Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

AWARENESS LEVEL of UNIVERSITY STUDENTS in THE COVID-19 PROCESS: A RESEARCH on FACULTY of MEDICINE and HEALTH SCIENCES STUDENTS

Yıl 2023, Cilt: 11 Sayı: 1, 132 - 143, 30.06.2023
https://doi.org/10.52122/nisantasisbd.1245882

Öz

The aim of this study is to contribute to the literature by analyzing the educational needs during pandemic and crisis periods. Primary data are collected through a questionnaire applied to 1014 students in the departments of nursing, midwifery, physiotherapy and rehabilitation, nutrition and dietetics and child development affiliated to the faculties of medicine and health sciences faculties in Istanbul. Chi-square test was applied to determine whether there was a significant statistical difference between the groups. A statistically significant difference is found as a result of the analyzes made between the groups having the test and the descriptive characteristics. It has been determined that 409 students, who make up 40.34% of the sample, did not receive any training on the COVID-19 pandemic before the start of the internship, and they stated that they wanted to receive Pandemic-related crisis management training. This situation reveals the educational need of the students, and it is recommended to organize trainings on information about the epidemic, effective coping methods and crisis management in epidemics to reduce the anxiety of the students.

Kaynakça

  • Anadolu Ajansı. (2020). YÖK üniversitelere tam kapanma sürecinde 'uzaktan eğitime geçilmesini' tavsiye etti. https://www.aa.com.tr/tr/egitim/yok-universitelere-tam-kapanma-surecinde-uzaktan-egitime-gecilmesini-tavsiye-etti/2223368 (Accessed on: 28 Nisan 2021)
  • Anadolu Ajansı. (2021). Bakan Koca: İstanbul’da vaka sayısı ve poliklinik başvuruları yüzde 65 azaldı. https://www.aa.com.tr/tr/koronavirus/bakan-koca-istanbul-da-vaka-sayisi-ve-poliklinik-basvurulari-yuzde-65-azaldi/2237491 (Accessed on: 17 Mayıs 2021)
  • Doktorluk, Hemşirelik, Ebelik, Diş Hekimliği, Veterinerlik, Eczacılık Ve Mimarlık Eğitim Programlarının Asgari Eğitim Koşullarının Belirlenmesine Dair Yönetmelik (2008, 2 Şubat).
  • Resmi Gazete (Sayı: 26775). Link: https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=11949&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5 (Accessed on: 10 Mayıs 2021)
  • Ergin, A , Uzun, S , Topaloğlu, S . (2016). “Pamukkale Üniversitesi Tıp Fakültesi 5. Ve 6. Sınıf Öğrencilerinin Sürekli Kaygı Ve Mesleki Kaygı Düzeyleri Ve Bunları Etkileyen Etkenler” . Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Tıp Dergisi , 3 (3) , 16-21.
  • İstanbul Tabip Odası.(2020). Covıd-19 Pandemisinde İstanbul Kamu Hastaneleri Anketi, Erişim adresi: https://www.istabip.org.tr/5986-covid-19-pandemisinde-bir-kamu-hastaneleri-anketi-degerlendirmesi.html (Accessed on: 12 Mayıs 2021)
