Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ATTITUDES OF YOUNG ADULTS REGARDING GENDER ROLES: THE CASE OF NORTHERN CYPRUS FAMAGUSTA REGION

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 2, 415 - 435, 05.05.2021
https://doi.org/10.47525/ulasbid.867133

Öz

In this study, it is aimed to determine the attitudes of young adults in Northern Cyprus towards gender roles and to reveal the variables that affect these attitudes.
Gender Perception Scale and Demographic Information Form were used to collect data in the study. The forms were delivered to the participants via the internet. The sample of the study was composed of people between the ages of 18-25 who live in the Famagusta region. A total of 500 people participated in the study. Participants were reached using the snowball sampling method. 153 (30.6%) of the participants were in the age range of 18-21, 347 (69.4%) were between the ages of 22-25. When looking at the distribution by gender, the sample of the research was composed of 314 (62.8%) women, 177 (35.4%) men and 9 (1.8%) other individuals.
When the attitudes of young adults towards gender roles were examined according to the gender variable, a significant difference (p <0.05) was found between female participants and male participants. This difference was also determined in the variable related to the education level of the individuals. Considering the findings, a significant difference was observed between the attitudes of the individuals according to their education levels (p <0.05). A significant difference (p <0.5) was also found between the participants who stated that they were working and those who stated that they did not work. In addition to these, a significant difference (p <0.5) was found between married and single individuals. However, when looking at the other variables of the research; in the age variable, there was no significant difference between the 18-21 age range and the 22-25 age range. Similar to this finding, when the attitudes analyzed according to the person living with are analyzed; There was no significant difference between the three categories – living with a partner, living alone, and living with parents; It was determined that who lived in the household was not a factor affecting attitudes.
As a result, the attitudes of young adults in Northern Cyprus towards gender roles were found to be positive, although not at a very significant level. 

