The freemium business model has been widely used in online markets recently. However, there is a limited perspective on the success of the freemium business model. The purpose of this article is to highlight the key points of being successful in the digital world with the freemium business model. In the study, the main strategies that enable an online organisation to run a successful freemium business model are explained with the canvas business model and the 4V business model framework. In this regard, multiple case studies were conducted on online digital organisations and applications that managed to develop a sustainable freemium model. The study aims to expand the current understanding of the freemium business model, help online companies evaluate whether the freemium business model is suitable for them, and develop strategies to develop and maintain a successful freemium business model. Research findings reveal that differentiated product offerings and growth strategy are the corner stones of the freemium business model. Retaining the current customers and constantly adding new users are important for the sustainability of the freemium business model. Therefore, value propositions must be perceived well by the customer in order to increase customer loyalty.
Freemium iş modeli, son zamanlarda çevrimiçi pazarlarda yaygın olarak kullanılmaktadır. Ancak freemium iş modelinin başarısı hakkında kısıtlı bir bakış açısı bulunmaktadır. Bu makalenin amacı, dijital dünyada freemium iş modeli ile başarılı olmanın kilit noktalarını vurgulamaktır. Çalışmada, dijital bir işletmenin başarılı bir freemium iş modeli uygulamasını sağlayan temel stratejileri kanvas iş modeli ve 4V iş modeli çerçevesi ile açıklanmaktadır. Bu doğrultuda, sürdürülebilir bir freemium modeli geliştirmeyi başaran çevrimiçi dijital işletmeler ve uygulamalar üzerinden çoklu vaka çalışmaları gerçekleştirilmiştir. Çalışma, freemium iş modelinin mevcut anlayışını genişletmeyi, çevrimiçi şirketlerin freemium iş modelinin kendileri için uygun olup olmadığını değerlendirmelerine ve başarılı bir freemium iş modeli geliştirmek ve sürdürmek için stratejiler geliştirmelerine yardımcı olmayı hedeflemektedir. Araştırma bulguları, farklılaştırılmış ürün teklifleri ve büyüme stratejisinin freemium iş modelinin temel taşı olduğunu ortaya koymaktadır. Mevcut kullanıcıyı elde tutmak ve sürekli olarak yeni kullanıcıların eklenmesi freemium iş modelinin sürdürülebilir olması açısından önem taşımaktadır. Bu nedenle, müşteri sadakatinin artırılması için değer tekliflerinin müşteri tarafından iyi algılanması gerekmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Early Pub Date | July 19, 2022 |
Publication Date | July 24, 2022 |
Submission Date | January 27, 2022 |
Published in Issue | Year 2022Volume: 23 Issue: 3 |
Cumhuriyet University Journal of Economics and Administrative Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).