Knowing the causes of the impacts on job satisfaction in terms of transforming businesses to the future and business continuity is fairly important for the managers who are responsible for the employees’ performance. From this point, In this study it is aimed to determine the factors that affecting the employees’ job satisfaction level working in manufacturing industries and investigate the effects on employees. Study was conducted in a business in the textile industry which operates in the province of Kahramanmaraş and has ISO 9001:2008 Quality Management System Certificate. As a result of surveys conducted in this business, five main factors including quality orientation influencing the employees’ job satisfaction, participation in management, institutional commitment, superiorsubordinate relationships and career planning have been identified. Correlation Analysis was done to determine the relationship among these five main factors therefore it is determined that the more employees has institutional commitment level, the more they have * Yrd. Doç. Dr., Dicle Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, İşletme Bölümü, Diyarbakır, mmete@dicle.edu.tr. ** Yrd. Doç. Dr., Dicle Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, İşletme Bölümü, Diyarbakır, mehmetkarahan@gmail.com. job satisfaction level as they see themselves as part of the business. In addition, it is determined that there is significant relationship between employees’ titles and participation in management dimension in favor of the workers on the chief position.
Job satisfaction industrial enterprises textile industry the factors affecting job satisfaction
Çalışanlarının performanslarından sorumlu olan yöneticilerin onların iş tatminine etki eden nedenleri bilmesi, işletmelerinin geleceğe taşınması ve sürekliliği açısından oldukça önemlidir. Bu noktadan hareketle çalışmada, üretim işletmelerinde çalışanların iş tatmini düzeylerine etki eden faktörlerin belirlenmesi ve çalışanlara etkilerinin araştırılması amaçlanmıştır. Araştırma, K.Maraş ilinde faaliyet gösteren ISO 9001:2008 Kalite Yönetim Sistemi Belgesi sahibi olan tekstil sektöründeki bir işletmede gerçekleştirilmiştir. Bu işletmede yapılan anket uygulaması sonucunda çalışanların iş tatminine etki eden kalite odaklılık, yönetime katılım, kurumsal aidiyet, ast- üst ilişkileri ve kariyer planlama olmak üzere beş temel faktör belirlenmiştir. Bu beş temel faktörün aralarındaki ilişkileri belirlemek üzere korelasyon analizi yapılmış, çalışanların kurumsal aidiyet düzeyleri arttıkça, kendilerini işyerinin bir parçası olarak gördüğü dolayısıyla da iş tatmin düzeylerinin arttığı belirlenmiştir. Ayrıca çalışanların unvanları ile alt faktörlerden yönetime katılım boyutu arasında şef pozisyonunda çalışanlar lehine anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Ekim 2014 |
Gönderilme Tarihi | 10 Ekim 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014Cilt: 15 Sayı: 2 |
Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.