Pandemi döneminin etkisiyle insanlığın teknoloji kullanım düzeyi artar iken dijital varlıklara olan ilgi de artmıştır. Artan bu ilgi kripto paraların perakende alışverişlerde kullanıldığında nasıl bir tüketici deneyimi sunacağının merak edilmesine neden olmuştur. Bu çalışma kripto para ile ödeme kabul eden işletmelerin deneyimlerinden hareketle alışverişlerde kripto para kullanımının avantaj ve dezavantajlarını ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu çalışmada derinlemesine mülakat tekniği kullanılarak Türkiye’de kripto para ile ödeme kabul eden 9 işletme ile görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Elde edilen bulgulara yönelik NVivo analiz programı ile gerçekleştirilen içerik analizi sonucunda da bir araştırma modeli önerilmiştir. Buna göre kripto paraların hızlı, güvenli, ucuz ve global bir ödeme aracı olması tercih sebebi olmaktadır. Ancak kripto ödeme yöntemlerinden haberi olmayan ya da haberi olsa da teknoloji kullanım seviyesi zayıf olduğundan veya güvenilir bulmadığından dolayı kullanmayan tüketicilerin varlığının da olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ancak bütün tarafların ortak düşüncesi her şeyin dijitalleştiği bir ortamda gerekli yasal alt düzenlemeler yapıldığında paranında dijitalleşeceğidir. Literatürdeki çalışmalardan farklı olarak, bu çalışmanın sonucunda pandemi döneminin dijitalleşmeye olan etkisi ile birlikte kripto paraların resmi yetkililer tarafından yasal bir platformda konumlandırmasının ardından, kripto para ile ödemelerin geleceğin alternatif ödeme araçlarından biri olacağı öngörüsüdür.
Ödeme yöntemi olarak kripto para kullanımı Perakendecilikte Kripto Para Ödemeleri Yeniliklerin Yayılması Teorisi
The level of technology use of humanity has increased, while the interest in digital assets has increased with the effect of the pandemic period. This increasing interest has led to curiosity about what kind of consumer experience cryptocurrencies will offer when used in retail shopping. This study aims to reveal the advantages and disadvantages of using cryptocurrencies in shopping based on the experiences of businesses that accept payments with cryptocurrencies. Interviews were conducted with 9 businesses in Turkey that accept payments with crypto money using the in-depth interview technique in this study. As a result of the content analysis carried out with the NVivo analysis program for the findings, a research model was proposed. The results of this research point out that crypto currencies are preferred by consumers and retailers due to the fact that they are a fast, safe and cheap global payment tool. However, it has been found that there are also consumers who are totally unaware of the existence of payments with crypto currencies. Some consumers do not prefer payments with crypto currencies either because of low technology usage level or lack of trust to the system. However, when necessary legal sub-regulations are made and everything is digitized, money will also become digital in the common opinion. Unlike the studies in the literature, as a result of this study, it is predicted that payments with crypto money will be one of the alternative payment tools of the future, after the cryptocurrencies are positioned on a legal platform by the official authorities.
Using cryptocurrencies as a payment method Cryptocurrency Payments in Retailing Diffusion of Innovations Theory.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 14, 2022 |
Submission Date | August 26, 2021 |
Published in Issue | Year 2022Volume: 23 Issue: 1 |
Cumhuriyet University Journal of Economics and Administrative Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).