Research Article
BibTex RIS Cite

COVID-19’ UN POTANSİYEL TURİST PROFİLİ OLUŞTURAN TÜKETİCİ DAVRANIŞI ÜZERİNDEKİ ETKİLERİNİN ÇÖZÜM ÖNERİLERİ PERSPEKTİFİNDE DEĞERLENDİRİLMESİ

Year 2020, , 103 - 121, 23.11.2020
https://doi.org/10.37880/cumuiibf.744944

Abstract

İlk olarak Çin’in Hubey eyaletine bağlı Vuhan kentinde, 2019 yılının Aralık ayında tespit edilen COVID-19 hastalığının, Asya kıtasında bulunan diğer ülkelerde görülmeye devam etmesinin ardından kısa sürede dünya genelinde yayılarak artan can kayıplarına neden olduğu bilinmektedir. Mevcut durumda, insanoğlunun yakın zamanda tanık olmadığı böylesi bir pandeminin, dünya ve insan üzerindeki yaratacağı etkiler merak edilmektedir. Bu sebeple, tüketicilerin pandemi dönemlerinde turizm faaliyetine ilişkin kararlar alırken gösterdiği hassasiyetler kapsamında yürütülen çalışma, COVID-19’ un potansiyel turist özelliği taşıyan tüketici davranışları üzerindeki etkilerini çözüm önerileri perspektifinde sunmayı amaçlamıştır. Çalışmada nicel araştırma yöntemi kullanılırken, katılımcılar kolayda örnekleme yöntemi kullanılarak seçilmiştir. Araştırmaya katılımcılardan gelen 481 anket dâhil edilmiş, elde edilen veriler istatistiki yöntemler kullanılarak analiz edildikten sonra ortaya çıkan bulgular değerlendirilerek çıkarımlarda bulunulmuştur. Çalışma sonucuna ilşkin yapılan genel değerlendirmede, tüketicilerin COVID-19 süreci ve sonrasında yaşam standartlarının değiştiği ve çalışma süreçlerinin etkilendiği görülmekte, seyahat hareketliliklerinde önemli oranda iptallerin yaşandığı ortaya çıkmaktadır. Bu durumun toplumun dinamiklerine zarar verdiği ve hayatı derinden etkilediği görülmektedir. Literatürde, Covid-19 ‘ un Türkiye’de yaşayan ve potansiyel turist profili oluşturan tüketiciler üzerinde oluşturduğu etkilerin neler olduğuna yönelik herhangi bir çalışmanın olmaması, araştırmanın özgün değerini oluştururken çalışma sonucu ortaya konulan önerilerin turizm politikalarına ve sektöre artı değer katacağı düşünülmektedir.