Kaynakça

  • Altınova, H. H. ve Duyan, V. (2013). Toplumsal Cinsiyet Algısı Ölçeğinin Geçerlik Güvenirlik Çalışması. Toplum ve Sosyal Hizmet, 24(2), 9-22.
  • Bekleviç, A. Ç ve Kıran, S. (2017). Bir Üniversite Hastanesi Araştırma Görevlilerinin Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum Ölçeği ve Çalışma Yaşamında Toplumsal Cinsiyet Rolleri Algısının Değerlendirilmesi. BEÜ Sağlık Uygulama ve Araştırma Merkezi Hemşirelik Hizmetleri Müdürlüğü Bilimsel Çalışmalar Dergisi, 29-37.
  • Corrado, C. (2009). Sex versus gender categorization. Encyclopedia of Gender and Society: Cilt 1 (s. 356) içinde. California: Sage.
  • Çelik, A. S., Pasinlioğlu, T., Tan, G. ve Koyuncu, H. (2013). Üniversite Öğrencilerinin Cinsiyet Eşitliği Tutumlarının Belirlenmesi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 21(3), 181-186.
  • Çelik, A. Ö. (2019). Feminist Bir Politika Tahayyülü: Kadınların Yerel Yönetimlerde Temsili (yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Çıtak, A. (2008). Kadınların Çalışmasına Yönelik Tutum: Cinsiyet, Cinsiyet Rolü ve Sosyoekonomik Düzeye Göre Bir Karşılaştırma (yayınlanmamış yüksek lisans tezi.). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Çiçek, B. ve Çopur, Z. (2018). Bireylerin Kadınların Çalışmasına ve Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumları. International Journal of Eurasian Education and Culture, 3(4), 1-21.
  • Demez, G. (2005). Değişen Erkek İmgesi: Kabadayıdan Sanal Delikanlıya. İstanbul: Babil.
  • Dökmen, Z. Y. (2004). Toplumsal Cinsiyet: Sosyal Psikolojik Açıklamalar. İstanbul: Sistem.
  • Dökmen, Z. Y. (2012). Toplumsal Cinsiyet: Sosyal Psikolojik Açıklamalar. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Derya, Y. A., Taşhan, S. T., Uçar, T., Karaaslan, T. ve Tunç, Ö. A. (2017), Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumların Cinsel Tabulara Etkisi, Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(1), 1-8.
  • Direk, N. ve Irmak, B. (2017), Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Öğrencilerinde Toplumsal Cinsiyet Rollerine Yönelik Tutumlar. DEÜ Tıp Fakültesi Dergisi, 31(3), 121-128.
  • Erzeybek, B. (2015). Anne-Babaların Çocuklarını Yetiştirirken Benimsedikleri Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutumları (yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Güldü, Ö. ve Ersoy, M. K. (2009), Toplumsal Cinsiyet Rolleri ve Siyasal Tutumlar Sosyal Psikolojik Bir Değerlendirme. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 64(3), 97- 11.
  • Güzel, A. (2016). Öğrencilerin Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutumları ve İlişkili Faktörler. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(4), 1-11.
  • Öcal Yüceol, S. E. (2016). Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumlar ile İlişki Doyumu ve Romantik İlişkilerde Akılcı Olmayan İnançlar Arasındaki İlişkiler (yüksek lisans tezi). İstanbul Bilim Üniversitesi.
  • Palas Karaca, P. ve Çubukçu Aksu, S. (2020). Sağlık Hizmetleri Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumları ile Psikolojik İyi Oluşları Arasındaki İlişki. Yaşam Becerileri Psikoloji Dergisi, 4(7), 91-100.
  • Saraç, S. (2013). Toplumsal Cinsiyet. Lerzan Gültekin, Gül Güneş, Ceylan Ertung, Aslı Şimşek (Ed.), Toplumsal Cinsiyet ve Yansımaları içinde (s.27-32). Ankara: Atılım Üniversitesi.
  • Seçgin, F. ve Tural, A. (2011). Sınıf Öğretmenliği Bölümü Öğretmen Adaylarının Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumları. Education Sciences, 6(4), 2446- 2458.
  • Şahin, M. (2011). Toplumsal Cinsiyete Duyarlı Bütçeleme (TCDB) Yazınına Kuşbakışı, Fe Dergisi, 3(2), 85- 100.
  • Urhan, B. (2016). Kadın Emeği ve Toplumsal Cinsiyet. Feryal Saygılıgil (Ed.), Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları içinde, (s. 121-151). Ankara: Dipnot.
  • Uygun, K. ve Önsan, Ö. (2020). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Toplumsal Cinsiyet Algıları. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 99-114.
  • Uzun, U. S. (2013). ÖrneklemeYöntemleri, https://www.researchgate.net/publication/30161189_Survey_Sampling_Methods_ Ornekleme_Yontemleri (13 Temmuz 2020).
  • Yaşar, Z. E. ve Zorluoğlu, E. (2021). Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerinin ve Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. Erzurum Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12, 1-17.

GENÇ YETİŞKİN BİREYLERİN TOPLUMSAL CİNSİYET ROLLERİ İLE İLGİLİ TUTUMLARI: KUZEY KIBRIS GAZİMAĞUSA İLÇESİ ÖRNEĞİ

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 2, 415 - 435, 05.05.2021
https://doi.org/10.47525/ulasbid.867133