  • İstanbul Tabip Odası.(2020). Covıd-19 Pandemisinde Özel Sağlık Sektörü Anketi, Erişim adresi: https://www.istabip.org.tr/site_icerik/2020/hekimsozu/sayi9/syf_37.pdf (Accessed on: 11 Mayıs 2021)
  • Macdonald, P. L., & Gardner, R. C. (2000). “Type I Error Rate Comparisons Of Post Hoc Procedures For I J Chi-Square Tables”. Educational And Psychological Measurement, 60(5), 735-754.
  • Mayda, A , Yılmaz ,M, Bolu,F,Deler,M, Demir H , Doğru ,M, Ekici,E, Fırat ,A, Guksu,S. (2014). “Bir Tıp Fakültesi 4, 5 Ve 6. Sınıf Öğrencilerinde Gelecek İle İlgili Kaygı Durumunun Değerlendirilmesi”. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi , 28 (3) , 135-150 .
  • Medimagazin .(2020). Sağlık Bakanı rakamları açıkladı: COVID-19 salgınına yakalanan sağlık çalışanı sayısı 120 bini geçti. https://www.medimagazin.com.tr/guncel/koronavirus/tr-saglik-bakani-rakamlari-acikladi-covId-19-salginina-yakalanan-saglik-calisani-sayisi-120-bini-gecti-11-686-92796.html. (Accessed on: 14 Mayıs 2021)
  • Medimagazin. (2021). Sağlık Bakanı açıkladı: 2 bin 412 doktor istifa etti, 522 doktor özel hastanelere geçti. https://www.medimagazin.com.tr/guncel/koronavirus/tr-saglik-bakani-acikladi-2-bin-412-doktor-istifa-etti-522-doktor-ozel-hastanelere-gecti-11-686-94232.html (Accessed on: 16 Mayıs 2021)
  • T.C. Sağlık Bakanlığı (2020), Ülkede mutasyonlu virüs belirlenenlerin sayısının 128'e yükseldiğini açıkladı. https://www.aa.com.tr/tr/koronavirus/saglik-bakani-koca-ulkede-mutasyonlu-virus-belirlenenlerin-sayisinin-128e-yukseldigini-acikladi/2127698
  • T.C. Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü .(2020). COVID-19 (SARS-CoV-2 enfeksiyonu) genel bilgiler, epidemiyoloji ve tanı rehberi Erişim adresi: https://covid19.saglik.gov.tr/Eklenti/39551/0/covid-19rehberigenelbilgilerepidemiyolojivetanipdf.pdf (Accessed on: 7 Mayıs 2021).
  • T.C. Sağlık Bakanlığı Sağlığın Geliştirilmesi Genel Müdürlüğü .(2018). Türkiye’nin Sağlık Okuryazarlığı Düzeyi Ölçüldü. Erişim adresi: https://sggm.saglik.gov.tr/TR,57003/turkiyenin-saglik-okuryazarligi-duzeyi-olculdu.html (Accessed on: 7 Mayıs 2021).
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. (2020). COVID-19 Bilgilendirme Platformu. COVID-19 Nedir? Erişim adresi: https://covid19.saglik.gov.tr/TR-66300/covid-19-nedir-.html (Accessed on: 7 Mayıs 2021). T.C. Sağlık Bakanlığı. (2020). COVID-19 Bilgilendirme Platformu. Pandemi Erişim adresi: https://covid19.saglik.gov.tr/TR-66494/pandemi.html (Accessed on: 6 Mayıs 2021).
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. (2020). COVID-19 Bilgilendirme Platformu. Süper bulaştırıcı / Süper yayıcı / Süper taşıyıcı. Erişim adresi: https://covid19.saglik.gov.tr/TR-66518/super-bulastirici--super-yayici--super-tasiyici.html (Accessed on: 7 Mayıs 2021).
