Research Article
BibTex RIS Cite

Yeşil Dağıtım Faaliyetlerinin Algılanan İşletme Performansı Üzerindeki Etkisinin Belirlenmesi: Kocaeli Lojistik İşletmeleri Uygulaması

Year 2023, , 519 - 526, 30.10.2023
https://doi.org/10.37880/cumuiibf.1288970

Abstract

These days, it's crucial to practice environmental awareness, energy conservation, and resource preservation. Consumers today favor goods with high recycling rates and low environmental impact. Businesses who adopt social consciousness, are conscious of their social responsibilities, and work to satisfy customer expectations conduct their operations within the parameters of green marketing. Many operations, including green distribution activities, might benefit financially from reducing their use of fuel, packaging, and distribution routes.
Enterprises can achieve performance efficiency through the selection of alternate distribution routes by logistics companies and the repurposing of spent packaging through reverse logistics. On the other side, in today's market, corporations use performance measurements to obtain a competitive advantage. Additionally, performance metrics help organizations guarantee customer happiness. With this in mind, the goal of this study is to ascertain how green distribution practices affect corporate success. It is also aimed to determine whether there is a relationship between green distribution activities and perceived business performance. To determine the population of the study, the list of enterprises operating in the logistics sector in Kocaeli was obtained from the Kocaeli Chamber of Commerce. In this sense, there are 102 companies on the list. All of these companies were interviewed face-to-face and a complete census sampling was carried out. Feedback was received from 86 of these companies. Regression and correlation analyses were carried out for this purpose utilizing the quantitative research approach. The survey method was used in the study to gather data. The study's findings led to the realization that green distribution procedures significantly and favorably impact company performance.

Thanks

Değerli görüş ve önerilerinizden dolayı şimdiden teşekkür ederim.