References

  • Bakar, N., ve Rosbi:(2020). Effect of Coronavirus Disease (COVID-19) to Tourism Industry. International Journal of Advanced Engineering Research and Science, 7(4), 189-193.
  • Coşkun, R., Altunışık, R., Bayraktaroğlu, S., ve Yıldırım, E. (2015). Soyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (8 b.). Sakarya: Sakarya Kitabevi.
  • Demir, E., Saatçioğlu, Ö., ve İmrol, F. (2016). Uluslararası Dergilerde Yayımlanan Eğitim Araştırmalarının Normallik Varsayımları Açısından İncelenmesi. Curr Res Educ, 2(3), 130-148.
  • Gössling, S., Scott, D., ve Hall, C. (2020). Pandemics, Tourism and Global Change: A Rapid Assessment of COVID-19. Journal of Sustainable Tourism, 1-19.
  • Gürbüz :(2019). AMOS ile Yapısal Eşitlik Modellemesi (1 b.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Gürbüz, S., ve Şahin, F. (2015). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (2 b.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Huang, Y.-C., Tseng, Y.-P., ve Petrick, J. (2008). Crisis Management Planning to Restore Tourism After Disasters: A Case Study from Taiwan. Journal of Travel ve Tourism Marketing, 23(2-4), 203-221.
  • Karadeniz Bahtiyar, C. (2014). Sürdürülebilir Turizm Bağlamında Sakin Şehir Perşembe. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(29), 84-107.
  • Karagöz , Y. (2016). SPSS ve AMOS 23 Uygulamalı İstatiksel Analizler (1 b.). Ankara: Nobel.
  • Kozak, M., Crotts, J., ve Law, R. (2007). The Impact of the Perception of Risk on International Travellers. International Journal Of Tourism Research, 9, 233-242.
  • Lippi, G., Gomar, F., ve Henry, B. (2020). Coronavirus Disease 2019 (Covıd-19): The Portrait Of A Perfect Storm. Annals of Translational Medicine, 8(7), 1-7.
  • Metintaş, S., (2020). Coronavirus Hastalığı 2019 (COVID-19) ve Akciğer: Göğüs Hastalıkları Uzmanlarının Bilmesi Gerekenler. Türk Solunum Araştırmaları Derğneği.
  • Özdemir, Ö., ve Pala, A. (2020). Çocuklarda COVID-19 Enfeksiyonunun Tanısı, Tedavisi ve Korunma Yolları. Journal of Biotechnology and Strategic Health Research, 1, 14-21.
  • Pike, S., (2004). Destination Marketing Organisations: Bridging Theory and Practice. USA: Elsevier.
  • Radstrom:(2011). A PlaceSustaining Framework for Local Urban Identity: an Introduction and History of Cittaslow. IJPP Italian Journal of Planning Practice, 1(1), 90-113.
  • Rittichainuwat, B., ve Chakraborty, G. (2009). Perceived travel risks regarding terrorism and disease: The case of Thailand. Tourism Management, 30, 410-418.
  • Sönmez, S., ve Graefe, A. (1998). Determining Future Travel Behavior from Past Travel Experience and Perceptions of Risk and Safety. Journal of Travel Research, 37, 171-177.
  • Tavitiyaman , P., ve Qu, H. (2013). Destination Image and Behavior Intention of Travelers to Thailand: the Moderating Effect of Perceived Risk. Journal of Travel ve Tourism Marketing, 30, 169-185.
  • TUİK. (2020). 05 19, 2020 tarihinde Türkiye İstatistik Kurumu: http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=33672 adresinden alındı
  • TÜBA, T. B. (2020). Covid-19 Pandemi Değerlendirme Raporu.
  • UNWTO. (2020). UNWTO REPORTS. 05 19, 2020 tarihinde https://www.unwto.org/news/covid-19-international-tourist-numbers-could-fall-60-80-in-2020 adresinden alındı
  • Valencia , J., ve Geoffrey, I. (2008). Travel Bevavior in Troubled Times: The Role of Consumer Self- Confidence. Journal of Travel ve Tourism Marketing, 25(1), 25-42.
  • Wen, Z., Huimin, G., ve Kavanaugh, R. (2005). The Impacts of SARS on the Consumer Behaviour of Chinese Domestic Tourists. Current Issues in Tourism, 8(1), 22-38.
  • WTO. (2020). Coronavirus disease 2019 (COVID-19) Situation Report – 73.
Year 2020, , 103 - 121, 23.11.2020
https://doi.org/10.37880/cumuiibf.744944

