The
aim of this study is to determine the factors which affects the price of Beetle
vehicles named also “Vosvos” or “Kaplumbağa” (Tortoise) in Turkey. It is also
possible for Beetle to be more expensive than the top model cars especially in
the spot market. The main reason of fondness of the beetle is entirely related
to personal pleasure and aesthetics rather than to features such as personal
comfort, security, affordable price etc. like in other cars. In this regard,
this car has a special fan base. Hedonic price model approach is used to
determine the factors which affects the prices of Beetle model cars. Because
hedonic price model is used to determine the factor which affects the prices of
heterogeneous goods that are bought to satisfy personal pleasure. However,
since the cars in Turkey market are different in the sense of their ages,
features and restoration states, there are wide differences among prices of
them. The fact that this situation can cause outlier problem in the data set is
the reason which we used classical and robust hedonic price model in the study
for. In this regard, this study is where the robust hedonic price model is used
the first time for any product in Turkey. Also, the results obtained from the
study is used to create a price estimator robot. Therefore, results of the
study are not only theoretically successful but also a support to daily life
and the economy.
Bu
çalışmanın amacı Türkiye’de “Vosvos” ya da “Kaplumbağa” olarak da adlandırılan
Beetle araçların fiyatını etkileyen faktörleri belirlemektir. Beetle özellikle
ikinci el piyasasında son model araçlardan daha pahalı olabilmektedir. Aracın
tercih edilmesindeki temek etken diğer otomobiller gibi kişisel konfor,
güvenlik, uygun fiyat vb. özelliklerden ziyade, tamamen kişisel haz duygusu ve
estetik kaygılardır. Bu bakımdan otomobil özel bir hayran kitlesine sahiptir.
Beetle araçların fiyatını etkileyen faktörlerin belirlenmesinde hedonik fiyat
model yaklaşımı tercih edilmiştir. Çünkü hedonik fiyat modeli kişisel haz
duygusunu tatmin etmek için satın alınan heterojen malların fiyatını etkileyen
faktörlerin belirlenmesinde kullanılmaktadır. Ancak Türkiye piyasasında bulunan
araçların hem yaşları, hem özellikleri hem de restorasyon durumları çok farklı
olduğundan fiyatlar arasında büyük farklılıklar vardır. Bu durumun veri setinde
aykırı değer sorununa neden olabileceği düşünüldüğünden çalışmada klasik ve
robust hedonik fiyat modellerinden yararlanılmıştır. Bu açıdan çalışma
Türkiye’de herhangi bir ürün için ilk robust hedonik fiyat modeli çalışması
olma özelliği taşımaktadır. Ayrıca çalışmadan elde edilen sonuçlar ile bir
fiyat tahmin robotu oluşturulmuştur. Böylece çalışmanın sonuçlarının teorik
olarak başarılı olmasının yanı sıra, günlük hayata ve ekonomiye de katkı
sağlayacağı düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2018 |
Submission Date | February 8, 2018 |
Published in Issue | Year 2018Volume: 19 Issue: 1 |
Cumhuriyet University Journal of Economics and Administrative Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).