References

  • Ahmed, N.U., Montagno, R.V. & Firenze, R.J. (1996). Operations strategy and organizational performance: an empirical stud. International Journal of Operations & Production Management, 16(5), 41-53.
  • Akarçay N. (2020). Kurumsal kaynak planlaması uygulamalarinin İşletmelerin rekabet gücüne ve performansina Etkileri: Marmara Bölgesinde faaliyet gösteren Liman işletmelerinde bir araştırma. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, İstanbul.
  • Aslan, F. (2007). Yeşil pazarlama faaliyetleri çerçevesinde Kafkas öğrencilerinin çevreye duyarlı ürünleri kullanma eğilimlerini belirlemeye yönelik bir araştırma. Kafkas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Kars.
  • Aslan, F. ve Çınar, R. (2015). Yeşil pazarlama faaliyetleri çerçevesinde kafkas üniversitesi öğrencilerinin çevreye duyarlı ürünleri kullanma eğilimlerini belirlemeye yönelik bir araştırma. KAÜ İİBF Dergisi, 6 (9).
  • Bayyurt, N. (2011). İşletmelerde performans değerlendirmenin önemi ve performans göstergeleri arasindaki ilişkiler. Journal Of Social Policy Conferences, 0 (53), 577-592.
  • Boy-Akdağ, L. & Ö. Tayfur-Ekmekci (2023). İş stratejileri ve algılanan örgütsel performans arasındaki ilişkiler: büyük ölçekli işletmeler üzerine bir araştırma. Sosyoekonomi, 31(57), 299-329.
  • Candemir, A.(2021). Yeşil Pazarlama, Nobel Bilimsel Eserler Yayınevi, Sürdürülebilirlik Ve Değer Yaratan Yeşil Uygulamalar Kitabı, 8. Bölüm, Ankara.
  • Candrasa, L., Cen, C. C., Cahyadi, W., Cahyadi, L., & Pratama, I. (2020). Green supply chain, green communication and firm performance: empirical evidence from thailand. Systematic Reviews in Pharmacy, 11(12).
  • Capon, N., Farley, J. U., & Hoenıg, S. (1990). Determinants of financial performance: a meta analysis. Management Science. 36(10), 1143-1159.
  • Chin, T. A., Tat, H.H., & Sulaiman, Z. (2015). Green supply chain management, environmental collaboration and sustainability performance. Procedia Cirp, (26) 695-699.
  • Claver, E., Lo´pez, M.D., Molina, J.F., & Tarı´, J.J. (2007). Environmental management and firm performance: a case study. Journal of Environmental Management (84), 606–619.
  • Delice-Akca, T. ve Akdoğan, M. Ş. (2023). Gıda işletmelerinin yeşil lojistik uygulamaları ve lojistik performanslarının demografik faktörlere göre incelenmesi. İktisadi İdari ve Siyasal Araştırmalar Dergisi, 8(21), 491-512. https://doi.org/10.25204/iktisad.1144246
  • Demirel, R. (2021). Tedarik zinciri performans göstergelerinin bilgi teknolojileri ile uygulaması, Yüksek Lisans Tezi, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uluslararası Ticaret ve Lojistik Ana Bilim Dalı, Karaman.
  • Dilek, Ş. & İncaz, S. (2021). Küreselleşme sürecinde teknolojik dönüşümün lojistik sektörüne etkileri, Beykoz Akademi Dergisi, 9(2), 30-49.
  • Eneizan, B. M., Abd-Wahab, K., & Obaid, T.F. (2016). Effects of green marketing strategy on the financial and non-financial performance of firms: A conceptual paper. Oman Chapter of Arabian Journal of Business and Management Review, 34(3796), 1-14.
  • Erbaşlar, G. (2012). Yeşil Pazarlama. Mesleki Bilimler Dergisi, 94-101.
  • Garzella, S., & Fiorentino, R. (2014). An integrated framework to support the process of green management adoption. Business Process Management Journal, 20(1), 68-89.
  • Gedik, Y. (2020). Yeşil pazarlama stratejileri ve işletmelerin amaçlarına etkisi. International Anatolia Academic Online Journal, 6(2), 46-65.
  • Ittner, C.D. (2008). Does measuring intangibles for management purposes improve performance? a review of the evidence. Accounting and Business Research, 38(3).
  • Karabulut, E. (2003). İşletmelerde Çevre Bilinci ve Yeşil Yönetim Uygulamalarının İşletme Başarısına Katkısını İncelemeye Yönelik Bir Araştırma, Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Karakuş, G., & Erdirençelebi, M., (2018). İşletmelerin yeşil yönetim algılarının işletme performansı üzerindeki etkisini ölçmeye yönelik bir araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 681- 704.
  • Kayapınar, Ö. (2016). Lojistik hizmet kalitesi ile firma performansı arasındaki ilişkide lojistik performansı ve teknoloji düzeyinin rolü, Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Konuk, B. (2011). Dağıtım lojistiği performansının firma performansına etkisi, Doktora Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü İşletme Mühendisliği Ana Bilim Dalı, İstanbul.
  • Küçükkaptan, M. (2020). Kobilerde inovasyon algısının işletme performansına etkisi, Ümraniye imes osb örneği. İstanbul Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı Doktora Tezi, İstanbul.
  • Mucuk, İ. (2012). Pazarlama İlkeleri. (19.basım). İstanbul: Türkmen Kitapevi.
  • Mwaura A., & Letting, N. (2016). Green dıstrıbutıon practıes and competıtıveness of food manufacturıng fırms ın Kenya, International Journal of Economics, Commerce and Management, 4(3), 189-207.
  • Nar, Y., & Gök, Ş. (2016). Dinamik çevre etkisinde pazarlama stratejileri ve pazar performansı analizi: bilişim sektörü değerlendirmesi. BUJSS, 9(1), 134-147.
  • Nath, P., Siepong, A. (2022). Green marketing capability: a configuration approach towards sustainable development. Journal of Cleaner Production, 354, 1-12, 131727.
  • Neely, A., Gregory, M. & Platts, K. (2005). Performance measurement system design a literature review and research agenda, International Journal of Operations & Production Management, 25(12), pp. 1228-1263.
  • Özcan, H. & Özgül, B. (2019). Yeşil pazarlama ve tüketicilerin yeşil ürün tercihlerini etkileyen faktörler. Türkiye Mesleki ve Sosyal Bilimler Dergisi, (1), 1-18.
  • Porter, M. E., & Van Der Linde, C. (1995). Green and competitive: ending the stalemate. Harvard Business Review, September–October, 120–134.
  • Prakash, A. (2002). Green marketing, public policy and managerial strategies. Business Strategy and the Environment, 11(5), 285–297.
  • Razzaque, M.A., & Chang, C.S. (1998). Outsourcing of logistics functions: a literature survey. International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, 28(2), 89–107.
  • Sekaran, U., (1992), Research Methods for Business., Canada: John Wiley &Sons, Inc
  • Sipahi, Ş., Turgut, M. & Özbaş, H. (2023). Yeşil lojistik: uluslararası projelerin ve sektörel uygulamaların incelenmesi. International Journal of Disciplines Economics & Administrative Sciences Studies, 9(49), pp: 1107-1121.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics (6th ed.), Boston: Allyn and Bacon.
  • Tayfun, N. & Öçlü, B. (2015). Yeşil pazarlama uygulamasının tüketiciler açısından algılanmasının nöropazarlama tekniği ile araştırılması. Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2.
  • Topuz, S. (2016). Yeşil pazarlama ve üretici işletmelerin yeşil pazarlama faaliyetlerine ilişkin bir araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Yönetimi Anabilim Dalı Pazarlama Bilim Dalı, İstanbul.
  • Türk, M. & Gök, A. (2010). Yeşil pazarlama anlayışı açısından üretici işletmelerin sosyal sorumluluğu. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(32), 199-220.
  • Wu, S.I. & Chen, Y. (2014). The Impact of Green Marketing and Perceived Innovation on Purchase Intention for Green Products. International Journal of Marketing Studies, 6(5), 81-100.
  • Yamane T. (2001). Çevirenler: Alptekin E, Temel Örnekleme Teknikleri, Literatür Yayınları, İstanbul.
  • Yangınlar, G. & Sarı, K. (2014). Yeşil lojistik uygulamaları ve işletme performansı üzerine bir literatür araştırması, III. Uluslararası Lojistik ve Tedarik Zinciri Konferansı. Trabzon.
  • Yıldız, B. (2020). Yeşil tedarik zinciri yönetimi uygulamalarının performans üzerindeki etkisinin yapısal eşitlik modeli ile analizi. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Osmaniye Korkut Ata University İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(1), ss. 1-22.
  • Yıldız, D. & Uzunsakal, E. (2018). Alan araştırmalarında güvenilirlik testlerinin karşılaştırılması ve tarımsal veriler üzerine bir uygulama, Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi, 1, pp.14-28.
  • Yıldız, R. & Göktepe, A.O. (2020). Müşteriler açısından firmaların yeşil tedarik zinciri yönetimi uygulamalarına yönelik bir saha araştırması. International Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, 6(38), 2157-2167.

