11 Mart 2020 yılı tarihinde Dünya Sağlık Örgütü tarafından pandemi ilan edilmesine neden olan Covid-19 virüsüyle birlikte dünya genelinde etkili bir ekonomik kriz ortaya çıkmıştır. 2008/2009 ekonomik krizine göre daha olumsuz etkileri olacağı öngörülen bu ekonomik krizde, işçilerin ve işlerin korunması bakımından önemli rol üstlenen kamu istihdam kurumları işgücü piyasalarındaki etkinliklerini artırmışlardır. Neredeyse tüm sektörleri ve işçileri olumsuz etkileyen Covid-19 krizi nedeniyle yoğun başvuruyla karşı karşıya kalan bu kurumlar, kendi çalışanları ile kullanıcıların sağlığını korumak ve virüsün yayılmasını önlemek amacıyla başta hizmet sunum biçimi olmak üzere birçok değişikliği hızlı bir biçimde gerçekleştirmek zorunda kalmıştır. Bu süreçte çevrimiçi uygulamalara ağırlık veren kamu istihdam kurumları, bu uygulamaları kullanma becerisine ve/veya gerekli donanımlara sahip olmayan kişiler için ek önlemler almışlardır. Bu kişiler için bazı ülkelerde kamu istihdam kurumları, randevu sistemiyle yüz yüze görüşmelere devam etmiş ve/veya telefon aracılığıyla görüşmelere ağırlık vererek çağrı merkezi kapasitelerini artırmak mecburiyetinde kalmışlardır. Aynı zamanda bu değişiklikler laptop, yazıcı, telefon gibi donanım ve ek çalışan ihtiyacı doğurmuştur. Bu çalışmada işgücü piyasalarındaki varlıkları bir gereklilik olan kamu istihdam kurumlarının ekonomik krizler sırasında yoğun başvurularla karşı karşıya kaldıklarının ve buna paralel olarak harcamalarının arttığı görülmektedir. Diğer ekonomik krizlerden farklı olarak insandan insana bulaşan Covid-19 virüsü nedeniyle getirilen sosyal mesafe önlemleri, bu kriz sırasında kamu istihdam kurumlarının çevrimiçi uygulamalara yönelmesini zorunlu hale getirerek, teknolojiye uyum kapasitelerini artırmaya zorlamışlardır. Bu yönelimin iş aracılığı, rehberlik ve kariyer danışmanlığı gibi diğer istihdam hizmetleri de kapsayacak bir biçimde genişletilmesinin kaçınılmaz olduğu görülmektedir. Özetle ekonomik kriz sırasında işgücü piyasalarının işler kalmasını sağlayan kamu istihdam kurumlarının, teknolojik gelişmelerle uyum sağlama kapasiteleri artırılarak yeniden yapılandırılmaları gerekmektedir.
11 Mart 2020 yılı tarihinde Dünya Sağlık Örgütü tarafından pandemi ilan edilmesine neden olan Covid-19 virüsüyle birlikte dünya genelinde etkili bir ekonomik kriz ortaya çıkmıştır. 2008/2009 ekonomik krizine göre daha olumsuz etkileri olacağı öngörülen bu ekonomik krizde, işçilerin ve işlerin korunması bakımından önemli rol üstlenen kamu istihdam kurumları işgücü piyasalarındaki etkinliklerini artırmışlardır. Neredeyse tüm sektörleri ve işçileri olumsuz etkileyen Covid-19 krizi nedeniyle yoğun başvuruyla karşı karşıya kalan bu kurumlar, kendi çalışanları ile kullanıcıların sağlığını korumak ve virüsün yayılmasını önlemek amacıyla başta hizmet sunum biçimi olmak üzere birçok değişikliği hızlı bir biçimde gerçekleştirmek zorunda kalmıştır. Bu süreçte çevrimiçi uygulamalara ağırlık veren kamu istihdam kurumları, bu uygulamaları kullanma becerisine ve/veya gerekli donanımlara sahip olmayan kişiler için ek önlemler almışlardır. Bu kişiler için bazı ülkelerde kamu istihdam kurumları, randevu sistemiyle yüz yüze görüşmelere devam etmiş ve/veya telefon aracılığıyla görüşmelere ağırlık vererek çağrı merkezi kapasitelerini artırmak mecburiyetinde kalmışlardır. Aynı zamanda bu değişiklikler laptop, yazıcı, telefon gibi donanım ve ek çalışan ihtiyacı doğurmuştur. Bu çalışmada işgücü piyasalarındaki varlıkları bir gereklilik olan kamu istihdam kurumlarının ekonomik krizler sırasında yoğun başvurularla karşı karşıya kaldıklarının ve buna paralel olarak harcamalarının arttığı görülmektedir. Diğer ekonomik krizlerden farklı olarak insandan insana bulaşan Covid-19 virüsü nedeniyle getirilen sosyal mesafe önlemleri, bu kriz sırasında kamu istihdam kurumlarının çevrimiçi uygulamalara yönelmesini zorunlu hale getirerek, teknolojiye uyum kapasitelerini artırmaya zorlamışlardır. Bu yönelimin iş aracılığı, rehberlik ve kariyer danışmanlığı gibi diğer istihdam hizmetleri de kapsayacak bir biçimde genişletilmesinin kaçınılmaz olduğu görülmektedir. Özetle ekonomik kriz sırasında işgücü piyasalarının işler kalmasını sağlayan kamu istihdam kurumlarının, teknolojik gelişmelerle uyum sağlama kapasiteleri artırılarak yeniden yapılandırılmaları gerekmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Economics |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 14, 2022 |
Submission Date | October 26, 2021 |
Published in Issue | Year 2022Volume: 23 Issue: 1 |
Cumhuriyet University Journal of Economics and Administrative Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).