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. (2021). Covıd-19 Aşısı Bilgilendirme Platformu. Aşı Uygulanacak Grup Sıralaması . Erişim adresi: https://covid19asi.saglik.gov.tr/TR-77707/asi-uygulanacak-grup-siralamasi.html (Accessed on: 6 Mayıs 2021). T.C. Sağlık Bakanlığı.(2021). Koronavirüs Bilim Kurulu Toplantısına İlişkin Açıklama (27.01.2021) . Erişim adresi: https://www.saglik.gov.tr/TR,78403/koronavirus-bilim-kurulu-toplantisina-iliskin-aciklama-27012021.html (Accessed on: 6 Mayıs 2021).
  • T.C. Yükseköğretim Kurulu Basın ve Halkla İlişkiler Müşavirliği .(2021). 2020-2021 Eğitim ve öğretim yılı bahar dönemine ilişkin açıklama. Erişim adresi: https://www.yok.gov.tr/HaberBelgeleri/BasinAciklamasi/2021/2020-2021-bahar-donemine-iliskin-aciklama.pdf (Accessed on: 14 Mayıs 2021).
  • T.C. Yükseköğretim Kurulu Basın ve Halkla İlişkiler Müşavirliği.(2020). Koronavirüs (Covid-19) Bilgilendirme Notu: 1. Erişim adresi: https://covid19.yok.gov.tr/Documents/alinan-kararlar/02-coronavirus-bilgilendirme-notu-1.pdf (Accessed on: 14 Mayıs 2021). T.C. Yükseköğretim Kurulu.(2020). Küresel Salgında Yeni Normalleşme Süreci. https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/2020/kuresel-salginda-yeni-normallesme-sureci-2020.pdf (Accessed on: 14 Mayıs 2021).
  • Taneri, P. (2020). Salgının Başlangıç Döneminde İstanbul’da Bir Tıp Fakültesi Öğrencilerinin COVID-19 Hakkında Bilgi Ve Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Turkish Journal of Public Health , 2020(18):(Özel Sayı) , 78-85 . DOI: 10.20518/Tjph.727723
  • TDK. (2021). Kriz. https://sozluk.gov.tr/?kelime= (Accessed on: 3 Mayıs 2021).
  • Tükel, R. (2020). “Salgının Sağlık Çalışanları Üzerine Ruhsal Etkileri”, Hekim Sözü Dergisi, Yıl: 2020 21-23.
  • Türk Nöropsikiyatri Derneği .(2020). Salgın Döneminde Sağlık Hizmeti Verenler İçin Stresle Baş Etme Öneriler. https://turknoropsikiyatri.org/127-salgn-doneminde-salk-hizmeti-verenler-cin-stresle-ba-etme-onerileri.html (Accessed on: 10 Mayıs 2021)
  • Türk Tabiple Birliği. (2020). Sağlık çalışanlarının COVID-19 virüsüne maruz kalımına ilişkin risk değerlendirmesi 23.03.2020) Erişim adresi: https://www.istabip.org.tr/site_icerik/2020/korona/covid19_riskdegerlendirme.pdf (Accessed on: 7 Mayıs 2021).
  • Yılmaz, Z , İstemihan, F , Arayıcı, S , Yılmaz, S , Güloğlu, B . (2020). COVID-19 Pandemi Sürecinde Bireylerdeki Anksiyete Ve Umutsuzluk Düzeylerinin İncelenmesi. Kriz Dergisi, 28 (3) , 135-150 .
  • Yükseköğretim Kanunu (Kanun No. 2547). Resmî Gazete 17506 (6 Kasım 1981). (Accessed on: 14 Mayıs 2021). https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.2547.pdf
  • Yüncü, V. ve Yılan, Y. (2020). “COVID-19 pandemisinin sağlık çalışanlarına etkilerinin incelenmesi: Bir durum analizi”. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (EK SAYI (2020)), 373-402.
Yıl 2023, Cilt: 11 Sayı: 1, 132 - 143, 30.06.2023
https://doi.org/10.52122/nisantasisbd.1245882

