This study aimed at investigating whether there is a correlation between organizational commitment and narcissistic personality traits. Students from Gulhane Military Medical Academy (GATA) High School of Nursing were chosen as the subject population. Totally, 335 students were evaluated. In order to measure students’ narcissistic personality traits Narcissistic Personality Inventory (NPI) scale, which was designed by Dr. Ames and et.al in 2006 and contained 16 items, was used. In order to measure students’ organizational commitment Organizational Commitment Questionnaire, which was * Doç.Dr., GATA Sağlık Hizmetleri Yönetimi BD., Ankara, ncihangiroglu@gata.edu.tr. ** Doç.Dr., GATA Sağlık Hizmetleri Yönetimi BD., Ankara, ateke@gata.edu.tr. *** Doktora Öğrc., GATA Sağlık Hizmetleri Yönetimi BD.,Ankara, yuzuntarla@gata.edu.tr. **** Doktora Öğrc., Hacettepe Ünv. Sağlık İdaresi Bölümü, Ankara, uugrak@gmail.com. designed by Meyer and Allen (1991) and contained 23 items, was used. With respect to the findings, it is suggested that “nurse” candidates’, who will be one of the indispensable constituents of health services in the future, narcissistic personality traits should be known to improve their organizational commitment and necessary precautions should be taken as a part of their education in order to develop their narcissistic personality.
Bu çalışmada; narsistik kişilik özellikleri ile kurumsal bağlılık arasında bir ilişki olup olmadığının incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla yapılan çalışmada GATA Hemşirelik Yüksek Okulu’nda öğrenim gören öğrenciler seçilmiştir. Toplam 335 öğrenci değerlendirme kapsamına alınmıştır. Öğrencilerin narsistik puanları, 16 tam puan üzerinden değerlendirildiğinde; en yüksek narsistik kişilik puanına (7.64) 2’ci sınıf öğrencilerinin sahip olduğu, kurumsal bağlılık düzeylerinin 3’ncü sınıf öğrencilerinde en yüksek (3.65) düzeyde olduğu, 1’nci sınıf öğrencilerinin toplam narsizm puanı ile kurumsal bağlılık puanları arasında istatistiksel olarak negatif yönlü korelasyon varken (r = -0.245, p= 0.016), 2-3 ve 4’ncü sınıf öğrencilerinin iki ölçek puanı arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmadığı görülmüştür. Bu bulgulardan hareketle; gelecekte sağlık hizmetlerinin vazgeçilmez unsurlarından biri olacak olan “hemşire” adaylarının, kurumsal bağlılıklarını artırmak için narsistik kişilik özelliklerinin bilinmesi ve olumlu yönde geliştirilebilmesi için gerekli önlemlerin öğrencilik döneminden itibaren, eğitimin bir parçası olarak alınması önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | May 2, 2014 |
Submission Date | May 2, 2014 |
Published in Issue | Year 2014Volume: 15 Issue: 2 |
Cumhuriyet University Journal of Economics and Administrative Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).