Günümüzün gösterişli dünyasında satın alınan markalar, marka kullanıcıları ve kullanıcıların yaşam tarzları hakkında bizlere birtakım ipuçları vermektedir. Özellikle lüks tüketim sektöründeki tercihler ile ilgili yapılan bu değerlendirmenin, tüketicilerin marka tercihinde rol oynadığı görülmektedir. Vermek istediği mesajları, yaptığı marka tercihleri ile vermeye çalışan tüketicinin, lüks marka satın alma niyetini etkileyen birtakım faktörlerin olduğu aşikârdır. Bireyin toplum üzerinde bırakmak istediği etki, günümüzde tüketim aracılığıyla gerçekleştirilmeye çalışılmaktadır. Tercih edilen ürünler, bu etkiye ulaşma amacı gütmektedir. Tüketicinin lüks marka satın alma niyetini etkileyen faktörlerin bilinmesi hem perakendeciler hem de tüketiciler açısından önem arz etmektedir. Bu çalışmada sosyal etki, kibir, gösterişçi tüketim ve marka bilincinin lüks marka satın alma niyeti üzerine bir etkisinin olup olmadığı araştırılmaya çalışılmıştır. Literatürde sosyal etki, gösterişçi tüketim, marka bilinci ve kibir duygusunun lüks marka satın alma niyeti üzerindeki etkisinin incelenmemiş olması, kibir duygusunun alt bileşenlerinin lüks marka satın alma niyeti üzerine etkisinin henüz araştırılmamış olması, çalışmayı alanda özgün kılmaktadır. Çalışmada kullanılan veriler, veri toplama yöntemlerinden anket yöntemi ile toplanmış ve 307 kişi tarafından yanıtlanmıştır. Verilerin analizinde SPSS istatistik programı kullanılmıştır. Sosyal etkinin lüks marka satın alma niyeti üzerinde etkisi olduğu, kibir duygusunun, alt boyutlarıyla beraber lüks marka satın alma niyeti üzerinde olumlu bir etkisi olduğu ortaya çıkmıştır. Bununla birlikte, gösterişçi tüketim ve marka bilincinin de lüks marka satın alma niyeti üzerinde pozitif bir etkisinin olduğu çalışmada ulaşılan bir diğer sonuçtur. Çalışmada kullanılan değişkenlerin bir arada lüks marka satın alma niyetini pozitif yönde etkilediği çalışmada ulaşılan bir diğer özgün sonuçtur.
Purchased brands which are buyed in a flashy world, provide clue about brand users and their lifestyles. It is seen that this evaluation, especially about the preferences in the luxury consumption sector, plays a role in the brand preference of the consumers. It is obvious that there are some factors that affect the consumer's intention to purchase luxury brands, who try to convey the messages they want to give with their brand preferences. The effect that the individual wants to leave on the society is tried to be realized through consumption today. Preferred products aim to achieve this effect. Knowing the factors affecting the consumer's intention to purchase luxury brands is important for both retailers and consumers. In this study, it has been tried to investigate whether social influence, vanity, conspicuous consumption and brand awareness have an effect on luxury brand purchase intention. The fact that the effect of social influence, conspicuous consumption, brand awareness and arrogance on luxury brand purchase intention has not been examined in the literature, and the effect of sub-components of vanity on luxury brand purchase intention has not been investigated yet, makes the study unique in the field. The data used in the study were collected by questionnaire method, one of the data collection methods, and answered by 307 people. SPSS statistical program was used in the analysis of the data. It has been revealed that social influence has an effect on luxury brand purchase intention, and the sense of vanity has a positive effect on luxury brand purchase intention together with its sub-dimensions. However, it is another result of the study that conspicuous consumption and brand awareness also have an effect on luxury brand purchase intention. Another original result of the study is that the variables used in the study affect the luxury brand purchase intention together positively.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Early Pub Date | April 15, 2022 |
Publication Date | April 19, 2022 |
Submission Date | October 11, 2021 |
Published in Issue | Year 2022Volume: 23 Issue: 2 |
Cumhuriyet University Journal of Economics and Administrative Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).