Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Çevik Liderlik ve Yenilikçi Davranışların Psikolojik Güçlendirmeye Olan Etkisinin İncelenmesi

Yıl 2023, , 547 - 559, 30.10.2023
https://doi.org/10.37880/cumuiibf.1297204

Öz

Bu araştırmada çevik liderlik ve yenilikçi davranışların psikolojik güçlendirmeye ve boyutlarına olan etkisi incelenmiştir. Araştırmada kullanılan anket formunda, “Çevik Liderlik Ölçeği'', “Yenilikçi Davranışlar Ölçeği” ve “Psikolojik güçlendirme Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, Türkiye genelinde faaliyet gösteren bilgi ve iletişim sektöründe çalışan 410 kişi oluşturmuştur. Elde edilen verilerin analizi SPSS 21.0 ile yapılmış ve %95 güven düzeyinde çalışılmıştır. Parametrik olan test teknikleri kullanılmış, ölçek puanları arasındaki ilişki Pearson korelasyon, etki ise regresyon analizi ile incelenmiştir. Analiz sonuçları, çevik liderlik ve yenilikçi davranışların psikolojik güçlendirmeye ve yetkinlik, özerklik, etki boyutlarına etkisinin olduğunu göstermiştir. Bunun yanı sıra anlam boyutuna etkisinin olmadığı tespit edilmiştir. Araştırma psikolojik güçlendirmeyi teşvik etmede çevik liderliğin ve yenilikçi davranışın önemini vurgulamaktadır. Sonuç bölümünde de liderlikte başarıyı yakalamak için çevik yönden gelişmenin gerekliliği ve önemi üzerinde durulmuş ve yenilikçi davranışların ve psikolojik güçlendirmenin arttırılması amacıyla iş hayatına yönelik öneriler sunulmuştur. Örgütler, çevik liderler geliştirmek, yenilikçi davranışları teşvik etmek ve çalışanlar arasında psikolojik güçlendirmeyi geliştirmek doğrultusunda hareket etmelidirler.

