Research Article
BibTex RIS Cite

Küreselleşmenin Kültür Üzerine Etkisi

Year 2022, , 403 - 429, 14.01.2022
https://doi.org/10.37880/cumuiibf.1026725

Abstract

Kitle iletişim araçlarında ve daha birçok alanda yaşanan gelişmeler nedeniyle küreselleşen dünyada, insanlar ve toplumlar birbirlerini artık daha fazla etkilemektedir. Özellikle küreselleşme sonucu küresel bir kültür oluşacağı savı üzerine yoğun tartışmalar söz konusudur. Küresel kültürün ise küreselleşmenin itici ülkelerinin kültürü olduğu kabul edilmektedir. Bu çalışmada amaçlanan küresel kültürün, diğer kültürleri etkilemesi sonucu homojen bir kültür tipine mi yoksa heterojen bir kültür tipine mi neden olduğunun araştırılmasıdır. Çalışmada öncelikle küreselleşmenin nasıl bir kültür tipini yaratacağına dair tartışmalara yer verilmiştir. Bu tartışmalarda araştırmacıların bazıları, küreselleşme sonucu homojen bir kültür oluşacağını iddia etmektedir. Diğer araştırmacılar ise küreselleşmenin homojenleşme yaratacağı fikrinin küreselleşmeyi tek boyutlu ele almak anlamına geleceğini savunmaktadır. Küreselleşmenin kültürel çeşitlilik yaratacağını savunan araştırmacılar; küyerel, melezleşme, kümelenme ya da bölgeselleşme gibi kavramları ön plana atmışlardır. Bu araştırmacıların ortak özelliği ise küreselleşmenin karmaşık bir yapısı olduğunu ve bu karmaşıklığın homojenleşmeden ziyade farklı kültür tiplerini ortaya çıkaracağını savunmalarıdır. Bu çerçevede 2020 yılında İzmir özelinde saha araştırılması yapılmıştır. Araştırmada kozmopolitlik, etnik kimlik ölçekleri kullanılmıştır. Ayrıca araştırmada demografik bilgi içeren sorular yer almıştır. Araştırmaya 406 kişi katılmıştır. Yapılan analiz sonucunda araştırmaya katılan kişilerin küyerel, yerel ve uluslar ötesi olmak üzere üç farklı kültür tipine ait kümede yoğunlaştığı görülmüştür. Küreselleşmenin homojen bir kültür yerine, içinde kültürel çeşitliliği barındıran bir yapıya neden olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Bauman, Z. (2012). Küreselleşme Toplumsal Sonuçları. Çev. Abdullah Yılmaz. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Berry, J. W. (1997). Immigration, acculturation and adaption. Applied Psychology: An International Review.46:5-68.
  • Berry, J.W., Phinney, J. S., Sam, D. L. ve Vedder, P. (2006). Immigrant Youth: Acculturation, Identity, and Adaptation. Applied Psychology: An International Review.55(3): 303-332.
  • Berry, J. W. (2008). Globalisation and Acculturation. International Journal of Intercultural Relations. 32: 328-336.
  • Cleveland, M. (2006). The Local, The Globall, And The Creole: Ethnic İdentification, Acculturation to Global Consumer Culture, And Consumptionscapes. (Unpublished Doctoral Dissertation). Canada, Montreal, Quebec: Concordia University The John Molson School of Business.
  • Cleveland, M. ve Laroche, M. (2007). Acculturaton to the global consumer culture: Scale development and rearch paradigm. Journal of Business Research.60: 249-259.
  • Cleveland, M., Papadopoulos, N. ve Laroche, M. (2011). Identity, Demographics, and Consumer Behaviours: International Market Segmentation Across Product Categories. International Marketing Review. 28(3):244-266.
  • Cleveland, M., Laroche, M. ve Hallab, R. (2013). Globalization, Culture, Religion, and Values: Comparing Consumption Patterns of Lebanese Muslims and Christians. Journal of Business Research. 66: 958-967.
  • Dursun, P. (2021). Küreselleşmenin Tüketici Davranışları Üzerine Etkisi: İzmir Örneği. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İzmir.
  • Featherstone, M. (1995). Introducing: Globalizing Cultural Complexity. Editor: Mike Featherston. Undoing Culture Globalization, Postmodernism and Identity. London; New Delhi; Thousand Oaks: Sage Publications.
  • Featherstone, M. (1996). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü. Çev. Mehmet Küçük. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Featherstone, M. ve Lash, S. (1995). Globalization, Modernity and The Spatialization of Social Theory: An Introduction. Editors: Mike Featherstone, Scott Lash, Roland Robertson. Global Modernities. London; New Delhi; Thousand Oaks: Sage Publications.
  • Ger, G. ve Belk, R. W. (1996). Cross-cultural Differences in Materialism. Journal Of Economic Psychology. 17: 55-77.
  • Hallab, R. (2009). Acculturation to The Global Consumer Culture And Ethnic Identity: An Emprical Study In Lebanon. (Unpublished Master’s Thesis). Kanada: Concordia University.
  • Hannerz, U. (1990). Cosmopolitans and Locals in World Culture. Theory, Culture and Society.7: 237-251.
  • Jameson, F. (2011). Postmodernizm ya da Geç Kapitalizmin Kültürel Mantığı. Çev: Nuri Plümer ve Abdülkadir Gölcü. Ankara. Nirengi Kitap.
  • Keser, E. (2015). Küresel Tüketici Kültürü ve Etnik Kimliğin Ürün Gruplarına Göre Tüketim Alışkanlıkları Üzerindeki Etkisi: Türkiye Uygulaması. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Naghavi, P. (2011). Acculturation to The Global Consumer Culture And Ethnic Identity: An Emprical Study In Iran. (Unpublished Master’s Thesis). Canada: Concordia University.
  • Pieterse, J., N. (1995). Globalization as Hybridization-Global Modernities. Editors Mike Featherstone, Scott Lash ve Roland Robertson. London; New Delhi; Thousand Oaks: Sage Publications.
  • Ritzer, G. (2000). Büyüsü Bozulmuş Dünyayı Büyülemek. Çev. Şen Süer Kaya. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Ritzer, G. (2011). Toplumun McDonaldlaştırılması. Çev. Şen Süer Kaya. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Robertson, R. (1995). Glocalization: Time-Space and Homogeneity-Heterogeneity-Global Modernities. Editors Mike Featherstone, Scott Lash ve Roland Robertson. London: New Delhi: Thousand Oaks: Sage Publications.
  • Sobol, K. (2008). The ‘Global Consumer Culture’: An Empirical Study In The Netherlands‛. (Unpublished Master’s Thesis), Canada: Concordia University.
  • Tomlinson, J. (2004). Küreselleşme ve Kültür. Çev. Arzu Eker. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