Öz

Kaynakça

  • Anadolu Ajansı. (2020). YÖK üniversitelere tam kapanma sürecinde 'uzaktan eğitime geçilmesini' tavsiye etti. https://www.aa.com.tr/tr/egitim/yok-universitelere-tam-kapanma-surecinde-uzaktan-egitime-gecilmesini-tavsiye-etti/2223368 (Accessed on: 28 Nisan 2021)
  • Anadolu Ajansı. (2021). Bakan Koca: İstanbul’da vaka sayısı ve poliklinik başvuruları yüzde 65 azaldı. https://www.aa.com.tr/tr/koronavirus/bakan-koca-istanbul-da-vaka-sayisi-ve-poliklinik-basvurulari-yuzde-65-azaldi/2237491 (Accessed on: 17 Mayıs 2021)
  • Doktorluk, Hemşirelik, Ebelik, Diş Hekimliği, Veterinerlik, Eczacılık Ve Mimarlık Eğitim Programlarının Asgari Eğitim Koşullarının Belirlenmesine Dair Yönetmelik (2008, 2 Şubat).
  • Resmi Gazete (Sayı: 26775). Link: https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=11949&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5 (Accessed on: 10 Mayıs 2021)
  • Ergin, A , Uzun, S , Topaloğlu, S . (2016). “Pamukkale Üniversitesi Tıp Fakültesi 5. Ve 6. Sınıf Öğrencilerinin Sürekli Kaygı Ve Mesleki Kaygı Düzeyleri Ve Bunları Etkileyen Etkenler” . Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Tıp Dergisi , 3 (3) , 16-21.
  • İstanbul Tabip Odası.(2020). Covıd-19 Pandemisinde İstanbul Kamu Hastaneleri Anketi, Erişim adresi: https://www.istabip.org.tr/5986-covid-19-pandemisinde-bir-kamu-hastaneleri-anketi-degerlendirmesi.html (Accessed on: 12 Mayıs 2021)
  • İstanbul Tabip Odası.(2020). Covıd-19 Pandemisinde Özel Sağlık Sektörü Anketi, Erişim adresi: https://www.istabip.org.tr/site_icerik/2020/hekimsozu/sayi9/syf_37.pdf (Accessed on: 11 Mayıs 2021)
  • Macdonald, P. L., & Gardner, R. C. (2000). “Type I Error Rate Comparisons Of Post Hoc Procedures For I J Chi-Square Tables”. Educational And Psychological Measurement, 60(5), 735-754.
  • Mayda, A , Yılmaz ,M, Bolu,F,Deler,M, Demir H , Doğru ,M, Ekici,E, Fırat ,A, Guksu,S. (2014). “Bir Tıp Fakültesi 4, 5 Ve 6. Sınıf Öğrencilerinde Gelecek İle İlgili Kaygı Durumunun Değerlendirilmesi”. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi , 28 (3) , 135-150 .
  • Medimagazin .(2020). Sağlık Bakanı rakamları açıkladı: COVID-19 salgınına yakalanan sağlık çalışanı sayısı 120 bini geçti. https://www.medimagazin.com.tr/guncel/koronavirus/tr-saglik-bakani-rakamlari-acikladi-covId-19-salginina-yakalanan-saglik-calisani-sayisi-120-bini-gecti-11-686-92796.html. (Accessed on: 14 Mayıs 2021)
  • Medimagazin. (2021). Sağlık Bakanı açıkladı: 2 bin 412 doktor istifa etti, 522 doktor özel hastanelere geçti. https://www.medimagazin.com.tr/guncel/koronavirus/tr-saglik-bakani-acikladi-2-bin-412-doktor-istifa-etti-522-doktor-ozel-hastanelere-gecti-11-686-94232.html (Accessed on: 16 Mayıs 2021)
  • T.C. Sağlık Bakanlığı (2020), Ülkede mutasyonlu virüs belirlenenlerin sayısının 128'e yükseldiğini açıkladı. https://www.aa.com.tr/tr/koronavirus/saglik-bakani-koca-ulkede-mutasyonlu-virus-belirlenenlerin-sayisinin-128e-yukseldigini-acikladi/2127698
  • T.C. Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü .(2020). COVID-19 (SARS-CoV-2 enfeksiyonu) genel bilgiler, epidemiyoloji ve tanı rehberi Erişim adresi: https://covid19.saglik.gov.tr/Eklenti/39551/0/covid-19rehberigenelbilgilerepidemiyolojivetanipdf.pdf (Accessed on: 7 Mayıs 2021).
  • T.C. Sağlık Bakanlığı Sağlığın Geliştirilmesi Genel Müdürlüğü .(2018). Türkiye’nin Sağlık Okuryazarlığı Düzeyi Ölçüldü. Erişim adresi: https://sggm.saglik.gov.tr/TR,57003/turkiyenin-saglik-okuryazarligi-duzeyi-olculdu.html (Accessed on: 7 Mayıs 2021).
