Accounting graduate education is trained at the faculties during the graduate process and at the KPSS A courses after this process in Turkey. In this study that aims evaluation of the accounting graduate training at the faculties during the graduate process and then at the KPSS A courses, success and efficiency factors and lecturer’s charecteristics have been used as comparative factors. For this purpose, questionnaires have been made for the KPSS A courses’ students in Turkey’s three different regions with the complete census method. Acccording to application results, there is differences on the significant level between success and efficiency factors and lecturers’ charectericticses . In addition that education factors’ means and standard deviations defined faculties’ education is better than KPSS A courses.
Türkiye’de muhasebe lisans eğitimi lisans eğitimi esnasında fakültelerde, lisans eğitimi sonrasında ise KPSS A kurslarında verilmektedir. Muhasebe lisans eğitiminin eğitim sürecinde fakültelerde ve eğitim süreci sonrasında KPSS A kurslarında verilmesinin değerlendirilmesini amaçlayan bu çalışmada, kıyaslama faktörleri olarak başarı ve verimlilik etkenleri ile öğretim elemanları nitelikleri kullanılmıştır. Bu amaçla Türkiye’nin üç ayrı bölgesinde belirlenen KPSS A kursu öğrencilerine, tam sayım yöntemiyle anket uygulanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre muhasebe eğitimine etki eden başarı ve verimlilik faktörleri açısından önemli düzeyde farklılıklar bulunmaktadır. Ayrıca, fakülte ve KPSS A kursu faktörlerin ortalama değerleri ve standart sapma değerleri fakülte eğitiminin daha iyi düzeyde olduğu sonucunu ortaya koymuştur.
Anahtar Kelimeler: Muhasebe eğitimi, KPSS A kursu, öğretim elemanı
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | September 16, 2013 |
Submission Date | September 16, 2013 |
Published in Issue | Year 2013Volume: 14 Issue: 2 |
Cumhuriyet University Journal of Economics and Administrative Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).