Story completion is a novel and intriguing methodological approach that generates a wealth of insightful and broader knowledge about individuals’ perceptions and understanding for researchers across disciplines. However, this method remains underexplored within the management research. To address this gap, this article focuses on the conceptual and methodological origins of the story completion method and provides a synthesis of story completion research in management literature. Our review of findings from seven studies shows that story completion-based research has focused on understanding the perception of menopausal women at work, teachers' teaching approach, and family life during the COVID-19 pandemic within the context of healthcare professionals, social workers, and teachers. Besides, these studies also concentrated on sensitive work-related research topics (discriminatory abuse, gender stereotypes etc.). The sample size and cnumber of stories ranged from 21 to 62 participants. Considering story design, 86% of studies used third-person perspectives. Also, these studies used a comparative design based on gender (male and female manager), personal characteristics (race, mental health etc.), socioeconomic status (low and middle), and different aspects of family life (household tasks, childcare, working from home, etc.). As an analysis method, 43% of studies used reflexive thematic analysis as a data analysis method. Finally, story completion was used as the sole method in the story completion research in management literature.
Hikaye tamamlama, bireylerin algıları ve anlayışları hakkında zengin ve daha geniş bilgi üretmesi dolayısıyla farklı disiplinlerden araştırmacılar için yeni ve ilgi çekici bir metodolojik yaklaşımdır. Ancak bu yöntem, yönetim araştırmalarında yeterince kullanılmamıştır. Literatürdeki bu boşluğu doldurmak için bu makale, hikaye tamamlama yönteminin kavramsal ve metodolojik temellerine odaklanmakta ve yönetim literatüründeki hikaye tamamlama araştırmalarının bir sentezini sunmaktadır. Yedi çalışmadan elde edilen bulgulara ilişkin incelememiz, hikaye tamamlama temelli araştırmaların sağlık çalışanları, sosyal hizmet uzmanları ve öğretmenler bağlamında menopoz dönemindeki kadınlara dair iş yerindeki algı, öğretmenlerinin öğretim yaklaşımı ve COVID-19 salgını sırasında aile yaşamını anlamaya odaklandığını göstermiştir. Ayrıca, bu çalışmalar işle ilgili hassas araştırma konularına da (ayrımcı istismar, toplumsal cinsiyet kalıp yargıları vb.) odaklanmıştır. Örneklem büyüklüğü ve elde edilen hikaye sayısı 21 ile 62 arasında değişmektedir. Hikaye tasarımı açısından değerlendirildiğinde, çalışmaların %86'sında üçüncü şahıs perspektifi kullanılmıştır. Ayrıca, bu çalışmalarda cinsiyet (kadın ve erkek yönetici), kişisel özellikler (ırk, mental sağlık vb.), sosyo-ekonomik durum (düşük ve orta), aile yaşamının farklı yönlerine (ev işleri, çocuk bakımı, evden çalışma vb.) dayalı karşılaştırmalı tasarım kullanılmıştır. Analiz yöntemi olarak, çalışmaların %43'ünde veri analiz yöntemi olarak refleksif tematik analiz kullanılmıştır. Son olarak öykü tamamlama, yönetim literatüründeki öykü tamamlama araştırmalarında tek yöntem olarak kullanılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Early Pub Date | January 19, 2025 |
Publication Date | January 21, 2025 |
Submission Date | September 11, 2024 |
Acceptance Date | November 5, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 |
Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.