Bu çalışmanın konusunu Neşet Ertaş’ın müzikal söyleminin demokratik değerler ekseninde incelenmesi oluşturmaktadır. Araştırmada demokratik değerler çerçevesinde Neşet Ertaş’ın türkülerinin söylem analizi yapılmaktadır. İnceleme üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde demokrasi ve demokratik değer kavramları işlenmektedir. Ana ve alt demokratik değerler anlatıldıktan sonra çalışmanın ikinci bölümünde müzikal değerlerin demokratik değerlere yaptığı olumlu ya da olumsuz etkilere değinilmektedir. Bu bağlamda bir sanatçının müzikal söyleminde işlediği konulara bağlı olarak müziğin demokratik ya da anti demokratik değerleri beslediği örneklerle açıklanmaktadır. Üçüncü ve son bölümde Neşet Ertaş’ın müzikal söylemi, insan merkezcilik, hoşgörü, çoğulculuk, ayrımcılık, ötekileştirme ve şiddet gibi demokratik ve anti demokratik değerler ekseninde mercek altına alınmaktadır. Neşet Ertaş’ın müzikal söyleminde demokratik bir değer olarak insan merkezcilik, hoşgörü ve uzlaşı unsurları hakimdir. Bunun karşıtında Neşet Ertaş’ın müzikal söyleminde ayrımcılık, ötekileştirme ve şiddet gibi anti demokratik değerlere hiç rastlanılmamaktadır. Çalışmanın amacı, Neşet Ertaş’ın müzikal söylemindeki demokratik değerlerin tasnif edilmesidir. Neşet Ertaş’ın müzikal söylemindeki demokratik değerleri soruşturduğu için bu çalışma, literatüre özel bir katkı sunmaktadır. Demokrasi teorisi içinde Neşet Ertaş’ın müzikal söylemini konumlandırma çabasında olması nedeniyle çalışmanın başlı başına bir önem ihtiva ettiği söylenebilir. Çalışmada nitel teori merkezinde söylem analizi tekniği kullanılmıştır. Çalışmanın birinci ve ikinci bölümlerinde nitel teori ekseninde bir inceleme yürütülmüştür. Çalışmanın son bölümünde ise Neşet Ertaş türküleri merkezinde söylem analizi tekniğinden faydalanılmıştır.
The subject of this study is the examination of Neşet Ertaş's musical discourse on the axis of democratic values. In the research, discourse analysis of Neşet Ertaş's folk songs is made within the framework of democratic values. The review consists of three parts. In the first part, the concepts of democracy and democratic values are discussed. After explaining the main and sub-democratic values, the second part of the study deals with the positive or negative effects of musical values on democratic values. In this context, it is explained with examples that music nourishes democratic or anti-democratic values depending on the subjects that an artist deals with in his musical discourse. In the third and last part, Neşet Ertaş's musical discourse is scrutinized on the axis of democratic and anti-democratic values such as anthropocentrism, tolerance, pluralism, discrimination, marginalization and violence. In Neşet Ertaş's musical discourse, anthropocentrism, tolerance and reconciliation elements dominate as a democratic value. On the contrary, anti-democratic values such as discrimination, marginalization and violence are never encountered in Neşet Ertaş's musical discourse. The aim of the study is to classify the democratic values in Neşet Ertaş's musical discourse. This study makes a special contribution to the literature as it investigates the democratic values in Neşet Ertaş's musical discourse. It can be said that the study has an importance in itself, as it tries to position Neşet Ertaş's musical discourse within the theory of democracy. In the study, discourse analysis technique was used in the center of qualitative theory. In the first and second parts of the study, an analysis was carried out on the axis of qualitative theory. In the last part of the study, the discourse analysis technique was used in the center of Neşet Ertaş folk songs.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Political Science |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Early Pub Date | October 11, 2022 |
Publication Date | October 16, 2022 |
Submission Date | July 7, 2022 |
Published in Issue | Year 2022Volume: 23 Issue: 4 |
Cumhuriyet University Journal of Economics and Administrative Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).