Political socialisation refers to a process in which every individual who is born into society learns the basic values, institutions and rules of the society into which it is born and becomes compatible with the political culture. In this process, the individual learns the boundaries of their own society unconsciously, the roles in that society, the forms of behaviour deemed legitimate and political beliefs. In political socialisation as a learning process, institutions such as family, friendship networks, school, mass media and religion have constructive and transformative roles in the process. Political socialisation processes of individuals are shaped by these institutions worldwide. This study claims to reveal the factors affecting the political socialisation processes of political science students in Türkiye. The field research part of the study was carried out with quantitative research methods and survey design. In this context, a survey was administered to 426 students who continue their education in the department of political science in Türkiye. The hypotheses determined for the study were tested by analysing the survey data in the SPSS package programme. The findings of the study show that students who continue their undergraduate education in political science in Turkey frequently discuss politics with their families, but their families do not want to support their children in joining a political organisation. Political science students do not respond favourably to invitations from their friends to attend political meetings, and although they frequently follow politics through mass media, they avoid interacting even online platforms. In addition, the hypotheses of the study show that there is a significant relationship between political socialisation and gender and political ideology.
-
-
-
Siyasal toplumsallaşma, topluma katılan her bir bireyin, içine doğduğu toplumun temel değerlerini, kurumlarını ve kurallarını öğrendiği ve siyasal kültürle uyumlu hale geldiği bir süreci ifade etmektedir. Bu süreçte birey farkında olmaksızın kendi toplumunun sınırlarını, o toplumdaki rolleri, meşru görülen davranış biçimlerini ve siyasal inançları öğrenir. Bir öğrenme süreci olarak siyasal toplumsallaşmada aile, arkadaşlık ağları, okul, kitle iletişim araçları, din gibi kurumların inşa edici ve dönüştürücü rolleri bulunmaktadır. Bireylerin siyasal toplumsallaşma süreçleri, dünyanın her yerinde bahsi geçen kurumlar sayesinde şekil almaktadır. Bu çalışma, Türkiye'deki siyaset bilimi öğrencilerinin siyasal toplumsallaşma süreçlerinde etkili olan faktörleri ortaya koyma iddiası taşımaktadır. Çalışmanın saha araştırması bölümü, nicel araştırma yöntemleri ve tarama deseniyle gerçekleştirilmiştir. Bu bağlamda Türkiye'de siyaset bilimi bölümünde eğitimine devam eden 426 öğrenciye anket uygulanmıştır. Çalışma için belirlenen hipotezler, anket verilerinin SPSS paket programında analiz yapılmasıyla test edilmiştir. Çalışmanın bulguları, Türkiye’de siyaset bilimi alanında lisans eğitimine devam eden öğrencilerin aileleriyle sıkça siyaset konuştuklarını ancak ailelerinin siyasi bir oluşuma katılma konusunda çocuklarına destek vermek istemediğini göstermektedir. Siyaset bilimi öğrencilerinin arkadaş çevresinden gelen siyasi toplantılara katılma davetlerine sıcak bakmadıkları ve kitle iletişim araçlarından siyaseti sıkça takip etmelerine rağmen online bağlamda bile etkileşime girmekten kaçındıkları tespit edilmiştir. Bunun yanı sıra çalışmanın hipotez tesleri, siyasal toplumsallaşma ile cinsiyet ve ideoloji arasında anlamlı bir ilişki olduğunu göstermektedir.
-
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Political Science |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Project Number | - |
Early Pub Date | July 28, 2023 |
Publication Date | July 31, 2023 |
Submission Date | April 24, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |
Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.