The development and competition in educational facilities, is gradually increasing the importance of the service quality. In order to accommodate this fast process, the educational organisations attempt to enhance their service quality and to measure their performance. In general, the organisation’s performance should not depend only on one criterion, but it should be evaluated based on multi criteria. In this study, the academic performance of the departments within the Engineering Faculty of Gazi University have been compared by using one of the multi attribute decision making methods, called TOPSIS. In contrast to the most of the previous studies, in this study the necessary criteria for TOPSIS method and their weights were obtained not relatively, conversely based on the views of the specialists. For this purpose, in order to determine criteria weights the views of the specialists are collected by using Delphi method, which is one of the group decision making techniques
Multi Attribute Decision Making performance evaluation education
Eğitim alanındaki gelişim ve rekabet, servis kalitesinin önemini giderek arttırmaktadır. Bu hızlı sürece ayak uydurmak için eğitim kurumları verdikleri servisin kalitesini yükseltmek ve performanslarını ölçmek için girişimde bulunmaktadırlar. Genelde kurum performansları tek bir kritere bağlı kalmayıp, birden fazla kriter ve ölçü açısından değerlendirilmelidir. Bu çalışmada çok ölçütlü karar verme yöntemlerinden TOPSIS kullanılarak, Gazi Üniversitesi Mühendislik Fakültesinde bulunan bölümler akademik performans açısından karşılaştırılmıştır. TOPSIS yöntemi için gerek duyulan kriterler ve onların ağırlıkları önceki çalışmaların çoğunluğunun tersine göreceli olarak değil, uzman görüşlerine dayanarak elde edilmiştir. Bu amaçla grup karar verme yöntemlerinden Delfi yöntemi ile uzman görüşleri toplanmış ve kriter ağırlıkları belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Ekim 2015 |
Gönderilme Tarihi | 3 Haziran 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015Cilt: 16 Sayı: 2 |
Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.