Abstract

References

  • Bakar, N., ve Rosbi:(2020). Effect of Coronavirus Disease (COVID-19) to Tourism Industry. International Journal of Advanced Engineering Research and Science, 7(4), 189-193.
  • Coşkun, R., Altunışık, R., Bayraktaroğlu, S., ve Yıldırım, E. (2015). Soyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (8 b.). Sakarya: Sakarya Kitabevi.
  • Demir, E., Saatçioğlu, Ö., ve İmrol, F. (2016). Uluslararası Dergilerde Yayımlanan Eğitim Araştırmalarının Normallik Varsayımları Açısından İncelenmesi. Curr Res Educ, 2(3), 130-148.
  • Gössling, S., Scott, D., ve Hall, C. (2020). Pandemics, Tourism and Global Change: A Rapid Assessment of COVID-19. Journal of Sustainable Tourism, 1-19.
  • Gürbüz :(2019). AMOS ile Yapısal Eşitlik Modellemesi (1 b.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Gürbüz, S., ve Şahin, F. (2015). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (2 b.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Huang, Y.-C., Tseng, Y.-P., ve Petrick, J. (2008). Crisis Management Planning to Restore Tourism After Disasters: A Case Study from Taiwan. Journal of Travel ve Tourism Marketing, 23(2-4), 203-221.
  • Karadeniz Bahtiyar, C. (2014). Sürdürülebilir Turizm Bağlamında Sakin Şehir Perşembe. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(29), 84-107.
  • Karagöz , Y. (2016). SPSS ve AMOS 23 Uygulamalı İstatiksel Analizler (1 b.). Ankara: Nobel.
  • Kozak, M., Crotts, J., ve Law, R. (2007). The Impact of the Perception of Risk on International Travellers. International Journal Of Tourism Research, 9, 233-242.
  • Lippi, G., Gomar, F., ve Henry, B. (2020). Coronavirus Disease 2019 (Covıd-19): The Portrait Of A Perfect Storm. Annals of Translational Medicine, 8(7), 1-7.
  • Metintaş, S., (2020). Coronavirus Hastalığı 2019 (COVID-19) ve Akciğer: Göğüs Hastalıkları Uzmanlarının Bilmesi Gerekenler. Türk Solunum Araştırmaları Derğneği.
  • Özdemir, Ö., ve Pala, A. (2020). Çocuklarda COVID-19 Enfeksiyonunun Tanısı, Tedavisi ve Korunma Yolları. Journal of Biotechnology and Strategic Health Research, 1, 14-21.
  • Pike, S., (2004). Destination Marketing Organisations: Bridging Theory and Practice. USA: Elsevier.
  • Radstrom:(2011). A PlaceSustaining Framework for Local Urban Identity: an Introduction and History of Cittaslow. IJPP Italian Journal of Planning Practice, 1(1), 90-113.
  • Rittichainuwat, B., ve Chakraborty, G. (2009). Perceived travel risks regarding terrorism and disease: The case of Thailand. Tourism Management, 30, 410-418.
  • Sönmez, S., ve Graefe, A. (1998). Determining Future Travel Behavior from Past Travel Experience and Perceptions of Risk and Safety. Journal of Travel Research, 37, 171-177.
  • Tavitiyaman , P., ve Qu, H. (2013). Destination Image and Behavior Intention of Travelers to Thailand: the Moderating Effect of Perceived Risk. Journal of Travel ve Tourism Marketing, 30, 169-185.
  • TUİK. (2020). 05 19, 2020 tarihinde Türkiye İstatistik Kurumu: http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=33672 adresinden alındı
  • TÜBA, T. B. (2020). Covid-19 Pandemi Değerlendirme Raporu.
  • UNWTO. (2020). UNWTO REPORTS. 05 19, 2020 tarihinde https://www.unwto.org/news/covid-19-international-tourist-numbers-could-fall-60-80-in-2020 adresinden alındı
  • Valencia , J., ve Geoffrey, I. (2008). Travel Bevavior in Troubled Times: The Role of Consumer Self- Confidence. Journal of Travel ve Tourism Marketing, 25(1), 25-42.
  • Wen, Z., Huimin, G., ve Kavanaugh, R. (2005). The Impacts of SARS on the Consumer Behaviour of Chinese Domestic Tourists. Current Issues in Tourism, 8(1), 22-38.
  • WTO. (2020). Coronavirus disease 2019 (COVID-19) Situation Report – 73.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

İlker Öztürk 0000-0002-1382-4653

Emre Tankuş 0000-0001-6011-5617

Publication Date November 23, 2020
Submission Date May 29, 2020
Published in Issue Year 2020

Cite

APA Öztürk, İ., & Tankuş, E. (2020). COVID-19’ UN POTANSİYEL TURİST PROFİLİ OLUŞTURAN TÜKETİCİ DAVRANIŞI ÜZERİNDEKİ ETKİLERİNİN ÇÖZÜM ÖNERİLERİ PERSPEKTİFİNDE DEĞERLENDİRİLMESİ. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 21(2), 103-121. https://doi.org/10.37880/cumuiibf.744944

Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.