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. (2020). COVID-19 Bilgilendirme Platformu. COVID-19 Nedir? Erişim adresi: https://covid19.saglik.gov.tr/TR-66300/covid-19-nedir-.html (Accessed on: 7 Mayıs 2021). T.C. Sağlık Bakanlığı. (2020). COVID-19 Bilgilendirme Platformu. Pandemi Erişim adresi: https://covid19.saglik.gov.tr/TR-66494/pandemi.html (Accessed on: 6 Mayıs 2021).
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. (2020). COVID-19 Bilgilendirme Platformu. Süper bulaştırıcı / Süper yayıcı / Süper taşıyıcı. Erişim adresi: https://covid19.saglik.gov.tr/TR-66518/super-bulastirici--super-yayici--super-tasiyici.html (Accessed on: 7 Mayıs 2021).
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. (2021). Covıd-19 Aşısı Bilgilendirme Platformu. Aşı Uygulanacak Grup Sıralaması . Erişim adresi: https://covid19asi.saglik.gov.tr/TR-77707/asi-uygulanacak-grup-siralamasi.html (Accessed on: 6 Mayıs 2021). T.C. Sağlık Bakanlığı.(2021). Koronavirüs Bilim Kurulu Toplantısına İlişkin Açıklama (27.01.2021) . Erişim adresi: https://www.saglik.gov.tr/TR,78403/koronavirus-bilim-kurulu-toplantisina-iliskin-aciklama-27012021.html (Accessed on: 6 Mayıs 2021).
  • T.C. Yükseköğretim Kurulu Basın ve Halkla İlişkiler Müşavirliği .(2021). 2020-2021 Eğitim ve öğretim yılı bahar dönemine ilişkin açıklama. Erişim adresi: https://www.yok.gov.tr/HaberBelgeleri/BasinAciklamasi/2021/2020-2021-bahar-donemine-iliskin-aciklama.pdf (Accessed on: 14 Mayıs 2021).
  • T.C. Yükseköğretim Kurulu Basın ve Halkla İlişkiler Müşavirliği.(2020). Koronavirüs (Covid-19) Bilgilendirme Notu: 1. Erişim adresi: https://covid19.yok.gov.tr/Documents/alinan-kararlar/02-coronavirus-bilgilendirme-notu-1.pdf (Accessed on: 14 Mayıs 2021). T.C. Yükseköğretim Kurulu.(2020). Küresel Salgında Yeni Normalleşme Süreci. https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/2020/kuresel-salginda-yeni-normallesme-sureci-2020.pdf (Accessed on: 14 Mayıs 2021).
  • Taneri, P. (2020). Salgının Başlangıç Döneminde İstanbul’da Bir Tıp Fakültesi Öğrencilerinin COVID-19 Hakkında Bilgi Ve Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Turkish Journal of Public Health , 2020(18):(Özel Sayı) , 78-85 . DOI: 10.20518/Tjph.727723
  • TDK. (2021). Kriz. https://sozluk.gov.tr/?kelime= (Accessed on: 3 Mayıs 2021).
  • Tükel, R. (2020). “Salgının Sağlık Çalışanları Üzerine Ruhsal Etkileri”, Hekim Sözü Dergisi, Yıl: 2020 21-23.
  • Türk Nöropsikiyatri Derneği .(2020). Salgın Döneminde Sağlık Hizmeti Verenler İçin Stresle Baş Etme Öneriler. https://turknoropsikiyatri.org/127-salgn-doneminde-salk-hizmeti-verenler-cin-stresle-ba-etme-onerileri.html (Accessed on: 10 Mayıs 2021)
  • Türk Tabiple Birliği. (2020). Sağlık çalışanlarının COVID-19 virüsüne maruz kalımına ilişkin risk değerlendirmesi 23.03.2020) Erişim adresi: https://www.istabip.org.tr/site_icerik/2020/korona/covid19_riskdegerlendirme.pdf (Accessed on: 7 Mayıs 2021).
  • Yılmaz, Z , İstemihan, F , Arayıcı, S , Yılmaz, S , Güloğlu, B . (2020). COVID-19 Pandemi Sürecinde Bireylerdeki Anksiyete Ve Umutsuzluk Düzeylerinin İncelenmesi. Kriz Dergisi, 28 (3) , 135-150 .
  • Yükseköğretim Kanunu (Kanun No. 2547). Resmî Gazete 17506 (6 Kasım 1981). (Accessed on: 14 Mayıs 2021). https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.2547.pdf
  • Yüncü, V. ve Yılan, Y. (2020). “COVID-19 pandemisinin sağlık çalışanlarına etkilerinin incelenmesi: Bir durum analizi”. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (EK SAYI (2020)), 373-402.