The Effect of Globalization on Culture

Year 2022, , 403 - 429, 14.01.2022
https://doi.org/10.37880/cumuiibf.1026725

Abstract

Due to the developments in mass media and many other fields, people and societies affect each other more than in the globalizing world. In particular, there are intense debates on the argument that a global culture will emerge as a result of globalization. It is accepted that global culture is the culture of the driving countries of globalization. The aim of this study is to investigate whether global culture causes a homogeneous culture type or a heterogeneous culture type as a result of influencing other cultures. In the study, first of all, discussion about how globalization creates a type of culture are included. In these discussions, some of the researchers claim that a homogeneous culture will be formed as a result of globalization. Other researchers argue that the idea that globalization creates homogenization will mean dealing with globalization in one dimension. Researchers who argue that globalization will create cultural diversity have emphasized concepsts such as glocal, hybridization, clustering or regionalization. The common feature of these researchers is that they argue that globalization has a complex structure and that this complexity will result in different types of culture rather than homogenization. In this context, field research was conducted in Izmir in 2020. Cosmopolitanism and ethnic identity scales were used in the research. In addition, the research included questions that containing demographic informations. 406 people participated in the research. As a result of the analysis, it has been seen that the people participating in the research are concentrated in the cluster belonging to the three different cultural types as glocals, locals and transnationals. It has been concluded that globalization causes a structure that includes cultural diversity instead of a homogeneous culture.

