Bireylerin finansal okuryazarlığının artırılmasının doğru finansal karar alma sürecinde etkili olduğu bilinmektedir. Doğru finansal karar alma ise hem bireyin kendisi için hem de ülke ekonomisi için önemlidir. Bu nedenle son dönemlerde ekonomi okuryazarlığının artırılması için birçok eğitim verilmektedir. Makale çalışmasının ana amacı, ekonomi ile alakalı yoğun dersler alan üniversite öğrencileri ve almayanlar arasında finansal okuryazarlık bağlamında bir fark olup olmadığının, bu derslerin finansal okuryazarlığa katkısı olup olmadığının araştırılmasıdır. Bu nedenle, Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Finansal Bilimler Fakültesi Öğrencileri ve OSTİM Teknik Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Öğrencileri arasında finansal okuryazarlık- stres seviyesi ve iyi olma hali arasında karşılaştırmalı bir analiz yapılması amaçlanmaktadır. Analiz çalışması için oluşturulan ankette öğrencilere Google Forms üzerinden toplamda 41 soru sorulmuştur. Ölçekteki gelir, cinsiyet, fakülte ve sınıf sorularının akabinde yer alan on iki madde finansal okuryazarlık ile alakalı olarak finansal bilgiyi ölçerken sırası ile sonraki yedi madde finansal davranış soruları, üç madde finansal tutum soruları, altı madde finansal stres ve son sekiz madde ise finansal iyi olma hali ile alakalı sorulardır. Çalışma grubu olarak Finansal Bilimler Fakültesinin seçilme nedeni, bu fakültede yoğun olarak finans ve iktisat ile alakalı derslerin müfredatta bulunmasıdır ve bu nedenle öğrencilerin elbette finansal okuryazarlığının yüksek olması beklenmektedir. Buna karşılık Ostim Teknik Üniversitesi Mühendislik Fakültesi müfredatında finans ve iktisat ile alakalı daha az dersin olması sebebiyle finansal okuryazarlığın daha düşük olması beklenmektedir. Ayrıca üniversite çağındaki öğrenciler arasında finansal stres, davranış, iyi olma hali gelir, cinsiyet, sınıf, üniversite maddeleri bazında araştırılmaktadır. Çalışmada cinsiyet temelinde finansal stres, tutum ve finansal okuryazarlık; sınıf temelinde finansal davranış bazında anlamlı farklılık bulunmuştur. Ayrıca Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Finansal Bilimler Fakültesi öğrencilerinin finansal okuryazarlığının OSTİM Teknik Üniversitesi Mühendislik Fakültesi öğrencilerinin finansal okuryazarlığından daha yüksek olduğu tespit edilmiştir.
Araştırma Kod No:2025/101
It is known that increasing individuals' financial literacy is effective in the process of making sound financial decisions. Making sound financial decisions is important for both the individual and the country's economy. For this reason, many training programs have recently been provided to increase economic literacy. The main objective of this article is to investigate whether there is a difference in the context of financial literacy between university students who take intensive courses related to economics and those who do not, and whether these courses contribute to financial literacy. Therefore, the study aims to conduct a comparative analysis of financial literacy, stress levels, and well-being between students from Ankara Hacı Bayram Veli University's Faculty of Financial Sciences and students from OSTİM Technical University's Faculty of Engineering. A total of 41 questions were asked to the students via Google Forms for the analysis survey. Following the questions on income, gender, faculty, and class year, the subsequent twelve items measure financial knowledge related to financial literacy, followed by seven items on financial behavior, three items on financial attitude, six items on financial stress, and the last eight items related to financial well-being. The reason for choosing the Faculty of Financial Sciences as the study group is that the curriculum of this faculty includes courses heavily related to finance and economics, and therefore, students are naturally expected to have high financial literacy. Conversely, financial literacy is expected to be lower among students from OSTİM Technical University's Faculty of Engineering due to fewer finance and economics-related courses in their curriculum. Additionally, financial stress, behavior, and well-being among university-age students are investigated based on income, gender, class year, and university categories. The study found a significant difference in financial stress, attitude, and financial literacy based on gender, and in financial behavior based on class year. It was also determined that the financial literacy of students from Ankara Hacı Bayram Veli University's Faculty of Financial Sciences is higher than that of students from OSTİM Technical University's Faculty of Engineering.
Araştırma Kod No:2025/101
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Econometric and Statistical Methods, Economic Theory (Other), Statistics (Other) |
| Journal Section | Makaleler |
| Authors | |
| Project Number | Araştırma Kod No:2025/101 |
| Early Pub Date | October 22, 2025 |
| Publication Date | October 27, 2025 |
| Submission Date | July 23, 2025 |
| Acceptance Date | October 21, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 26 Issue: 4 |
Cumhuriyet University Journal of Economics and Administrative Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).