Kaynakça

  • Ahearne, M., Lam, S. K., & Kraus, F. (2014). Performance impact of middle managers' adaptive strategy implementation: The role of social capital. Strategic Management Journal, 35(1), 68-87.
  • Akkaya, B. (2020). Review of leadership styles in perspective of dynamic capabilities: An empirical research on managers in manufacturing firms. Yönetim Bilimleri Dergisi, 18(36), 389-407.
  • Akkaya, B. & Bayram, B. (2021). Yönetim Araştırmalarında Postmodern Bir Liderlik: Çevik Liderlik. Yönetim, Ekonomi ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 5(3), 173- 188.
  • Akkaya, B., Kayalıdere, U. A. K., Aktaş, R. & Karğın, S. (2020). Çevik liderlik yaklaşımı ve çevik lider davranışlarını ölçmeye yönelik bir ölçek geliştirme çalışması. İşletme Araştırmaları Dergisi Journal of Busıness Research-Turk, 12(2), 1605-1621
  • Amabile, T. M. & Khaire, M. (2008). Yaratıcılık ve liderin rolü. Harvard Business Review, 86(10), 100-109.
  • Attar, M. & Abdul- Kareem, A. (2020). Comprehensive Strategic Management. Emerald Publishing Limited.
  • Ardts, J.C.A., van der Velde, M.E.G.ve Maurer,T.J., (2010) The Influence Of Perceived Characteristics Of Management Development Programs On Employee Outcomes. Human Resource Development Quarterly, 21(2):411–434.
  • Bass, B. L. (2019). Surgical leadership in changing times: the american college of surgeons perspective. Innovative Surgical Sciences.Baer & Frese, 2003.
  • Carmeli, A., Meitar, R., & Weisberg, J. (2006). Self-Leadership Skills and Innovative Behavior at Work. International Journal of Manpower, 27, 75–90.
  • Conger, J. A. ve Kanungo, R.N. (1988). The Empowerment Process: Integrating Theory and Practice. Academy Of Management Review, 13, 471-482.
  • De Carlo, L.T. (1997). On the meaning and use of kurtosis, Psychological Methods, 2: 292-307.
  • Denning, S. (2018). The age of agile: how smart companies are transforming the way work gets done. New York.
  • Gebert D, Boerner S ve Kearney E (2006) Cross Functionality and Innovation in New Product Development Teams: A Dilemmatic Structure and Its Consequences for the Management of Diversity. Eur J Work Organ Psychol, 15:431–458
  • Groeneveld, R.A. & Meeden, G. (1984). Measuring skewness and kurtosis, The Statistician, 33: 391-399.
  • Hayward, S. (2018). The agile leadership. how to create an agile business in the digital age. Kogan Page Limited.
  • Henson, C. (2015). Agile leadership for a changing workplace. Learning Quest.
  • Hopkins, K.D. & Weeks, D.L. (1990), Tests for normality and measures of skewness and kurtosis: their place in research reporting, Educational and Psychological Measurement, 50: 717-729.
  • Jeong, J. (2004). Analysis of The Factors And The Roles of Hrd in Organizational Learning Styles As Identified By Key Informants At Selected Corporations in The Republic of Korea. Yayımlanmamıs doktora tezi. Amerika: Texas A&M University. Major Subject: Educational Human Resource Development.
  • Joiner, B. & Josephs, S. (2007). Developing agile leaders. Industrial and Commercial Training, 39(1), 35- 42.
  • Köhler, T., Janßen, C., Plath, S.C., Reese, J.P., Lay, J., Steinhausen, S., Gloede, T., Kowalski C., Schulz-Nieswandt F. ve Pfaff, H., (2010). Communication, social capital and workplace health management as determinants of the innovative climate in German banks. Int J Public Health, 55(6): 561–570.
  • Kusek, J. Z. & Rist, R. C. (2010). On adımda sonuç odaklı izleme ve değerlendirme sistemi, kalkınma uygulayıcıları için el kitabı. Dünya Bankası, Küresel HIV/AIDS Programı ve Operasyonlar Değerlendirme Dairesi. Fersa Matbaacılık Ltd. Şti., Ankara.
  • Laschinger, H. K. S., Finegan, J., Shamian, J. ve Wilk, P. (2004). A Longitudinal Analysis of the Impact of Workplace Empowerment on Work Satisfaction. Journal of Organizational Behavior, 25(4), 527-545
  • Liedtka, J. (2015). Perspective: Linking design thinking with innovation outcomes through cognitive bias reduction. Journal of product innovation management, 32(6), 925-938.
  • Lukes, M. & Stephen, U. (2017). Measuring employee innovation: A review of existing scales and the development of the ınnovative behavior and ınnovation support ınventories across cultures. International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research, 23(1), 136-158.
  • Moors, J. J. A. (1986). The meaning of kurtosis: Darlington reexamined, The American Statistician, 40: 283-284.
  • Nal, M., Bektaş, G. ve Kaya, E. (2020). Hizmetkar liderliğin örgütsel bağlılık üzerindeki etkisinde psikolojik güçlendirmenin aracılık rolü. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(3), 842-858.
  • Nunnally, J. C. (1967). Psychometic Theory, McGraw-Hill, Inc., 1. Baskı, New York.
  • O’Brien, J. L. (2010). Structural Empowerment, Psychological Empowerment and Burnout in Registered Staff Nurses Working in Outpatient Dialysis Centers, Degree of Doctor of Philosophy, New Jersey, The State University of New Jersey.
  • Özdemir, N. & Çetin, M. (2019), Çevik liderlik ölçeğinin geliştirilmesine yönelik güvenilirlik ve geçerlilik çalışması: eğitim örgütleri üzerine bir uygulama. R&S - Research Studıes Anatolıa Journal, 2(7), 312-332.
  • Pala, O. & Turan, N. (2020). Yenilikçi davranış ölçeğinin (YDÖ) Türkiye’ye uyarlama çalışması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(3), 65-80.
  • Parker, D. W., Holesgrove, M. & Pathak, R. (2015). Improving productivity with self-organised teams and agile leadership. International Journal of Productivity and Performance Management, 64(1), 112-128.
  • Pieterse, A. N., Hollenbeck, J. R., van Knippenberg, D., Spitzmüller, M., Dimotakis, N., Karam, E. P. & Sleesman, D. J. (2019). Hierarchical leadership versus self-management in teams: goal orientation diversity as moderator of their relative effectiveness. The Leadership Quarterly, 30(6), 101-343.
  • Rigby, D. K., Sutherland, J. & Takeuchi, H. (2016). The Secret History of Agile Innovation.
  • Scott, S. G. & Bruce, R. A. (1994). Determinants of innovative behavior: a path model of individual innovation in the workplace. Academy of Management Journal, 38, 1442- 1465. doi:10.2307/256701
  • Shalley, C. E., & Perry‐Smith, J. E. (2008). The emergence of team creative cognition: the role of diverse outside ties, sociocognitive network centrality, and team evolution. Strategic Entrepreneurship Journal, 2(1), 23-41.
  • Spreitzer, G. M. (1995). Psychological empowerment in the workplace: Dimensions, measurement, and validation. Academy of Management Journal, 38, 1442-1465. doi: 10.2307/256865
  • Thomas, K. W. ve Velthouse, B. A. (1990). Cognitive Elements of Empowerment. Academy of Management Review, 15(4), 666-681.
  • Tekin, İ. Ç., & Akgemci, T. (2019). Psikolojik Güçlendirmenin Yenilikçi İş Davranışına Etkisi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 11(3), 1674-1692.
  • TUIK verileri (2022). Ücretli çalışan istatistikleri, Ocak 2022 https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Ucretli-Calisan-Istatistikleri-Ocak-2022-45818 Erişim Tarihi:13.04.2023
  • Turan, H. Y. (2021). Algılanan çevik liderlik davranışının çalışanların performans düzeylerine ve işten ayrılma niyetlerine etkisi: antalya’daki otel işletmelerinde bir araştırma. İskenderun Teknik Üniversitesi Lisanüstü Eğitim Enstitüsü, İskenderun.
  • Turgut, A. ve Sağlam Arı, G. (2021). Paternalist Liderlik ve Psikolojik Güçlendirme Arasındaki İlişkide Temel Benlik Değerlendirmesinin Düzenleyici Etkisi: Dış Ticaret Firmalarında Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 24 (2), 440-452.
  • Uner, S. & Turan, S. (2010). The construct validity and reliability of the Turkish version of Spreitzer's psychological empowerment scale. BMC Public Health 10, 117.https://doi.org/10.1186/1471-2458-10-117
  • Von Hippel, E.,(1988). The Sources of Innovatıon, Oxford University Pres, Newyork
  • West, M. & Sacramento, C. (2012) creativity and ınnovation: the role of team and organizational climate handbook of organizational creativity. Mumford, M. (Der.). London: Academic Press.

