This study examines the effects of national culture on motivation of employees. The purpose of the study is to examine the effects of national culture on motivation of employees according to the type of business organizations in terms of public and private sector. For this purpose, the data was collected by questionnaire from the above mentioned businesses. The research was made in two enterprises consisting of both public and private sector relevant to subject. The relationships between survey questions in the research were analyzed by chi-square test. According to the findings obtained, it can be said that, together with small differences, there is no major difference between public and private sectors in general. Although it can be said that it would be more beneficial to know the values of the employees and to determine the motivators in line with the national cultural of the employees.
Culture Organizatıonal Culture Motivation The Interaction of Culture and Motivation
Bu çalışma, ulusal kültürün işgörenlerin motivasyonu üzerindeki etkilerini incelemektedir. Çalışmanın amacı, kamu ve özel sektör açısından işletme türüne göre kültürün motivasyona etkilerini araştırmaktır. Bu amaçla söz konusu işletmelerden veriler anket yöntemiyle toplanmıştır. Araştırma kamu ve özel olmak üzere iki işletmede yapılmıştır. Araştırmada ele alınan anket soruları arasındaki ilişkiler Ki-kare testi ile analiz edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre, kamu ve özel sektörde genel olarak bir farklılığın olmadığı, az da olsa bazı küçük farklılıklar görüldüğü söylenebilir. Kültürel özelliklere göre çalışanların değerlerinin bilinmesi ve buna uygun motive edicilerin belirlenmesinin yararlı olacağı söylenebilir.
Anahtar Kelimeler: Kültür, Örgüt Kültürü, Motivasyon, Kültür Motivasyon Etkileşimi
Kültür Örgüt Kültürü Motivasyon Kültür Motivasyon Etkileşimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Nisan 2014 |
Gönderilme Tarihi | 13 Eylül 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014Cilt: 15 Sayı: 1 |
Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.