Determining The Impact Of Green Distribution Activities On Perceived Business Performance: Kocaeli Logistics Enterprises Application

Year 2023, , 519 - 526, 30.10.2023
https://doi.org/10.37880/cumuiibf.1288970

Abstract

These days, it's crucial to practice environmental awareness, energy conservation, and resource preservation. Consumers today favor goods with high recycling rates and low environmental impact. Businesses who adopt social consciousness, are conscious of their social responsibilities, and work to satisfy customer expectations conduct their operations within the parameters of green marketing. Many operations, including green distribution activities, might benefit financially from reducing their use of fuel, packaging, and distribution routes.
Enterprises can achieve performance efficiency through the selection of alternate distribution routes by logistics companies and the repurposing of spent packaging through reverse logistics. On the other side, in today's market, corporations use performance measurements to obtain a competitive advantage. Additionally, performance metrics help organizations guarantee customer happiness. With this in mind, the goal of this study is to ascertain how green distribution practices affect corporate success. It is also aimed to determine whether there is a relationship between green distribution activities and perceived business performance. To determine the population of the study, the list of enterprises operating in the logistics sector in Kocaeli was obtained from the Kocaeli Chamber of Commerce. In this sense, there are 102 companies on the list. All of these companies were interviewed face-to-face and a complete census sampling was carried out. Feedback was received from 86 of these companies. Regression and correlation analyses were carried out for this purpose utilizing the quantitative research approach. The survey method was used in the study to gather data. The study's findings led to the realization that green distribution procedures significantly and favorably impact company performance.

