countries. Available at SSRN 558624.
  • Lütkepohl H. (2010). Variance decomposition. In: Durlauf S.N., Blume L.E. (eds) Macroeconometrics and Time Series Analysis. The New Palgrave Economics Collection. Palgrave Macmillan, London.
  • Mak, A. H., Lumbers, M. ve Eves, A. (2012). Globalisation and food consumption in tourism. Annals of tourism research, 39(1), 171-196.
  • Nar, M. Ş. (2015). Küreselleşmenin tüketim kültürü üzerindeki etkisi: Teknoloji tüketimi. Journal of International Social Research, 8(37).
  • Nicolaou, N. ve Constandinou, T. G. (2016). A nonlinear causality estimator based on non-parametric multiplicative regression. frontiers in neroinformatics, 10, 19. https://doi.org/10.3389/fninf.2016.00019
  • Oluç, İ. ve Gövdere, B. (2020). “Türkiye’de hanehalkı tüketim harcamalarının analizi”, International Social Sciences Studies Journal, (e-ISSN:2587-1587), 6(54): 166-176.
  • Özkan, A. (2004). Küreselleşme ve Avrupa Birliği ile bütünleşme sürecinde Türkiye. İstanbul: TASAM Yayınları.
  • Ritzer, G. (2011). Küresel Dünya. Çev. Melih Pekdemir, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Sungur, S. (2011). Tüketimin küreselleşmesi ve tüketim tapınakları: Postmodern panayır yerlerinde alışveriş. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, (14), 7-35.
  • Şentürk, R. (2010). Tüketim ve değerler. İstanbul: İTO Yayınları.
  • TDK (2022). Tüketim, Güncel Türkçe sözlük, https://sozluk.gov.tr/ , Erişim Tarihi; Haziran 2022.
  • Unger, A. ve Raab, G. (2015). The dark side of globalization and consumption: how similar are Chinese and German consumers toward their proneness to compulsive buying? Journal of Asia-Pacific Business, 16(1), 4-20.
  • Yeganeh, H. (2019). An analysis of emerging patterns of consumption in the age of globalization and digitalization. FIIB Business Review, 8(4), 259-270.

KÜRESELLEŞMENİN TÜKETİM HARCAMALARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: TÜRKİYE ÜZERİNE BİR ANALİZ

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 2, 104 - 116, 19.10.2022

Öz

Küreselleşme ekonomi, siyaset, kültür, din, bilim, sağlık, tıp, spor ve eğitim gibi alanları etkilemektedir. Bu alanların en önemlilerinden biri olan ekonominin küreselleşmesiyle birlikte tüketici davranış ve eğilimlerinde önemli değişiklikler ortaya çıkmaktadır. Bu çalışma, Türkiye'de tüketim harcamaları ile küreselleşme arasındaki ilişkiyi VAR yöntemini kullanarak incelemektedir. 1987'den 2020'ye kadar olan veriler dönem olarak kontrol edilmiş ve değişkenler arasındaki ilişki analiz edilmiştir. Ampirik bulgular, Türkiye'de tüketici harcamaları ile küreselleşme arasında uzun dönemli bir ilişkinin varlığını göstermektedir. Granger analizi sonuçlarına göre küreselleşme ile kişisel tüketim harcamaları arasında tek yönlü bir nedensellik ilişkisi tespit edilmiştir. Bu analiz, kişi başına düşen GSYİH ile tüketici harcamaları ve enflasyon arasında nedensel bir ilişki olduğuna dair kanıt sağlar. Varyans ayrıştırma sonuçları, enflasyonun kişisel tüketim üzerindeki etkisinin küresel şokun etkisinden daha büyük olduğunu göstermektedir. Etki-tepki analizinin sonuçları, tüketici harcamalarının enflasyondan ve kişi başına düşen GSYİH şokundan olumsuz etkilendiğini göstermektedir. Ampirik kanıtlarla tutarlı olan bu çerçeve, politika yapıcıların fiyat istikrarını sağlamak ve küresel şoklara karşı koymak için stratejileri değerlendirmeleri ve bunlara odaklanmaları gerektiğini göstermektedir. Bu aynı zamanda ulusal refah standartlarının korunması açısından da önemlidir.