COVID-19 SÜRECİNDE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN FARKINDALIK DÜZEYİ : TIP FAKÜLTESİ VE SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA

Yıl 2023, Cilt: 11 Sayı: 1, 132 - 143, 30.06.2023
https://doi.org/10.52122/nisantasisbd.1245882

Öz

Bu çalışmanın amacı, öğrencilerin ne tür risklerle karşı karşıya olduklarını belirlemek, enfeksiyon olasılığını azaltmaya yönelik politikalar geliştirmek, pandemi ve kriz dönemlerinde eğitim ihtiyaçlarını analiz ederek literatüre katkıda bulunmaktır. Birincil veriler, İstanbul'da bulunan tıp ve sağlık bilimleri fakültelerine bağlı hemşirelik, ebelik, fizyoterapi ve rehabilitasyon, beslenme ve diyetetik ile çocuk gelişimi bölümlerinde okuyan 1014 öğrenciye uygulanan anket yoluyla toplanmıştır. Gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı fark olup olmadığını belirlemek için ki-kare testi uygulanmıştır. Test ve tanımlayıcı özelliklere sahip gruplar arasında yapılan analizler sonucunda istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur. Örneklemin %40,34'ünü oluşturan 409 öğrencinin staj başlamadan önce COVID-19 pandemisi ile ilgili herhangi bir eğitim almadığı ve Pandemi ile ilgili kriz yönetimi eğitimi almak istediklerini belirttikleri belirlendi. Bu durum öğrencilerin eğitim ihtiyacını ortaya koymakta olup, öğrencilerin kaygılarını azaltmak için salgın hakkında bilgilendirme, etkili baş etme yöntemleri ve salgın hastalıklarda kriz yönetimi konularında eğitimler düzenlenmesi önerilmektedir.