A Study on the Impact of Agile Leadership and Innovative Behaviors on Psychological Empowerment

Yıl 2023, , 547 - 559, 30.10.2023
https://doi.org/10.37880/cumuiibf.1297204

Öz

This study focuses on the impact of agile leadership and innovative behaviours on psychological empowerment and its dimensions via a questionnaire form based on the "Agile Leadership Scale", "Innovative Behaviours Scale", and "Psychological Empowerment Scale". The study sample comprises 410 people in the Turkish information and communication industry. The data obtained were analysed with SPSS 21.0 with %95 credibility. Parametric test techniques were used, and the relationship between the scale scores was analysed by Pearson correlation, and regression analysis was used to analyse its effect. The analysis showed that agile leadership and innovative behaviours affect psychological empowerment and the dimensions of competence, autonomy and impact. However, no effect on the meaning dimension can be found. The study highlights the importance of agile leadership and innovative behaviour in encouraging psychological empowerment. The conclusion emphasises that agile improvement is essential to success and how to boost innovative behaviour and psychological empowerment in business. Organisations should take action to improve agile leaders, encourage innovative behaviour and boost psychological empowerment among employees. One of the limitations of the study is that it was conducted in only one sector. The results can be compared by conducting research in different sectors. Further studies can be carried out at regular intervals to obtain more comprehensive findings. In the study, 410 samples were reached. By reaching a larger sample, the results can be compared. New models can be created with different variables that affect psychological empowerment. In addition, different quantitative and qualitative methods can be used.