Kaynakça

  • Ahmadov, S. (2019). Kültürel küreselleşme aracı olarak sosyal medyanın tüketim toplumuna etkisi. Anadolu Akademi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 28-39.
  • Al-Rodhan, N. R. ve Stoudmann, G. (2006). Definitions of globalization: A comprehensive overview and a proposed definition. Program on the geopolitical implications of globalization and transnational security, 6(1-21).
  • Albayrak, A. S. (2008). Değişen varyans durumunda en küçük kareler tekniğinin alternatifi ağırlıklı regresyon analizi ve bir uygulama. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10 (2): 111-134.
  • Bocock, R. (1997). Tüketim, (Çev: İ. Kutluk), Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Bozkurt E. ve Altıner A. (2018). Doğrusal ve doğrusal olmayan birim kök testleriyle Türkiye’de işsizlik histerisinin tespiti, Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, (Prof. Dr. Harun Terzi Özel Sayısı), 167-180.
  • Çağlayan, E. ve Saçaklı, İ. (2010). Satın alma gücü paritesinin geçerliliğinin sıfır frekansta spektrum tahmincisine dayanan birim kök testleri ile incelenmesi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 20(1), 121-137. https://dergipark.org.tr/tr/pub/atauniiibd/issue/2689/35351.
  • Dwyer, Gerald P (2015). "The Johansen tests for cointegration." White Paper.
  • Fırat, E. ve Tuğlu, D. (2019). Finansal kriz dönemlerinde kamu harcamaları ve ekonomik büyüme ilişkisi: 1998-2018 Türkiye örneği. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11 (3), 1-10.
  • Gültekin, Ö. E. ve Hayat, E. A. (2016). Analysis of factors affecting the gold prices through Var model: 2005-2015 Period. Ege Academic Review, 16 (4), 611-625. https://dergipark.org.tr/tr/pub/eab/issue/39958/474835
  • Hanus, G. (2018). The impact of globalization on the food behaviour of consumers–literature and research review. In CBU International Conference Proceedings, 6(170). Central Bohemia University.
  • Karanfil, N. (2015). Küreselleşmenin tüketim kültürü ve davranışı üzerine etkisi (Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kayahan, L. ve Hepaktan, C. E. (2016). Türkiye’de elektronik ticaret hacmini etkileyen faktörlere ilişkin Var analizi (2005-2015). Ardahan Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2 (4), 159-190.
  • Kónya, I. ve Ohashi, H. (2004). Globalization and consumption patterns among the OECD countries. Available at SSRN 558624.
  • Lütkepohl H. (2010). Variance decomposition. In: Durlauf S.N., Blume L.E. (eds) Macroeconometrics and Time Series Analysis. The New Palgrave Economics Collection. Palgrave Macmillan, London.
  • Mak, A. H., Lumbers, M. ve Eves, A. (2012). Globalisation and food consumption in tourism. Annals of tourism research, 39(1), 171-196.
  • Nar, M. Ş. (2015). Küreselleşmenin tüketim kültürü üzerindeki etkisi: Teknoloji tüketimi. Journal of International Social Research, 8(37).
  • Nicolaou, N. ve Constandinou, T. G. (2016). A nonlinear causality estimator based on non-parametric multiplicative regression. frontiers in neroinformatics, 10, 19. https://doi.org/10.3389/fninf.2016.00019
  • Oluç, İ. ve Gövdere, B. (2020). “Türkiye’de hanehalkı tüketim harcamalarının analizi”, International Social Sciences Studies Journal, (e-ISSN:2587-1587), 6(54): 166-176.
  • Özkan, A. (2004). Küreselleşme ve Avrupa Birliği ile bütünleşme sürecinde Türkiye. İstanbul: TASAM Yayınları.
  • Ritzer, G. (2011). Küresel Dünya. Çev. Melih Pekdemir, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Sungur, S. (2011). Tüketimin küreselleşmesi ve tüketim tapınakları: Postmodern panayır yerlerinde alışveriş. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, (14), 7-35.
  • Şentürk, R. (2010). Tüketim ve değerler. İstanbul: İTO Yayınları.
  • TDK (2022). Tüketim, Güncel Türkçe sözlük, https://sozluk.gov.tr/ , Erişim Tarihi; Haziran 2022.
  • Unger, A. ve Raab, G. (2015). The dark side of globalization and consumption: how similar are Chinese and German consumers toward their proneness to compulsive buying? Journal of Asia-Pacific Business, 16(1), 4-20.
  • Yeganeh, H. (2019). An analysis of emerging patterns of consumption in the age of globalization and digitalization. FIIB Business Review, 8(4), 259-270.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ekonomi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Cebrail Telek 0000-0002-4541-3402

Muzaffer Albayrak 0000-0001-8516-9224

Yayımlanma Tarihi 19 Ekim 2022
Kabul Tarihi 1 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Telek, C., & Albayrak, M. (2022). KÜRESELLEŞMENİN TÜKETİM HARCAMALARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: TÜRKİYE ÜZERİNE BİR ANALİZ. Malatya Turgut Özal Üniversitesi İşletme Ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3(2), 104-116.