Kaynakça

  • Anadolu Ajansı. (2020). YÖK üniversitelere tam kapanma sürecinde 'uzaktan eğitime geçilmesini' tavsiye etti. https://www.aa.com.tr/tr/egitim/yok-universitelere-tam-kapanma-surecinde-uzaktan-egitime-gecilmesini-tavsiye-etti/2223368 (Accessed on: 28 Nisan 2021)
  • Anadolu Ajansı. (2021). Bakan Koca: İstanbul’da vaka sayısı ve poliklinik başvuruları yüzde 65 azaldı. https://www.aa.com.tr/tr/koronavirus/bakan-koca-istanbul-da-vaka-sayisi-ve-poliklinik-basvurulari-yuzde-65-azaldi/2237491 (Accessed on: 17 Mayıs 2021)
  • Doktorluk, Hemşirelik, Ebelik, Diş Hekimliği, Veterinerlik, Eczacılık Ve Mimarlık Eğitim Programlarının Asgari Eğitim Koşullarının Belirlenmesine Dair Yönetmelik (2008, 2 Şubat).
  • Resmi Gazete (Sayı: 26775). Link: https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=11949&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5 (Accessed on: 10 Mayıs 2021)
  • Ergin, A , Uzun, S , Topaloğlu, S . (2016). “Pamukkale Üniversitesi Tıp Fakültesi 5. Ve 6. Sınıf Öğrencilerinin Sürekli Kaygı Ve Mesleki Kaygı Düzeyleri Ve Bunları Etkileyen Etkenler” . Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Tıp Dergisi , 3 (3) , 16-21.
  • İstanbul Tabip Odası.(2020). Covıd-19 Pandemisinde İstanbul Kamu Hastaneleri Anketi, Erişim adresi: https://www.istabip.org.tr/5986-covid-19-pandemisinde-bir-kamu-hastaneleri-anketi-degerlendirmesi.html (Accessed on: 12 Mayıs 2021)
  • İstanbul Tabip Odası.(2020). Covıd-19 Pandemisinde Özel Sağlık Sektörü Anketi, Erişim adresi: https://www.istabip.org.tr/site_icerik/2020/hekimsozu/sayi9/syf_37.pdf (Accessed on: 11 Mayıs 2021)
  • Macdonald, P. L., & Gardner, R. C. (2000). “Type I Error Rate Comparisons Of Post Hoc Procedures For I J Chi-Square Tables”. Educational And Psychological Measurement, 60(5), 735-754.
  • Mayda, A , Yılmaz ,M, Bolu,F,Deler,M, Demir H , Doğru ,M, Ekici,E, Fırat ,A, Guksu,S. (2014). “Bir Tıp Fakültesi 4, 5 Ve 6. Sınıf Öğrencilerinde Gelecek İle İlgili Kaygı Durumunun Değerlendirilmesi”. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi , 28 (3) , 135-150 .
  • Medimagazin .(2020). Sağlık Bakanı rakamları açıkladı: COVID-19 salgınına yakalanan sağlık çalışanı sayısı 120 bini geçti. https://www.medimagazin.com.tr/guncel/koronavirus/tr-saglik-bakani-rakamlari-acikladi-covId-19-salginina-yakalanan-saglik-calisani-sayisi-120-bini-gecti-11-686-92796.html. (Accessed on: 14 Mayıs 2021)
  • Medimagazin. (2021). Sağlık Bakanı açıkladı: 2 bin 412 doktor istifa etti, 522 doktor özel hastanelere geçti. https://www.medimagazin.com.tr/guncel/koronavirus/tr-saglik-bakani-acikladi-2-bin-412-doktor-istifa-etti-522-doktor-ozel-hastanelere-gecti-11-686-94232.html (Accessed on: 16 Mayıs 2021)
  • T.C. Sağlık Bakanlığı (2020), Ülkede mutasyonlu virüs belirlenenlerin sayısının 128'e yükseldiğini açıkladı. https://www.aa.com.tr/tr/koronavirus/saglik-bakani-koca-ulkede-mutasyonlu-virus-belirlenenlerin-sayisinin-128e-yukseldigini-acikladi/2127698
  • T.C. Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü .(2020). COVID-19 (SARS-CoV-2 enfeksiyonu) genel bilgiler, epidemiyoloji ve tanı rehberi Erişim adresi: https://covid19.saglik.gov.tr/Eklenti/39551/0/covid-19rehberigenelbilgilerepidemiyolojivetanipdf.pdf (Accessed on: 7 Mayıs 2021).
  • T.C. Sağlık Bakanlığı Sağlığın Geliştirilmesi Genel Müdürlüğü .(2018). Türkiye’nin Sağlık Okuryazarlığı Düzeyi Ölçüldü. Erişim adresi: https://sggm.saglik.gov.tr/TR,57003/turkiyenin-saglik-okuryazarligi-duzeyi-olculdu.html (Accessed on: 7 Mayıs 2021).
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. (2020). COVID-19 Bilgilendirme Platformu. COVID-19 Nedir? Erişim adresi: https://covid19.saglik.gov.tr/TR-66300/covid-19-nedir-.html (Accessed on: 7 Mayıs 2021). T.C. Sağlık Bakanlığı. (2020). COVID-19 Bilgilendirme Platformu. Pandemi Erişim adresi: https://covid19.saglik.gov.tr/TR-66494/pandemi.html (Accessed on: 6 Mayıs 2021).