Öz

Bu çalışmada Kuzey Kıbrıs’taki genç yetişkinlerin toplumsal cinsiyet rollerine yönelik tutumlarını saptamak ve bu tutumları etkileyen değişkenleri ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Araştırmada verilerin toplanması için Toplumsal Cinsiyet Algısı Ölçeği ve Demografik Bilgi Formu kullanılmıştır. Formlar katılımcılara internet aracılığıyla ulaştırılmıştır. Araştırmanın örneklemi Gazimağusa bölgesinde ikâmet eden 18-25 yaş aralığındaki kişilerden oluşturulmuştur. Çalışmaya toplamda 500 kişi katılmıştır. Katılımcılara kartopu örnekleme yöntemiyle ulaşılmıştır. Katılımcıların 153 (% 30,6)’ü 18-21, 347 (%69,4)’si 22-25 yaş aralığında dağılım göstermiştir. Cinsiyete göre dağılıma bakıldığında ise araştırmanın örneklemi 314 (%62,8)’ü kadın, 177 (%35,4)’si erkek ve 9 (%1,8)’u diğer bireylerden oluşmuştur.
Genç yetişkinlerin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları cinsiyet değişkenine göre incelendiğinde kadın katılımcılar ile erkek katılımcılar arasında anlamlı bir fark (p<0,05) bulunmuştur. Bu fark bireylerin eğitim düzeyleri ile ilgili değişkende de saptanmıştır. Bulgulara bakıldığında eğitim düzeylerine göre de bireylerin tutumları arasında belirgin bir fark görülmüştür (p<0,05). Bunların yanında çalıştığını belirten katılımcılar ile çalışmadığını belirten katılımcılar arasında da anlamlı düzeyde fark (p<0,5) bulunmuştur. Bunlara ek olarak medeni durumu evli olan kişiler ile bekâr olan kişiler arasında da anlamlı bir fark (p<0,5) tespit edilmiştir. Ancak araştırmanın diğer değişkenlerine bakıldığında; yaş değişkeninde, 18-21 yaş aralığındaki katılımcılar ile 22-25 yaş aralığındaki katılımcılar arasında önemli bir fark tespit edilememiştir. Bu bulguya benzer biçimde birlikte yaşanılan kişiye göre analiz edilen tutumlar incelendiğinde de; üç kategori arasında da -eşiyle yaşayan, yalnız yaşayan ve ebeveyn ile yaşayan- kayda değer bir fark görülmemiş; hanede kiminle yaşandığının tutumları etkileyecek düzeyde bir faktör olmadığı saptanmıştır.
Sonuç olarak Kuzey Kıbrıs’taki genç yetişkinlerin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları, çok belirgin bir düzeyde olmamakla beraber, olumlu yönde bulunmuştur.