References

  • Ahmed, N.U., Montagno, R.V. & Firenze, R.J. (1996). Operations strategy and organizational performance: an empirical stud. International Journal of Operations & Production Management, 16(5), 41-53.
  • Akarçay N. (2020). Kurumsal kaynak planlaması uygulamalarinin İşletmelerin rekabet gücüne ve performansina Etkileri: Marmara Bölgesinde faaliyet gösteren Liman işletmelerinde bir araştırma. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, İstanbul.
  • Aslan, F. (2007). Yeşil pazarlama faaliyetleri çerçevesinde Kafkas öğrencilerinin çevreye duyarlı ürünleri kullanma eğilimlerini belirlemeye yönelik bir araştırma. Kafkas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Kars.
  • Aslan, F. ve Çınar, R. (2015). Yeşil pazarlama faaliyetleri çerçevesinde kafkas üniversitesi öğrencilerinin çevreye duyarlı ürünleri kullanma eğilimlerini belirlemeye yönelik bir araştırma. KAÜ İİBF Dergisi, 6 (9).
  • Bayyurt, N. (2011). İşletmelerde performans değerlendirmenin önemi ve performans göstergeleri arasindaki ilişkiler. Journal Of Social Policy Conferences, 0 (53), 577-592.
  • Boy-Akdağ, L. & Ö. Tayfur-Ekmekci (2023). İş stratejileri ve algılanan örgütsel performans arasındaki ilişkiler: büyük ölçekli işletmeler üzerine bir araştırma. Sosyoekonomi, 31(57), 299-329.
  • Candemir, A.(2021). Yeşil Pazarlama, Nobel Bilimsel Eserler Yayınevi, Sürdürülebilirlik Ve Değer Yaratan Yeşil Uygulamalar Kitabı, 8. Bölüm, Ankara.
  • Candrasa, L., Cen, C. C., Cahyadi, W., Cahyadi, L., & Pratama, I. (2020). Green supply chain, green communication and firm performance: empirical evidence from thailand. Systematic Reviews in Pharmacy, 11(12).
  • Capon, N., Farley, J. U., & Hoenıg, S. (1990). Determinants of financial performance: a meta analysis. Management Science. 36(10), 1143-1159.
  • Chin, T. A., Tat, H.H., & Sulaiman, Z. (2015). Green supply chain management, environmental collaboration and sustainability performance. Procedia Cirp, (26) 695-699.
  • Claver, E., Lo´pez, M.D., Molina, J.F., & Tarı´, J.J. (2007). Environmental management and firm performance: a case study. Journal of Environmental Management (84), 606–619.
  • Delice-Akca, T. ve Akdoğan, M. Ş. (2023). Gıda işletmelerinin yeşil lojistik uygulamaları ve lojistik performanslarının demografik faktörlere göre incelenmesi. İktisadi İdari ve Siyasal Araştırmalar Dergisi, 8(21), 491-512. https://doi.org/10.25204/iktisad.1144246
  • Demirel, R. (2021). Tedarik zinciri performans göstergelerinin bilgi teknolojileri ile uygulaması, Yüksek Lisans Tezi, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uluslararası Ticaret ve Lojistik Ana Bilim Dalı, Karaman.
  • Dilek, Ş. & İncaz, S. (2021). Küreselleşme sürecinde teknolojik dönüşümün lojistik sektörüne etkileri, Beykoz Akademi Dergisi, 9(2), 30-49.
  • Eneizan, B. M., Abd-Wahab, K., & Obaid, T.F. (2016). Effects of green marketing strategy on the financial and non-financial performance of firms: A conceptual paper. Oman Chapter of Arabian Journal of Business and Management Review, 34(3796), 1-14.
  • Erbaşlar, G. (2012). Yeşil Pazarlama. Mesleki Bilimler Dergisi, 94-101.
  • Garzella, S., & Fiorentino, R. (2014). An integrated framework to support the process of green management adoption. Business Process Management Journal, 20(1), 68-89.
  • Gedik, Y. (2020). Yeşil pazarlama stratejileri ve işletmelerin amaçlarına etkisi. International Anatolia Academic Online Journal, 6(2), 46-65.
  • Ittner, C.D. (2008). Does measuring intangibles for management purposes improve performance? a review of the evidence. Accounting and Business Research, 38(3).
  • Karabulut, E. (2003). İşletmelerde Çevre Bilinci ve Yeşil Yönetim Uygulamalarının İşletme Başarısına Katkısını İncelemeye Yönelik Bir Araştırma, Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Karakuş, G., & Erdirençelebi, M., (2018). İşletmelerin yeşil yönetim algılarının işletme performansı üzerindeki etkisini ölçmeye yönelik bir araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 681- 704.
  • Kayapınar, Ö. (2016). Lojistik hizmet kalitesi ile firma performansı arasındaki ilişkide lojistik performansı ve teknoloji düzeyinin rolü, Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Konuk, B. (2011). Dağıtım lojistiği performansının firma performansına etkisi, Doktora Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü İşletme Mühendisliği Ana Bilim Dalı, İstanbul.