References

  • Bauman, Z. (2012). Küreselleşme Toplumsal Sonuçları. Çev. Abdullah Yılmaz. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Berry, J. W. (1997). Immigration, acculturation and adaption. Applied Psychology: An International Review.46:5-68.
  • Berry, J.W., Phinney, J. S., Sam, D. L. ve Vedder, P. (2006). Immigrant Youth: Acculturation, Identity, and Adaptation. Applied Psychology: An International Review.55(3): 303-332.
  • Berry, J. W. (2008). Globalisation and Acculturation. International Journal of Intercultural Relations. 32: 328-336.
  • Cleveland, M. (2006). The Local, The Globall, And The Creole: Ethnic İdentification, Acculturation to Global Consumer Culture, And Consumptionscapes. (Unpublished Doctoral Dissertation). Canada, Montreal, Quebec: Concordia University The John Molson School of Business.
  • Cleveland, M. ve Laroche, M. (2007). Acculturaton to the global consumer culture: Scale development and rearch paradigm. Journal of Business Research.60: 249-259.
  • Cleveland, M., Papadopoulos, N. ve Laroche, M. (2011). Identity, Demographics, and Consumer Behaviours: International Market Segmentation Across Product Categories. International Marketing Review. 28(3):244-266.
  • Cleveland, M., Laroche, M. ve Hallab, R. (2013). Globalization, Culture, Religion, and Values: Comparing Consumption Patterns of Lebanese Muslims and Christians. Journal of Business Research. 66: 958-967.
  • Dursun, P. (2021). Küreselleşmenin Tüketici Davranışları Üzerine Etkisi: İzmir Örneği. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İzmir.
  • Featherstone, M. (1995). Introducing: Globalizing Cultural Complexity. Editor: Mike Featherston. Undoing Culture Globalization, Postmodernism and Identity. London; New Delhi; Thousand Oaks: Sage Publications.
  • Featherstone, M. (1996). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü. Çev. Mehmet Küçük. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Featherstone, M. ve Lash, S. (1995). Globalization, Modernity and The Spatialization of Social Theory: An Introduction. Editors: Mike Featherstone, Scott Lash, Roland Robertson. Global Modernities. London; New Delhi; Thousand Oaks: Sage Publications.
  • Ger, G. ve Belk, R. W. (1996). Cross-cultural Differences in Materialism. Journal Of Economic Psychology. 17: 55-77.
  • Hallab, R. (2009). Acculturation to The Global Consumer Culture And Ethnic Identity: An Emprical Study In Lebanon. (Unpublished Master’s Thesis). Kanada: Concordia University.
  • Hannerz, U. (1990). Cosmopolitans and Locals in World Culture. Theory, Culture and Society.7: 237-251.
  • Jameson, F. (2011). Postmodernizm ya da Geç Kapitalizmin Kültürel Mantığı. Çev: Nuri Plümer ve Abdülkadir Gölcü. Ankara. Nirengi Kitap.
  • Keser, E. (2015). Küresel Tüketici Kültürü ve Etnik Kimliğin Ürün Gruplarına Göre Tüketim Alışkanlıkları Üzerindeki Etkisi: Türkiye Uygulaması. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Naghavi, P. (2011). Acculturation to The Global Consumer Culture And Ethnic Identity: An Emprical Study In Iran. (Unpublished Master’s Thesis). Canada: Concordia University.
  • Pieterse, J., N. (1995). Globalization as Hybridization-Global Modernities. Editors Mike Featherstone, Scott Lash ve Roland Robertson. London; New Delhi; Thousand Oaks: Sage Publications.
  • Ritzer, G. (2000). Büyüsü Bozulmuş Dünyayı Büyülemek. Çev. Şen Süer Kaya. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Ritzer, G. (2011). Toplumun McDonaldlaştırılması. Çev. Şen Süer Kaya. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Robertson, R. (1995). Glocalization: Time-Space and Homogeneity-Heterogeneity-Global Modernities. Editors Mike Featherstone, Scott Lash ve Roland Robertson. London: New Delhi: Thousand Oaks: Sage Publications.
  • Sobol, K. (2008). The ‘Global Consumer Culture’: An Empirical Study In The Netherlands‛. (Unpublished Master’s Thesis), Canada: Concordia University.
  • Tomlinson, J. (2004). Küreselleşme ve Kültür. Çev. Arzu Eker. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Pinar Dursun 0000-0002-0199-0398

Publication Date January 14, 2022
Submission Date November 21, 2021
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Dursun, P. (2022). Küreselleşmenin Kültür Üzerine Etkisi. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 23(1), 403-429. https://doi.org/10.37880/cumuiibf.1026725

Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.