Kaynakça

  • Ahearne, M., Lam, S. K., & Kraus, F. (2014). Performance impact of middle managers' adaptive strategy implementation: The role of social capital. Strategic Management Journal, 35(1), 68-87.
  • Akkaya, B. (2020). Review of leadership styles in perspective of dynamic capabilities: An empirical research on managers in manufacturing firms. Yönetim Bilimleri Dergisi, 18(36), 389-407.
  • Akkaya, B. & Bayram, B. (2021). Yönetim Araştırmalarında Postmodern Bir Liderlik: Çevik Liderlik. Yönetim, Ekonomi ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 5(3), 173- 188.
  • Akkaya, B., Kayalıdere, U. A. K., Aktaş, R. & Karğın, S. (2020). Çevik liderlik yaklaşımı ve çevik lider davranışlarını ölçmeye yönelik bir ölçek geliştirme çalışması. İşletme Araştırmaları Dergisi Journal of Busıness Research-Turk, 12(2), 1605-1621
  • Amabile, T. M. & Khaire, M. (2008). Yaratıcılık ve liderin rolü. Harvard Business Review, 86(10), 100-109.
  • Attar, M. & Abdul- Kareem, A. (2020). Comprehensive Strategic Management. Emerald Publishing Limited.
  • Ardts, J.C.A., van der Velde, M.E.G.ve Maurer,T.J., (2010) The Influence Of Perceived Characteristics Of Management Development Programs On Employee Outcomes. Human Resource Development Quarterly, 21(2):411–434.
  • Bass, B. L. (2019). Surgical leadership in changing times: the american college of surgeons perspective. Innovative Surgical Sciences.Baer & Frese, 2003.
  • Carmeli, A., Meitar, R., & Weisberg, J. (2006). Self-Leadership Skills and Innovative Behavior at Work. International Journal of Manpower, 27, 75–90.
  • Conger, J. A. ve Kanungo, R.N. (1988). The Empowerment Process: Integrating Theory and Practice. Academy Of Management Review, 13, 471-482.
  • De Carlo, L.T. (1997). On the meaning and use of kurtosis, Psychological Methods, 2: 292-307.
  • Denning, S. (2018). The age of agile: how smart companies are transforming the way work gets done. New York.
  • Gebert D, Boerner S ve Kearney E (2006) Cross Functionality and Innovation in New Product Development Teams: A Dilemmatic Structure and Its Consequences for the Management of Diversity. Eur J Work Organ Psychol, 15:431–458
  • Groeneveld, R.A. & Meeden, G. (1984). Measuring skewness and kurtosis, The Statistician, 33: 391-399.
  • Hayward, S. (2018). The agile leadership. how to create an agile business in the digital age. Kogan Page Limited.
  • Henson, C. (2015). Agile leadership for a changing workplace. Learning Quest.
  • Hopkins, K.D. & Weeks, D.L. (1990), Tests for normality and measures of skewness and kurtosis: their place in research reporting, Educational and Psychological Measurement, 50: 717-729.
  • Jeong, J. (2004). Analysis of The Factors And The Roles of Hrd in Organizational Learning Styles As Identified By Key Informants At Selected Corporations in The Republic of Korea. Yayımlanmamıs doktora tezi. Amerika: Texas A&M University. Major Subject: Educational Human Resource Development.
  • Joiner, B. & Josephs, S. (2007). Developing agile leaders. Industrial and Commercial Training, 39(1), 35- 42.
  • Köhler, T., Janßen, C., Plath, S.C., Reese, J.P., Lay, J., Steinhausen, S., Gloede, T., Kowalski C., Schulz-Nieswandt F. ve Pfaff, H., (2010). Communication, social capital and workplace health management as determinants of the innovative climate in German banks. Int J Public Health, 55(6): 561–570.
  • Kusek, J. Z. & Rist, R. C. (2010). On adımda sonuç odaklı izleme ve değerlendirme sistemi, kalkınma uygulayıcıları için el kitabı. Dünya Bankası, Küresel HIV/AIDS Programı ve Operasyonlar Değerlendirme Dairesi. Fersa Matbaacılık Ltd. Şti., Ankara.
  • Laschinger, H. K. S., Finegan, J., Shamian, J. ve Wilk, P. (2004). A Longitudinal Analysis of the Impact of Workplace Empowerment on Work Satisfaction. Journal of Organizational Behavior, 25(4), 527-545
  • Liedtka, J. (2015). Perspective: Linking design thinking with innovation outcomes through cognitive bias reduction. Journal of product innovation management, 32(6), 925-938.
  • Lukes, M. & Stephen, U. (2017). Measuring employee innovation: A review of existing scales and the development of the ınnovative behavior and ınnovation support ınventories across cultures. International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research, 23(1), 136-158.