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. (2020). COVID-19 Bilgilendirme Platformu. Süper bulaştırıcı / Süper yayıcı / Süper taşıyıcı. Erişim adresi: https://covid19.saglik.gov.tr/TR-66518/super-bulastirici--super-yayici--super-tasiyici.html (Accessed on: 7 Mayıs 2021).
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. (2021). Covıd-19 Aşısı Bilgilendirme Platformu. Aşı Uygulanacak Grup Sıralaması . Erişim adresi: https://covid19asi.saglik.gov.tr/TR-77707/asi-uygulanacak-grup-siralamasi.html (Accessed on: 6 Mayıs 2021). T.C. Sağlık Bakanlığı.(2021). Koronavirüs Bilim Kurulu Toplantısına İlişkin Açıklama (27.01.2021) . Erişim adresi: https://www.saglik.gov.tr/TR,78403/koronavirus-bilim-kurulu-toplantisina-iliskin-aciklama-27012021.html (Accessed on: 6 Mayıs 2021).
  • T.C. Yükseköğretim Kurulu Basın ve Halkla İlişkiler Müşavirliği .(2021). 2020-2021 Eğitim ve öğretim yılı bahar dönemine ilişkin açıklama. Erişim adresi: https://www.yok.gov.tr/HaberBelgeleri/BasinAciklamasi/2021/2020-2021-bahar-donemine-iliskin-aciklama.pdf (Accessed on: 14 Mayıs 2021).
  • T.C. Yükseköğretim Kurulu Basın ve Halkla İlişkiler Müşavirliği.(2020). Koronavirüs (Covid-19) Bilgilendirme Notu: 1. Erişim adresi: https://covid19.yok.gov.tr/Documents/alinan-kararlar/02-coronavirus-bilgilendirme-notu-1.pdf (Accessed on: 14 Mayıs 2021). T.C. Yükseköğretim Kurulu.(2020). Küresel Salgında Yeni Normalleşme Süreci. https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/2020/kuresel-salginda-yeni-normallesme-sureci-2020.pdf (Accessed on: 14 Mayıs 2021).
  • Taneri, P. (2020). Salgının Başlangıç Döneminde İstanbul’da Bir Tıp Fakültesi Öğrencilerinin COVID-19 Hakkında Bilgi Ve Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Turkish Journal of Public Health , 2020(18):(Özel Sayı) , 78-85 . DOI: 10.20518/Tjph.727723
  • TDK. (2021). Kriz. https://sozluk.gov.tr/?kelime= (Accessed on: 3 Mayıs 2021).
  • Tükel, R. (2020). “Salgının Sağlık Çalışanları Üzerine Ruhsal Etkileri”, Hekim Sözü Dergisi, Yıl: 2020 21-23.
  • Türk Nöropsikiyatri Derneği .(2020). Salgın Döneminde Sağlık Hizmeti Verenler İçin Stresle Baş Etme Öneriler. https://turknoropsikiyatri.org/127-salgn-doneminde-salk-hizmeti-verenler-cin-stresle-ba-etme-onerileri.html (Accessed on: 10 Mayıs 2021)
  • Türk Tabiple Birliği. (2020). Sağlık çalışanlarının COVID-19 virüsüne maruz kalımına ilişkin risk değerlendirmesi 23.03.2020) Erişim adresi: https://www.istabip.org.tr/site_icerik/2020/korona/covid19_riskdegerlendirme.pdf (Accessed on: 7 Mayıs 2021).
  • Yılmaz, Z , İstemihan, F , Arayıcı, S , Yılmaz, S , Güloğlu, B . (2020). COVID-19 Pandemi Sürecinde Bireylerdeki Anksiyete Ve Umutsuzluk Düzeylerinin İncelenmesi. Kriz Dergisi, 28 (3) , 135-150 .
  • Yükseköğretim Kanunu (Kanun No. 2547). Resmî Gazete 17506 (6 Kasım 1981). (Accessed on: 14 Mayıs 2021). https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.2547.pdf
  • Yüncü, V. ve Yılan, Y. (2020). “COVID-19 pandemisinin sağlık çalışanlarına etkilerinin incelenmesi: Bir durum analizi”. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (EK SAYI (2020)), 373-402.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Havane Tembelo 0000-0003-3394-4166

Mustafa Özyeşil 0000-0002-4442-7087

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Tembelo, H., & Özyeşil, M. (2023). AWARENESS LEVEL of UNIVERSITY STUDENTS in THE COVID-19 PROCESS: A RESEARCH on FACULTY of MEDICINE and HEALTH SCIENCES STUDENTS. Nişantaşı Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 132-143. https://doi.org/10.52122/nisantasisbd.1245882

Nişantaşı Üniversitesi kurumsal yayınıdır.