Kaynakça

  • Altınova, H. H. ve Duyan, V. (2013). Toplumsal Cinsiyet Algısı Ölçeğinin Geçerlik Güvenirlik Çalışması. Toplum ve Sosyal Hizmet, 24(2), 9-22.
  • Bekleviç, A. Ç ve Kıran, S. (2017). Bir Üniversite Hastanesi Araştırma Görevlilerinin Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum Ölçeği ve Çalışma Yaşamında Toplumsal Cinsiyet Rolleri Algısının Değerlendirilmesi. BEÜ Sağlık Uygulama ve Araştırma Merkezi Hemşirelik Hizmetleri Müdürlüğü Bilimsel Çalışmalar Dergisi, 29-37.
  • Corrado, C. (2009). Sex versus gender categorization. Encyclopedia of Gender and Society: Cilt 1 (s. 356) içinde. California: Sage.
  • Çelik, A. S., Pasinlioğlu, T., Tan, G. ve Koyuncu, H. (2013). Üniversite Öğrencilerinin Cinsiyet Eşitliği Tutumlarının Belirlenmesi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 21(3), 181-186.
  • Çelik, A. Ö. (2019). Feminist Bir Politika Tahayyülü: Kadınların Yerel Yönetimlerde Temsili (yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Çıtak, A. (2008). Kadınların Çalışmasına Yönelik Tutum: Cinsiyet, Cinsiyet Rolü ve Sosyoekonomik Düzeye Göre Bir Karşılaştırma (yayınlanmamış yüksek lisans tezi.). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Çiçek, B. ve Çopur, Z. (2018). Bireylerin Kadınların Çalışmasına ve Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumları. International Journal of Eurasian Education and Culture, 3(4), 1-21.
  • Demez, G. (2005). Değişen Erkek İmgesi: Kabadayıdan Sanal Delikanlıya. İstanbul: Babil.
  • Dökmen, Z. Y. (2004). Toplumsal Cinsiyet: Sosyal Psikolojik Açıklamalar. İstanbul: Sistem.
  • Dökmen, Z. Y. (2012). Toplumsal Cinsiyet: Sosyal Psikolojik Açıklamalar. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Derya, Y. A., Taşhan, S. T., Uçar, T., Karaaslan, T. ve Tunç, Ö. A. (2017), Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumların Cinsel Tabulara Etkisi, Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(1), 1-8.
  • Direk, N. ve Irmak, B. (2017), Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Öğrencilerinde Toplumsal Cinsiyet Rollerine Yönelik Tutumlar. DEÜ Tıp Fakültesi Dergisi, 31(3), 121-128.
  • Erzeybek, B. (2015). Anne-Babaların Çocuklarını Yetiştirirken Benimsedikleri Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutumları (yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Güldü, Ö. ve Ersoy, M. K. (2009), Toplumsal Cinsiyet Rolleri ve Siyasal Tutumlar Sosyal Psikolojik Bir Değerlendirme. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 64(3), 97- 11.
  • Güzel, A. (2016). Öğrencilerin Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutumları ve İlişkili Faktörler. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(4), 1-11.
  • Öcal Yüceol, S. E. (2016). Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumlar ile İlişki Doyumu ve Romantik İlişkilerde Akılcı Olmayan İnançlar Arasındaki İlişkiler (yüksek lisans tezi). İstanbul Bilim Üniversitesi.
  • Palas Karaca, P. ve Çubukçu Aksu, S. (2020). Sağlık Hizmetleri Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumları ile Psikolojik İyi Oluşları Arasındaki İlişki. Yaşam Becerileri Psikoloji Dergisi, 4(7), 91-100.
  • Saraç, S. (2013). Toplumsal Cinsiyet. Lerzan Gültekin, Gül Güneş, Ceylan Ertung, Aslı Şimşek (Ed.), Toplumsal Cinsiyet ve Yansımaları içinde (s.27-32). Ankara: Atılım Üniversitesi.
  • Seçgin, F. ve Tural, A. (2011). Sınıf Öğretmenliği Bölümü Öğretmen Adaylarının Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumları. Education Sciences, 6(4), 2446- 2458.
  • Şahin, M. (2011). Toplumsal Cinsiyete Duyarlı Bütçeleme (TCDB) Yazınına Kuşbakışı, Fe Dergisi, 3(2), 85- 100.
  • Urhan, B. (2016). Kadın Emeği ve Toplumsal Cinsiyet. Feryal Saygılıgil (Ed.), Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları içinde, (s. 121-151). Ankara: Dipnot.
  • Uygun, K. ve Önsan, Ö. (2020). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Toplumsal Cinsiyet Algıları. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 99-114.
  • Uzun, U. S. (2013). ÖrneklemeYöntemleri, https://www.researchgate.net/publication/30161189_Survey_Sampling_Methods_ Ornekleme_Yontemleri (13 Temmuz 2020).
  • Yaşar, Z. E. ve Zorluoğlu, E. (2021). Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerinin ve Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. Erzurum Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12, 1-17.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Çisem Eray Bu kişi benim

Süheyla Üçışık Erbilen

Yayımlanma Tarihi 5 Mayıs 2021
Gönderilme Tarihi 23 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Eray, Ç., & Üçışık Erbilen, S. (2021). GENÇ YETİŞKİN BİREYLERİN TOPLUMSAL CİNSİYET ROLLERİ İLE İLGİLİ TUTUMLARI: KUZEY KIBRIS GAZİMAĞUSA İLÇESİ ÖRNEĞİ. Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 415-435. https://doi.org/10.47525/ulasbid.867133

19792  21391 18309     

Our journal licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License