  • Moors, J. J. A. (1986). The meaning of kurtosis: Darlington reexamined, The American Statistician, 40: 283-284.
  • Nal, M., Bektaş, G. ve Kaya, E. (2020). Hizmetkar liderliğin örgütsel bağlılık üzerindeki etkisinde psikolojik güçlendirmenin aracılık rolü. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(3), 842-858.
  • Nunnally, J. C. (1967). Psychometic Theory, McGraw-Hill, Inc., 1. Baskı, New York.
  • O’Brien, J. L. (2010). Structural Empowerment, Psychological Empowerment and Burnout in Registered Staff Nurses Working in Outpatient Dialysis Centers, Degree of Doctor of Philosophy, New Jersey, The State University of New Jersey.
  • Özdemir, N. & Çetin, M. (2019), Çevik liderlik ölçeğinin geliştirilmesine yönelik güvenilirlik ve geçerlilik çalışması: eğitim örgütleri üzerine bir uygulama. R&S - Research Studıes Anatolıa Journal, 2(7), 312-332.
  • Pala, O. & Turan, N. (2020). Yenilikçi davranış ölçeğinin (YDÖ) Türkiye’ye uyarlama çalışması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(3), 65-80.
  • Parker, D. W., Holesgrove, M. & Pathak, R. (2015). Improving productivity with self-organised teams and agile leadership. International Journal of Productivity and Performance Management, 64(1), 112-128.
  • Pieterse, A. N., Hollenbeck, J. R., van Knippenberg, D., Spitzmüller, M., Dimotakis, N., Karam, E. P. & Sleesman, D. J. (2019). Hierarchical leadership versus self-management in teams: goal orientation diversity as moderator of their relative effectiveness. The Leadership Quarterly, 30(6), 101-343.
  • Rigby, D. K., Sutherland, J. & Takeuchi, H. (2016). The Secret History of Agile Innovation.
  • Scott, S. G. & Bruce, R. A. (1994). Determinants of innovative behavior: a path model of individual innovation in the workplace. Academy of Management Journal, 38, 1442- 1465. doi:10.2307/256701
  • Shalley, C. E., & Perry‐Smith, J. E. (2008). The emergence of team creative cognition: the role of diverse outside ties, sociocognitive network centrality, and team evolution. Strategic Entrepreneurship Journal, 2(1), 23-41.
  • Spreitzer, G. M. (1995). Psychological empowerment in the workplace: Dimensions, measurement, and validation. Academy of Management Journal, 38, 1442-1465. doi: 10.2307/256865
  • Thomas, K. W. ve Velthouse, B. A. (1990). Cognitive Elements of Empowerment. Academy of Management Review, 15(4), 666-681.
  • Tekin, İ. Ç., & Akgemci, T. (2019). Psikolojik Güçlendirmenin Yenilikçi İş Davranışına Etkisi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 11(3), 1674-1692.
  • TUIK verileri (2022). Ücretli çalışan istatistikleri, Ocak 2022 https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Ucretli-Calisan-Istatistikleri-Ocak-2022-45818 Erişim Tarihi:13.04.2023
  • Turan, H. Y. (2021). Algılanan çevik liderlik davranışının çalışanların performans düzeylerine ve işten ayrılma niyetlerine etkisi: antalya’daki otel işletmelerinde bir araştırma. İskenderun Teknik Üniversitesi Lisanüstü Eğitim Enstitüsü, İskenderun.
  • Turgut, A. ve Sağlam Arı, G. (2021). Paternalist Liderlik ve Psikolojik Güçlendirme Arasındaki İlişkide Temel Benlik Değerlendirmesinin Düzenleyici Etkisi: Dış Ticaret Firmalarında Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 24 (2), 440-452.
  • Uner, S. & Turan, S. (2010). The construct validity and reliability of the Turkish version of Spreitzer's psychological empowerment scale. BMC Public Health 10, 117.https://doi.org/10.1186/1471-2458-10-117
  • Von Hippel, E.,(1988). The Sources of Innovatıon, Oxford University Pres, Newyork
  • West, M. & Sacramento, C. (2012) creativity and ınnovation: the role of team and organizational climate handbook of organizational creativity. Mumford, M. (Der.). London: Academic Press.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Vildan Bayram 0000-0001-7526-6485

Mesut Öztırak 0000-0003-4828-7293

Erken Görünüm Tarihi 25 Ekim 2023
Yayımlanma Tarihi 30 Ekim 2023
Gönderilme Tarihi 15 Mayıs 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Bayram, V., & Öztırak, M. (2023). A Study on the Impact of Agile Leadership and Innovative Behaviors on Psychological Empowerment. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 24(4), 547-559. https://doi.org/10.37880/cumuiibf.1297204

Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.