Bu çalışmada Antalya’ya yönelik uluslararası turizm talebi ile gelir (GSYİH) ve turizm fiyatı gibi ekonomik değişkenler arasındaki kısa ve uzun dönem ilişki bulunmak istenmiş ve 1996Q1 – 2014Q4 dönemlerini kapsayacak şekilde verilerine tam olarak ulaşılabilen 36 ülkenin verileri kullanılmıştır. İlk olarak Levin Lin ve Chu (2002), Maddala ve Wu (1999) ve Choi (2001) panel birim kök testleri ile serilerin durağanlığı kontrol edilmiştir. Daha sonra değişkenler arasındaki eşbütünleşme ilişkisini test etmek için Kao(1999), Pedroni (1999) ve Johansen Fisher (1999) panel eşbütünleşme testleri uygulanmıştır. Ayrıca yatay kesit ve zaman serisi boyutları oldukça büyük olan uluslararası turizm talebi modeli tahmininde dinamik heterojen panellerin tahmini için Pesaran, Shin ve Smith (1999) tarafından geliştirilen Havuzlanmış Ortalama Grup (PMG) Tahmincisi tercih edilmiştir. PMG tahmincisi sabit katsayının, kısa dönem katsayılarının ve hata varyanslarının birimden birime değişmesine izin verirken uzun dönem katsayılarını tüm birimler için homojen kabul etmektedir. Elde edilen uzun dönem tahmin sonuçlarına göre ilgili ülkelerinin gelirlerindeki artış Antalya’ya gelen turist sayısı üzerinde pozitif etki yaparken turizm fiyatı Antalya uluslararası turizm talebinin belirleyicisi olarak bulunamamıştır. Ayrıca hata düzeltme katsayıları tüm ülkeler için beklenildiği gibi negatif ve anlamlıdır. Bu durum her bir ülke için uzun dönem ilişkinin varlığına işaret etmektedir.
Anahtar kelimeler: Antalya, uluslararası turizm talebi, panel eşbütünleşme, Havuzlanmış Ortalama Grup Tahmincisi
Cointegration Analysis of International Tourism Demand: A Panel ARDL Approach to Antalya Case
ABSTRACT
This paper aimed to find the long-run and short-run relationships between international tourism demand to Antalya with economic variables such as income (GDP) and tourism price. Data are used for 36 countries over the period 1999Q1 – 2014Q4. Firstly, panel unit root test such as Levin, Lin and Chu (2002) panel unit root test, Maddala and Wu (1999) and Choi (2001) panel unit root test were used in this paper. Then the panel cointegration test based on Kao (1999) panel cointegration test, Pedroni (1999) panel cointegration test and Johansen Fisher (1999) panel cointegration test were applied to test cointegration relationship among the variables. Also we used a new technique of estimating dynamic heterogeneous panels, which is developed by Pesaran, Shin and Smith (1999) for the international tourism demand model. Pooled Mean Group (PMG) estimator is particularly convenient for panels with large T and N. The PMG estimator allows the intercepts, short-run coefficients and error variances to differ across groups, but constrains the long run coefficients to be identical. The long-run results of this study shows that growth in income of the countries concerned has positive effect on international visitor arrivals to Antalya. But the tourism price parameter is not statistically significant determinant of international tourism demand in Antalya. Also the speed of adjusment parameters are consistently negative and significant for all countries. This case indicates that existence of long run relationships for each country.
Keywords: Antalya, international tourism demand, panel cointegration, Pooled Mean Group Estimator
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Mayıs 2016 |
Gönderilme Tarihi | 6 Kasım 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016Cilt: 17 Sayı: 1 |
Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.