  • Küçükkaptan, M. (2020). Kobilerde inovasyon algısının işletme performansına etkisi, Ümraniye imes osb örneği. İstanbul Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı Doktora Tezi, İstanbul.
  • Mucuk, İ. (2012). Pazarlama İlkeleri. (19.basım). İstanbul: Türkmen Kitapevi.
  • Mwaura A., & Letting, N. (2016). Green dıstrıbutıon practıes and competıtıveness of food manufacturıng fırms ın Kenya, International Journal of Economics, Commerce and Management, 4(3), 189-207.
  • Nar, Y., & Gök, Ş. (2016). Dinamik çevre etkisinde pazarlama stratejileri ve pazar performansı analizi: bilişim sektörü değerlendirmesi. BUJSS, 9(1), 134-147.
  • Nath, P., Siepong, A. (2022). Green marketing capability: a configuration approach towards sustainable development. Journal of Cleaner Production, 354, 1-12, 131727.
  • Neely, A., Gregory, M. & Platts, K. (2005). Performance measurement system design a literature review and research agenda, International Journal of Operations & Production Management, 25(12), pp. 1228-1263.
  • Özcan, H. & Özgül, B. (2019). Yeşil pazarlama ve tüketicilerin yeşil ürün tercihlerini etkileyen faktörler. Türkiye Mesleki ve Sosyal Bilimler Dergisi, (1), 1-18.
  • Porter, M. E., & Van Der Linde, C. (1995). Green and competitive: ending the stalemate. Harvard Business Review, September–October, 120–134.
  • Prakash, A. (2002). Green marketing, public policy and managerial strategies. Business Strategy and the Environment, 11(5), 285–297.
  • Razzaque, M.A., & Chang, C.S. (1998). Outsourcing of logistics functions: a literature survey. International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, 28(2), 89–107.
  • Sekaran, U., (1992), Research Methods for Business., Canada: John Wiley &Sons, Inc
  • Sipahi, Ş., Turgut, M. & Özbaş, H. (2023). Yeşil lojistik: uluslararası projelerin ve sektörel uygulamaların incelenmesi. International Journal of Disciplines Economics & Administrative Sciences Studies, 9(49), pp: 1107-1121.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics (6th ed.), Boston: Allyn and Bacon.
  • Tayfun, N. & Öçlü, B. (2015). Yeşil pazarlama uygulamasının tüketiciler açısından algılanmasının nöropazarlama tekniği ile araştırılması. Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2.
  • Topuz, S. (2016). Yeşil pazarlama ve üretici işletmelerin yeşil pazarlama faaliyetlerine ilişkin bir araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Yönetimi Anabilim Dalı Pazarlama Bilim Dalı, İstanbul.
  • Türk, M. & Gök, A. (2010). Yeşil pazarlama anlayışı açısından üretici işletmelerin sosyal sorumluluğu. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(32), 199-220.
  • Wu, S.I. & Chen, Y. (2014). The Impact of Green Marketing and Perceived Innovation on Purchase Intention for Green Products. International Journal of Marketing Studies, 6(5), 81-100.
  • Yamane T. (2001). Çevirenler: Alptekin E, Temel Örnekleme Teknikleri, Literatür Yayınları, İstanbul.
  • Yangınlar, G. & Sarı, K. (2014). Yeşil lojistik uygulamaları ve işletme performansı üzerine bir literatür araştırması, III. Uluslararası Lojistik ve Tedarik Zinciri Konferansı. Trabzon.
  • Yıldız, B. (2020). Yeşil tedarik zinciri yönetimi uygulamalarının performans üzerindeki etkisinin yapısal eşitlik modeli ile analizi. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Osmaniye Korkut Ata University İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(1), ss. 1-22.
  • Yıldız, D. & Uzunsakal, E. (2018). Alan araştırmalarında güvenilirlik testlerinin karşılaştırılması ve tarımsal veriler üzerine bir uygulama, Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi, 1, pp.14-28.
  • Yıldız, R. & Göktepe, A.O. (2020). Müşteriler açısından firmaların yeşil tedarik zinciri yönetimi uygulamalarına yönelik bir saha araştırması. International Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, 6(38), 2157-2167.
There are 45 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Business Administration
Journal Section Makaleler
Authors

Ömer Ellibeş 0000-0003-3957-2164

Mualla Akçadağ 0000-0002-0785-3976

Early Pub Date October 25, 2023
Publication Date October 30, 2023
Submission Date April 28, 2023
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Ellibeş, Ö., & Akçadağ, M. (2023). Determining The Impact Of Green Distribution Activities On Perceived Business Performance: Kocaeli Logistics Enterprises Application. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 24(4), 519-526. https://doi.org/10.37880/cumuiibf.1288970

Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.